Jenkkien kuluttamisen pakko se jaksaa aina vaan ihmetyttää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keskustelua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keskustelua

Vieras
Satuin eilen punttisalilla katsomaan Dr Philiä, jossa oli jakso työttömäksi jääneistä jenkeistä. Suurin huoli yhdelläkin perheenisällä oli se, että hän ei pysty hankkimaan vaimolleen ja vauvalleen sitä mitä he "tarvitsevat" ja "ansaitsevat". Vauvalla oli iso lipastollinen vaatteita, jotka äiti oli joutunut olosuhteiden pakosta hankkimaan käytettyinä, kun isä ja äiti olivat työttöminä. Ja lapsi joutui syömään kävelytuolissa, kun perheellä ei ollut varaa syöttötuoliin. Perheellä oli kaunis koti, lapsella näytti olevan kaikki hyvin. Oli ruokaakin pöydässä.

Vieressäni katsonut nainen totesi kaverilleen että "mitä tuolta lapselta muka puuttuu", aika hyvin kiteytetty minusta.

Jenkkien kulutushysteria ja pakollinen kulissien ylläpitäminen jaksaa aina hämmentää yhtä paljon. Onko oikeasti pakko vauvalle hankkia kaikki uutena ja jos ei siihen pysty, on epäonnistunut isänä.

Omalla lapsella ei vauvana ollut varmaan yhtään vaatetta eikä tavaraa uutena. Kyse ei ollut siitä että ei olisi ollut varaa, vaan en pitänyt sitä tarpeellisena.

Mistä tällainen kulutushysteria pohjimmiltaan kertoo? Onko ko. kansakunnalla jotenkin huono itsetunto vai miksi pitää aina näyttää naapureille että menee hyvin ja on noloa hankkia käytettyä?

Mielipiteitä?

[QUOTE="vieras";23427337]Miten tuo muka eroaa suomalaisesta kulutushysteriasta? Ihan samaa on havaittavissa suomessakin, siitä vain ei tehdä tv-hömppää.[/QUOTE]

Täällä ei kuitenkaan ole mitenkään häpeällistä käyttää lapsellaan käytettyjä vaatteita ja tavaroita. Onneksi.

Sellainen kulutushysteria on Suomessa onneksi vielä harvojen juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23427351:
Täällä ei kuitenkaan ole mitenkään häpeällistä käyttää lapsellaan käytettyjä vaatteita ja tavaroita. Onneksi.

Sellainen kulutushysteria on Suomessa onneksi vielä harvojen juttu.

Kyllä se on suomessakin hyvin yleistä, että lapselle ei voi hankkia mitään käytettynä, kun se on noloa työssäkäyvälle miehelle. Suomessa onneksi asenteet ovat muuttumassa.

Oikeasti se on helppo kauhistella jotain jenkkisarjan ylikorostettua draamaa, ja sulkea silmänsä lähiympäristölle.

[QUOTE="vieras";23427372]Kyllä se on suomessakin hyvin yleistä, että lapselle ei voi hankkia mitään käytettynä, kun se on noloa työssäkäyvälle miehelle. Suomessa onneksi asenteet ovat muuttumassa.

Oikeasti se on helppo kauhistella jotain jenkkisarjan ylikorostettua draamaa, ja sulkea silmänsä lähiympäristölle.[/QUOTE]

Mikä ja minkälaiset ihmiset nyt kenelläkin sitten on lähiympäristöä...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23427389:
Mikä ja minkälaiset ihmiset nyt kenelläkin sitten on lähiympäristöä...

No eiköhän sinunkin lähiympäristöä ole kuitenkin suomalaiset ihmiset ennemmin kuin yhdysvaltalaiset? Eiköhän sinunkin naapurustoosi mahdu hyvinkin erilaisia ihmisiä? Puhuin lähiympäristöstä en lähipiiristä.

Mulla on sukulaisia jenkeissä ja siellä on todellaki häpeä jos lapsella on käytetyt vaatteet. Jopa sisarusten välinen vaatteiden kierrättäminen on paha. Joka muksulle pitää olla kaikki uutena. Siellä ei ollenkaan ymmärretä tätä suomalaista kirppis systeemiä eikä varsinkaan sitä, että varakkaat perheet ostaa lapsilleen kirppikseltä vaatteita ja tarvikkeita. Siellä se on köyhien juttu. Esim itselläni kaverini ja hänen miehensä tienaavat kuussa noin 12 tonnia mutta lapsilleen hakevat vaatteet käytettynä kirppikseltä ja kierrättävät vaatetta ja tavaraa kaveripiirissä tosi paljon. Sitä ei usalaiset sukulaiset ymmärrä mitenkään.

[QUOTE="juu";23427411]Mulla on sukulaisia jenkeissä ja siellä on todellaki häpeä jos lapsella on käytetyt vaatteet. Jopa sisarusten välinen vaatteiden kierrättäminen on paha. Joka muksulle pitää olla kaikki uutena. Siellä ei ollenkaan ymmärretä tätä suomalaista kirppis systeemiä eikä varsinkaan sitä, että varakkaat perheet ostaa lapsilleen kirppikseltä vaatteita ja tarvikkeita. Siellä se on köyhien juttu. Esim itselläni kaverini ja hänen miehensä tienaavat kuussa noin 12 tonnia mutta lapsilleen hakevat vaatteet käytettynä kirppikseltä ja kierrättävät vaatetta ja tavaraa kaveripiirissä tosi paljon. Sitä ei usalaiset sukulaiset ymmärrä mitenkään.[/QUOTE]

Ja maailma pelastuu :(

[QUOTE="juu";23427411]Mulla on sukulaisia jenkeissä ja siellä on todellaki häpeä jos lapsella on käytetyt vaatteet. Jopa sisarusten välinen vaatteiden kierrättäminen on paha. Joka muksulle pitää olla kaikki uutena. Siellä ei ollenkaan ymmärretä tätä suomalaista kirppis systeemiä eikä varsinkaan sitä, että varakkaat perheet ostaa lapsilleen kirppikseltä vaatteita ja tarvikkeita. Siellä se on köyhien juttu. Esim itselläni kaverini ja hänen miehensä tienaavat kuussa noin 12 tonnia mutta lapsilleen hakevat vaatteet käytettynä kirppikseltä ja kierrättävät vaatetta ja tavaraa kaveripiirissä tosi paljon. Sitä ei usalaiset sukulaiset ymmärrä mitenkään.[/QUOTE]

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa kaikkialla Yhdysvalloissa. Minua muutenkin ärsyttää kun suomalaislla on joku mielikuva siitä millaisia amerikkalaiset ovat ja millainen Yhdysvallat on, mutta se perustuu just johonkin Dr. Philiin ja "yks mun tuttu, joka kävi kerran Chicagossa" -juttuihin. Yhdysvallat on iso maa, siellä on monenlaisia ihmisiä ja erot osavaltioiden välillä suuria. Mä asun Kaliforniassa ja mun kotikaupungissa siellä (nyt oon just Suomessa kyllä) on kyllä useita kirppareita. Ne ovat suosittuja ja niiden suosio on vain kasvamassa. Ja mun kotikaupunki on muuten vieläpä varmaan yks maan varakkaimpia, ja niillä kirppareille käy kyllä ihmisiä, joilla olisi varaa ostaa mitä tahansa. Osalla kirppareista on jopa osa tavarasta niin kallista, että mulla ei ole varaa sitä ostaa. :D

En itsekaan tieda varmaan ja olen kanssasi samaamielta etta on parempi olla suomalainen ku yenkki. Ymmartaen ,etta olet suomalainen.

Miksi? Mä olen suomalainen ja "jenkki", vaikka mieluummin käytän nimitystä amerikkalainen... vinkkinä. En ole suomalaisesta passistani yhtään ylpeämpi kuin amerikkalaisesta. Onko amerikkalaisissa jotain perustavanlaatuista vikaa sun mielestä?

[QUOTE="vieras";23427813]Tämä ei kyllä pidä paikkaansa kaikkialla Yhdysvalloissa. Minua muutenkin ärsyttää kun suomalaislla on joku mielikuva siitä millaisia amerikkalaiset ovat ja millainen Yhdysvallat on, mutta se perustuu just johonkin Dr. Philiin ja "yks mun tuttu, joka kävi kerran Chicagossa" -juttuihin. Yhdysvallat on iso maa, siellä on monenlaisia ihmisiä ja erot osavaltioiden välillä suuria. Mä asun Kaliforniassa ja mun kotikaupungissa siellä (nyt oon just Suomessa kyllä) on kyllä useita kirppareita. Ne ovat suosittuja ja niiden suosio on vain kasvamassa. Ja mun kotikaupunki on muuten vieläpä varmaan yks maan varakkaimpia, ja niillä kirppareille käy kyllä ihmisiä, joilla olisi varaa ostaa mitä tahansa. Osalla kirppareista on jopa osa tavarasta niin kallista, että mulla ei ole varaa sitä ostaa. :D[/QUOTE]

Totta ja onhan sielä (ainakin tv sarjoissa:D) tapana kotikirppikset eli myyvät pihallaan vanhaa kampetta pois. Tiedä sitä ketkä sieltä ostaa, mutta jos pelkät laitapuolen kulkijat ostelisi, niin kuka kotonaan uskaltaisi kirppistellä.