Jessestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en viitsi edes osallistua näihin "Raamatullisiin keskusteluihin" kun täällä pätee aina niitä ihmisiä jotka on vaan kuulleet jotain Raamatusta ja itse eivät oo ehkä sivuakaan lukeneet. Vaikkei usko Raamattuun niin kannattais edes lukea sitä jos aikoo asiasta keskustelun nostaa. Naurettavia nää keskustelut kyllä ku ei ihmiset oikeesti mistään näytä mitään tietävän tai ottavan selvää, edes yleis sivistyksen kannalta. Ja joo, avasin ketjun vahingossa sillä itellä on Jesse niminen poika=) muutoin en näihin uskontoketjuihin viitsi ees katsahtaa. Itse oon raamattua lukenut siksi että oon kääntäjä ja perehtynyt muinaisiin kieliin joten aika moneen otteeseen tullut luettua. Oon henk koht tullut siihen tulokseen etten voi enää kirkon opetuksiin uskoa koska niin paljon on kirkko tulkinnut pieleen käännöksiä ja jopa jotkut opit perustuu siihen että on tulkittu väärin heprean kieltä. Ja onpa jätetty myös itse Jumalan nimi pois raamatuista. Jeesus viittasi opetustyössään Raamattuun, Jumalan sanaan joten en sanoisi narsistiksi koska opetukset olivat Jesseäkin korkeammasta lähteestä. Mutta jos ei edes usko Raamattuun niin voihan sitä tulkita miten tahtoo, vähän niinkun nykyään tehdäänkin...

Olen myös sitä mieltä että tutkiessaan Raamattua tulisi perehtyä sen alkuperäiseen kirjoituskieleen. Moni asia aukaisi ihan eri tavalla! Parhaat Raamatun opettajat ovatkin niitä jotka tuntevat kreikkaa ja hepreaa ja arameallakokin sitä on kirjoitettu.. Itse en ole siis kovinkaan paljon perehtynyt, mutta aion. Suomennokset on joskus jopa harhaanjohtavia mielestäni.

lukenut, ei siihen voi uskoa pätkääkään.
Moni muslimi kumartaa mekkaan päin,vaikkei tajua alkeitakaan Koraanista,ja moni kristitty viettää joulua,vaikkei ymmärrä alkuunkaan,millainen sosiopaatti Raamatun sivuilta löytyy.

mm. jotta uutta olisi helpompi ymmärtää. myös jotta voisimme huomata ennustusten toteutumisen.

Käsittääkseni noin. Nimenomaan. Ne on kumminkin kokonaisuus, koska niissä on sama Jumala. Olen kuullut, että sanotaan semmoisella termillä, kuin asteittainen ilmoitus. Eli Jumala on ilmoittanut itsestään vähitellen, aina sen verran, kun on katsonut parhaaksi. Ilman vanhan testamentin uhraustraditioita Jeesuksen sovitustyö olisi irrallinen ja merkityksetön, koska osa tiedosta jäisi pois. paljon Jumalan pyhyydestä ilmenee vanhassa testamentissa. Siinä Jumala onkin aika pelottava hahmo ja sehän ei nykyajan ihmisten ajatusmaailmaan istu. Jumala ei pelkästään rakasta, vaan myös vihaa ja tuntee koko tunneskaalan.

Käsittääkseni noin. Nimenomaan. Ne on kumminkin kokonaisuus, koska niissä on sama Jumala. Olen kuullut, että sanotaan semmoisella termillä, kuin asteittainen ilmoitus. Eli Jumala on ilmoittanut itsestään vähitellen, aina sen verran, kun on katsonut parhaaksi. Ilman vanhan testamentin uhraustraditioita Jeesuksen sovitustyö olisi irrallinen ja merkityksetön, koska osa tiedosta jäisi pois. paljon Jumalan pyhyydestä ilmenee vanhassa testamentissa. Siinä Jumala onkin aika pelottava hahmo ja sehän ei nykyajan ihmisten ajatusmaailmaan istu. Jumala ei pelkästään rakasta, vaan myös vihaa ja tuntee koko tunneskaalan.

joo näin, tässä laajemmin selostettuna :D

[QUOTE="sama";21995592]Olen myös sitä mieltä että tutkiessaan Raamattua tulisi perehtyä sen alkuperäiseen kirjoituskieleen. Moni asia aukaisi ihan eri tavalla! Parhaat Raamatun opettajat ovatkin niitä jotka tuntevat kreikkaa ja hepreaa ja arameallakokin sitä on kirjoitettu.. Itse en ole siis kovinkaan paljon perehtynyt, mutta aion. Suomennokset on joskus jopa harhaanjohtavia mielestäni.[/QUOTE]

En halua kiistää sitä, etteikö alkukielien tutkiminen voisi avata uusia, mikrotason vivahteita Raamatusta. Kuitenkin mielestäni ap pyrkii tässä katsomaan kauemman etäisyyden päästä Raamatun jumalakuvaa, ja tuollaista yleisemmän tason tarkastelua voi ja on ehkä jopa helpompi tehdä, jos ei mene liiaksi yksityiskohtiin.

j
Ilona Rauhala,Kokonaiseksi,OTAVA 2009
Juttu julkaistu Käsi kädessä lehdessä 2/2010

Pöhkö psykiatri, jos noin kuvittelee. "Sitä mitä en ymmärrä, ei ole olemassa."

Jep. Aivan läheisempää ja merkityksellisempää olisikin uhrata pieni ajatelma tuonkaltaisiin takertuvan "psykologin" omasta tilasta ja persoonasta, mutta miksi vaivautua, kun sellaisesta ei ole hyötyä kenellekään.

Kerrotaan, että Jeesus ratsasti aasilla. Sen jälkeen onkin riittänyt kaikenlaisia aaseja, jotka yrittävät rastsastaa Jeesuksella.

Vanha Testamentti on kuin alustus, se kuvaa sitä perustaa mille kristinusko on rakennettu. Läpi Vanhan Testamentin on viittauksia siitä että Messias tulee tähän maailmaan. Sitten syntyi Jeesus ja kristityt uskovat että hän oli tuo Messias, joten näistä juutalaisista jotka tähän uskoivat tuli kristittyjä ja näin syntyi uusi uskonto. Juutalaiset ajattelivat että Jeesus oli feikki ja he odottelevat edelleen Messiasta. Ne ketkä uskoivat Jeesukseen alkoivat muodostaa omia tapojaan jotka erosivat juutalaisten tavoista monilla tavoilla, mutta ainoa tapa ymmärtää kuinka merkittäviä nämä muutokset olivat on tietää mitä tapoja oli alunperin. Näin siis Vanha Testamentti ja Uusi testamentti liittyvät yhteen kokonaisuudeksi.

En halua kiistää sitä, etteikö alkukielien tutkiminen voisi avata uusia, mikrotason vivahteita Raamatusta. Kuitenkin mielestäni ap pyrkii tässä katsomaan kauemman etäisyyden päästä Raamatun jumalakuvaa, ja tuollaista yleisemmän tason tarkastelua voi ja on ehkä jopa helpompi tehdä, jos ei mene liiaksi yksityiskohtiin.

väittäisin ettei kokonaiskuvaa (ainakaan totuudenmukaista) voi saada tuntematta yksityiskohtia.. et voi antaa luotettavaa arvostelua esim. taulusta jos katsot sitä kaukaa ja silloinkin vain kehyksiä.. no mutta tämä minun osuudestani keskusteluun, jatkakaa :D

[QUOTE="sama";21995667]väittäisin ettei kokonaiskuvaa (ainakaan totuudenmukaista) voi saada tuntematta yksityiskohtia.. et voi antaa luotettavaa arvostelua esim. taulusta jos katsot sitä kaukaa ja silloinkin vain kehyksiä.. no mutta tämä minun osuudestani keskusteluun, jatkakaa :D[/QUOTE]

Tauluarvostelu nyt on muutenkin sieltä. Eipä sitä taulua voi arvostella niinkään, että katsoo _pelkästään_ suurennuslasilla läheltä.

Jos nyt vähän tuohon alkuperäiseen aiheeseen palaisin, niin minusta Raamatussa välittyvällä Jumalan kokonaiskuvalla ja narsistisilla luonteenpiirteillä on yhteyttä. Sen sijaan en sanoisi, että Jeesus itse välttämättä olisi ollut narsistinen henkilö, mutta erikoinen persoona varmasti.

[QUOTE="PIM";21995737]Ihmetyttää vain, miksi edelleenkin pitäydyt siinä uhrin asemassa? Antaako se kaipaamaasi turvallisuudentunnetta?[/QUOTE]

Mistä kumpuaa tuo tarve lähteä psykologisoimaan toista, mahdollisesti kovia kokenutta ihmistä sen perusteella, että hän pyrki kuvaamaan omaa asemaansa lyhyesti?

"Uskovainen" äitini sai minussa aikaan sellaiset pelkotilat (iltaisin pelkotilat demoneista yms),että syön nykypäivänäkin pelkotiloihin lääkkeitä.Voitte toki ohittaa minut nyt psyykkisesti sairaana,"pitihän se arvata".

Olen pahoillani että olet joutunut kokemaan huonoja asioita uskonnon parissa. On paljon ihmisiä jotka käyttävät uskontoja aseenaan ja tekevät sen nimissä pahoja asioita. En kuitenkaan usko että tällä on mitään tekemistä Jumalan kanssa ja siksi kannustankin löytämään oman henkilökohtaisen suhteen Jumalaan. Perustat sen ettet usko Jumalaan omaan henkilökohtaiseen kokemukseesi mutta on myös monia ihmisiä joilla on oikeasti henkilökohtainen kokemus siitä että Jumala on olemassa.

Just vasta koitin lukea yhtä alkuperäistä tekstiä 1700-luvulta. Ihan suomeksi siis. En tahtonu ymmärtää. Jos kieli muuttuu jo parissa kolmessa sadassa vuodessa niin paljon niin paljonko muuttuu sitten pitemmän ajan kuluessa, niin että samaa kieltä lukiessa joutuu käyttämään paljon pudasta arvailua sen tulkinnan kanssa. Ei ihme jos tulee virheitä.

Olen pahoillani että olet joutunut kokemaan huonoja asioita uskonnon parissa. On paljon ihmisiä jotka käyttävät uskontoja aseenaan ja tekevät sen nimissä pahoja asioita. En kuitenkaan usko että tällä on mitään tekemistä Jumalan kanssa ja siksi kannustankin löytämään oman henkilökohtaisen suhteen Jumalaan. Perustat sen ettet usko Jumalaan omaan henkilökohtaiseen kokemukseesi mutta on myös monia ihmisiä joilla on oikeasti henkilökohtainen kokemus siitä että Jumala on olemassa.

Tosin nyt kun luen tarkemmin huomasin että olet kirjoittanut ainoastaan Jeesuksesta etkä mitään uskostasi Jumalaan, joten ehkä olen ymmärtänyt väärin ja kuitenkin uskot Jumalaan muttet Jeesukseen. Joten korvaan sanan Jumala edellisessä tekstissäni sanalla Jeesus.

"Uskovainen" äitini sai minussa aikaan sellaiset pelkotilat (iltaisin pelkotilat demoneista yms),että syön nykypäivänäkin pelkotiloihin lääkkeitä.Voitte toki ohittaa minut nyt psyykkisesti sairaana,"pitihän se arvata".

Yhdelle tytölle vanhemmat kertoivat, että öisin kahdentoista ja yhden välillä on erityinen Saatanan tunti, jolloin Saatana tulee ja vie, jos lapsi ei nuku ja varsinkin, jos lapsen kädet eivät ole peiton päällä. Jumalakaan ei voi silloin lasta auttaa. Nyt, aikuisena naisena, tuo samainen ihminen valvoo öisin tuohon aikaan ja pelkää.

Viimeksi muokattu:
Yhdelle tytölle vanhemmat kertoivat, että öisin kahdentoista ja yhdentoista välillä on erityinen Saatanan tunti, jolloin Saatana tulee ja vie, jos lapsi ei nuku ja varsinkin, jos lapsen kädet eivät ole peiton päällä. Jumalakaan ei voi silloin lasta auttaa. Nyt, aikuisena naisena, tuo samainen ihminen valvoo öisin tuohon aikaan ja pelkää.

Ja onko tuolloin mielestäsi kyse kristinuskosta, tai yleensä edes uskonnosta?

[QUOTE="PIM";21996006]Ja onko tuolloin mielestäsi kyse kristinuskosta, tai yleensä edes uskonnosta?[/QUOTE]
Muista, että jos Jumala on olemassa niin on myös Saatana.

Yhdelle tytölle vanhemmat kertoivat, että öisin kahdentoista ja yhdentoista välillä on erityinen Saatanan tunti, jolloin Saatana tulee ja vie, jos lapsi ei nuku ja varsinkin, jos lapsen kädet eivät ole peiton päällä. Jumalakaan ei voi silloin lasta auttaa. Nyt, aikuisena naisena, tuo samainen ihminen valvoo öisin tuohon aikaan ja pelkää.

Tuo on jotain järkyttävää! Sitäpaitsi ei ole ollenkaan raamatullista pelotella Saatanalla ja antaa sille ja sen tekemisille noin suurta painoarvoa. Tosi suuri osa uskovien kotien lasten traumoista johtuu juuri tästä, että koko ajan jauhetaan tota Saatanaa ja uskotaan sen voimiin enemmän, kuin Jumalan voimiin. Se on jotain ihan päinvastaista, kuin mitä pitäisi olla. Mulla on itsellä kokemusta tosta pelossa elämisestä. viime aikoina olen kumminkin alkanut ymmärtää, minkälainen perspektiivi on oikea tähän Saatana-asiaan. Jos olen oikeasti uskova, minun on uskottava, että Jumala on kaikkialla, kosketusetäisyydellä ja siihen verrattuna joku Saatana on aika pikkutekijä. Raamatussa onkin kehoitus olla pelkäämättä. Pelko on ihan hirveää ja kun pelkää, on itseasiassa hyvin vaikutettuna Saatanan taholta. Silloinhan sillä on siis valtaa, kun laittaa ihmisen valvomaan ja pelkäämään ja ajattelemaan, ettei Jumalakaan voi/halua auttaa.

Kristinuskon hahmoa tuossa on selkeästi käytetty, joskaan yksikään kristitty ei allekirjoittaisi sitä väitettä, että minään kellonaikana Saatana olisi Jumalaa voimakkaampi.

[QUOTE="vieras";21996022]Muista, että jos Jumala on olemassa niin on myös Saatana.[/QUOTE]

Kyllä, jos kristinuskon Jumala on olemassa niin on myös Saatana, mutta näytäppä minulle kohta Raamatusta missä sanotaan kello 23-24 yöllä on Saatanan tunti tai ettei Jumala voi pelastaa jne. Ei missään lue sellaista, sillä ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa vaan se on vanhempien sairasta pelottelua millä yritetään saada lapsi nukkumaan.

Yhteistyössä