Joakim-vauvan äiti syyttää THL:ää lapsensa rokotekuolemasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Kyllä ihan lain mukaan vastasyntyneeltä tutkitaan napaverestä TSH eli kilpirauhasarvo. Ei siitä kyllä välttämättä erikseen mainita mutta jollei sitä ole otettu niin hoitovirhe on tapahtunut.

Mutta se ei kerro mitään maksavauriosta.

No ei tietenkään, mutta tarkoitin lähinnä noihin kommentteihin että ei oteta mitään verikokeita.

hans se kertoo että calmettea ei enään anneta! mun pikkusisko aikanaan sai samaisesta rokotteesta tubin jalkaan. se bakteeri söi kantapään luun kokonaan ja sisko vietti paljon aikaa heinolan reumasairaalassa ja sairaaloissa tutkimuksissa ja hoidoissa. tämä sattui jo vuonna 92 ja silloin jo varmaksi sanottiin että rokotteesta on lähtenyt bakteeri elimistöön ja pesinyt jalkaan luuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Kyllä ihan lain mukaan vastasyntyneeltä tutkitaan napaverestä TSH eli kilpirauhasarvo. Ei siitä kyllä välttämättä erikseen mainita mutta jollei sitä ole otettu niin hoitovirhe on tapahtunut.
Hienoa, että joku muukin tietää tämän tapahtuvan - minä en tiennyt sillä olevan lakisääteinen perusta...?

Mutta siis eihän tämä kerro munuais- tai maksavauriosta sen enempää kuin joku perus hemoglobiini (joka oikeastaan voi kyllä tietyllä tapaa kertoa enemmän). Kyse oli käsittääkseni nimenomaan siitä, että osa ketjussa jankkaa että tällaiset lasten maksa- ja munuaissairaudet huomataan kyllä jo aikaisin, jopa synnärillä, siellä otettavien kokeiden perusteella. Synnytyssairaalassa ei oteta rutiinina sellaisia kokeita, jossa voisi maksasairas vastasyntynyt jäädä kiinni, eikä lapsen maksasairaus näy välttämättä useampaan kuukauteen niin selvästi, että kokeita tehtäisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja jotain:
hans se kertoo että calmettea ei enään anneta! mun pikkusisko aikanaan sai samaisesta rokotteesta tubin jalkaan. se bakteeri söi kantapään luun kokonaan ja sisko vietti paljon aikaa heinolan reumasairaalassa ja sairaaloissa tutkimuksissa ja hoidoissa. tämä sattui jo vuonna 92 ja silloin jo varmaksi sanottiin että rokotteesta on lähtenyt bakteeri elimistöön ja pesinyt jalkaan luuhun.

Mutta ei kai se ollut edes sama, eikö tämä uudempi ollut toista kantaa jossa on vielä enemmän haittavaikutuksia kuin ko. 90-luvulla annetussa?

eiköhän se batologi ole katsonut mihin tuo vauva on kuollut ja jos kuolintodistuksessa seluki niin uskotaan mekin siihen. miksi meidän täälä pitäisi alkaa sitä arvpomaan mihin se kuoli. jos teidän lapsen kuolintodistuksessa lukisi mihin hän on kuollut niin eiköstävain että kyllä tekin sen uskoisitte noin olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja jotain:

Mutta ei kai se ollut edes sama, eikö tämä uudempi ollut toista kantaa jossa on vielä enemmän haittavaikutuksia kuin ko. 90-luvulla annetussa?

en ole perhetynyt mitä kantaa oli mikäkin:)

Hienoa, että joku muukin tietää tämän tapahtuvan - minä en tiennyt sillä olevan lakisääteinen perusta...?

Mutta siis eihän tämä kerro munuais- tai maksavauriosta sen enempää kuin joku perus hemoglobiini (joka oikeastaan voi kyllä tietyllä tapaa kertoa enemmän). Kyse oli käsittääkseni nimenomaan siitä, että osa ketjussa jankkaa että tällaiset lasten maksa- ja munuaissairaudet huomataan kyllä jo aikaisin, jopa synnärillä, siellä otettavien kokeiden perusteella. Synnytyssairaalassa ei oteta rutiinina sellaisia kokeita, jossa voisi maksasairas vastasyntynyt jäädä kiinni, eikä lapsen maksasairaus näy välttämättä useampaan kuukauteen niin selvästi, että kokeita tehtäisiin.

Minä otinkin vain kantaa siihen, kun sinäkin täällä väität, ettei ole lapsestasi otettu mitään verikoetta. Saattoi olla jotakin muuta mietittävää tuoreella äidillä siinä hetkessä.

Minä otinkin vain kantaa siihen, kun sinäkin täällä väität, ettei ole lapsestasi otettu mitään verikoetta. Saattoi olla jotakin muuta mietittävää tuoreella äidillä siinä hetkessä.

Jos keskusteluketju menee kuten alla:

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, tuberkuloosi aiheuttanut, mutta jos vauriot ovat pahat, niin ei niiden "alta" näy, onko siellä ollut jo valmiiksi jotain vikaa.

No jos maksassa olis ollut vikaa tai munuaisissa niin olishan se näkynyt. Maksanvajaatoimintaa ja munuaistenvajaatoimintaa ei voi olla huomaamatta. Ne näkyy veriarvoissa, ihossa ja kehon toiminnassa.

Hmmm. otetaanko jossain sitten perusterveiltä vastasyntyneiltä verikokeita? Synnytin Kättärillä v. 2008 ja siellä ei ainakaan otettu rutiinisti lapsilta mitään verikokeita. Lievä vajatoiminta ei välttämättä näy, maksasta riittää pieni palanen tervettä maksaa ylläpitämään normaalia elämää ja vain yhdellä munuaisella pärjää. Nämä eivät välttämättä näy ihan heti.

Niin minusta on ihan relevanttia olettaa, että edelleen puhutaan nimenomaan sellaisista verikokeista, joissa nämä maksan tai munuaisten vajaatoiminta olisi näkynyt. Sellaisia ei oteta rutiinilla missään.

Jos keskusteluketju menee kuten alla:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, tuberkuloosi aiheuttanut, mutta jos vauriot ovat pahat, niin ei niiden "alta" näy, onko siellä ollut jo valmiiksi jotain vikaa.

No jos maksassa olis ollut vikaa tai munuaisissa niin olishan se näkynyt. Maksanvajaatoimintaa ja munuaistenvajaatoimintaa ei voi olla huomaamatta. Ne näkyy veriarvoissa, ihossa ja kehon toiminnassa.

Hmmm. otetaanko jossain sitten perusterveiltä vastasyntyneiltä verikokeita? Synnytin Kättärillä v. 2008 ja siellä ei ainakaan otettu rutiinisti lapsilta mitään verikokeita. Lievä vajatoiminta ei välttämättä näy, maksasta riittää pieni palanen tervettä maksaa ylläpitämään normaalia elämää ja vain yhdellä munuaisella pärjää. Nämä eivät välttämättä näy ihan heti.

Niin minusta on ihan relevanttia olettaa, että edelleen puhutaan nimenomaan sellaisista verikokeista, joissa nämä maksan tai munuaisten vajaatoiminta olisi näkynyt.

Se tuli selväksi.

Minusta on relevanttia, ettei kivenkovaa väitä tietävänsä sellaista, mitä ei tosiasiassa tiedäkään.

No voin sanoa, että kyllä otetaan. Veikkaisin, että kaikilta nyky-Suomessa. Ja sen tiedän ainakin, että Hyvinkäällä otetaan (HUS) - kysyin tätä Hyvinkään sairaalassa viitisen vuotta sitten, aiemmat kokemukseni ovat TYKS:ssä, jossa minun lapsiltani ainakin otettiin.

No ei Hyvinkäällä ainakaan loppuvuonna 2004 otettu
:whistle:

Ja edelleen, synnynnäinen maksasairaus ei välttämättä näy vastasyntyneellä vielä mitenkään.

No tässä taidat väittää...

No voin sanoa, että kyllä otetaan. Veikkaisin, että kaikilta nyky-Suomessa. Ja sen tiedän ainakin, että Hyvinkäällä otetaan (HUS) - kysyin tätä Hyvinkään sairaalassa viitisen vuotta sitten, aiemmat kokemukseni ovat TYKS:ssä, jossa minun lapsiltani ainakin otettiin.

No ei Hyvinkäällä ainakaan loppuvuonna 2004 otettu
:whistle:

Ja edelleen, synnynnäinen maksasairaus ei välttämättä näy vastasyntyneellä vielä mitenkään.

No tässä taidat väittää...

:headwall: Kuten jo edellisessä viestissä sanoin, jos edellisissä viesteissä intetään siitä näkyykö vastasyntyneen munuais- ja maksavaurio synnärillä otettavissa rutiiniverikokeissa, niin pitäisikö yhtäkkiä olettaa että siirrytäänkin puhumaan jostain pvk:sta tmv? =)

Ja näyteet on otettu napasuonesta välittömästi napanuoran leikkaamisen jälkeen. Sitä en tiedä, mitä niistä on tutkittu - sen saa varmaankin selville omasta lapsestaan potilastiedoista.
Jatka ihan rauhassa pään takomista seinään.

Mä voin ihan hyvin myöntää, että en tajunnut että yhtäkkiä siirryttiin puhumaan muista verikokeista, kun ensin väitetään (valheellisesti) että synnynnäiset maksa- ja munuaissairaudet olisi huomattu synnytyslaitoksella perusverikokeiden perusteella. Nimimerkki "dd" kun vastasi sellaiseen väitteeseen.

Ei se ole mulle mikään ongelma myöntää, että en tajunnut hyppäystä toiseen aiheeseen :whistle:

Kamalaa, että pieni vauva kuoli, MUTTA ei KUKAAN voi luulla oikeasti että rokotteet ovat 100% turvallisia.

Ainahan sitä on toitotettu että AINA ON RISKI, joten miksi sitten riskin kohdatessa väitetäänkin ettei oltu siitä tietoisia?

Mä olen ottanut lapsille kaikki rokotusohjelman rokotteet, sikainfluenssarokotteet ja muutamia ylimääräisiä rokotteita tietäen ja ymmärtäen että rokote on aina riski.
Keskimmäinen lapsemme on ollut leikkauksessa ja leikkaukseen mennessä tiesin että siinä on riskinsä. Lapsiamme on lääkitty lääkkeillä ja olen tiedostanut että siinäkin on riskinsä.

Ja väitän että kaikki muutkin tietävät.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Kamalaa, että pieni vauva kuoli, MUTTA ei KUKAAN voi luulla oikeasti että rokotteet ovat 100% turvallisia.

Ainahan sitä on toitotettu että AINA ON RISKI, joten miksi sitten riskin kohdatessa väitetäänkin ettei oltu siitä tietoisia?

Mä olen ottanut lapsille kaikki rokotusohjelman rokotteet, sikainfluenssarokotteet ja muutamia ylimääräisiä rokotteita tietäen ja ymmärtäen että rokote on aina riski.
Keskimmäinen lapsemme on ollut leikkauksessa ja leikkaukseen mennessä tiesin että siinä on riskinsä. Lapsiamme on lääkitty lääkkeillä ja olen tiedostanut että siinäkin on riskinsä.

Ja väitän että kaikki muutkin tietävät.

Näin. Jopa vaikka buranan ottamisessa on riskejä, vaikka ne osuu ehkä 1 / 500 000 kohdalle. Silti jonkun kohdalla ne toteutuu. En ymmärrä hysterisointia tästä, koska ihan oikeasti, kaikkihan tietää, että lääkkeissä, rokotuksissa, leikkauksissa jne. on riskejä.

Mulla ei ole kyllä tullut koskaan vastaan missään että rokotteista olisi toitotettu niiden riskeistä, paitsi nyt sikainfluenssan yhteydessä. Ennen sitä kaikki rokotteet on olleet mulle niin itsestäänselviä, ollaanhan me suurin osa itsekin saatu rokotteet lapsena. Neuvola ei riskeistä puhu vaan antaa uuden ajan neuvolakäyntiä varten ja sanoo että sitten annetaan se ja se rokote.
Olen ollut tosi sinisilmäinen enkä ole osannut itse edes ajatella aiemmin että rokotteissa olisi jotain erityisiä riskejä. Tai sitten multa on vain mennyt täysin ohi nämä. Mutta mun mielestä sen rokottajan, rokotteen antajan tehtävä on valistaa riskeistä eikä pistää sitä tavallisen pulliaisen hartioille, että otapas ite selvää ja jos et ota niin omapahan on mokas.
En tiedä, onko rokotteiden riskeistä puhuttu mediassa tarpeeksi koska se on ainoa tapa millä tiedotetaan ellei neuvola sitä tee (jonka tehtävä se mun mielestä ensisijaisesti on).

Toisin sanoen mun mielestä ei voida olettaa että jokainen on niin valveutunut että osaa itse ottaa selville asioita, joita on tottunut jo itse pienestä pitäen pitämään itsestäänselvinä ja turvallisina. Miksipä sitä edes olisi kaivannut tietoa rokotteesta jos ei ole edes epäilystä siitä, että siitä olisi jotain erityistä vaaraa! Toki nykyään kouluissa varmaan opetetaankin enemmän ottamaan itse selvää asioista, olemaan kriittinen jne. Mutta ei minun aikanani vielä koulussa juurikaan. Hyvä kun nettiä just ja just opetettiin käyttämään ammattikoulussa.

Näin ton äsken telkusta. Ihmetyttää vähän miten ovat siitä telkkariin repineet tuollasen jutun. En oikein ymmärrä äidin ajatusta ja tarkoitusperiä. Uskon kyllä, että vauva on voinut saada tubin ja kuolla siihen. Varmasti asia on tutkittu. Tavallaan on myös hyvä, että tuodaan esiin näitä rokotusten riskejä. Silti en ymmärrä sitä, että äiti syyttää viranomaisia lapsen kuolemasta!

Meidän vauva kuoli synnytyksen yhteydessä ilmenneisiin komplikaatioihin. Pitäisikö minun suureen ääneen syyttää synnytysosaston henkilökuntaa, joka kaiken aikaa väitti kaiken olevan hyvin ja käski vain ponnistaa? On aikoja, jolloin niin mielessäni teenkin. On aikoja, jolloin mielessäni syytän osin itseäni. Loppujen lopuksi vain yksi asia merkitsee. Oma vauvani on kuollut, eikä häntä takaisin saa. Mitä hyödyttää syyttää asiasta ketään? Ihan ensimmäisiä tunteita kuolemasta kuullessani oli, ettei ollut mitään väliä miksi oma rakas kuoli. Suru oli suuri ja on yhä, muttei häntä takaisin tuo.

Ei tuo tuollekaan äidille julkinen syyttely :hug:

Rokotteiden riskeistä EI puhuta. Neuvoloissa ei ole juuri muuta tietoa kuin että minkä niminen rokote on kyseessä ja mitä vastaan se on sekä miten sitä käytetään. Jos äitiä vähän epäilyttää niin heti ollaan silleen "on nää kyllä tosi turvallisia, vähän voi kuumetta tulla".

Kieltäytyminen aiheuttaa yleensä jonkinlaisen suostuttelureaktion. "Kyllä nää olisi tosi hyvä ottaa." Kysymys siitä otetaanko rokote vai ei on lähinnä retorinen. Siihen kieltävä vastaus pitää usein jopa toistaa. Ilmettä ei pystytä pitämään kasassa ja siitä loistaa "anteeksi kuinka?"

Alkuperäinen kirjoittaja Ei:
Keskenmenoja ei sikainfluenssarokotteesta tule, outo kuvitelma.

Onko tämä faktaa, vai kenties sarkasmia?
Kun minua piinaa ajatus, että itse aiheutin keskenmenoni, kun ryntäsin ottamaan sen piikin heti rv 4+. Ekassa ultrassa vk 7+ näkyi sikiö, ihan oikealla paikallakin, sydän ei vaan lyönyt.
:(
Parin viikon päästä tuli pois..... Kyllä ,kyllä syytän itseäni. Miksi menin sen piikin ottamaan.
Ja kaikki lapsenikin olen antanut rokottaa, calmettea myöten.

Ihme syyttelyä.
Kaikessa on vaaransa. Kyllä. Tien ylittämisessä suojatietä pitkin on riski jäädä auton alle, mutta jos minulle valehdellaan että tie on suljettu liikenteeltä ja silti jään auton alle suojatiellä niin kyllä minä silloin syytän sitä joka väitti ettei tielle pääse autoja.

Ja näyteet on otettu napasuonesta välittömästi napanuoran leikkaamisen jälkeen. Sitä en tiedä, mitä niistä on tutkittu - sen saa varmaankin selville omasta lapsestaan potilastiedoista.

Vastasyntyneestä lapsesta otetaan rutiininomaisesti ainoastaan napanuoranäyte josta tutkitaan kilpirauhasarvot.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä