Jeesustelijoille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nimenomaan EN halua aloittaa mitään eipäs-juupas -kinastelua, vaan vaihtaa mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Kukin äiti tekee omat ratkaisunsa vauvan hoidon suhteen joka päivä, joka syöttökerta jne. Jos itse en kykenisi olemaan juomatta tai polttamatta, en siinä tapauksessa imettäisi lainkaan, koska en halua altistaa lapsiani edes teoreettisesti sille, että alkoholista (tai tupakasta) olisi pienintäkään haittaa. Kun pidän nollatoleranssia, mun ei tarvitse miettiä, olisiko jotain haittaa vai ei.

PIENINKÄÄN mahdollinen määrä alkoholia tai tupakkaa ei ole lapselle hyväksi. Minä en ole opiskellut biolääketiedettä, farmasiaa tms. oppiainetta, jotta voisin perustaa väitteeni tutkittuun tietoon, mutta käsittääkseni tälläkään hetkellä ei tunneta varmasti, mikä olisi sallittu määrä, joka ei vaikuttaisi lapseen. Yksilöllisiä eroja on varmasti. Toisaalta jos äiti juo vaikkapa 1-2 lasillista joka ikinen päivä, vauva saa vain hyvin vähän alkoholia, mutta mitä se tarkoittaa vauvan maksalle, kun hän esim. vuoden ajan saa päivittäin jotain sellaista ainetta, joka hänen elimistöönsä ei todellakaan kuulu?

Mun mielestä pääasia on, että kukin äiti tosiaan itse miettii ja pohtii nämä asiat ja perustaa päätöksensä faktoille eikä millekään MUTU-tuntumalle. Riitaa en ole haastamassa, vaan haluan herättää alkoholia käyttäviä äitejä miettimään valintojaan.

Ulpu, en mä ainakaan ole väittänyt olevani absolutisti, mutta raskaus- ja imetysaikana olen absolutisti. Enkä koe sitä isona uhrauksena, kun vauva on pieni. Raskauksien ja imetyksien vuoksi päihteetöntä aikaa on ollut reilut 5 vuotta, joka on aika pieni osa aikuisiästä.

Edelleenkin, jos koet mun tekstin ärsyttävänä provoiluna, niin kyse ei todellakaan ole siitä. Kyllä tarkoitukseni on täysin asialinjalla tuoda oma mielipiteeni keskusteluun. Mitä ""keskustelua"" se oikein on, jos tässä pitäis vaan nyökkäillä ja olla joka asiasta samaa mieltä???

- Ikä 35v
- bailaava rock-mimmi vapaalla, muutoin kiltti kotikisu
- lapset: 12- ja 10-v sekä 10kk, joita jokaista imetetty vuoden verran
- kotiäitiyttä varsin vähän eli kohta taas menossa takaisin työelämään (tosin aluksi osa-aikaisesti)

Se, että äiti juo vaikka sen 1-2 lasillista päivässä, ei tarkoita sitä että vauva saa tuon saman: alkoholi poistuu rintamaidosta samaa tahtia kun äidin verestäkin, joten aamulla imettävän äidin maidossa ei ole alkoholia. Eikös näin?

Joo, turha jeesustelu pois, yhdyn alkuperäiseen suurilta osin, paitsi olen kyllä vitä mieltä, että itse en ainakaan halua lastani hoitaa hiprakassa. Jos tarve on kännätä, sitten lapsi on mummolassa hoidossa. Olen muutaman kerran huomannut mieheni ollessa jonkin verran humalassa, että vaikka hän kuinka on hellä ja varovainen lapsen kanssa, lapsi vaistoaa, ettei isi ole ihan normaali ja se aiheuttaa lapsessa turvattomuutta. Muutama lasillinen sinne tänne ei toki vielä välttämättä vaikuta, mutta perussääntö meillä on se, että kun ollaan humalassa (pienessäkin hiprakassa), lapsi on muualla hoidossa.

Viitaten tuonne ketjun alkupään viesteihin;
Väitättekö ihan tosissanne, että sosiaaliluokalla ei olisi merkitystä lapsen elämälle.
Pääsääntöisesti on. Poikkeuksia löytyy, molemmin päin. ;-)

Ja alkoholin käytöstä tässä perheessä... Meillä kolme lasta. Lauantai-iltaan kuuluu yhdessäolo hyvän ruoan äärellä. Ruokajuomana aikuisilla viini, lapsilla maitolasin jälkeen limpparilasillinen. Nuorimmalla tissimaito. Meidän perheessä alkoholi on ruokajuoma, jota lapsillekin olemme korostaneet. Isommat lapset jo koululaisia, joten ymmärtävät hyvin. Keskustelemme paljon, myös alkoholin käytöstä ja siihen liittyvistä vaaroista.

Tämä suomalainen ""alkoholipolitiikka"" on aivan käsittämätöntä. Kyllä olisi paljon opittavaa. Alkoholi on yhtä kuin känni, perseet olalle, vastuuntunnottomuus, lasten heitteillejättö jne. Alkuperäisen kanssa vahvasti samoilla linjoilla. En myöskään ymmärrä miksi pitäisi siitä ruokajuomasta (tai vaikka ottaisi ilman ruokaakin sen lasin pari viiniä) potea huonoa omaatuntoa. Ihmettelen suuresti, jos omille lapsille traumoja jää tästä alkoholin käytöstä mitä he kotona näkevät :-/

Ja itselläni ainakin on niinpäin, että ""selvinpäin"" kompuroin paljon enemmän lapsi sylissä. Siis en tietenkään kaatuile, mutta välillä tulee jotain pieniä huolimattomia läheltäpititilanteita. Kun on ottanut sen lasillisen viiniä, kaikki aistit heräävät olemaan varuillaan, ettei vain kompastu yms. Juuri siksi, ettei mene sitten sen viinin syyksi. Hassua, mutta totta!

Taustoja tapauksesta: Hyvät työpaikat ja toimeentulot, perheellä menee muutenkin hyvin (lasten koulut yms.), asutaan kivassa omakotitalossa (pankin kanssa yhteisomistus) jne. Ikää 34v.

Imetysaika on ihmisen elossa varsin lyhyt aika, joten itse ainakin kestän sen täysin ilman alkoa. Jännä jos ainoa tapa rentoutua on juuri toi alko. Itse ainakin rentoudun kun käyn esim. lenkillä ja saunassa. Joskus toki sanunakaljaa tekis mieli, mutta sitten kun katsoo omaa pikkuista niin helppo on olla ottamatta. Ja vaikka olisikin totta, että vauva ei äidinmaidosta saa alkoholia, niin kun itse on ollut juomatta yli vuoden, niin yksikin olut/viinilasi mulla ainakin nousee päähän ja sitä en halua.
Ehkä minä olen tietyllä tavalla tiukkapipo, ei se maailma varmaan siihen kaadu jos ottaa vähän ja imettää jne. mut itsellä ei vain luonto anna periksi näin tehdä. Eli se siis kertoo siitä miten erilaisia me ihmiset olemme... =)

Minä pikkuisen kritisoisin sitä alkoholista kieltäytymisen pyhäksi tekevyyttä. Tarkoitan sitä, että ei uskota tutkimustuloksia, joiden mukaan alkoholi kohtuudella ei vaikuta tissimatota juovaan vauvaan, mutta samalla laiminlyödään muita varottavia asioita. En kohdista tätä keneenkään tällä forumilla, mutta lähipiiristäni löytyy tällaisia tapauksia.

Ympäristösaasteet, säteily, pienhiukkaset, raskasmetallit, listeriariski, psyykkiset ongelmat ja kemikaalit tuntuvat kiinnostavan aika harvoja, mutta alkoholista ja tupakasta kieltäydytään suurieleisesti ja kovaäänisesti. Odotuskeskusteluissa linjana tuntuu olevan, että homejuustoa ja raskasmetallikaloja voi ""maalaisjärkeä käyttäen"" syödä, mutta yksi kalja kerran raskaudessa on paha. Samoin ei suostuta uskomaan niitä tutkimustuloksia, jotka kertovat, että odottavan äidin stressi vaikuttaa vauvaan. Alkoholi- ja tupakkatutkimukset kyllä uskotaan pahimman kautta.

Pidän nollatoleranssia viinasta ja tupakasta erityisesti raskauden ja myös imetyksenkin aikana todella hyvänä asiana, koska alko ja tupakkahan eivät ole mitenkään tarpeellisia aineita ja niiden vaikutukset ovat lähinnä yksinomaan haittoja. Niistä kieltäytymisestä ei varmasti aiheudu mitään negatiivista. Mutta pitäisi muistaa, että alkottomuus ja tupakattomuus eivät ole ainoita takeita lapsen terveydestä: pitäisi varoa myös muita asioita. Mielenterveysasioitakaan ei voi korostaa liikaa: aina huutava, kireäpinnainen saati psykoottinen tai masentunut äiti on taatusti pahaksi lapselle.

Suomessa on jotenkin vaan niin selvä asia, mikä on pahasta ja kaikki muu onkin sitten vain ympäristöhihhuleiden ja kettutyttöjen vouhotusta. Kuitenkin käsittääkseni syöpien ja allergioiden lisääntyminen johtuu alkon ja tupakan lisäksi muistakin asioista, kuten kemikaaleista, saasteista ja stressistä. Niitä on kuitenkin vaikeampi vältää kuin viinaa tai tupakkaa, mutta varmasti kannttaisi yrittää. Sitä paitsi esim. monia kemikaaleja on tutkittu paljon vähemmän kuin vaikkapa alkoholia, joten vaara voi piillä vaikka missä purnukassa.

Mutta toki kannatan myös tupakasta kieltäytymistä ja alkoholinkäyttöä ainoastaan kohtuudella.

...täällä on se jeesustelija? Taitaa olla itse alkuperäinen. Onneksi olkoon, myönnän kaikkien Suomen äitien puolesta sinulle kunniamaininnan. Olet tainnut käyttää liikaa aikaa tämän palstan lukemiseen ja analysoimiseen...

Ei kaikkea tarvitse ottaa niin tosissaan, tai sitten sinulla on todella huumorintajua :)

En koe että olisin tiukkapipo,vaan en silti hyväksy humalaista äitiä pienen lapsen kanssa.Pidän lasillisesta viiniä sillon tällöin ja otan toki enemmänkin joskus,mutta en suostu olemaan vauvan ""hoitaja"" silloin.Musta on isosti kiinni lapsen iästä,alta vuoden vanha saattaa tarvita hoitajaa milloin tahansa yöllä ja mitäpä sitten kun äiti on kännissä?Meillä jompi kumpi vanhemmista on vastuussa lapsesta/lapsista ja toinen voi ottaa useamman lasillisen,mutta toinen on aina se selvempi.
Eli niin kauan kun lapsi on niin pieni,että mun tarvii ottaa syliin,en humalassa sitä tee.Joku muu tekee sen,ja minä olen kaukana lapsesta silloin.

En koe että vanhemmiten lapset pitää aina viedä hoitoon,isommat lapset pärjää paremmin jo itsekseenkin ja pienen huppelin ymmärrän silloin.Vuosi elämästä kuitenkin on koitettava olla selvemmin päin,ja minusta jos ei sitä voi tehdä lapsensa vuoksi,pitäisi miettiä onko valmis vanhemmaksi.
Saunakalja ei tee vielä humalaa,eikä kaksi-mutta siinä raja jos tarvii olla vauvan kanssa.
Tää mun ja miehen mielipide,ens kesänä meidän pienin täyttää vuoden ja ehkä seuraavana kesänä voimme tissutella kesäiltaisin vähän enemmän kuin vielä ens kesänä.Silloin joko lapset ovat isovanhemmilla tai toinen meistä on se lapsista ""vastaava"".

Näin meillä.
Itse olen sairaanhoitaja ja mies tietokonenörtti.Velkaa on ja paljon,talo,mökki ja 3 autoa.Niin ja lapsia on 5.
akateemisia tai ei,alko meillekin maistuu mutta ei lasten kustannuksella.Ikinä.

Jos imettävä äiti juo illalla nukkumaan mennessä alkoholia, alkoholi haihtuu kyllä verenkierrosta, mutta ei rintamaidosta. Käsittääkseni rinnat pitäisi lypsää tyhjäksi ja sitten aamulla imetettäessä voisi imettää, kun sen paremmin veressä kuin maidossakaan olisi alkoholia.

Mun mielestä sosiaaliluokkaa tai koulutusta on turha vetää tähän keskusteluun, koska kyse on yleistämisestä. Eiköhän tässä keskustelussa tarkoiteta nimenomaan äitejä yksilöinä.

Hetkinen, Venla!
En ole sinun viestiisi edes ollenkaan vastannut, vaan alkuperäiselle ihan kirjoittelin. Totta puhuen en tainnut edes sinun kirjoitustasi jaksaa kokonaan lukea, kun oli niin pitkä =D , sori.
Eli ihan rauha vaan!
(Itsehän en enää imetä, joten senkään takia ei tarvitse olla ihan holittomalla linjalla.)

Luulisin, ettei ap. halunnut mitenkään kehuskella akateemisella loppututkinnolla (koska mitäs kehumista siinä erityisesti olisi?) vaan halusi vain tuoda ilmi sen, että koulutus on hankittu,ei ole kouluttautumaton :) Kun sillä näyttää olevan väliä näissä keskusteluissa. Siis että onko käynyt kouluja vai ei...

Kiitos hienosta keskustelusta kaikille! Löytyihän täältä onneksi samalla tavalla ajatteleviakin...

Mutta edelleen ne hyvät perustelut mielestäni uupuvat!

Tässä yhteenvetona pari havaintoa ""Tiukkapipoisten"" teksteistä:
- tiukkapipoisilla juomiseen on vain kaksi vaihtoehtoa: saunakalja tai pari, ja sen jälkeen ollaankin jo kunnolla kännissä. Mitään välimuotoa ei ole. Eihän sitä herranjumala tarvitse pohjanmaan kautta lasejaan tyhjentää, hitaampikin tahti riittää...
- tiukkapipoisilla usein alkoholiongelmaiset vanhemmat, eli normaalin alkoholinkäytön malli näköjään puuttuu?
- moni tiukkis ihmetteli, miten meillä ainoa keino rentoutua on alkoholi. Ei todellakaan, kirjoittiko joku niin? Tänään rentouduin käymällä saunassa ja syömällä vähärasvaista suklaajäätelöä... kyllä me juovat käytämme alkoholin lisäksi ihan niitä samoja rentoutuskeinoja kuin absolutistitkin!

Ja akateemisella loppututkinnolla tai asuntolainalla tai millään muullakaan luettelemallani tiedolla ei ole tosiaan mitään tekemistä varsinaisen asian kanssa (kuten jotkut teistä hoksasivatkin), mutta kun niihinkin aina vedotaan, niin laitoinpa ne siihen ihan piruuttani :)

Mukavaa viikonloppua kaikille, rentoutukaa jokainen tavallanne :D

t. Sanni

Kiitos hienosta keskustelusta kaikille! Löytyihän täältä onneksi samalla tavalla ajatteleviakin...

Mutta edelleen ne hyvät perustelut mielestäni uupuvat!

Tässä yhteenvetona pari havaintoa ""Tiukkapipoisten"" teksteistä:
- tiukkapipoisilla juomiseen on vain kaksi vaihtoehtoa: saunakalja tai pari, ja sen jälkeen ollaankin jo kunnolla kännissä. Mitään välimuotoa ei ole. Eihän sitä herranjumala tarvitse pohjanmaan kautta lasejaan tyhjentää, hitaampikin tahti riittää...
- tiukkapipoisilla usein alkoholiongelmaiset vanhemmat, eli normaalin alkoholinkäytön malli näköjään puuttuu?
- moni tiukkis ihmetteli, miten meillä ainoa keino rentoutua on alkoholi. Ei todellakaan, kirjoittiko joku niin? Tänään rentouduin käymällä saunassa ja syömällä vähärasvaista suklaajäätelöä... kyllä me juovat käytämme alkoholin lisäksi ihan niitä samoja rentoutuskeinoja kuin absolutistitkin!

Ja akateemisella loppututkinnolla tai asuntolainalla tai millään muullakaan luettelemallani tiedolla ei ole tosiaan mitään tekemistä varsinaisen asian kanssa (kuten jotkut teistä hoksasivatkin), mutta kun niihinkin aina vedotaan, niin laitoinpa ne siihen ihan piruuttani :)

Mukavaa viikonloppua kaikille, rentoutukaa jokainen tavallanne :D

t. Sanni
Juu lisää asiaa kai me jokainen ymmärrämme , jos täytyy ko juhlia ja päättäjäisissä järjestää, homot ja muut tekee kuten haluu ja heterot ja me paremmat röökääjät tiedämme kuin eletään , vitun kirkot ja muut . Kirkollisen väki haloo ei kukaan kiinnostunut ,laskelmoikaa yhä ja ihmetelkää .......... Missä teidän jees .... On

Viimeksi muokattu: