Jelpatkaa mua tekeen ruokalista, edullisia ruokia mitä saa kerralla paljon ja pakastimeenkin...

  • Viestiketjun aloittaja köyhtynyt
  • Ensimmäinen viesti
köyhtynyt
Elämäntilanteen muutoksen vuoksi rahaa melkein puolet vähemmän käytettävissä ruokiin yms kun ennen ja mä en nyt muka osaa asennoitua tähän... :ashamed:
Vinkkejä penninvenyttämiseen otetaan muutenkin vastaan... :)
 
"vieras"
Esimerkiksi makaronilaatikko niin että teet sen tummasta soijarouheesta. Minä liotan soijarouheen ensin lihaliemessä ja ainakaan lapset ei huomaa että tuossa ruoassa ei ole jauhelihaa lainkaan.

Leivot sämpylöitä, ostat kananmunia, kananmunista saa vaikka mitä ruokaa kuten munakasta pannulla, paistetut, keitetyt, munakokkeli, uunimunakas jonka pääle soijarouheesta tacomaustettu "piirakka".

Peruna, riisi, juurekset kuten porkkana. Esim. kinkkukiusaus, jauhelihakiusaus (tulee hyvää kun laittaa tomaattiakin).

Erilaisia puuroja, metsästä puolukoita ja suppilovahveroita. Jos sulla on pakastimessa marjoja niin marjakiisselit on edullisia välipaloiksi tai iltapalaksi.
 
vierass
Keitot (mun mielestä kyllä ei täytä kovin hyvin, sit tarvii olla leipää lisänä ja se maksaa...). Makaronia, riisiä, perunaa, makkarakastiketta, jauhelihakastiketta, broiskukastiketta. Laatikoita. Munat on halpoja, tee perunaa ja munakastiketta?

Aamu- ja iltapalalla kantsii syödä puuroa, leipäkään ei mun mielestä tuhottoman kallista ole...

VAIHDA KAUPPA LIDLIIN niin johan tulee säästöä!
 
vierass
[QUOTE="vieras";27216431]Esimerkiksi makaronilaatikko niin että teet sen tummasta soijarouheesta. Minä liotan soijarouheen ensin lihaliemessä ja ainakaan lapset ei huomaa että tuossa ruoassa ei ole jauhelihaa lainkaan.

Leivot sämpylöitä, ostat kananmunia, kananmunista saa vaikka mitä ruokaa kuten munakasta pannulla, paistetut, keitetyt, munakokkeli, uunimunakas jonka pääle soijarouheesta tacomaustettu "piirakka".

Peruna, riisi, juurekset kuten porkkana. Esim. kinkkukiusaus, jauhelihakiusaus (tulee hyvää kun laittaa tomaattiakin).

Erilaisia puuroja, metsästä puolukoita ja suppilovahveroita. Jos sulla on pakastimessa marjoja niin marjakiisselit on edullisia välipaloiksi tai iltapalaksi.[/QUOTE]

Minä joskus "jatkoin" jauhelihaa tuolla soijarouheella. Itse huomasin parhaaksi mausteeksi tuohon tomaattipyreen. Se tomaatti jotenkin vei sen soijarouheen maun kokonaan pois :)
 
42877
Hyödynnä kaupasta tarjouksia. Esim joku peruna-lihavuoka on helppo ja halpa ja kaali ja punajuuri on myös halpaa ruokaa. Soijarouheella säästät lihassa paljon, koska se pussi säilyy about ikuisesti avattunakin ja siitä tarvii vain vähän kerrallaan kun turvotetaan vedessä, niin sitten siitä tulee monta annosta.
Myös erilaiset keitot on halpoja ruokia. Ei tarvi kuin vettä kattilaan, sekaan vähän vihanneksia, lihaa/kanaa/kalaa/soijarouhetta ja mausteita ja soppaa tulee.
 
Makkarakeitolle mietin taannoin kilohintaa, ja tulee aika halvaks. Ja on hyvää ja helppoo, tarvii vähemmän panostaa maustamiseen kuin esim. jauhelihassa. Eli makkaraa (n. 4 e/kg, tarvii jonkun 400 g) pussillinen pakastekeittojuureksia (maksaa ehkä 30 snt) ja muutama peruna lisäksi (n. 70 snt). Niin ja tuosta määrästä riittää 4-5 hengelle. Pakastejuurespussi tulee mielestäni halvemmaksi siksi, koska siinä on sopiva määrä useaa eri juuresta, ei tuu ostettua vahingossa liikaa joka saattaa mennä sitten hukkaan. Leipää ei kyllä välttämättä tarvii, perunalla voi aina "jatkaa".
 
"hmmm"
Kaalilaatikko, kiusaukset, nakkisoppa, hernesoppa, jauheliha-kasviskastike, kastiketta broiskunpaistisuikaleista, pinaattiletut, sienikastike, puurot, perunaviipale-jauhelihavuoka. Ostat lihat tarjouksesta tai -30 / 50 ale laputettuja.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Öhkis;27216720:
Makkarakeitolle mietin taannoin kilohintaa, ja tulee aika halvaks. Ja on hyvää ja helppoo, tarvii vähemmän panostaa maustamiseen kuin esim. jauhelihassa. Eli makkaraa (n. 4 e/kg, tarvii jonkun 400 g) pussillinen pakastekeittojuureksia (maksaa ehkä 30 snt) ja muutama peruna lisäksi (n. 70 snt). Niin ja tuosta määrästä riittää 4-5 hengelle. Pakastejuurespussi tulee mielestäni halvemmaksi siksi, koska siinä on sopiva määrä useaa eri juuresta, ei tuu ostettua vahingossa liikaa joka saattaa mennä sitten hukkaan. Leipää ei kyllä välttämättä tarvii, perunalla voi aina "jatkaa".
No ei varmaan riitä 2 aikuiselle ja vaikka kolmelle kasvavallelapselle, jos tuosta aikoo syödä mahat täyteen niin menee jo kyllä aika säästöllä :D Ravintoarvoksi saadaan annosta kohden maksimissaan 300kcal.
 
La Paset
Miettisin tarkasti, mitä halpoja ruokia pakastaisin. Peruna kärsii keitettunä. Jauheliharuuat, esim. kastike, on ok, samoin muut liharuuat. Osta tarjouksesta porsaan ulkofilee,leikkaa uhuiksi pihveiksi, nuijikunnolla ja pakasta pari kappaletta per pussi. Keitä perunat ja tee pihvinpaiston yhteydessä kastike.
 
[QUOTE="vieras";27216764]No ei varmaan riitä 2 aikuiselle ja vaikka kolmelle kasvavallelapselle, jos tuosta aikoo syödä mahat täyteen niin menee jo kyllä aika säästöllä :D Ravintoarvoksi saadaan annosta kohden maksimissaan 300kcal.[/QUOTE]

Ahaa joo. No minä oon tehny tuon määrän kahdelle aikuiselle, ja siis siitä riittää kahdeksi päiväksi. Tosin syödään lisäksi leipää. No mut hyvä että korjasit, minun kokemukseni lapsen ruokkimisesta on vasta edessä :)
 
Omenastruudeli.

Paloittelee sen valmiiksi isoiksi paloiksi ja pakkaseen. On meheviä kuin viinerit, ja terveellisiä.
Kaulittava taikina > tulee paljon täytettä ja vähän taikinaa.
Vähän tomusokeri-kanelia päälle ennen syömistä.

Janssoninkiusaus. Niitä isoja anjovispurkkeja saa ainakin S-kaupoissa (ravintolafile).
 
6 viikon ruokalista

MA Kanapata Riisi Porkkana-appelsiiniraaste
TI Uunikala Perunat Marjakiisseli
KE Makkarakastike Perunat Tomaatti-sipulisalaatti
TO Lasagne Mozzarellasalaatti
PE Kalakeitto Ruisleipä Vispipuuro
LA Broilerpasta Vihersalaatti
SU Juurespihvit Perunamuusi Kaali-puolukkaraaste

MA Kaalilaatikko Tomaatti, kurkku
TI Kanankoipia riisi-kasvispedillä Marjarahka
KE Nakkistroganoff Perunamuusi Porkkana-omenaraaste
TO Perunasosevuoka Suolakurkkua ja punajuuria
PE Tomaattikeitto Juustoleivät Hedelmä
LA Tonnikalalaatikko Tomaatti-sipulisalaatti
SU Lihapullat Perunamuusi Porkkana-puolukkaraaste

MA Ruokaisa makaronisalaatti Sämpylät Appelsiinikiisseli
TI Broiler-kasvislaatikko Porkkana-ananasraaste
KE Pinaattilätyt Perunamuusi Kukkakaaligratiini
TO Lohipasta Vihersalaatti
PE Jauhelihapihvit Lohkoperunat Kasvislohkot uunissa
LA Kanawok Mansikka-ananastuorepuuro
SU Nakkikeitto Napostelukasviksia

MA Jauhelihakastike Pasta / perunat Porkkanaraaste + raejuusto
TI Kasvissosekeitto Sämpylät Hedelmäsalaatti
KE Maksalaatikko Kaali-puolukkaraaste
TO Hernekeitto Pannari
PE Uuniperunoita ja katkarapukastiketta Isoäidin salaatti (munaa, lehtisalaattia, kurkkua, kerma/etikkavaahtoa)
LA Karjalanpaisti Perunamuusi Porkkana-puolukkaraaste
SU Kanahampurilaiset Lohkoperunat Vihersalaatti

MA Kinkkukiusaus Fetasalaatti
TI Kalapuikot Perunamuusi Katkarapusalaatti
KE Broileria currykastikkeessa Riisi Hedelmä
TO Jauheliha-kasvislaatikko Porkkana-appelsiiniraaste
PE Kasvispasta Suklaakiisseli
LA Uunimakkara/nakit Ranskalaiset perunat Hemapa-kaaliraaste
SU Lohilaatikko Suolakurkkuja

MA Jauheliharisotto Uunitomaatteja
TI Nakkikastike Peruna Vihersalaatti
KE Pinaattikeitto Kananmuna Pannari
TO Tonnikalapasta Porkkanaraaste + raejuusto
PE Pizza Tomaatti-sipuli-mozzarellasalaatti
LA Jauhelihakeitto Sämpylät Marjarahka
SU Broilerkeitto Patonki Napostelukasviksia

Täältä aikanaan (muistaakseni tai sit vauvalta) tän aikanaan bongasin. Suosittelen leipomaan leivän itse. Ja jättämään kaiken maailman sokerimoskan (murot, juget, viilikset) kauppaan. Tilalle kunnon juttuja. Esim just vaiks leipää/puuroa/luonnonjuggea/kiisseliä ja porkkanaa/kurkkua/lanttua/appelsiinia väli-, ilta ja aamupaloilla. Sokerihöttö ei mitään täytä!
 

Yhteistyössä