Jehovan todistajat ja vanhoillislestadiolaiset pahimpia lahkoja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja trolli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vl-vieras:
kenenkään ei tarvitse synnyttää henkensä kaupalla, on vl-äitejä jotka käyttävät ehkäisyä vakavien terveydellisten asioiden vuoksi.

1. Jos tilanne on todellisuudessa siten kuin väität, mistä syystä vanhoillislestadiolainen terveydenhoitaja Terttu Holmi joutui turvautumaan sydäntäsärkevään vetoomukseen jonka hän esitti kotimaa-lehdessä vanhoillislestadiolaisuuden johtohenkilöille? Holmi on itse terveydenhoitajana nähnyt lestad.naisten todella vaikeat kohtalot. Hän on itsekin kymmenen lapsen äiti.

Hänen vetoomuksensa voit lukea täältä:
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/lisaantymisvelvoite/

Hän pyytää liikkeen johtajia julkaisemaan herätysliikkeen lehdessä artikkelin jossa tämä ehkäisy todettaisiin sallituksi ja henkilökohtaiseksi asiaksi, josta naisen tai pariskunnan ei tarvitsisi enää tehdä tiliä uskonyhteisösäs kenellekkään ulkopuoliselle.

Miksi terveydenhuollon ammattilaisen piti turvautua tällaiseen julkiseen vetoomukseen, jos tilanne on niin auvoinen kuin sinä esität?

2. "Vakavien terveydellisten asioiden vuoksi" , toteat.

Mikä on se raamatullinen peruste, että nainen ei voi harkita itse terveytensä ja perheen resurssien pohjalta milloin haluaa saada lapsia ja milloin ei? Mistä syystä naisen on ensin käytävä läpi kontrolloimatta niin monta raskautta ja mahdollisesti keskenmenoa liian tiheään että hänen terveytensä on riekaleina - ja vasta sen jälkeen on luvallista tarttua ehkäisyyn?

Minulla todettiin vuosi sitten paha aikuisiän akne, finnit tulehtuivat ja söin antibioottikuureja kerta kerran jälkeen. Lopuksi aloitettiin a-vitamiini. Sen aikana ei saa tulla raskaaksi joten e-pillerit myös tällä hetkellä käytössä.
Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä teille puhutaan, kaikki vieras kun aina vähän pelottaa ja kauhistuttaa.

täytyy sanoa että aika loukkavaa ja herjaavaa tekstiä AP:ltä tulee.. ja tällaista saa tänne vapaasti kirjoitella modejen tietenkään puuttumatta asiaan. annas olla jos sama herja koskisi esim. seksuaalisia vähemmistöjä tms niin huh,MIKÄ LOUKKAUS!

mä uskoisin,että ne jotka eivät jotakin uskontoa enää tunnusta ovat sen verran ehkä katkeria tms. ettei ole mitään hyvää sanottavaa tai haluavat jopa levittää perättömiä juttuja vanhasta uskonnostaan. mielenterveysongelmat eivät ole mikään ihme nyky-yhteiskunnassa,kuului sitten mihin uskontoon hyvänsä tai on kuulumatta!

Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äärimmäisessä tapauksessa yhteisön uskomuksiin ja sisäisiin normeihin alistuva ihminen voi joutua jopa hengenvaaraan, esimerkiksi kieltäytyessään ehkäisystä vaikka lääkärien tunnistamat vakavat terveysriskit uuden raskauden kohdalla ovat olemassa, tai kieltäytyessään verensiirrosta.

Hengelliseen väkivaltaan liittyviä vakavimpia ilmenemismuotoja on lapsiin ja nuoriin kohdistunut seksuaalinen hyväksikäyttö, jopa insesti.Rikolliset ovat käyttäneet taitavasti hyväkseen uskonyhteisön hyväksymiä alistamisen ja painostamisen menetelmiä.

tässä yksi kohokohta linkistä. pistää sanattomaksi. :|

Tuo on mun mielestä jo aika sairasta suoraan sanottuna! jos henkensä uhalla synnyttää.

suomessahan lainsäädäntö on onneksi lasten puolella verensiirtotapauksissa. jt-vanhemmat kieltävät lapsiltaan veren, vaikka se olisi ainoa mikä lapsen pelastaisi. täällä onneksi silloin tapahtuu kiireellinen huostaanotto, ja lapsi saa elämää pelastavan avun.
mutta sopii ajatella muita maita, missä lapsen oikeuksista ei pidetä huolta lainsäädännöllä. sopii vaan arvuutella, kuinka moni lapsi menettää vuosittain henkensä lahkon verikiellon takia.
:|

veri on pyhää Jumalan silmissä. Jumala sanoo, että sielu eli elämä on veressä. Siksi on väärin syödä verta. On myös väärin syödä sellaisen eläimen lihaa, josta verta ei ole asianmukaisesti vuodatettu. Jos eläin on kuristettu tai se kuolee pyydykseen, sitä ei tule syödä. Jos se keihästetään tai ammutaan, siitä pitää vuodattaa veri nopeasti pois, mikäli se aiotaan syödä. (1. Mooseksen kirja 9:3, 4; 3. Mooseksen kirja 17:13, 14; Apostolien teot 15:28, 29.)
6. Onko väärin ottaa verensiirto? Muista, että Jehova vaatii meitä karttamaan verta. Tämä tarkoittaa sitä, ettemme saa millään tavalla ottaa ruumiiseemme toisen ihmisen verta tai edes omaa vertamme, jota on varastoitu. (Apostolien teot 21:25.) Tosi kristityt eivät siis ota verensiirtoja. He hyväksyvät muunlaisen lääketieteellisen hoidon, esimerkiksi verettömien valmisteiden antamisen. He haluavat elää, mutta he eivät yritä pelastaa elämäänsä rikkomalla Jumalan lakeja (Matteus 16:25).
Eli tuossa on syy miksi Jehovan todistajat eivät ota verensiirtoja.

Kyllä meilläkin ehkäisyä käytetään, vaikka vl olenkin. Eikä ole ketään häirinnyt, tosin siihen nyt voi vaikuttaa sekin, että mieheni ei ole vl. Mutta oon kyllä kavereillekin siitä puhunut ja sanonut, että se on myös minun ratkaisuni. Minulla on kaksi lasta, ja ensisijaista on nyt säilyä heidän äitinään hengissä eikä vaarantaa henkeäni raskauksilla. Vaikea asia tuo minulle on, mutta vain minulle, ei muille uskovaisille.

Kerran kaverini myös kertoi kaveristaan, jolta lääkäri oli raskaudet kieltänyt. Ja tämä kaveri tottelee lääkäriä.
Päivämiehessäkin on usein mainittu, että perhesuunnittelu on väärin, mutta ehkäisyn käyttö ei aina ole perhesuunnittelua, vaan toisinaan se on sairauden hoitoa ja sellaisena ihan ok.

Alkuperäinen kirjoittaja vl myös:
Joopatijoo. Minusta on aika outoa se, että ihmiset, jotka eivät näistä asioista mitään tiedä, keskustelevat näistä kiihkeimmin.:) Jännää. Hubaa.

Joo. Tosi jännää, että ihmisillä on kauheasti mielipiteitä meidän asioistamme ja intoa pauhata niistä täällä. Voi kun käyttäisivät tuon kaiken energiansa vaikka kehitysmaitten ihmisten auttamiseen. Tai edes yksinäisten mummojen seurana...

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Päivämiehessäkin on usein mainittu, että perhesuunnittelu on väärin, mutta ehkäisyn käyttö ei aina ole perhesuunnittelua, vaan toisinaan se on sairauden hoitoa ja sellaisena ihan ok.

otetaanpa tämä nyt asiallisesti niin kuin se on.

1. naisella on sairaus jonka takia lasten saaminen olisi hänelle terveysriski
2 ehkäisyä käyttäen estetään hedelmöittyminen ja raskaus
3. näin ehkäistään lasten syntyminen tietoisesti ja suunnitelmallisesti ja huolehditaan naisen terveydestä.

Kuinka siis tuo "ei ole ehkäisyä"?

Miten te määrittelette ehkäisyn?

Pelaatteko te sillä että muutatte sanojen merkitystä jolloin ehkäisy, joka ei oikeasti raamatun mukaan ole lainkaan synti mutta jonka te olette ensin määritelleet synniksi, saadaankin muuttumaana ei-synniksi?

Mihin tarvitaan tällaista sanojen merkityksillä pelleilyä? jumala sitä ei ainakaan tarvitse. Kerropa mihin te sitä tarvitsette?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilith Le Mort:
Jaa no mulla ei ole tuollaisia kokemuksia jehovan todistajista.

mutta selkeästi monilla on. entisiltä lahkolaisilta sen totuuden kuulee... :whistle:
sekä vl että jt ex-jäsenillä on erittäin samankaltaisia kokemuksia. ja lahkosta eroonpääsy on yllättävän vaikeaa. :/

Just just. Ei mullakaan tollasia kokemuksia.

Mitä sanotte siihen että jos ihminen on liittynyt kumpaan jompaan sakkiin ilman että olis lapsuuttaa elänäny siinä?

yleensä esim. jt-lahkolaiset iskee juuri silloin, kun ihmisellä on joku kriisi. siitä on saatu ihan ohjeita ylemmiltä tasoilta. kun joku on henkisesti heikoimmillaan, on hyvä tulla markkinoimaan jumalaa, paratiisia ja 10 hyvää ja yhdeksää kaunista.

kun "kuherruskuukausi" lahkossa päättyy, ja ihminen alkaa näkemään mihin liittyi, on jo usein liian myöhäistä. on uhrattu liikaa jo lahkon hyväksi, sosiaaliset suhteet ovat lahkossa, koko elämä lahkon piirissä. silloin siitä ei niin vain lähdetä.

Höpö höpö iske. Ovelta ovelle kiertävät, vitustako ne tietää missä rapussa olevalla on kriisi? :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mitä sanotte siihen että jos ihminen on liittynyt kumpaan jompaan sakkiin ilman että olis lapsuuttaa elänäny siinä?

yleensä esim. jt-lahkolaiset iskee juuri silloin, kun ihmisellä on joku kriisi. siitä on saatu ihan ohjeita ylemmiltä tasoilta. kun joku on henkisesti heikoimmillaan, on hyvä tulla markkinoimaan jumalaa, paratiisia ja 10 hyvää ja yhdeksää kaunista.

kun "kuherruskuukausi" lahkossa päättyy, ja ihminen alkaa näkemään mihin liittyi, on jo usein liian myöhäistä. on uhrattu liikaa jo lahkon hyväksi, sosiaaliset suhteet ovat lahkossa, koko elämä lahkon piirissä. silloin siitä ei niin vain lähdetä.

Höpö höpö iske. Ovelta ovelle kiertävät, vitustako ne tietää missä rapussa olevalla on kriisi? :laugh:

Kyllä ne muuten tietää, ainakin pienimmillä paikkakunnilla. On omaa kokemusta avioerosta ja sen jälkeen alkoivat tosissaan pommitaa. Ja sitten kun piti oikein tosissaan kieltää että eivät ole tervetulleita niin talo "merkittiin". Ja tiedän tästä merkistä kun eräs läheiseni kuuluu on jt.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:

Kyllä ne muuten tietää, ainakin pienimmillä paikkakunnilla. On omaa kokemusta avioerosta ja sen jälkeen alkoivat tosissaan pommitaa. Ja sitten kun piti oikein tosissaan kieltää että eivät ole tervetulleita niin talo "merkittiin". Ja tiedän tästä merkistä kun eräs läheiseni kuuluu on jt.

Itse entisenä vl:na tiedän, että lestat on tosi sisäänpäinkääntynyttä porukkaa, eivät harrasta käännytystyötä käytännössä lainkaan. Ainoa tapa kasvattaaa kannattajajoukkoa on lisääntymällä itse. Eli lestoihin tuo "kriisissä olevien ihmisten etsiminen" ei todellakaan päde.

Kyllä meilläkin ehkäisyä käytetään, vaikka vl olenkin. Eikä ole ketään häirinnyt, tosin siihen nyt voi vaikuttaa sekin, että mieheni ei ole vl. Mutta oon kyllä kavereillekin siitä puhunut ja sanonut, että se on myös minun ratkaisuni. Minulla on kaksi lasta, ja ensisijaista on nyt säilyä heidän äitinään hengissä eikä vaarantaa henkeäni raskauksilla. Vaikea asia tuo minulle on, mutta vain minulle, ei muille uskovaisille.

Kerran kaverini myös kertoi kaveristaan, jolta lääkäri oli raskaudet kieltänyt. Ja tämä kaveri tottelee lääkäriä.

Vielä 1982 ei ollut luvallista ehkäisyä käyttää vakavan sairaudenkaan yhteydessä.

Vuonna 1982 Suomen Kuvalehden haastattelussa eräs nainen esitti vetoomuksen, että syntyvyyden säännöstely sallittaisiin lestadiolaisuudessa, jos terveys on vaarassa.

Kyseiselle naiselle seuraava, kolmas, synnytys aiheuttaisi suurella todennäköisyydellä halvauksen lapsuuden aikaisen sairauden takia.

Nainen olisi halunnut elää vanhoillislestadiolaisessa uskossa. Nainen selvitteli asiaa keskusyhdistyksen johtokunnan jäsenten kanssa.

Mutta SRK:n näkemys oli, että sairauden vuoksi ainoa vaihtoehto on pidättäytyä sukupuolisuhteesta. - Vuonna 1982 ei siis sallittu hedelmöittymisen rajoittamista sairaudenkaan yhteydessä.

Kun luki sinun kirjoitusta, ilmeni että tässä kohtaa opetusta on siis nähtävästi muutettu.

Olisiko sinulla tai jollain muulla tietoa milloin muutos opetuksessa tapahtui?

Eikö sinustakin ole epäreilua että vl-uskossa naisa kohdellaan eri aikoina eri säännöillä?

Lähde: Suomen Kuvalehti 23.4.1982, nro 17, s. 76-77: Lestadiolaisnainen vetoaa perheitten puolesta: Sallikaa syntyvyyden säännöstely.

Alkuperäinen kirjoittaja Päivänkakkara:

Vielä 1982 ei ollut luvallista ehkäisyä käyttää vakavan sairaudenkaan yhteydessä. --

. - Vuonna 1982 ei siis sallittu hedelmöittymisen rajoittamista sairaudenkaan yhteydessä.

- - milloin muutos opetuksessa tapahtui?

Eikö sinustakin ole epäreilua että vl-uskossa naisia kohdellaan eri aikoina eri säännöillä- -

Todella omituista! Luulisi että kiristävien sääntöjen aikaan elämään joutuneet nyt jo isoäidit nostaisivat meteliä että miksi heitä kiristettiin aikoinaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Tasa-arvoisuutta?:
Alkuperäinen kirjoittaja Päivänkakkara:
. - Vuonna 1982 ei siis sallittu hedelmöittymisen rajoittamista sairaudenkaan yhteydessä.

- - milloin muutos opetuksessa tapahtui?

Eikö sinustakin ole epäreilua että vl-uskossa naisia kohdellaan eri aikoina eri säännöillä- -

Todella omituista! Luulisi että kiristävien sääntöjen aikaan elämään joutuneet nyt jo isoäidit nostaisivat meteliä että miksi heitä kiristettiin aikoinaan?

Jos oltaisiin Amerikassa, lakimiehet olisi jo liikkeellä... :-D

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Mä olin lapsuuteni ja nuoruuden mukana jt lahkossa, tiedän tasan tarkkaan mikä se meininki siellä on.

Ovatko Jehovan todistajat lahko tai kultti?
Jotkut määrittelevät lahkon merkitsevän ryhmää, joka on irtautunut jostakin vakiintuneesta uskonnosta. Toiset soveltavat tämän termin ryhmään, joka seuraa jotakuta ihmisjohtajaa tai opettajaa. Sanaa käytetään yleensä halventavassa mielessä. Jehovan todistajat eivät ole minkään kirkon sivuhaara, vaan heidän joukossaan on ihmisiä kaikilta elämän aloilta ja heillä on monenlaisia uskonnollisia taustoja. He eivät pidä ketään ihmistä, vaan Jeesusta Kristusta, johtajanaan.
Kultti on uskonto, jota ei pidetä puhdasoppisena tai joka korostaa määrätyn rituaalin mukaista hartauden harjoitusta. Monet kultit seuraavat elävää ihmisjohtajaa, ja usein niiden kannattajat elävät ryhmissä muusta yhteiskunnasta erillään. Puhdasoppisuuden mittapuun pitäisi kuitenkin olla Jumalan sana, ja Jehovan todistajat pitävät ehdottomasti kiinni Raamatusta. Heidän palvontansa on elämäntapa, ei rituaalista hartaudenharjoitusta. He eivät myöskään seuraa ihmistä eivätkä eristäydy muusta yhteiskunnasta. He elävät ja työskentelevät muiden ihmisten keskellä.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Ja kaikki katoliset on pedofiilejä.

ja miettikää mutten kuinka monta miljoonaa se on enemmän kuin jotain muita lahkoja, joita täällä innokkaasti parjaatte.
Ja kyllähän se nyt niin vaan on, että hyvähän evlut on muita moralisoida kun itse voivat tehdä mitä vaan ja kyllä viimeistään haudalla pappi armahtaa. Hohhoijaa teille vaan taas!

Äärimmäisessä tapauksessa yhteisön uskomuksiin ja sisäisiin normeihin alistuva ihminen voi joutua jopa hengenvaaraan, esimerkiksi kieltäytyessään ehkäisystä vaikka lääkärien tunnistamat vakavat terveysriskit uuden raskauden kohdalla ovat olemassa, tai kieltäytyessään verensiirrosta.

Hengelliseen väkivaltaan liittyviä vakavimpia ilmenemismuotoja on lapsiin ja nuoriin kohdistunut seksuaalinen hyväksikäyttö, jopa insesti.Rikolliset ovat käyttäneet taitavasti hyväkseen uskonyhteisön hyväksymiä alistamisen ja painostamisen menetelmiä.

tässä yksi kohokohta linkistä. pistää sanattomaksi. :|

Tuo on mun mielestä jo aika sairasta suoraan sanottuna! jos henkensä uhalla synnyttää.

suomessahan lainsäädäntö on onneksi lasten puolella verensiirtotapauksissa. jt-vanhemmat kieltävät lapsiltaan veren, vaikka se olisi ainoa mikä lapsen pelastaisi. täällä onneksi silloin tapahtuu kiireellinen huostaanotto, ja lapsi saa elämää pelastavan avun.
mutta sopii ajatella muita maita, missä lapsen oikeuksista ei pidetä huolta lainsäädännöllä. sopii vaan arvuutella, kuinka moni lapsi menettää vuosittain henkensä lahkon verikiellon takia.
:|

veri on pyhää Jumalan silmissä. Jumala sanoo, että sielu eli elämä on veressä. Siksi on väärin syödä verta. On myös väärin syödä sellaisen eläimen lihaa, josta verta ei ole asianmukaisesti vuodatettu. Jos eläin on kuristettu tai se kuolee pyydykseen, sitä ei tule syödä. Jos se keihästetään tai ammutaan, siitä pitää vuodattaa veri nopeasti pois, mikäli se aiotaan syödä. (1. Mooseksen kirja 9:3, 4; 3. Mooseksen kirja 17:13, 14; Apostolien teot 15:28, 29.)
6. Onko väärin ottaa verensiirto? Muista, että Jehova vaatii meitä karttamaan verta. Tämä tarkoittaa sitä, ettemme saa millään tavalla ottaa ruumiiseemme toisen ihmisen verta tai edes omaa vertamme, jota on varastoitu. (Apostolien teot 21:25.) Tosi kristityt eivät siis ota verensiirtoja. He hyväksyvät muunlaisen lääketieteellisen hoidon, esimerkiksi verettömien valmisteiden antamisen. He haluavat elää, mutta he eivät yritä pelastaa elämäänsä rikkomalla Jumalan lakeja (Matteus 16:25).
Eli tuossa on syy miksi Jehovan todistajat eivät ota verensiirtoja.

Btw, veri ei itse ketään pelasta. Nykypäivänä on niiin monta eri keinoa hoitaa suurta verihukkaa, joten se että joku ei ota verta vaaumuksellisistä syistä ei ole mitenkään poikkeavaa. Isäni kuoli verensiirtoon ja sen seurauksiin ja meidän perheessä ei kenellekään tulla koskaa eikä missään tilanteessa antmaan verta. Eikä yhtään pelota sillä hoitokeinoja ja -muotoja on sitä vertan lukemattomia. Että vaikka jt:llä on oma näkökantansa, niin siitä on turha metakkaa nostaa, sillä moni ei varsinaisesti edes verensiirtooon liittyvistä asioista mitään tiedä!

Alkuperäinen kirjoittaja yleistys on ihan loistavaa:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Ja kaikki katoliset on pedofiilejä.

ja miettikää mutten kuinka monta miljoonaa se on enemmän kuin jotain muita lahkoja, joita täällä innokkaasti parjaatte.
Ja kyllähän se nyt niin vaan on, että hyvähän evlut on muita moralisoida kun itse voivat tehdä mitä vaan ja kyllä viimeistään haudalla pappi armahtaa. Hohhoijaa teille vaan taas!

Pappi ei mitään armahda, Jeesus on sovittanut kaikki ihmisten synnit mutta kyllä sinun täytyy uskossa olla ja KATUA tekoa. Vai oletteko te tuostakin nyt kateellisia että uskovaiset saavat tehdä mitä vaan kun saavat kaikki anteeksi?! Uskokaa nyt, mitään ei anneta anteeksi ellet sitä pyydä ja kadu tekemääsi pahaa.

Btw, veri ei itse ketään pelasta. Nykypäivänä on niiin monta eri keinoa hoitaa suurta verihukkaa, joten se että joku ei ota verta vaaumuksellisistä syistä ei ole mitenkään poikkeavaa. Isäni kuoli verensiirtoon ja sen seurauksiin ja meidän perheessä ei kenellekään tulla koskaa eikä missään tilanteessa antmaan verta. Eikä yhtään pelota sillä hoitokeinoja ja -muotoja on sitä vertan lukemattomia. Että vaikka jt:llä on oma näkökantansa, niin siitä on turha metakkaa nostaa, sillä moni ei varsinaisesti edes verensiirtooon liittyvistä asioista mitään tiedä!

Esim. leukemia-tapauksissa veri ja verivalmisteet (kuten esim. punasolut ) ovat ainoa hoitokeino. Jos vaikka pahin kävisi toteen ja lapsesi sairastuisi leukemiaan etkä antaisi hänelle verta siirtää niin lapsesi otettaisiin kiireellisenä huostaan ja verta annettaisiin hänelle. Perehdy lääketieteeseen ennen kuin alat täällä tuollaista väittämään.

Alkuperäinen kirjoittaja harmis:

Esim. leukemia-tapauksissa veri ja verivalmisteet (kuten esim. punasolut ) ovat ainoa hoitokeino. Jos vaikka pahin kävisi toteen ja lapsesi sairastuisi leukemiaan etkä antaisi hänelle verta siirtää niin lapsesi otettaisiin kiireellisenä huostaan ja verta annettaisiin hänelle. Perehdy lääketieteeseen ennen kuin alat täällä tuollaista väittämään.

näin. on olemassa sairauksia ja traumatilanteita, missä mikään muu ei vaan käy kuin plasma/punasolut.

voisiko arvon copypaste-jt muuten kertoa, missä osassa verta se sielu sijaitsee? kun kerran veren fraktiot ovat sallittuja todistajille? esimerkiksi lähes kaikki plasman fraktiot ovat sallittuja, koko plasma ei. ja mistä se loppu koostuu? vedestä. :xmas: voisiko siis olettaa, että jehovantodistajien mukaan se vesi sisältää sielun?

Yhteistyössä