Johan nyt taas markkinat, tuon ensi- ja turvakodin nipotus Varustelekan kampanjasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johan on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";29206066]???
En nyt tajunnut pointtiasi.
Siis kyse on siitä, onko soveliasta yhdistää omasta mielestään hauska juttu niihin, jotka ovat tästä vitsin aiheesta kärsineet.

Veikkaan, että harva homo ottaisi vastaan lahjoitusta, joka olisi hankittu myymällä "homot ovat sairaita"-kampanjalla.

Tuskin myöskään esim eläinsuojelujärjestö liittäisi nimeään mielellään "kaikki koirat tapettava"-kampanjaan, vaikka saisivat tuotot itselleen.[/QUOTE]

Mutta kun tuo ei ole mikään erikseen perustettu vaimonhakkaaja -kampanja, vaan olemassa oleva tuote, josta haluttiin tehdä kampanja. Eikä tuo tuote ole varustelekan nimeämä, vaan sen nimi tulee jostain ihan muualta.

Ei ole edelleenkään paitaa joka on mallilltaan homot-on-sairaita (jos olisi niin sitä voisi varmasti käyttää hyväntekeväisyyteen). Sen sijaan on yhdysvalloissa keksitty nimitys wifebeater hihattomalle paidalle. Kuinka vahvasta rautalangasta vielä väännetään?

Mautonta olisi jos joku painaisi paitaan tekstin Homot on sairaita, tai jos Varusteleka painaisin paitoihin teksin Hakkaa vaimosi.

Lisäsin vielä tuon jos vielä jäi epäselväksi jokin. :)

Ei ole edelleenkään paitaa joka on mallilltaan homot-on-sairaita (jos olisi niin sitä voisi varmasti käyttää hyväntekeväisyyteen). Sen sijaan on yhdysvalloissa keksitty nimitys wifebeater hihattomalle paidalle. Kuinka vahvasta rautalangasta vielä väännetään?

Et nyt vastannut kysymykseen. Tiedän kyllä nuo faktat, mutta miten niin näitä kahta asiaa ei voi rinnastaa? Asiat ovat täysin verrannollisia, kun yritetään vertauskuvien kautta selittää jollekulle sitä asiaa, että tietyt asiat eivät vain ole soveliaita.

[QUOTE="vieras";29206071]Miksi on turha moralisoida sitä, että joku liittää yritykseensä ilman lupaa "mainoskasvoksi" jonkun, jonka kielteisen suhtautumisen tietää jo etukäteen? Mikä vaikeus olisi ollut ottaa yhteyttä järjestöön ja neuvotella asiasta? Olisiko se, että ilmainen mainos olisi jäänyt sitten saamatta, kun lehtijuttuja ei olisikaan tullut?[/QUOTE]

Ai oletko sinä tuo Karinsalo?

[QUOTE="...";29206136]Et nyt vastannut kysymykseen. Tiedän kyllä nuo faktat, mutta miten niin näitä kahta asiaa ei voi rinnastaa? Asiat ovat täysin verrannollisia, kun yritetään vertauskuvien kautta selittää jollekulle sitä asiaa, että tietyt asiat eivät vain ole soveliaita.[/QUOTE]

Mä oon niin kyllästynyt tähän leikkaa-liimaa-juttuihin mutta kun ei muuten näköjään mene perille...

Mautonta olisi jos joku painaisi paitaan tekstin Homot on sairaita, tai jos Varusteleka painaisin paitoihin teksin Hakkaa vaimosi.

Lisäsin vielä tuon jos vielä jäi epäselväksi jokin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29206121:
Mutta kun tuo ei ole mikään erikseen perustettu vaimonhakkaaja -kampanja, vaan olemassa oleva tuote, josta haluttiin tehdä kampanja. Eikä tuo tuote ole varustelekan nimeämä, vaan sen nimi tulee jostain ihan muualta.

Nimenomaan se on erikseen perustettu kampanja. Paita itsessään on vain paita, ei se yksistään tee vielä kampanjaa roikkuessaan kaupassa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29206121:

Kyse ei ole siitä, että onko kyse erityisestä kampanjasta vai ei ja kuka nimen on keksinyt.

Kyse on siitä, onko soveliasta liittää joku järjestö/ihmisryhmä omaan "huumoritempaukseensa", jossa lasketaan keikkiä tämän ko. ryhmän kustannuksella.

[QUOTE="vieras";29206129]Eli sitä vastapuolta, joka tiesi, että äläkkä nousee, kun se sama asia oli esillä jo vuosi sitten?[/QUOTE]

Ilmaisesta rahasta nousee äläkkä, ei ehkä ihan heti mielessä kun lähdetään tekemään hyväntekeväisyyttä... Mutta joo, edelleen sen nimen käytön kieltämisen (ja myös sen mahdollisen rahasta kieltäytymisen) olisi voinut tehdä yksityisestikin.

[QUOTE="vieras";29206147]Nimenomaan se on erikseen perustettu kampanja. Paita itsessään on vain paita, ei se yksistään tee vielä kampanjaa roikkuessaan kaupassa.[/QUOTE]

Eli sinä nyt ihan kirkkain silmin väität, että missään päin maailmaa ei ole tuota "wifebeater"-paitaa ollut olemassa, ennen tätä Varustelekan keksimää kampanjaa? :O

Lisäsin vielä tuon jos vielä jäi epäselväksi jokin. :)

Mautonta on yhdistää omaan kampanjaansa järjestön nimi, joka ei siihen halua olla osallisena ja jonka kielteinen suhtautuminen on ollut kampanjan järjestäjän tiedossa etukäteen.

[QUOTE="...";29206159]Kyse ei ole siitä, että onko kyse erityisestä kampanjasta vai ei ja kuka nimen on keksinyt.

Kyse on siitä, onko soveliasta liittää joku järjestö/ihmisryhmä omaan "huumoritempaukseensa", jossa lasketaan keikkiä tämän ko. ryhmän kustannuksella.[/QUOTE]

Hauskaa kuinka sulla vaihtuu nämä argumentit sen mukaan miten ketju etenee. Ensin kyse on ihan vain siitä, sotten kyse on vain tästä, ja nyt vaihteeksi kyse ei ole muuta kuin tuosta... :D

Edelleen, mitä huumoria näet tässä hyväntekeväisyyskampanjassa?

Mistä tuo huumori tähän on nyt repäisty?
Tiettyä paitamallia on kutsuttu vaimonhakkaajapaidoiksi ja koska varusteleka ei edes yritä mitenkään "poliittisesti korrekti" vaan käyttävät muutenkin ns. kadunkieltä markkinoinnissan niin tämä nimityshän on ihan luonnollinen. Paidan nimitys ei yllytä ostaa hakkaamaan vaimoaan sen enempää kun mikään muukaan selitys.

Se, että Varusteleka olisi halunnut tukea juuri tiettyä yhdistystä lahjoituksella, ei minusta ole mitenkään arveluttavaa mainostamista. Asiakkaiden on helpompi mieltää rahan menevän perille kun on nimetty saaja eikä esitetty asiaa epämääräisesti.

Turhaa kohkaamista asiasta, mutta näin ainakin saa varusteleka julkisuutta ja samalla herätetään mietintä siitä mihin itsekään kelpaa enää lahjoittajaksi. Ei (onneksi) ole kukaan arvomaailmaa alkanut tivaamaan kun olen itse yrityksen nimissä tehnyt hyväntekeväisyyteen lahjoituksia - tuskin olisi kovinkaan tiukan seulan läpi päässyt ja apu olisi jäänyt tarvitsijoilta saamatta siltä osin.

Ilmaisesta rahasta nousee äläkkä, ei ehkä ihan heti mielessä kun lähdetään tekemään hyväntekeväisyyttä... Mutta joo, edelleen sen nimen käytön kieltämisen (ja myös sen mahdollisen rahasta kieltäytymisen) olisi voinut tehdä yksityisestikin.

Ei ole mielessä, kun tietää vuoden takaa ko järjestön suhtautumisen asiaan?

Kampanjan aloittamista ennen olisi ollut hyvien tapojen mukaista ottaa yhteyttä järjestöön ja kysyä halukkuutta yhteistyöhön.

Mä oon niin kyllästynyt tähän leikkaa-liimaa-juttuihin mutta kun ei muuten näköjään mene perille...

Lisäsin vielä tuon jos vielä jäi epäselväksi jokin.

Ei. Mautonta on se, että Varusteleka haluaa väkisin liittää vaimonhakkaajapaitojensa myynnin ensi- ja turvakotiliittoon, etkö nyt tajua.

[QUOTE="vieras";29206162]Mautonta on yhdistää omaan kampanjaansa järjestön nimi, joka ei siihen halua olla osallisena ja jonka kielteinen suhtautuminen on ollut kampanjan järjestäjän tiedossa etukäteen.[/QUOTE]

No tämä on sitten ihan eri asia. Tuohan voi käydä ihan minkä tahansa kampanjan kohdalla, eikä se liity mitenkään siihen, onko "vitsi" mauton vai ei. Tästä lienemme kaikki samaa mieltä.

[QUOTE="vieras";29206162]Mautonta on yhdistää omaan kampanjaansa järjestön nimi, joka ei siihen halua olla osallisena ja jonka kielteinen suhtautuminen on ollut kampanjan järjestäjän tiedossa etukäteen.[/QUOTE]

Ja pitäishän nyt Varustelekan tajuta että ikinä ei oteta kädenojennuksia vastaan Ensi- jaTurvakotien liiton puolesta, vaikka joku sellaista tarjoisi.
Mahtaakohan se kuulua heidän ideologiaansa..?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29206161:
Eli sinä nyt ihan kirkkain silmin väität, että missään päin maailmaa ei ole tuota "wifebeater"-paitaa ollut olemassa, ennen tätä Varustelekan keksimää kampanjaa? :O

Siihenkö minä vastasin? Vai siihen, kun sanoit, että tuo kampanja ei ole mikään erikseen perustettu vaimonhakkaaja-kampanja? Mistä se kampanja tuli, jos sitä ei erikseen perustettu?

[QUOTE="...";29206172]Ei. Mautonta on se, että Varusteleka haluaa väkisin liittää vaimonhakkaajapaitojensa myynnin ensi- ja turvakotiliittoon, etkö nyt tajua.[/QUOTE]

Ja vips vaan, taas vaihtui se asian pääpointti mitä kukaan ei muka tajua kun edellinen pääpointti tyrmättiin... :D

Joo, en tajua koska sehän kiellettiin ja nyt se ei enää siihen kuulu, väkisinkään. :)

Hauskaa kuinka sulla vaihtuu nämä argumentit sen mukaan miten ketju etenee. Ensin kyse on ihan vain siitä, sotten kyse on vain tästä, ja nyt vaihteeksi kyse ei ole muuta kuin tuosta... :D

Sinullahan tuo mieli vaihtuu kuin tuuliviiri.
Jos kerran vaimonhakkaajapaita-nimitys ei ole humoristinen, niin se täytyy käsittää paidaksi, jota todella myydään vaimoaan hakkaaville miehille?
Onko siis mielestäsi ihan ok, että myydään paitoja, jotka on hyvä vetää päälle aina emäntää turpaan vetäessä?

Juuri aioin kirjoittaa samaa, että tämä näkökulma näköjään vaihtuu koko ajan. Luulin, että aluksi oli kyse "vitsin" mauttomuudesta (kun sitä tuossa jo lukuisien esimerkkien kera tarkasteltiin), mutta nyt onkin jo kyse käytännön toteutuksesta. Vai oliko se sittenkin julkisuuden kalastelusta? En pysy enää perässä.

[QUOTE="vieras";29205659]Ihmettelen Ensi- ja turvakodin liiton näkemystä tässä. En kyllä itse lahjoita sinne enää mitään, kun saatan minäkin ehkä tietämättäni käyttää huumoria väärin ja lahjoitus on sitten saastainen.[/QUOTE]

Taidat olla vaimonhakkaaja.

Mistä tuo huumori tähän on nyt repäisty?
Tiettyä paitamallia on kutsuttu vaimonhakkaajapaidoiksi ja koska varusteleka ei edes yritä mitenkään "poliittisesti korrekti" vaan käyttävät muutenkin ns. kadunkieltä markkinoinnissan niin tämä nimityshän on ihan luonnollinen. Paidan nimitys ei yllytä ostaa hakkaamaan vaimoaan sen enempää kun mikään muukaan selitys.

Se, että Varusteleka olisi halunnut tukea juuri tiettyä yhdistystä lahjoituksella, ei minusta ole mitenkään arveluttavaa mainostamista. Asiakkaiden on helpompi mieltää rahan menevän perille kun on nimetty saaja eikä esitetty asiaa epämääräisesti.

Turhaa kohkaamista asiasta, mutta näin ainakin saa varusteleka julkisuutta ja samalla herätetään mietintä siitä mihin itsekään kelpaa enää lahjoittajaksi. Ei (onneksi) ole kukaan arvomaailmaa alkanut tivaamaan kun olen itse yrityksen nimissä tehnyt hyväntekeväisyyteen lahjoituksia - tuskin olisi kovinkaan tiukan seulan läpi päässyt ja apu olisi jäänyt tarvitsijoilta saamatta siltä osin.

Sinun yrityksesi nimen saa liittää ilman sinun lupaasi johonkin kampanjaan, joka sotii sinun arvojasi vastaan?

Mä olen ollut väkivaltaisen pedofiili-isäpuolen uhri ja olen selvinnyt elämässä eteenpäin huumorilla, itseironisella huumorilla. Ei mua kuitenkaan naurata lapsiin kohdistuva väkivalta ja vaikka mä olen traumoistani päässyt, en pysty vitsailemaan kokemiksustani, vaikka itsestäni ja elämästäni muuten vitsailen.

Olen myös mielenterveyspotilas ja kyllä voin sairaudestani vitsailla, ja sitä teenkin, mutta se on ihan eri asia!

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä