Kysymys
Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
Tuli vielä mieleen, että oisko sitten siitä kiinni, kun täällä on lastenlääkäreistä yms pula. Että on turvallisempaa tehdä sektio siinä tapauksessa..Koska yhteenväliin oli puhetta, että jos tulee yöllä tai viikonloppuna synnyttämään, joutuu lähtemään Ouluun tai jopa Tampereelle asti. Varsinkin jos on synnytyksessä pienintäkään riskiä.Alkuperäinen kirjoittaja sanni:Lapin keskussairaalasta on kyse. En tiedä pitääkö kyseinen tieto paikkaansa.Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:aijaa..täällä kyl annettais ensisynnyttäjänkin valita mikäli lantiosta mahtuu...eli se toki kuvattais...missäpäin suomea on tälläinen käytäntö??Alkuperäinen kirjoittaja sanni:Täällä on tietääkseni sellainen käytäntö, että ensisynnyttäjien ei anneta synnyttää alakautta jos on perätilassa. Ehkä kuitenkin siinä tapauksessa täytyy taipua leikkaukseen..Itsellä ainakin hirvittää ajatus synnyttää perätilassa oleva lapsi, kun ei mitään kokemusta ole. Vaikka paikat olisi kuinka tilavat ja vauva sopivankokoinen
Toi sf on 28 cm 35+3, aikaisemmilla mittauskerroilla on kuitenkin pysynyt sen alakäyrän ja keskikäyrän välissä. Itse en kuitenkaan huolissaan ole ollut, kun sydänäänet olleet hyvät ja liikkuu hyvin
minulla on kanssa sokeriseuranta..mutta ollut jo rv 26 lähtien...en ollut ylipainoinen enne raskautta. sain raskauden 26 viikkoon mennessä 16kg,.,.sitten paino tippui n.3kg ja nyt yht tullut 17kg... itse seuraan sokereita kahtena päivänä viikossa 4 kertaa päivän aikana.Alkuperäinen kirjoittaja sanni:Ja vielä lisäyksenä painoni oli kuukaudessa tippunut kaksi kiloa. Mutta terkan kanssa epäiltiin sen olevan turvotusta, kun mulla on turvotus täysin kadonnut ruokavalion tarkkailun takia. Verensokereita seurasin viikon ajan 9 kertaa päivässä. Enkä oikeastaan ole muuta tehnyt kuin syönyt Ennen raskautta oli kuitenkin hiukkasen ylipainoa. Mutta en ois ikinä uskonut ton turvotuksen noin äkkinäisesti katoavan ihan pienen ruokavalion muutoksella.
jos sieltä mahtuu eka tulemaan peppu jalat nipussa ja keskivartalo kera hartioiden niin taatusti myös pää!!! ja sen tähden se lantio kuvataan enne perätila synnytystä et voidaan se synnytys sitten suht turvallisesti hoitaa!Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
Ajattelin vaan kun aina sanotaan, että jos vauvan pää mahtuu syntymään niin helposti tulee loputkin... olen ehkä käsittänyt jotain väärin?Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:jos sieltä mahtuu eka tulemaan peppu jalat nipussa ja keskivartalo kera hartioiden niin taatusti myös pää!!! ja sen tähden se lantio kuvataan enne perätila synnytystä et voidaan se synnytys sitten suht turvallisesti hoitaa!Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
perätilasynnytykset on sairaalan tiedossa, siis jos vaan sattuu oleilemaan siellä alueella, minne on ilmoittanut menevänsä synnyttämään. ennalta "suunnitelluissa" perätilasynnytyksissä on aina lääkäri paikalla, eli pelkän kätilön turvin ei mennä.Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
tismalleen samoin olisi minun kanssani toimittu!Alkuperäinen kirjoittaja vara:tässä yksi kokemus perätilasta
ulkoista käännöstä yritettiin, mutta eipä ollut vauva halukas kääntymään. ennen kääntöä annettiin supistelua ehkäisevää lääkettä ja seurattiin vauvan sydänääniä ja supisteluja noin 20 min. sitten lääkäri yritti kääntää hoitajan koko ajan ultratessa. ei sattunut, vaikka miehen mielestä näytti hurjalta ja mies välillä kurkkikin mun ilmettä
sen jälkeen vielä 30 min vauvan tilaa seurattiin samalla tavalla kuin ennen kääntöä ja sain vielä antigee (?) pistoksen, koska olen veriryhmää rh-.
koska kääntö ei onnistunut ja olen halukas synnyttämään tämän esikoisen alateitse jos mahdollista, niin vauvasta tehtiin kokoarvio ja sain ajan lantion magneettikuvaukseen. tuon perusteella vauva mahtuu loistavasti tulemaan, joten sektioaikaa ei varattu.
vielä ennen laskettua-aikaa mennään uudellee kokoarvioon. jos vauva ei käänny itsestään raivotarjontaan, eikä luonnolisesti käynnisty, niin syntyy leikkauksella rv 41+3, eli naistenklinikalta sanottiin, että perätiloja ei käynnistetä lainkaan.
Alkuperäinen kirjoittaja vara:tässä yksi kokemus perätilasta
ulkoista käännöstä yritettiin, mutta eipä ollut vauva halukas kääntymään. ennen kääntöä annettiin supistelua ehkäisevää lääkettä ja seurattiin vauvan sydänääniä ja supisteluja noin 20 min. sitten lääkäri yritti kääntää hoitajan koko ajan ultratessa. ei sattunut, vaikka miehen mielestä näytti hurjalta ja mies välillä kurkkikin mun ilmettä
sen jälkeen vielä 30 min vauvan tilaa seurattiin samalla tavalla kuin ennen kääntöä ja sain vielä antigee (?) pistoksen, koska olen veriryhmää rh-.
koska kääntö ei onnistunut ja olen halukas synnyttämään tämän esikoisen alateitse jos mahdollista, niin vauvasta tehtiin kokoarvio ja sain ajan lantion magneettikuvaukseen. tuon perusteella vauva mahtuu loistavasti tulemaan, joten sektioaikaa ei varattu.
vielä ennen laskettua-aikaa mennään uudellee kokoarvioon. jos vauva ei käänny itsestään raivotarjontaan, eikä luonnolisesti käynnisty, niin syntyy leikkauksella rv 41+3, eli naistenklinikalta sanottiin, että perätiloja ei käynnistetä lainkaan.
niin ja synnytysasentoa ei saa itse päättä, eli jalat pitää heivata niihin telineisiin.Alkuperäinen kirjoittaja vara:perätilasynnytykset on sairaalan tiedossa, siis jos vaan sattuu oleilemaan siellä alueella, minne on ilmoittanut menevänsä synnyttämään. ennalta "suunnitelluissa" perätilasynnytyksissä on aina lääkäri paikalla, eli pelkän kätilön turvin ei mennä.Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
lantio kuvataan..ja nimen omaan..jos pää mahtuu niin muukin..mietippä asia myös toisin päin...Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Ajattelin vaan kun aina sanotaan, että jos vauvan pää mahtuu syntymään niin helposti tulee loputkin... olen ehkä käsittänyt jotain väärin?Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:jos sieltä mahtuu eka tulemaan peppu jalat nipussa ja keskivartalo kera hartioiden niin taatusti myös pää!!! ja sen tähden se lantio kuvataan enne perätila synnytystä et voidaan se synnytys sitten suht turvallisesti hoitaa!Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
Käsittääkseni perätilassa vauvan peppu tulee eri tavalla ulos kuin raivotarjonnassa. Eli siis vauva tulee vähän kuin suljettuna linkkuveitsenä ulos perätilassa ja raivossa tulee avattuna veitsenä. Jos ymmärrät kielikuvan.Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Ajattelin vaan kun aina sanotaan, että jos vauvan pää mahtuu syntymään niin helposti tulee loputkin... olen ehkä käsittänyt jotain väärin?Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:jos sieltä mahtuu eka tulemaan peppu jalat nipussa ja keskivartalo kera hartioiden niin taatusti myös pää!!! ja sen tähden se lantio kuvataan enne perätila synnytystä et voidaan se synnytys sitten suht turvallisesti hoitaa!Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
varasivat ajan mulle ihan tavallisen magneettikuvaukseen, eli siihen "tuubiin" työnsivät kuvauksen ajaksi makaamaan. kuvien otossa meni noin 20 minsaa, kun mulle tuli kesken kaiken huono olo selällään makuun vuoksi.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vara:tässä yksi kokemus perätilasta
Tuosta magneettikuvauksesta kyselisin. Missä otettiin? Mut nimittäin raahattiin ihan tavalliseen röntgeniin ja näin jälkeenpäin ihmettelen asiaa, koska isossa yliopistollisessa sairaalassa olisi kyllä ollut muitakin vehkeitä.
Taisin ilmaista itseäni hiukan epäselvästi. Yritän täsmentää vielä. (Menee vähän jauhamiseksi tosin ) Siis olen lukenut ja kuullut, että pää on se vauvan 'ongelmakohta' eli se voi olla niin iso, ettei mahdu normaalisti syntymään. Eihän normaalisynnytyksessä ole mitään paniikkia jos todetaan, että kappas vain, nyt jumittaa. Silloin leikataan. Mutta jos se syntyykin perätilassa ja muu kroppa on jo ulkona ja sit pää jääkin jumiin, niin leikkausta ei voikaan suorittaa.Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:lantio kuvataan..ja nimen omaan..jos pää mahtuu niin muukin..mietippä asia myös toisin päin...Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Ajattelin vaan kun aina sanotaan, että jos vauvan pää mahtuu syntymään niin helposti tulee loputkin... olen ehkä käsittänyt jotain väärin?Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:jos sieltä mahtuu eka tulemaan peppu jalat nipussa ja keskivartalo kera hartioiden niin taatusti myös pää!!! ja sen tähden se lantio kuvataan enne perätila synnytystä et voidaan se synnytys sitten suht turvallisesti hoitaa!Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
Ei tainnut olla Tyks? Mä en käsitä, että miksi minä ja syntymätön vauvani sitten jouduttiin röntgensäteilyyn! Vaikka ei siis kai niin kovin vaarallista ole, mutta....Alkuperäinen kirjoittaja vara:siis yliopistollisen sairaalan magneettikuvauksessa kävin
aivan...ymmärsin ja varmaan kaikki muutkin! mutta siinävaiheessa kun vauva on puljauttanut koko kropan pihalle niin takulla on paikat sen verran avoinna ja venyneenä jo että kun sieltä on yhdessä nipussa tullut jalat ja keskivartalo ja hartiat niin ei takulla jumita päästä!!Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys vielä kerran:Taisin ilmaista itseäni hiukan epäselvästi. Yritän täsmentää vielä. (Menee vähän jauhamiseksi tosin ) Siis olen lukenut ja kuullut, että pää on se vauvan 'ongelmakohta' eli se voi olla niin iso, ettei mahdu normaalisti syntymään. Eihän normaalisynnytyksessä ole mitään paniikkia jos todetaan, että kappas vain, nyt jumittaa. Silloin leikataan. Mutta jos se syntyykin perätilassa ja muu kroppa on jo ulkona ja sit pää jääkin jumiin, niin leikkausta ei voikaan suorittaa.Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:lantio kuvataan..ja nimen omaan..jos pää mahtuu niin muukin..mietippä asia myös toisin päin...Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Ajattelin vaan kun aina sanotaan, että jos vauvan pää mahtuu syntymään niin helposti tulee loputkin... olen ehkä käsittänyt jotain väärin?Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:jos sieltä mahtuu eka tulemaan peppu jalat nipussa ja keskivartalo kera hartioiden niin taatusti myös pää!!! ja sen tähden se lantio kuvataan enne perätila synnytystä et voidaan se synnytys sitten suht turvallisesti hoitaa!Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
Näin ei (kai) voi käydä, että perätilasynnytyksessä viimeiseksi jäisi pää jumiin. Ongelma voi olla kylläkin se, että napanuora on pään ympärillä (kai?). Siis pepun syntyessä niin, että jalat ja napa ovat vastakkain peppu on isompi kuin pää. Jos taas pää syntyy ensin ja peppu sitten ja sitten jalat, pää on isoin. (maalaisjärki, ei lääketiede)Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:aivan...ymmärsin ja varmaan kaikki muutkin! mutta siinävaiheessa kun vauva on puljauttanut koko kropan pihalle niin takulla on paikat sen verran avoinna ja venyneenä jo että kun sieltä on yhdessä nipussa tullut jalat ja keskivartalo ja hartiat niin ei takulla jumita päästä!!Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys vielä kerran:Taisin ilmaista itseäni hiukan epäselvästi. Yritän täsmentää vielä. (Menee vähän jauhamiseksi tosin ) Siis olen lukenut ja kuullut, että pää on se vauvan 'ongelmakohta' eli se voi olla niin iso, ettei mahdu normaalisti syntymään. Eihän normaalisynnytyksessä ole mitään paniikkia jos todetaan, että kappas vain, nyt jumittaa. Silloin leikataan. Mutta jos se syntyykin perätilassa ja muu kroppa on jo ulkona ja sit pää jääkin jumiin, niin leikkausta ei voikaan suorittaa.Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:lantio kuvataan..ja nimen omaan..jos pää mahtuu niin muukin..mietippä asia myös toisin päin...Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Ajattelin vaan kun aina sanotaan, että jos vauvan pää mahtuu syntymään niin helposti tulee loputkin... olen ehkä käsittänyt jotain väärin?Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:jos sieltä mahtuu eka tulemaan peppu jalat nipussa ja keskivartalo kera hartioiden niin taatusti myös pää!!! ja sen tähden se lantio kuvataan enne perätila synnytystä et voidaan se synnytys sitten suht turvallisesti hoitaa!Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
no siksi lähellä laskettua aikaa tehdään vielä uusi kokoarvio ultralla, jossa siis myös tuo lapsen pää mitataanAlkuperäinen kirjoittaja Kysymys vielä kerran:Taisin ilmaista itseäni hiukan epäselvästi. Yritän täsmentää vielä. (Menee vähän jauhamiseksi tosin ) Siis olen lukenut ja kuullut, että pää on se vauvan 'ongelmakohta' eli se voi olla niin iso, ettei mahdu normaalisti syntymään. Eihän normaalisynnytyksessä ole mitään paniikkia jos todetaan, että kappas vain, nyt jumittaa. Silloin leikataan. Mutta jos se syntyykin perätilassa ja muu kroppa on jo ulkona ja sit pää jääkin jumiin, niin leikkausta ei voikaan suorittaa.Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Ajattelin vaan kun aina sanotaan, että jos vauvan pää mahtuu syntymään niin helposti tulee loputkin... olen ehkä käsittänyt jotain väärin?Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:jos sieltä mahtuu eka tulemaan peppu jalat nipussa ja keskivartalo kera hartioiden niin taatusti myös pää!!! ja sen tähden se lantio kuvataan enne perätila synnytystä et voidaan se synnytys sitten suht turvallisesti hoitaa!Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:Mitäs jos synnyttää lapsen joka on perätilassa ja sitten se tosiaan jumittuu päästään kiinni? Miten sen saa sieltä tulemaan?
lantio kuvataan..ja nimen omaan..jos pää mahtuu niin muukin..mietippä asia myös toisin päin...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ei tainnut olla Tyks? Mä en käsitä, että miksi minä ja syntymätön vauvani sitten jouduttiin röntgensäteilyyn! Vaikka ei siis kai niin kovin vaarallista ole, mutta....Alkuperäinen kirjoittaja vara:siis yliopistollisen sairaalan magneettikuvauksessa kävin