Jo synnyttäneet,joilla todettiin rask.aik.streptok.agalact.bakt.?????????????

B-7
Eli kysymykseni kuuluu:
Te joilla kyseinen streptokokki agalactie bakt.todettu raskausaikana postiivisena,
miten synnytyksenne käynnistyi?

Luin että bakt. aiheuttaa supistuksia ja hyvin useassa tapauksessa synnytys alkaa vesien menolla.

Millä r-viikolla synnytyksesi käynnistyi ja oliko raskausaikana paljon supistuksia??

Entä ehtikö antibiot.tippa vaikuttaa niin että vauva säästyi tartunnalta?

Omaa synnytystä jo odottelen hieman malttamattomana,lukuisia supistuksia päivittäin.
Kokemuksista erittäin kiitollisena :flower:
Petite ja seiska rv vajaa 37
 
käynnisty vesien menolla rv 37 ja supisteli 12 h.ei tapahtunut mitään ja haju huomattiin sitten.tekivät kokeen,streptokokki oli .tekivät sitten sektion.vauval heikkeni sydänäänet, ja nukuttivat mut ei meinannu herätä se vauva kun otettiin ulos ,kun joku viivästys tuli..ONNEKSI VAUVA SELVISI!!En ois kestänyt jos ei ois selvinny!
 
Mä olen synnyttänyt kaksi kertaa niin että kummallakin lähti vedet korkealla lapsivedenmenolla eli tiputteli ihan aavistuksen vain. Ekalla kerralla tiputtelu alkoi sunnuntaina ja käynnistettiin tiistaina (syntyi keskiviikon puolella) ku ei itekseen lähtenyt tulee, tässä synnytyksessä itselleni tuli infektio ja olin antibioottitipassa (4 erilaista antibioottia) eikä vauvalle tullut mitään.
Toinen synnytys käynnistyi siis samalla korkealla vedenmenolla ja olisivat ottaneet osastolle antibioottitippaan aamuista käynnistystä odottamaan (edellisen synnytyksen infektion pelossa) mutta koska asutaan lähellä sain puhuttua itseni kotiin yöksi, aamulla oli 07 tarkoitus mennä käynnistykseen. Mutta synnytys lähti hyvin supistellen yöllä käyntiin ja aamulla vauva olikin jo sylissä.

Kuulin streptokokista vasta toisen lapsen synnyttyä ennen osastolta kotiutumista, ihme ettei ensimmäistä synnyttäessä ole testattu vaikka minulla oli paha infektio ja synnytin 40 asteen kuumeessa.

Mutta siis molemmilla kerroilla vauva ok vaikka toisessa en ole varma sainko loppuviimein sitä antibioottitippaa ollenkaan, molemmissa raskauksissa kivuttomat supistukset alkoi noin rv 16. Kivuliaat supistukset tuli ekassa vasta synnyttäessä, toisessa tuli jo säännöllisiä kipeitä noin 2 viikkoa ennen synnytystä kuitenkaan käynnistämättä sitä.

Ja pojat syntyi esikoinen 40+3 (alkuperäisen la:n mukaan 39+6) ja kuopus 40+0
 
Mä vastaan tähän vaikkei mulla todettukaan kys. bakteeria raskausaikana vaan vasta synnytyksen jälkeen. Silloin niitä ei seulottu automaattisesti niinkuin nykyään. Synnytys käynnistettiin viikolla 42+3 ja silloinkin vain sen vuoksi että itse marssin sairaalaan ja vaadin jäädä osastolle koska tuntui ettei kaikki ollut kohdallaan vaikkei mitään varsinaisia oireitakaan ollut. Yhtäkään supistusta ei ollut mullakaan. Edellisenä päivänä olivat lähettäneet kotiin odottelemaan. Osastolla huomattiin sitten myöhemmin sydänäänissä jotain häikkää ja synnytys päätettiin käynnistää. Syntyessään vauva oli ok pisteillä 8-10, ´mutta lapsivesi oli vihreää ja istukkakin osittain kalkkiutunut. No, se ei varmaan ole kyllä ihme noilla viikoilla. Noin vuorokauden vanhana vauva oli kosketusarka ja selvästi kipeä, ja päätyi sitten tehohoitoon eli bakteeri tarttui ja sai tulehduksen jota sitten hoidettiin siellä teholla, muistaakseni poika oli n.viikon vanha kun päästiin kotiin.
 
Mulla todettiin beetahemolyyttinen streptokokki toisessa raskaudessa, aiheutti ennenaik. supisteluja. Synnytys käynnistyi vasta tasan laskettuna päivänä supistuksilla, levossa jouduin olemaan viikosta 30 viikkoon 38 ja ab-kuureja söin useamman, eivät auttaneet... Antibioottitippa "unohtui" kun synnytys oli niin nopea, mutta vauvaan ei tarttunut. Kolmannelta bakteeri todettiin myös, kun ennakoivia supistuksia, mutta ilmeisesti infektio ei ollut niin raju kuin kakkoselta koska vuodelepokäskyä ei tullut.
Kolmannen lapsen synnytyksessä kerkesin saada ab-tipan juuri ja juuri, synnytys käynnistyi rajuilla supistuksilla 40+7. vauvaan ei bakteeri tarttunut. Minulle tosin sanottiin (sairaala OYS), että tippa ei täydellisesti estä bakteerin tarttumista vauvaan, vaan vauvaa tehotarkkailtiin osastolla, mm. tulehdusarvoja otettiin ihan varmuuden vuoksi.

Kuulemma todennäköistä, että jos lapsia vielä tulee, että bakteeri jyllää aina. Sukulaisella ko.bakteeria ei rutiiniseulottu eikä oireita ollut, mutta bakteeri tarttui synnytyksessä vauvaan -> ylenen verenmyrkytys -> 2vk teholla. Tämä kuulemma harvinaista, n.2% synnytyksissä käy näin.
 
Mulla huomattiin sattumalta kolmannen raskauden lopulla (rv 37+) sain antibioottikuurin ja synnytys käynnistettiin muista syistä 39+ viikolla. Sain antibioottitipan synnytyksessä eikä lapsi loppujenlopuksi ollut ilman lapsivettä (jonka jälkeen se tarttumisvaara suurimmillaan on) ollut kuin 14min. Tulehdusarvoja seurattiin osastolla syntymän jälkeen vauvalta kolme kertaa. Normaalit oli.

Itse olin tästä bakteerista kauhuissani, kun juttuja luin. Mutta harvoin se kuulemma tarttuu, vain murto-osa niistä bakteerin kantajista on edes tiedossa... Ja mä luulen, että mulla tää on ollut jo aiemmissakin raskauksissa, mutta paljastui nyt vasta tässä kolmannessa. Vauva siis harvoin saa tartuntaa vaikkei antibioottia annetakaan. Ja vaikka tartunnan saisi vauva, niin se ei tarkota, että vauva vielä sairastuu (eli saisi esim. sen verenmyrkytyksen tai muun infektion).

Supistuksia mulla ei ole ollut ikinä, paitsi vasta synnytyksessä.
 
Esikoisen kohdalla en tiennyt edes, että minulla on koko bakteeria. Asia selvisi vasta, kun menin synnyttämään. Antibiootti-tippa varmaan auttoi, koska vauva ei saanut tarruntaa.
synnytys alkoi rv 38+6. Aamuyöllä heräsin supistuksiin ja 3h myöhemmin alkoi sitten tihkua lapsivettä.
Loppuraskaudesta oli jonkin verran supistuksia, mutta en voi sanoa, että paljon.
Nyt sitten toista odottelen ja tällä kertaa bakteerin olemassa olo testataan ajoissa..

Leppoisaa loppu odotusta, ja onnea synnytykseen, hyvin se varmasti menee!! =)
 

Yhteistyössä