Jeesus ei syntynyt jouluna.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei

Vieras
Anteeksi, mutta mua niin ärsyttää, kun uskovaiset ovat niin ....anteeksi vaan, mutta ylimielisiä näin joulun aikaan. Taas. Kun on luvassa heidän (!) juhlansa ja heillä (vain) on oikeus sitä juhlia.

Kyllästyttää sen verran, että on pakko pistää teille tämmöinen tietoisku. Tosin fiksut sen jo tietääkin, mutta muillekin tiedoksi:

Jeesus ei syntynyt jouluna!

Lotta Hietamäki

Jeesus ei oikeasti syntynyt jouluna. Valmiille juhlapäivälle vain otettiin uusi, kristinuskoon sopiva merkitys.

- Historijoitsijat eivät tiedä, koska Jeesus on syntynyt, Tampereen hiippakunnan piispa Martti Pihkala tunnustaa.

Jo antiikin roomalaiset juhlivat vuosittain joulun tienoilla. Ylistyksen kohteena oli maanviljelyksen jumala Saturnus.

Myöhemmin Rooman valtakunnan merkittävimmän juhlapäivän sankari vaihdettiin. Juhlasta tuli dies natalis solis invicti -voittamattoman auringon syntymäpäivä.

Myös Suomessa vietettiin joulua jo ennen kristinuskon saapumista Pohjolaan. Joulu oli keskitalven, pimeimmän vuodenajan juhla, joka merkitsi vanhan vuoden loppua ja uuden alkua. Ajankohdan lisäksi myös juhlan nimi on säilynyt entisenä. Joulu tulee Germaanien sanoista yule, jul, geol tai geohol.

Lähde: http://www.uta.fi/utain/2003s/20/7591.html

Muitakin lähteitä on.

Joten antakaapa kaikkien nauttia joulusta ja lopettakaa se arvostelu, kenellä on mihinkin jouluna oikeus.

Hauskaa joulua kaikille! ...riippumatta siitä mistä syystä joulua viettää. =)

Niin mihin perustuu tuo väite, että uskovat ovat itsekkäitä nyt? Minä en ainakaan koe olevani itsekäs, kukin juhlii joulua tavallaan, ei se minua haittaa. Minulle joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ole kieltänyt ei kristittyjä juhlimasta joulua! Mua vain inhottaa, että kristittyjen Jeesusta pilkataan.

Hyvä, jos sä et ole ollut yksi niistä, siinä tapauksessa tämä ei ole kohdistettu sulle. Mutta ei tässä Jeesusta mitään pilkata. Fakta on fakta ja keksitty juttu on tarua, vaikka sen voissa paistaisi. Jos Jeesus ei syntynyt jouluna, se ei syntynyt jouluna. Jos joku tahtoo sitä silloin juhlia, niin juhlikoon. Mutta hyväksyköön samalla, että joku toinen viettää joulua muusta syystä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Anteeksi, mutta mua niin ärsyttää, kun uskovaiset ovat niin ....anteeksi vaan, mutta ylimielisiä näin joulun aikaan. Taas. Kun on luvassa heidän (!) juhlansa ja heillä (vain) on oikeus sitä juhlia.

Kyllästyttää sen verran, että on pakko pistää teille tämmöinen tietoisku. Tosin fiksut sen jo tietääkin, mutta muillekin tiedoksi:

Lotta Hietamäki

Jeesus ei oikeasti syntynyt jouluna. Valmiille juhlapäivälle vain otettiin uusi, kristinuskoon sopiva merkitys.

- Historijoitsijat eivät tiedä, koska Jeesus on syntynyt, Tampereen hiippakunnan piispa Martti Pihkala tunnustaa.

Jo antiikin roomalaiset juhlivat vuosittain joulun tienoilla. Ylistyksen kohteena oli maanviljelyksen jumala Saturnus.

Myöhemmin Rooman valtakunnan merkittävimmän juhlapäivän sankari vaihdettiin. Juhlasta tuli dies natalis solis invicti -voittamattoman auringon syntymäpäivä.

Myös Suomessa vietettiin joulua jo ennen kristinuskon saapumista Pohjolaan. Joulu oli keskitalven, pimeimmän vuodenajan juhla, joka merkitsi vanhan vuoden loppua ja uuden alkua. Ajankohdan lisäksi myös juhlan nimi on säilynyt entisenä. Joulu tulee Germaanien sanoista yule, jul, geol tai geohol.

Muitakin lähteitä on.

Joten antakaapa kaikkien nauttia joulusta ja lopettakaa se arvostelu, kenellä on mihinkin jouluna oikeus.

Mitään jeesusta ei ole olemassakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin mihin perustuu tuo väite, että uskovat ovat itsekkäitä nyt? Minä en ainakaan koe olevani itsekäs, kukin juhlii joulua tavallaan, ei se minua haittaa. Minulle joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.

Muakaan ei haittaa, jos tahdot juhlia Jeesuksen syntymää jouluna. Juhli vaan! Ei haittaa. =) ...mutta tälläkin palstalla samoin kuin tosi elämässä on tullut lukuisasti vastaan asennetta ja kysymyksiä, joilla ei välttämättä edes vihjata, vaan sanotaan suoraan, ettei niillä, jotka Jeesukseen eivät usko, ole joulun vietto "oikeutta". Siksi tämä aloitus. Ei henkilökohtaisesti sua vastaan, vaan mitta vaan täyttyi...

Eli mun puolesta juhli vaan. Ihan mistä syystä vaan. Mutta anna mun viettää jouluni muusta syystä. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Joku:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Lotta Hietamäki

Muitakin lähteitä on.

Mitään jeesusta ei ole olemassakaan!

Tähän en ottanut kantaa. Siis siihen, onko vai eikö.

Jos oman mielipiteeni sanon, voisin hyvin uskoa, että silloin on syntynyt semmoinen ihminen. ...mutta oliko hän Jumalan poika... Itse en siihen usko. Mutta tämä vain minun mielipiteeni eikä sinänsä liity tähän aloitukseen. Oli jumallallinen olento tai ei, se mitä pidetään Jeesuksena ei syntynyt jouluna. :)

Alkuperäinen kirjoittaja uskis:
mistä tulee sana Cristmas?

Jenkeistä. Heillä tuskin oli pakanajuhlaa keskellä talvea, varsinkin kun ajattelee että usa on hyvin nuori valtio nykyisessä muodossaan. En sitten tiedä intiaanien juhlista ja tavoista.
Joten, C. Kolumbus ja hänen jälkeensä sinne tulleet toivat kristinuskon Amerikkaan. Kysymykseen mistä he ovat joulupukin napanneet en tiedä vastausta, oisko tuotu Pohjolasta?

Kirjoitetaan muuten Christmas.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen uskis:
hyvä pointti!

Mistä tulee sana joulu? Ollaan Suomessa, eikö.

Pitänee muuttaa amerikkaan...

Niin eikös se Ismo Alankokin laulanut että amerikka on taivas...

hyvä pointti!

jep :D

Alkuperäinen kirjoittaja kaukosäädin:
Jeesus on kyllä historiallinen henkilö, kenet muutkin uskonnot tunnustavat tosin eivät vapahtajana.
Miten sellaista pakanallista joulua sitten vietetään?

Nooh, on kai sinullakin kuusi, teille tulee joulupukki, ruokaa on yllinkyllin ja kun lapsukaiset nukahtavat niin........... Siinäpä se.

=)

hyvä pointti!

jep :D

Tuohon enkunkieliseen Christmas-sanaan sen verran, että se tosiaan tulee Christ sanasta, alunperin X-alkuisena (X-viittaa Jeesukseen), mutta sana on kylläkin aika nuori.. Omien tietojen mukaan sen ensimmäinen maininta on vuodelta 1551.

Yhteistyössä