Jes! Viimein pohditaan ehkäisykieltoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja itekin vl:
Entäpä jos kääntäs toisin päin...niinku me ajatellaan. Että kaikki lapset otetaan vastaan, sellaisina kun ovat. Kaikille meillekään ei anneta lapsia kun muutama. Toisille ei yhtään.

Täähän se pointti just on. Te saatte ajatella vain toisin päin käännettynä. Me voimme ajatella ihan "molemmin päin" ja valita vapaasti. Te voitte ajatella vai valita toisella tavalla, muuten joudutte ikuiseen tulimereen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ed:
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Minusta myös naurettavaa. Onhan tätä jo täällä puitu, mutta jokaisella on todella vapaus päättää ihan itse. Jos ei tajua lähteä, jos kokee jonkin asian tosi vaikeaksi, on ihan oma syy. (Tai vanhempien syy? Ja vastaavia juttuja voi olla myös ei-lestaperheen vanhemmilla, traumoja jotka välitetään lapsille.)

Onhan tämä silleen vaikea asia, että yhteisön paine vaikuttaa asiaan. Lestoillakin hengenvaarallisesta syystä ehkäisy on "sallittu", ja monien mielestä myös esm. masennus on hengenvaarallinen sairaus. Ei ne asiat niilläkään ihan mustavalkoisia ole.

Ja jos asiaa tutkitaan, niin mitä sitten? Eivät he uskostaan luovu, se vahvistuu vain kun ulkopuoliset eivät vain ymmärrä miten asian pitää olla... Lähteminen on aina mahdolllista, ja useimmiten lähtenyttä ei mitenkään eristetä eikä hyljitä!

Ja mistäkö tiedän? No, itse kys. ryhmään kuulunut yli 20 vuotta elämästäni.

Ei todellakaan saa vakavassa sairaudessakaan ehkäistä. Sektioäidit saavat poistattaa kohtunsa sitten, kun lääkäri on sitä mieltä. muille vain selibaatti on vaihtoehto. Piste. Olen vl-äiti ja tiedän tämän liiankin hyvin.

Ainakin täällä päin lestadiolaisten äitien kuuluu isoon ääneen taivastella, miten kunniakkaalla ja hienolla tavalla äiti lähti tästä maailmasta kuollessaan synnytyksen jälkeiseen komplikaatioon. En voi tietää, mitä he mielessään ajattelevat, mutta ainoa "sallittu" ilmaistava mielipide on tuo.

Juu ja nää on iso ongelma sosiaalitoimelle pienessä kunnassa, kun jää 12 lasta ilman äitiä. Isä ei jaksa ja jättää lapset. Mihin sijoittaa tuollainen lapsikatras???

Minusta myös naurettavaa. Onhan tätä jo täällä puitu, mutta jokaisella on todella vapaus päättää ihan itse. Jos ei tajua lähteä, jos kokee jonkin asian tosi vaikeaksi, on ihan oma syy. (Tai vanhempien syy? Ja vastaavia juttuja voi olla myös ei-lestaperheen vanhemmilla, traumoja jotka välitetään lapsille.)

Onhan tämä silleen vaikea asia, että yhteisön paine vaikuttaa asiaan. Lestoillakin hengenvaarallisesta syystä ehkäisy on "sallittu", ja monien mielestä myös esm. masennus on hengenvaarallinen sairaus. Ei ne asiat niilläkään ihan mustavalkoisia ole.

Ja jos asiaa tutkitaan, niin mitä sitten? Eivät he uskostaan luovu, se vahvistuu vain kun ulkopuoliset eivät vain ymmärrä miten asian pitää olla... Lähteminen on aina mahdolllista, ja useimmiten lähtenyttä ei mitenkään eristetä eikä hyljitä!

Ei todellakaan saa vakavassa sairaudessakaan ehkäistä. Sektioäidit saavat poistattaa kohtunsa sitten, kun lääkäri on sitä mieltä. muille vain selibaatti on vaihtoehto. Piste. Olen vl-äiti ja tiedän tämän liiankin hyvin.

Ainakin täällä päin lestadiolaisten äitien kuuluu isoon ääneen taivastella, miten kunniakkaalla ja hienolla tavalla äiti lähti tästä maailmasta kuollessaan synnytyksen jälkeiseen komplikaatioon. En voi tietää, mitä he mielessään ajattelevat, mutta ainoa "sallittu" ilmaistava mielipide on tuo.

joo niin varmaa. eivät taida sellaiset olla vl:iä. ehkä jotain esikoislestadiolaisia tms.

Et ymmärtänyt asiaa. Lue: koko lahko kieltää ehkäisyn, jos väsynyt äiti haluaa rajoittaa lasten tuloa, hällä ei ole mitään mahdollisuutta siihen. Ei mitään. Yhteisön paine kyllä pitää huolen, että lapsia tulee tasaisesti.

Entäpä jos kääntäs toisin päin...niinku me ajatellaan. Että kaikki lapset otetaan vastaan, sellaisina kun ovat. Kaikille meillekään ei anneta lapsia kun muutama. Toisille ei yhtään.
Onhan se varmasti luonnollista että jos on iso perhe, väsyttääkin välillä, ja väsy on kyllä tuttua meille pienenki perheen mammoille. Mutta kyllä väsymystä voi hoitaa muutenkin..nukkumalla ja itsestään huolta pitämällä. Niinku mun tuttavapiirissä tavataan tehdä :)

Ja meillä ainakin mies on täysillä mukana perheen arjessa...ja haluaa myös etten ite väsy liikaa.

No joo...kukin aattelee tavallaan ja elelee arvojensa mukaisesti. Ja toivottavasti antaa tässä vapaassa maassa toisillekin tilaa ajatella ja elää.

[/quote]

SINÄ et ymmärtänyt asiaa, etkä tule koskaan ymmärtämään. Kerron vielä kerran. Tuo tapa elää on ok niin kauan, kun se on oma valinta. Jos se ei ole oma valinta, niin se on oikeasti ihan hirveää. Se yhteisön paine on valtava. En minä halua ottaa vastaan lahjana vaikka 12 lasta. En. Sinä olet onnellinen, sinä elät ja uskot noin. Entä jos et uskoisi, olisit joku muu sielä yhteisön sisässä, kärsisit ja silti koittasit tehdä, kuten kuuluu? Anteeksi pyytämällä ei mikään muutu. Kärsimys jatkuu. Paine pysyy.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Miksi se ihmisoikeuksia loukkaisi? Se lestadiolaisrouvakin saa lääkäriltä pillerit tai vaikkapa sterilisaation jos sitä pyytää.

Yksi terveydenhuollon ongelma on myös se, että nämä jutut eivät tahdo pysyä potilassalaisuuksina. Paikkakunnilla, joilla on paljon lestadiolaisia, myös useat lääkäreistä ja sairaanhoitajista ovat lestadiolaisia. Lestadiolaiset lääkärit tapaavat myös hyvin usein erikoistua synnärin puolelle. Joillain pikkupaikkakunnalla voi esim. ainoa tk-lääkäri olla lestadiolainen, eikä hän edes suostu kirjoittamaan lähetettä aborttiin (kenellekään). Saati, että toinen lestadiolainen menisi tällaiselta lääkäriltä pyytämään e-pillerireseptiä...

Lääkäri ei voi kieltäytyä abortista, ehkäisystä yms. Se on potilasasiamies asia jos näin käy!!! Ja jos vaitiolovelvollisuutta rikkoo, on asia rangaistava ja silloin ei lääkäri ko. paikkakunnalla kauaa toimi!

Sä puhut nyt mututuntumasta =) Me, joilla on oikeesti kokemusta tästä asiasta, tiedetään paremmin.

No voin kertoa, en siis ite oo lestis, mutta paikkakunnalta missä paljon on. Ajoin asiaa meidän paikkakunnalla, eikä enää toimi ko. lääkäri meidän kylällä. Että repikää siitä. Toki jos kukaan ei uskalla vaatia oikeuksiaan, ei mikään muutu. Toki kiihko lestikset ei asiasta tykänny, mutta mä halusin ehkäisyn ja siihen minulla oli oikeus... asia ei muille kyläläisille kuulu!!!

Niin, sä ET ole "lestis". Pystytkö sä edes asettuun sen asemaan ja miettiin, miten se voi mennä pyytään keskeytyslähetettä lestislääkäriltä... ilmeisesti et, koska itse oot niiiiin hyvä ja pystyvä =)

Miksi se ihmisoikeuksia loukkaisi? Se lestadiolaisrouvakin saa lääkäriltä pillerit tai vaikkapa sterilisaation jos sitä pyytää.

Yksi terveydenhuollon ongelma on myös se, että nämä jutut eivät tahdo pysyä potilassalaisuuksina. Paikkakunnilla, joilla on paljon lestadiolaisia, myös useat lääkäreistä ja sairaanhoitajista ovat lestadiolaisia. Lestadiolaiset lääkärit tapaavat myös hyvin usein erikoistua synnärin puolelle. Joillain pikkupaikkakunnalla voi esim. ainoa tk-lääkäri olla lestadiolainen, eikä hän edes suostu kirjoittamaan lähetettä aborttiin (kenellekään). Saati, että toinen lestadiolainen menisi tällaiselta lääkäriltä pyytämään e-pillerireseptiä...

Lääkäri ei voi kieltäytyä abortista, ehkäisystä yms. Se on potilasasiamies asia jos näin käy!!! Ja jos vaitiolovelvollisuutta rikkoo, on asia rangaistava ja silloin ei lääkäri ko. paikkakunnalla kauaa toimi!

Sä puhut nyt mututuntumasta =) Me, joilla on oikeesti kokemusta tästä asiasta, tiedetään paremmin.

No voin kertoa, en siis ite oo lestis, mutta paikkakunnalta missä paljon on. Ajoin asiaa meidän paikkakunnalla, eikä enää toimi ko. lääkäri meidän kylällä. Että repikää siitä. Toki jos kukaan ei uskalla vaatia oikeuksiaan, ei mikään muutu. Toki kiihko lestikset ei asiasta tykänny, mutta mä halusin ehkäisyn ja siihen minulla oli oikeus... asia ei muille kyläläisille kuulu!!!

Niin, sä ET ole "lestis". Pystytkö sä edes asettuun sen asemaan ja miettiin, miten se voi mennä pyytään keskeytyslähetettä lestislääkäriltä... ilmeisesti et, koska itse oot niiiiin hyvä ja pystyvä =)

ja se lestislääkäri ihan oikeesti EI kirjoita sitä lähetettä :/

Painostuskeinoja:
Esimerkiksi sanotaan: viimeisellä tuomiolla kysytään , missä ovat ne lapset, jotka sinulle annoin. Tarkoittaa ehkäistyjä soluja.
Toinen: Jumala tietää, kuka ehkäisee ja ottaa siunauksen pois.

Arka ihminen ei uskalla ehkäistä, kun näin pelotellaan.

En varmaan pystykään, mutta pointti liittyi tuohon kylän ainooseen lääkäriin joka on lestis. Niin ei vaan noi olla, joko kaksi lääkäriä tai sitten on syytä suostua ehkäisyyn ja aborttiin. Niin ja mä oon aborttia vastaan, koska niin hyviä ehkäisymenetelmiä on olemassa, että sitä ei pitäisi tarvita tehdä kenellekään! Niin ja menkää naapurikylästä ostaan kumeja, jos siihen tarvetta. Siellä teitä ei tunneta ja saatte rauhassa käyttää kotona kenenkään muun arvostelematta! Ei siihen ihmisoikeusasiamiehieä pitäisi tarvita!

Juu ja nää on iso ongelma sosiaalitoimelle pienessä kunnassa, kun jää 12 lasta ilman äitiä. Isä ei jaksa ja jättää lapset. Mihin sijoittaa tuollainen lapsikatras???

Yleensähän Jumala järjestää isälle uuden vaimon. Täällä yksi isä avioitui uudelleen alle kuukausi edellisen vaimon hautajaisten jälkeen. Osa vieraista itki kirkossa surren edellistä vaimoa. :( Mut lapsille varmaan tuo oli parempi vaihtoehto kuin se toinen vaihtoehto...

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
ei ole mitään sääntöjä, mitä saa tehdä ja mitä ei. ei ole sääntöä että ei saa ostaa töllöä, koska ei se laite ole mikään synti. Se on vaan hyväksi havaittu että ei osteta koska sieltä tulee niin paljon huonoa ja tarpeetonta ohjelmaa.
ihan varmasti jotkut meistäkin käyttää ehkäsyä, mutta jumala sen tietää kerto siitä jollekin tai ei. jo jos on sydämestään uskovainen niin kyllä sen tietää.

kylläpä on ihmisillä kummallisia käsityksiä.

t. nykyinen vl

Vaikka sanotaan että mitään sääntöjä ei ole jonka mukaan toimitaan, käytäntö on eri. Sääntöjä ei ole, mutta jos kuitenkin rikot tällaista kirjoittamatonta sääntöä, sua ei pidetä enää uskovaisena. Miksi sanotaan että sääntöjä ei ole, kun niitä kuitenkin on?

Niin kauan kun ihminen on onnellinen elämässään ja mielellään elää normien mukaan, ei hän tietenkään koe painostusta. Ongelmaksi asia muuttuu vasta sitten kun haluaa kyseenalaistaa jonkin tällaisen säännön. Silloin yhteisö painostaa sua valitsemaan joko uskon tai maailman. Eli uskovaisten joukosta sinut voi heittää maailmaan jokin asia, jolla ei ole edes mitään tekemistä suoranaisesti uskomisen kanssa.

Itsekin vl-piireihin kuulun, joten tiedän. Olen vain aina kyseenalaistanut näitä juttuja aika rankastikin välillä. Enkä enää suostu allekirjoittamaan asioita jotka mielestäni täysin vailla mitään järkeä.

En varmaan pystykään, mutta pointti liittyi tuohon kylän ainooseen lääkäriin joka on lestis. Niin ei vaan noi olla, joko kaksi lääkäriä tai sitten on syytä suostua ehkäisyyn ja aborttiin. Niin ja mä oon aborttia vastaan, koska niin hyviä ehkäisymenetelmiä on olemassa, että sitä ei pitäisi tarvita tehdä kenellekään! Niin ja menkää naapurikylästä ostaan kumeja, jos siihen tarvetta. Siellä teitä ei tunneta ja saatte rauhassa käyttää kotona kenenkään muun arvostelematta! Ei siihen ihmisoikeusasiamiehieä pitäisi tarvita!

Mä taas ehdottaisin, että menisit naapurikylästä ostamaan muutaman nanogramman empatiaa lestadiolaisia äitejä kohtaan.

En jaksa lainailla.....mua niin jotenki huvittaa tää koko keskustelu. Täällä naiset näppis sauhuten jaksaa vaahdota semmosesta asiasta joka ei kuulu oikeesti teille ihan pätkääkään :D
Öh, jos huolehtisitte ihan omat asianne!

Ja joka kokee olevansa väärässä uskossa ja paineen alla...sulle korostasin, että se on täysin VAPAAEHTOINEN usko. Ei oo pakko jos ei taho. Lähtee kävelemään vaan. Ei kaikki jaksa...ja sekin on jokaisen oma asia. Eikä tulis itelle mieleenkään hyljätä lähimmäistään joka ei jaksas uskoa. Varmaan kuulostan ihan pyhäkoululaiselta....mut oon niin kyllästyny tuohon että muka hyljeksitään jos lähtee. Plaah, ei ainakaan meillä päin. Kokemusta taas siitä, että ne jotka lähtee, eivät sit halua yhteyttä pitää. Kokevat vaikeaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
En jaksa lainailla.....mua niin jotenki huvittaa tää koko keskustelu. Täällä naiset näppis sauhuten jaksaa vaahdota semmosesta asiasta joka ei kuulu oikeesti teille ihan pätkääkään :D

Tässäpä tyhjentävä vastaus siihen, miksi yhteiskunnan epäkohtia ei kannata korjata. Koska ne eivät kosketa minua. Sopii joka juttuun katu- ja perheväkivallasta toimeentulotuen tarpeettomuuten. Huolehtisivat omat asiansa. :(

Ja joka kokee olevansa väärässä uskossa ja paineen alla...sulle korostasin, että se on täysin VAPAAEHTOINEN usko. Ei oo pakko jos ei taho. Lähtee kävelemään vaan. Ei kaikki jaksa...ja sekin on jokaisen oma asia. Eikä tulis itelle mieleenkään hyljätä lähimmäistään joka ei jaksas uskoa. Varmaan kuulostan ihan pyhäkoululaiselta....mut oon niin kyllästyny tuohon että muka hyljeksitään jos lähtee. Plaah, ei ainakaan meillä päin. Kokemusta taas siitä, että ne jotka lähtee, eivät sit halua yhteyttä pitää. Kokevat vaikeaksi.

Minä lähdin ja perheeni myös. On kuule ollut hirveät 6 vuotta tässä nyt juuri teidän taholta. Ei kannata rehellisyys näissä hommissa. Kun kertoo, että ei enää kuulu teidän sakkiin, niin jo tulee sontaa ovista ja ikkunoista. Veläkin. Miehen vanhemmat ei pidä yhteyttä, minun vanhemmat hylkii, häpeää ja inhoaa. Ainoa, miten meitä muistavat, on SRK: levyt, kirjat ja lehdet. Muuten ei soiteta edes. Yhteydenpito on täysin yksipuolista. Taidetaan lopettaa tämä. 6 vuotta on pitkä aika hyväksyä, että olemme ihmisiä.

Aiemmin ihmettelin ex-lessujen suhtautumista lahkoon. En ihmettele enää. Sitä saa, mitä tilaa. Hyviä ja suvaitsevia ihmisiä? Hah.

Minä lähdin ja perheeni myös. On kuule ollut hirveät 6 vuotta tässä nyt juuri teidän taholta. Ei kannata rehellisyys näissä hommissa. Kun kertoo, että ei enää kuulu teidän sakkiin, niin jo tulee sontaa ovista ja ikkunoista. Veläkin. Miehen vanhemmat ei pidä yhteyttä, minun vanhemmat hylkii, häpeää ja inhoaa. Ainoa, miten meitä muistavat, on SRK: levyt, kirjat ja lehdet. Muuten ei soiteta edes. Yhteydenpito on täysin yksipuolista. Taidetaan lopettaa tämä. 6 vuotta on pitkä aika hyväksyä, että olemme ihmisiä.

Aiemmin ihmettelin ex-lessujen suhtautumista lahkoon. En ihmettele enää. Sitä saa, mitä tilaa. Hyviä ja suvaitsevia ihmisiä? Hah.

Minusta olisi kiva kuulla näitä kokemuksia enemmän ja laajemminkin. Ja ne voisivat myös olla avuksi joillekin. :)

Minusta olisi kiva kuulla näitä kokemuksia enemmän ja laajemminkin. Ja ne voisivat myös olla avuksi joillekin. :)

Olen ketonut näitä avoimesti. Myös vl-piireissä. Täälläkin joskus. Ongelma on se, että näitä ei myönnetä. Mitään ei myönnetä. Kulissit pidetän pystyssä ja itkien kerrotaan, kuinka hirveitä ihmisiä me ollaan, kun ei edes käydä. He ei kuitenkaan kerro, että ovat kieltäneet käymästä ja ovat meille ilmoittaneet, että olisittepa kuolleita. Noin esimerkiksi... Ja esimerkkejä on paljon. Kuopuksen ristiäisiin ei tullut yhtään isovanhempaa.

Me ollaan ihan tavallinen suomalainen perhe. Ei ongelmia, työpaikat molemmilla, kiva koti ja ihanat lapset. Emme ole uskovaisia = emme ole ihmisiä.

Ongelma on se, että näitä ei myönnetä. Mitään ei myönnetä. Kulissit pidetän pystyssä ja itkien kerrotaan, kuinka hirveitä ihmisiä me ollaan, kun ei edes käydä. He ei kuitenkaan kerro, että ovat kieltäneet käymästä ja ovat meille ilmoittaneet, että olisittepa kuolleita. Noin esimerkiksi... Ja esimerkkejä on paljon. Kuopuksen ristiäisiin ei tullut yhtään isovanhempaa.

Me ollaan ihan tavallinen suomalainen perhe. Ei ongelmia, työpaikat molemmilla, kiva koti ja ihanat lapset. Emme ole uskovaisia = emme ole ihmisiä.

Siksipä olisikin tärkeää ja hienoa, että näistä(kin) asioista jotkut puhuvat nolostelematta ja avoimesti. Että ne ikävät jutut eivät ole mitään henkilökohtaisen pahuutesi ilmentymä vaan pikemminkin luonnollinen seuraus uskon jättävälle. Senkin asian ääneen sanominen tekee tästä maailmasta jälleen vähän paremman paikan. :)

Ongelma on se, että näitä ei myönnetä. Mitään ei myönnetä. Kulissit pidetän pystyssä ja itkien kerrotaan, kuinka hirveitä ihmisiä me ollaan, kun ei edes käydä. He ei kuitenkaan kerro, että ovat kieltäneet käymästä ja ovat meille ilmoittaneet, että olisittepa kuolleita. Noin esimerkiksi... Ja esimerkkejä on paljon. Kuopuksen ristiäisiin ei tullut yhtään isovanhempaa.

Siksipä olisikin tärkeää ja hienoa, että näistä(kin) asioista jotkut puhuvat nolostelematta ja avoimesti. Että ne ikävät jutut eivät ole mitään henkilökohtaisen pahuutesi ilmentymä vaan pikemminkin luonnollinen seuraus uskon jättävälle. Senkin asian ääneen sanominen tekee tästä maailmasta jälleen vähän paremman paikan. :)

Asioista ääneen puhuminen on pitänyt meidän järjissämme tän hirveän provosoinnin ja meuhkaamisen keskellä. Ja kun ne raukat ei ymmärrä kaivavansa syvempää kuilua vain. Kiitos sulle. Harva näitä ymmärtää.

Olen lestadiolaisperheestä ja minulla on 13 sisarusta. Vanhemmilla ei olisi riittänyt rahkeita hoitaa ja kasvattaa edes 2 lasta. Rahasta oli tiukkaa ja elimme täysin hunningolla, kun vanhempia ei kiinnostanut mitä me tehtiin tms. Kukaan meistä lapsista ei ole enää lestadiolainen, ihan hullua toimintaa siellä.

Hyvä, että tähän puututaan, sillä eivät kaikki lestadiolaiset ole lapsirakkaita ja kiinnostuneet heistä.

Aika karua. Meillä ei ole yhtään tuonsuuntaisiakaan kokemuksia. Kukaan ei ole hyljeksinyt, suku suhtautuu juuri niinkuin ennenkin. Aivan päinvastaista siis. Ymmärrän, että ehkä jollakin voi ollakin noin, mutta EI KAIKILLA, ja tämä ei ole mikään "lestadiolaisten sääntö", ett näin pitäisi toimia.

Mä oon taas miettiny sitä, että mun mielestä ehkäisy loukka ihmisoikeuksia... miksihän siihen ei ole huomattu puuttua!!!!!!!!!!!!
miten ihminen voidaan pakottaa ehkäisyyn, jos se hänen moraalitajunsa mukaan loukkaa ihmisoikeuksia...

Et ymmärtänyt asiaa. Lue: koko lahko kieltää ehkäisyn, jos väsynyt äiti haluaa rajoittaa lasten tuloa, hällä ei ole mitään mahdollisuutta siihen. Ei mitään. Yhteisön paine kyllä pitää huolen, että lapsia tulee tasaisesti.

Onhan se varmasti luonnollista että jos on iso perhe, väsyttääkin välillä, ja väsy on kyllä tuttua meille pienenki perheen mammoille. Mutta kyllä väsymystä voi hoitaa muutenkin..nukkumalla ja itsestään huolta pitämällä. Niinku mun tuttavapiirissä tavataan tehdä :)

Ja meillä ainakin mies on täysillä mukana perheen arjessa...ja haluaa myös etten ite väsy liikaa.

No joo...kukin aattelee tavallaan ja elelee arvojensa mukaisesti. Ja toivottavasti antaa tässä vapaassa maassa toisillekin tilaa ajatella ja elää.

[/quote]

Mutta mitä sinä kirjoittelet isojen perheiden äitien äänellä kun sulla on pieni perhe? Paljonkohan sulla on lapsia? Ei ainakaan sitä kymmentä. Ja mun mielestä se on jo ihmisoikeusloukkaus et niitä lapsia tulee vuoden välein. Ei vanhemmilla ole aikaa sylitellä ja huolehtia lapsistaan kunnolla. Siinä se menee sellaiseksi ryhmäkuriksi ja että (pienet ) isosisarukset joutuvat jo lapsesta hoitamaan nuorempiaan. Ja vl-tutut on sanoneet, että ovat jo nuoresta asti joutuneet kovasti tekemään kotitöitä. Siis hyvähän se on oppia, mut aikamoista lapsityövoiman käyttöä.
Ja mitä tulee näihin masennustapauksiin. Siis mun mielestä se on suurempi synti masentuneena jatkuvasti lisääntyä kuin että ottaisi kierukan/pillerit/kondomit käyttöön ja pitäisi muutaman vuoden välin lasten teossa.

Arvostan vl:iä, koska pyrkivät noudattamaan sellaista puhdasta elämäntapaa, mutta tämä ehkäisysääntö pitäis kyllä muuttaa. Mutta sehän tarkoittaisi, että porukka vähenis ja eihän ne päättäjämiehet voi sellaista riskiä ottaa. Mut se korkeassa asemassa oleva vl-saarnaaja, jota haastateltiin ja ihan lehdessä sanoi, että ei tiedä yhtään äitiä, joka olisi kuollut tämän ehkäisysäännön takia vaaralliseen synnytykseen niin oikeasti SEHÄN PUHUU PASKAA, KOSKA ME KAIKKI TIEDÄMME NÄITÄ TAPAUKSIA!! Siinä se synti painaa kyllä sen miehen niskaa.

OIKEASTI - noudattakaa l:t hyvää puhdasta Raamatun mukaista elämää, mutta huolehtikaa omasta hyvinvoinnista ja miettikää järjellänne et kannattaisko syödä e-pillereitä vai niitä masennuspillereitä!!!

Saa toki, mutta lestadiolaisrouva tekee noin toimien syntiä ja hänet tuomitaan yhteisön toimesta. Samoin lestadiolaisrouva ei voi ehkäisystään olla mtenkään onnellinen, koska kokee tekevänsä syntiä.

se tekee asian vähemmän syntiseks jos ei uskovat alkaa heidän asioitaan vatvoa?

Yhteistyössä