Jo 1 tupakka päivässä lisää sikiön epämuodostumariskiä 30%

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Knappe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Knappe

Vieras
Tupakointi raskauden aikana lisäsi riskiä lapsen sormien ja varpaiden vikoihin
02.03.2006
Jos raskaana oleva nainen polttaa 10 savuketta tai vähemmän päivässä, riski lapsen sormien ja varpaiden vikoihin lisääntyy JAMA:n mukaan (2006;295:879). Lapsen varpaat tai sormet voivat puuttua, ne saattavat olla räpylämäiset tai lapselle voi tulla ylimääräinen varvas tai sormi. Jos raskaana oleva nainen poltti 1-10 tupakkaa päivässä odotuksen aikana, riski kasvoi 29 prosenttia. Mikäli nainen poltti 11-20 savuketta päivässä, riski lisääntyi 38 prosenttia. Jos tupakoita kului 21 tai enemmän päivän aikana, riski oli 78 prosenttia.

Chang ja kumppanit analysoivat Yhdysvaltojen syntymätilastoista yli 6,8 miljoonaa lasta, jotka olivat syntyneet vuosina 2001-2002.

Raskaana olevista 15-44-vuotiaista yhdysvaltalaisista naisista poltti 18 prosenttia, kun taas muista samanikäisistä naisista tupakoi 30 prosenttia. Monet tupakoitsijat eivät välttämättä tiedä olevansa raskaana silloin, kun sikiön jäsenet alkavat kehittyä. Tutkimuksen tekijät korostavatkin, että raskautta suunnittelevien naisten pitäisi lopettaa tupakointi.

Ulla Toikkanen
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=3380/news_db=web_lehti2006/type=1

Siis eihän tää voi olla totta...?

Kun en mä ainakaan tunne kuin tasan yhden ihmisen (ja sitä en tiedä jotta polttiko äiti, lapsi nyt 25v), jolla olisi ollut syntymässään jotain ongelmia sormien/varpaiden takia.

Ja siis jos tuohon olisi uskominen, niin kyllä niitä olisi pitänyt vastaan kävellä vähän useampi.

Valitettavan moni tietämistäni naisista ovat polttaneet raskausaikana, mutta lapsilla on kuitenkin ollut normaalit sormet ja varpaat ihan aina. Siksi tämä nyt niin kummastuttaa.

Oho! Kysehän on kuitenkin RISKISTÄ. Eli siis ei niitä välttämättä silti tule vastaan, vaan jos esiintyvyys on normaalisti esim. 0,001 prosenttia, on tupakoitsijan riski 30 x 0,001 eli 0,03 %, eli ei siltikään kovin yleistä. Riski on vaan suurempi. En tiedä, mikä tuon esiintyvyys normaalisti on, mutta tosiaan sen voi kertoa noilla riskiluvuilla ja saa esiintyvyyden.

Esim. kätkytkuoleman riski jos on 2% ja tupakoiminen kaksinkertaistaa riskin, on tupakoitsijoiden riski 4%. Jos kätkytkuolemia on tupakoimattomilla vaikkapa 40, on tupakoitsijoiden keskuudessa 80, eli kyse on riskin kasvamisesta, ei siitä, että esim. joka kolmannella tupakoitsijan lapsella on vaikkapa epämuodostuma.

Tää nyt on vain pieni prosentti siitä mitä kaikkea muuta rööki aiheuttaa/voi aiheuttaa sikiölle, enkä ymmärrä TIPPAAKAAN polttavia raskaanaolevia! Sympatiaa ei heru multa MISSÄÄN mittakaavassa!
JA se kuka sanoo että on parempi polttaa kuin stressata, niin paskan marjat. Haitat ja riskit on aivan helvetisti suuremmat kun polttaa! Kyllä sitä stressin aihetta muualtakin saa!
Tuo selitys on vain omantunnon nostamista ja tekoselityksiä!

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Tää nyt on vain pieni prosentti siitä mitä kaikkea muuta rööki aiheuttaa/voi aiheuttaa sikiölle, enkä ymmärrä TIPPAAKAAN polttavia raskaanaolevia! Sympatiaa ei heru multa MISSÄÄN mittakaavassa!
JA se kuka sanoo että on parempi polttaa kuin stressata, niin paskan marjat. Haitat ja riskit on aivan helvetisti suuremmat kun polttaa! Kyllä sitä stressin aihetta muualtakin saa!

Ja mä en taas ymmärrä yhtään teitä jotka jaksaa päivitellä joka hemmetin asiaa varsinkin sellaisia joita muut tekee mutta itse ei tee. Mahtaa elämä olla vaikeaa kun pitää tuohtua joka asiasta.

Mulla ja tytölläni on kyllä vähän hassut, pitkät ja harot varpaat ja meitä molempia odottaessa on poltettu enemmän tai vähemmän, en ole ikinä ajatellut että siitä johtuisi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja mä en taas ymmärrä yhtään teitä jotka jaksaa päivitellä joka hemmetin asiaa varsinkin sellaisia joita muut tekee mutta itse ei tee. Mahtaa elämä olla vaikeaa kun pitää tuohtua joka asiasta.

Kolkuttaako omatunto ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kolkuttaako omatunto ;)

Olitpas viekas kun heti arvasit kipeän kohtani.

kaikkihan tietää (toivottavasti) että tupakointi ei tee hyvää.. :kieh: mä en oo tuijottanu noita prosentteja vaan varmuuden vuoks pitäny nolla-linjaa. ei tarvii jälkeenpäin miettiä teinkö lapselle haittaa vai en.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
kaikkihan tietää (toivottavasti) että tupakointi ei tee hyvää.. :kieh: mä en oo tuijottanu noita prosentteja vaan varmuuden vuoks pitäny nolla-linjaa. ei tarvii jälkeenpäin miettiä teinkö lapselle haittaa vai en.

Ei huono vaihtoehto ;) :D

Ihmettelen oikeasti tätä yltiöpäistä tupakanvastaisuutta. Ihan kuin se olisi jokin supermyrkky, jonka näkeminenkin aiheuttaa jo terveysriskejä. Ei siinä mitään, onhan tupakka pitkän päälle huono juttu, mutta se että tupakkaan suhtaudutaan terveysfasistisesti, eli hyvin mustavalkoisesti vain yhteen totuuteen uskoen.

Ja kun ihmisellä on tämmöinen terveysfasistinen asenne tupakkaan, niin hän yleensä unohtaa kokonaisuuden ja näkee vain sen tupakan. Usein kun se tupakka on ao. tupakoitsijan ongelmista se kaikkein pienin ja vähäisin.

Ei minustakaan raskaana olevan naisen pitäisi polttaa ollenkaan. Vähintäänkin siinä voi siirtää nikotiiniaddiktion sikiöön, puhumattakaan noista epämuodostumista yms. Siltikin asiat -niinkuin tämäkin- pitää laittaa mittakaavaansa ja ennenkaikkea huomioida kokonaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Terveysfasismiako?:
Ihmettelen oikeasti tätä yltiöpäistä tupakanvastaisuutta. Ihan kuin se olisi jokin supermyrkky, jonka näkeminenkin aiheuttaa jo terveysriskejä. Ei siinä mitään, onhan tupakka pitkän päälle huono juttu, mutta se että tupakkaan suhtaudutaan terveysfasistisesti, eli hyvin mustavalkoisesti vain yhteen totuuteen uskoen.

Ja kun ihmisellä on tämmöinen terveysfasistinen asenne tupakkaan, niin hän yleensä unohtaa kokonaisuuden ja näkee vain sen tupakan. Usein kun se tupakka on ao. tupakoitsijan ongelmista se kaikkein pienin ja vähäisin.

Ei minustakaan raskaana olevan naisen pitäisi polttaa ollenkaan. Vähintäänkin siinä voi siirtää nikotiiniaddiktion sikiöön, puhumattakaan noista epämuodostumista yms. Siltikin asiat -niinkuin tämäkin- pitää laittaa mittakaavaansa ja ennenkaikkea huomioida kokonaisuus.

Hyvä!

mun kaveri perusteli oman tupakointinsa raskaanaolo aikana, että ei siinä mielentilan myllerryksessä voinut olla ilman tupakkaa... ja että hän poltti aivan niitä kevyimpiä versioita. Mutta sama asiahan se on... poltti kumminki, oli ne mietoja sätkiä tai ei. Muksu nyt eskari iässä ja ihan mielettömästi sairastellut koko ikänsä. En tiiä liittyykö tuohon tupakointiin, että muksu saanut heikon vastustus kyvyn, mutta kuitenkin. Vanhemmat polttavat edelleen todella paljon kummatkin... Yrittävät toista lasta, mutta huomattava ylipaino ja tupakointi ei oikein käy yhteen tuon raskautumisen kanssa. Ovat jopa lapsettomuus klinikalla asian kanssa käyneet, ja sieltä annettiin lisätutkimuksiin ehdoiksi painon pudotus ja tupakan polton lopetus... Nooh, kumpaankaan ei ole pystynyt tämä kaveri.

Alkuperäinen kirjoittaja maisa:
Vanhemmat polttavat edelleen todella paljon kummatkin... Yrittävät toista lasta, mutta huomattava ylipaino ja tupakointi ei oikein käy yhteen tuon raskautumisen kanssa. Ovat jopa lapsettomuus klinikalla asian kanssa käyneet, ja sieltä annettiin lisätutkimuksiin ehdoiksi painon pudotus ja tupakan polton lopetus... Nooh, kumpaankaan ei ole pystynyt tämä kaveri.

No jospas se nainen ei vaan tarpeeksi halua sitä lasta. Mä en ymmärrä sitä, et miksi tupakoitsijoita syytetään yhtään sen enempää kuin ylipainoisiakaan. Molemmat on ihan omasta halusta kiinni. Jos tosissaan haluaa lopettaa polttamisen, niin sen lopettaa tai jos tosissaan haluaa lopettaa mässäilyn ja muuten epäterveelliset elämäntavat, niin ne lopettaa.

Ja kyllä, olen itse sekä laihduttanut ja tehnyt tupakkalakkoja.

Yhteistyössä