JIPPII 👍 ” Päivi Räsäselle rikostuomio. Korkein oikeus on antanut tuomionsa Päivi Räsäsen kiihotus kansanryhmää vastaan -tapauksessa.”

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
No harmi kun ei tullut kunnolla kakkua 😤

Korkein oikeus on tuominnut kansanedustaja Päivi Räsäsen (kd) kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Räsäsen rangaistus on 20 päiväsakkoa, mikä tekee hänen tuloillaan 1800 euroa.

Miten tämä on mahdollista? Pitää varmaan lukea tuomio, vaikka ei kyllä huvittaisi.

Juttu edennee Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen ja väärä tuomio kaatunee siellä. Mutta olen kyllä hämmästynyt tästä tuomiosta. :unsure:

Hupaisaa että korkeimpaan asti piti taistella asiassa missä ois riittänyt yksinkertainen *anteeksi".
Kyse on sananvapaudesta ja uskonnonvapaudesta. Kyse ei ole siitä onko joku loukkaantunut oikeasti tai leikisti. Totta kai asia on vietävä loppuun asti eli tässä tapauksessa vielä valitettava EIT:hin, jotta saadaan selvyyttä ja oikeuskäytäntöä siitä mitä sananvapaus ja uskonnonvapaus tarkoittaa. Se on tässä se oleellinen kysymys.

Kyse on sananvapaudesta ja uskonnonvapaudesta. Kyse ei ole siitä onko joku loukkaantunut oikeasti tai leikisti. Totta kai asia on vietävä loppuun asti eli tässä tapauksessa vielä valitettava EIT:hin, jotta saadaan selvyyttä ja oikeuskäytäntöä siitä mitä sananvapaus ja uskonnonvapaus tarkoittaa. Se on tässä se oleellinen kysymys.

Kun on malttia, järkeä ja osaa olla kohtelias, ei ongelmia synny.

Toivottavasti tuomio mitätöidään!!!!!!!!!!!!!!
Toivottavasti Päivi laitetaan pikemminkin vankilaan. Tässä jo riittävät perusteet sille hänen sanomisistaan. Puhuu kuin pahimman luokan aivoton muslimi.

Päivi Räsänen totesi vuonna 2013 Kansanlähetyspäivillä, että kristityn on noudatettava Raamattua, jos laki on ristiriidassa sen kanssa. Hänen mukaansa "Raamattu painaa enemmän kuin laki"

Räsänen tarkensi myöhemmin, että Suomen lakia on noudatettava, mutta viime kädessä Jumalan sana on korkein auktoriteetti.

Keskeiset lainaukset ja asiayhteys (vuosi 2013):

• "Raamattu lain yläpuolella."
  • "[K]ristitty joutuu miettimään jopa toimimista vastoin lakia, jos laki on ristiriidassa Raamatun opetusten kanssa."
  • "Räsänen kehotti noudattamaan Raamattua, vaikka laki kieltäisi."

Hyvä että oikeus voitti. Hihhuliuskovaisten kannattaa kiinnittää huomio oikeisiin asioihin esim. rasismiin, köyhyyteen ja väkivaltaan ja jättää Raamarun tutkiminen teologeille.

Kun Päivin mielipiteet ovat suoria sitaatteja Raamatusta niin eikö loogisesti koko kirja pitäisi kieltää yllätyksenä kiihottamiseen kansanryhmiä kohtaan?
Onneksi tässä maassa ei ole suurempia ja tärkeämpiä ongelmia.

Kun Päivin mielipiteet ovat suoria sitaatteja Raamatusta niin eikö loogisesti koko kirja pitäisi kieltää yllätyksenä kiihottamiseen kansanryhmiä kohtaan?
Kannattaa käydä teologian luennoilla ja kuunnella itseään viisaampien Raamatun tulkintoja. Päivi on täysin hakoteillä Raamatun tutkimuksissaan.
On tietenkin noloa, häpeällistä ja raastavaa huomata puhuneensa ja kirjoittaneensa täyttä potaskaa. Fiksu ihminen pyytää anteeksi ja on aina avoin tarkistamaan mielipiteitään asioista.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Oikein! Päivin pitää vihdoin oppia, ettei kaikkien tarvitse elää hänen uskonsa mukaan. Hän käyttää uskoaan väärin toisten halveksumiseen.
👍 Osasit minua paremmin pukea saman asian sanoiksi.
Olen varttunut hyvin ahdasmielisessä körttikunnassa, nykyisessä kaupungissa.
Voisin kertoa monia hiuksia nostattavia tarinoita Raamatun väärin tulkinnasta, mutta en tietenkään paljasta ihmisten henkilökohtaisia asioita.
Media ja kirjastot ovat täynnä tietoa. Kirkoissa on raamatturyhmiä.
Ehkä Päivi käy seurasvaksi minun kimppuun kirjoituksillaan. Hänestä lienee synti ja häpeä etten hommannut uutta miestä avioeroni jälkeen vaan olen elänyt täysin omanlaistani elämää.
Olen jo kauan ollut sulassa sivussa uskon asioissa luterilaisen kirkon kanssa. Ihailen arkkipiispan kannanottoja kipeisiin ajankohtaisiin aiheisiin.

Tuomio ei tullut raamattuun liittyvistä kohdista (synti ja häpeä), vaan vanhentuneesta lääketieteellisestä mielipiteestä (homoseksuaalisuus on kehityshäiriö).

Tuomiossa ongelmallista on yhtäältä se, että noin vähän loukkaavaa asiaa voidaan ylipäätään pitää kiihottamisena kansanryhmää vastaan ja toisaalta se, että tuomio johtaa loogisesti vaatimukseen sensuroida vanhat lääketieteelliset ja muut tekstit julkisuudesta.

👍 Osasit minua paremmin pukea saman asian sanoiksi.
Olen varttunut hyvin ahdasmielisessä körttikunnassa, nykyisessä kaupungissa.
Voisin kertoa monia hiuksia nostattavia tarinoita Raamatun väärin tulkinnasta, mutta en tietenkään paljasta ihmisten henkilökohtaisia asioita.
Media ja kirjastot ovat täynnä tietoa. Kirkoissa on raamatturyhmiä.
Ehkä Päivi käy seurasvaksi minun kimppuun kirjoituksillaan. Hänestä lienee synti ja häpeä etten hommannut uutta miestä avioeroni jälkeen vaan olen elänyt täysin omanlaistani elämää.
Olen jo kauan ollut sulassa sivussa uskon asioissa luterilaisen kirkon kanssa. Ihailen arkkipiispan kannanottoja kipeisiin ajankohtaisiin aiheisiin.

👍

Kyse ei ole siitä miten ongelmia voisi välttää, vaan siitä mitä saa kirjoittaa ja sanoa. Sananvapauden ytimessä on oikeus loukata. Ei sananvapautta tarvita eikä sen rajoja tarvitse pohtia tilanteessa, jossa samanmieliset hymistelevät tyhjänpäiväisyyksiä.

Mutta kristillisyyden ydin katoaa Räsäsen tapauksessa sananvapauden ja yksilöntulkinnan alle niin räikeästi että en osaa ilmaista lain puitteissa mitn paljon tiukemman rangaistuksen tuosta minusta ansaitsisi.

Ei mitä tahansa saa sanoa!

Tuomio ei tullut raamattuun liittyvistä kohdista (synti ja häpeä), vaan vanhentuneesta lääketieteellisestä mielipiteestä (homoseksuaalisuus on kehityshäiriö).

Tuomiossa ongelmallista on yhtäältä se, että noin vähän loukkaavaa asiaa voidaan ylipäätään pitää kiihottamisena kansanryhmää vastaan ja toisaalta se, että tuomio johtaa loogisesti vaatimukseen sensuroida vanhat lääketieteelliset ja muut tekstit julkisuudesta.

Näin juuri!

Yhteistyössä