Joka päivä kokkausta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tietämätön"

Vieras
Tuli tuosta "mitä ruokaa ostat kun menee rahaa niin paljon tms" keskustelua lukiessa mieleen, että onko todellakin normi että ihmiset tekevät joka ikinen ilta vielä "kunnon ruokaa" :o? Vai vastasivatkohan ketjuun vain kotiäidit (joiden tietysti on pakkokin kokata päivittäin)? Ostetut ruokamäärät nimittäin kuulostavat aivan järkyttäviltä!

Siis jos molemmat vanhemmat ovat töissä (tai muualla, esim koulussa jossa syövät lounaan) ja lapsetkin hoidossa/koulussa, niin teettekö joka ikinen arki-ilta vielä illallisen? Siis jotain lämmintä ruokaa (pl. puuro tms helppo ruoka)?

Kuulostaa todella vaivalloiselta enkä edes oikein hahmota miten edes jaksatte syödä vielä illalla. Itse kun on tottunut siihen että päivällä syön työlounaan ja ilta+aamu menee viilillä/vihanneksilla/hedelmillä/näkkärillä jne välipalalla, joskus enintään tekaisen puuroa. Eikä todellakaan tarvitse kaupasta kantaa ruokaa säkkitolkulla, riittää kun ostaa viikonloppuna noita välipalatarvikkeita ja ehkä jotain leivän päälle. Ruokakauppaan mennee viikossa muutama kymppi + lounasruoka päälle. Joskus viikonloppuna teen sitten ruokaa, mutta yleensä käymme la jossain syömässä ja enintään sunnuntaiksi pitää ihan laittamalla laittaa ruokaa... Ja silloinkin se tympäisee eikä yhtään huvittaisi.

Olen siis lapseton, mutta vaikka lapsia olisikin niin kuvittelen että henkin pärjäisivät kyllä mainiosti koulu/hoitolounaalla ja illalla sitten jotain iltapalaa, enintään puuroa tms. Vai onko lapsille "pakko" tehdä vielä illalla ihan oikeaa ruokaa, joka ikinen päivä :o?

En tunne yhtään lapsiperheitä niin läheisesti että voisi heiltä kysellä :). Ihmetyttää vaan nuo ruokamäärät, niin tuossa keskustelussa kuin monesti kaupassakin kun joidenkin kärryjä katsoo...

meillä ainakin tehdään päivällinen ja monesti teen iltapalaksikin muksuille "lämpimänruuan", ja kun olemme kotona päivän teemme aamulla, lounaaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi ruuat.

Joo, lapsille on pakko tehdä ruokaa.
Ja mä en ikinä töissä ollessani ole syönyt työpaikalla missään lounasravintolassa, joko sellaista ei ole ollut, tai sitten se on ollut niin kallista, että parempi on ollut ottaa omat eväät.
Ja aika usein mulla jää lounas kokonaan syömättä, syön ensi kerran vasta silloin illalla.

Kyllä mä olen aina syönyt kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Tai jos meni töissä ja opiskeluissa myöhään, niin sit joku tuhdimpi iltapala.
Ja kyllä, muksut tarvii "paljon" ruokaa. Ja ne syö koko ajan. Tai ainakin useammin mitä joskus osas kuvitella.

Että kyllä, joka päivä tehtäis ruokaa illallakin, vaikka töissä olisin. Tai tietty varmaan tehtäis isompi satsi jotain ja sitä syötäis se pari päivää...

mä teen päivittäin 1-2 ruokaa.
koululaiset tietty syö koulussa, mut jo niiden on taas nälkä tossa 15-16 aikaan ja sit iltapalaksi vielä syödään lämpimiä leipiä, tortilloja tms (ei tietenkään joka päivä, mut kuitenkin )

ja meillä kun on periaatteessa 4 aikuista (3 aikuista ja 1 teini siis ) ja 1 ekaluokkalainen niin se ruoan määrä ON valtava. =)

ei jostain amerikansalaattikerästä paljoa jää yhden ruokailun jälkeen, ja perunoita saa sen 2kg keittää joka ruoalle.Samoin pari pussia menee kerralla makaronia (silloin on pieni mahdollisuus et edes jotain jää ruoasta seuraavalle päivälle )

Lapsilla on pieni maha ja syövät usein. Ja tosiaan teen joka päivä ruokaa ja kotiäiti kun olen niin joskus teen kaksi lämmintä ruokaa jos edelliseltä päivälliseltä ei ole jäänyt seuraavaksi lounaaksi. Lisäksi välipala, aamupala ja iltapala.

Itse en syö lounasta, nyt kotona ollessa joten lapset syö edellsen päivän päivällisen jämät. Mutta tottakai niille pitää tehdä ruokaa illalla. Jos lounasta syödään n. 11-12, niin meinaatko että pieni lapsi/ kasvava koululainen jaksaa sen n. 7-8h iltapalaan?
Ei jaksa, on oikea vastaus.

Huh, näköjään joka päivä kokkaaminen ON sitten ihan normia! Olen hämmästynyt, ja huvittunutkin miten "pihalla" sitä voi itse olla ison kansanosan elämästä kun ei itsellä eikä kavereilla ole lapsia... Kiitos siis vastauksistanne, olen valaistunut :).

En toki ajatellut että koulu/hoitoruoan jälkeen lapset syövät vain sen yhden iltapalan, vaan esim. kotiin tultua leipää tms välipalaksi ja sitten illalla toinen välipala iltapalaksi. Joskus kun on itse syönyt ihan ruokaruokaa illalla, niin on kyllä seuraavankin päivän niin ähkyssä että hassulta tuntuu miten jotkut (aikuiset) kaipaavat vielä illalla ruokaa, säännöllisesti. Lasten paljon syömisen vielä jotenkin ymmärtää.

Tämä kyllä selittääkin sitten niitä ruokamääriä...

Mä en välttämättä tee joka päivä ruokaa alusta loppuun. Ainakaan kahta kertaa. Yleensä syön pienemmän kanssa jotain nopeaa tai eilistä ruokaa lounaaksi. Muuten emme kerkeä ulkoilla ennen lounasaikaa. Esikoinen syö päiväkodissa. Usein alan tehdä ruokaa kun taapero on päiväunilla. On sitten valmiina kun mies ja esikoinen tulevat kotiin eskarista ja töistä. Tätä päivällisruokaa jää yleensä seuraavaksikin päiväksi. Jos sitä jää vähemmän, niin ayödään se lounaaksi taa´peron kanssa taas seuraavana päivänä ja jos enemmän niin syömme jotain muuta lounaaksi ja sitten ei tarvii kokata seuraavana päivänä päivällistä. Eli yleensä teen lämpimän ruoan väin kerran päivässä, mutta syön kahdesti.

Taaperolle annan vielä välillä ihan purkkiruoan ja itse saatan silloin elää kahvilla ja leivällä tms ja syödä itse vain kerran kunnolla päivällisaikaan. En ole siis vielä töissä, mutta silloin kun olin töissä ja oli vain yksi lapsi niin aika samalla tavalla meni. Kolmivuorotyötä tein ja kokkasin yleensä joko vapaapäivinä enemmän tai iltavuoroon lähtiessä tein jonkin ruoan, joka oli valmiina sitten miehelle ja tytölle ja syötiin sitä sitten seuraavanakin päivänä. Aamuvuorojen jälkeen usein mentiin riman alta eineksillä tai sitten just tähteillä.

Viikonloppuna harvoin teen kaksi kertaa ruoan, mutta silloinkin toinen on yleensä "tyyliin" pikamuussia ja kalapuikkoja.

Mies käy lounaalla työpaikkansa ruokalassa ja minäkin kävin koulussa aina lounaalla silloin kun vielä opiskelin, ja aina me tehtiin vielä kotona päivällinen, ja tehdään vieläkin. Jos käy lounaalla 11-12 aikaan, niin onhan se töistä/koulusta tullessa neljän jälkeen jo ihan kaamea nälkä.

Mäkin syön lapsettomana vain yhden lämpimän ruoan päivässä, mutta kyllä kaikissa mun tuntemissa lapsiperheissä syödään kaks lämmintä ateriaa päivässä ja niin syötiin omassa lapsuudenperheessäkin.

Kyllä tehdään kunnon lämmin ruoka joka päivä. Töissä ollaan, isänta paljon reissuhommissa. Eli minä teen ruoan ja kuskaan lapset harrastuksiin. Teini-ikäisille pojille on iltapalankin oltava jotain muuta kuin riisimuroja.

Silloin kun olin sinkku ja lapseton, oli jääkaapissa usein vain maitoa. Ruuat söin ravintoloissa. Kokkaus? Mitä se oli? En omistanut edes kattilaa.

Nyt, perheenäitinä, kaapissa on aina ruokaa, on hedelmiä, puuroja jne...on kattiloita, kapustoja, pannuja...ja joka päivä teen kunnon ruuan.

Meillä tehdään lämmin ruoka, salaatteineen, päivittäin. Itse en syö aamiaista lainkaan, enkä töissä mitään.
Arkisin ehdin tekemään ruuan yleensä valmiiksi juuri ennen miehen töistä tuloa. Mies syö lounaan töissä muutaman kerran viikossa, toisina päivinä esim. sämpylän kahvin kanssa. Kuopus syö toki tarhassa ja esikoinen koulussa. Iltapala vaihtelee paljon, esim. edellispäivänä oli karpalo- ja maitokiisseliä, eilen mies teki focacciaa ja tänään aikomus tehdä aprikoosivispipuuroa.

Ja kyllä mä yksinäänkin varmaan söisin kaksi lämmintä ateriaa päivässä jos syömisrytmi olis sama mikä normaaleilla työssäkäyvillä. Mutta olen opiskelija ja yleensä luentoja on vaan iltapäivällä eli herään vasta kymmenen maissa ja syön aamupalan yhdeltätoista eli ruoka on vasta joskus neljän maissa. Mutta jos lounas olisi jo yhdeltätoista niin varmasti pitäisi syödä toinen lämmin ruoka.

Meillä kaikki syö lounaan töissä/hoidossa, mutta useasti mun ja miehen lounas koostuu edellisen päivän ruoasta, eli otetaan eväät töihin. Miehellä ei muuta mahdollisuutta olekaan ja meillä maksaa töissä lounas 7,50, joten ei houkuttele joka päivä maksaa noin paljoa parista perunasta ja kastikkeesta. Iltapäivällä sitte teen ruokaa, yleensä koitan tehdä parin päivän ruoat kerralla, ettei ihan joka päivä tarvis olla hellan ääressä. Kahdestaan ollessammekin syötiin joka ilta ruokaa. Miehellä on diabetes, joten sokerienkin vuoksi säännöllinen syöminen on tärkeää ja äkkiä itsekin siihen oppii, että syö sen 4 kertaa päivässä.

Meidän kumankaan lapsuudenperheissä ei olla tehty kahta lämmintä ruokaa. Eikä meilläkään ole koskaan tehty nykyään, vaikka on lapsia kaksi. Koululaisia. Ne syö koulussa,me vanhemmat töissä. Kotona iltasella leipää, jogurtteja, hedelmiä, kasviksia.. mitä millonkin. Iltapalana joskus puuro. Aamuisin ei meilä syö puuroa kukaan, oikeastaan vaan jos on yövieraina isovanhempia tai sellasia jotka sitä puuroa aamusta kaipaavat.
En mäkään tajua miten sitä jaksais alkaa ruokaa tekee vielä työpäivän päälle, saatikka että joku jaksais vielä syödäkin niin tuhdisti.

[QUOTE="Mie";28162042]Jos käy lounaalla 11-12 aikaan, niin onhan se töistä/koulusta tullessa neljän jälkeen jo ihan kaamea nälkä.[/QUOTE]

Itse lounastan noin yhden maissa (olen kuitenkin töissä normaalisti 8-16), ja silloin nälkä alkaa tulla vasta noin viiden/kuuden aikaan riippuen sitä miten nälkää pitävä lounas oli. Ja silloinkin nälkään kyllä riittää se pari palaa leipää/näkkäriä päällisineen + ehkä joku viili jos on kovakin nälkä. Jos illalla tulee vielä nälkä niin toinen samanlainen satsi ja sillä pärjää mainiosti aamuun saakka. En voisi kuvitella syöväni täyttä ruokaa, sillä kyllä menee jo ihan liian ähkyksi olo, eikä itse asiassa edes tee mieli iltaisin mitään oikeaa ruokaa. Puhumattakaan siitä että viitsisi tehdä sitä :D.

Eikö tuohon ruoan tekemiseen, syömiseen ja siivoamiseen mene ihan koko ilta, sitäpaitsi? Ruoan laittoon tunti, siivoamiseen puoli tuntia ja syömiseen puoli tuntia ja hups, 2 tuntia meni ja ilta oli suunnilleen siinä :o.

Meillä syödään joka päivä kaks lämmintä ruokaa (arkisin toinen näistä töissä/päikyssä), mutta en mä silti kokkaa joka päivä. Teen ruokaa isot satsit ja sitä samaa syödään sitten esim. kahtena päivänä putkeen, tai tuunataan seuraavana päivänä uudeksi ruuaksi. Pakkasessa on myös aina jotain kastiketta tms. varalla, ettei tarvitse keittää kuin makaroni/riisi/peruna lisäkkeeksi. Ei lapset pärjää pelkkää leipää puputtamalla.

• Tykkää
Reactions: moekoe
[QUOTE="Tietämätön";28162110]Itse lounastan noin yhden maissa (olen kuitenkin töissä normaalisti 8-16), ja silloin nälkä alkaa tulla vasta noin viiden/kuuden aikaan riippuen sitä miten nälkää pitävä lounas oli. Ja silloinkin nälkään kyllä riittää se pari palaa leipää/näkkäriä päällisineen + ehkä joku viili jos on kovakin nälkä. Jos illalla tulee vielä nälkä niin toinen samanlainen satsi ja sillä pärjää mainiosti aamuun saakka. En voisi kuvitella syöväni täyttä ruokaa, sillä kyllä menee jo ihan liian ähkyksi olo, eikä itse asiassa edes tee mieli iltaisin mitään oikeaa ruokaa. Puhumattakaan siitä että viitsisi tehdä sitä :D.

Eikö tuohon ruoan tekemiseen, syömiseen ja siivoamiseen mene ihan koko ilta, sitäpaitsi? Ruoan laittoon tunti, siivoamiseen puoli tuntia ja syömiseen puoli tuntia ja hups, 2 tuntia meni ja ilta oli suunnilleen siinä :o.[/QUOTE]

Ruoanlaittoon ei välttämättä kyllä mene kuin puoli tuntia. Eikä siivoukseenkaan. Jos ei sotke ihan tosissaan. Syömiseen menee se aika, mikä menee, se on perheen yhteistä rupattelua ja päivästä kertomista ja sellaista. Se on sitä perhe-elämää parhaimillaan :D

Kyllä. Arkisin lämmin ruoka on pöydässä viideltä. Viikonloppuisin kokataan kaksi lämmintä ateriaa. Ja aina salaattia, vihanneksia, joskus jälkiruokaa joka voi olla vaikka appelsiininlohkot :)

Minä syön töissä lounaana aika kevyttä ruokaa, mies ymmärtääkseni keittoa ja salaattia. Kalliimmaksi minusta tulisi elää ilta välipaloilla kuin kunnon kotiruoalla.

[QUOTE="Tietämätön";28162110]Itse lounastan noin yhden maissa (olen kuitenkin töissä normaalisti 8-16), ja silloin nälkä alkaa tulla vasta noin viiden/kuuden aikaan riippuen sitä miten nälkää pitävä lounas oli. Ja silloinkin nälkään kyllä riittää se pari palaa leipää/näkkäriä päällisineen + ehkä joku viili jos on kovakin nälkä. Jos illalla tulee vielä nälkä niin toinen samanlainen satsi ja sillä pärjää mainiosti aamuun saakka. En voisi kuvitella syöväni täyttä ruokaa, sillä kyllä menee jo ihan liian ähkyksi olo, eikä itse asiassa edes tee mieli iltaisin mitään oikeaa ruokaa. Puhumattakaan siitä että viitsisi tehdä sitä :D.

Eikö tuohon ruoan tekemiseen, syömiseen ja siivoamiseen mene ihan koko ilta, sitäpaitsi? Ruoan laittoon tunti, siivoamiseen puoli tuntia ja syömiseen puoli tuntia ja hups, 2 tuntia meni ja ilta oli suunnilleen siinä :o.[/QUOTE]

Anteeks nyt, mutta teet asioista jotenkin kamalan vaikeita :D Ei mulla mene normikokkaamiseen puolta tuntia pidempään, jälkien siivoamiseen ehkä vartti. Tullaan päikystä n. 15.30 kotiin ja lapset menee nukkumaan n. 20.30, kyllä siinä ehtii muutakin kuin syödä ;)

Juuri näin. Olen samaa mieltä. Meillä on aina syöty yks lämmin ruoka (ei lasketa sitä puuroa, joka ei ole joka ilta) myös sillo ku lapset oli pieniä ja olin heidän kans kotona. Myös viikonloppusin ja lomilla syödään yks lämmin ruoka.

Haluaisin kysyä, te, jotka syötte kaksi lämmintä ateriaa? Miten reissaatte? Syöttekö reissussa kahesti ulkona joka päivä lämpimän ruuan, vai kuinka? Hitto,tuohan maksaa!!!

Uusimmat

Yhteistyössä