Jee asunnot halpenee!!!

tönde
mistä päin suomea teillä on asunto kiikarissa? kerrostalo, rivari vaiko omakotitalo? eikös kannata odottaa ainakin kaksi vuotta, ennenkuin ostaa. vai mistä tuo vuoden odottelu tulee?
 
Joo onhan se kiva, kunhan vain sais tästä omasta myydessä edes sen mitä maksettiin reilu kaks vuotta sitten :D. Tällä hetkellä ainakin arvio olis, että saatas vähän enemmänkin mahdollisesti. Meillä siis osake. Mutta näillä hinnoilla ei kiinnosta kyllä ostaa omakotitaloa, niissä on hirveesti ilmaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Sais asuntojen hinnat täällä pk-seudulla tulla alas semmoset 40-50 pinnaa.. Silti oltais vielä ylihinnoissa, mut edes vähän siedettävämmissä ylihinnoissa kuitenkin.
No jos laskee sen 50 pinnaa - alitetaan jo rakennuskustannukset. Joten empä usko. Tämä sillä tiedolla, että oon yhden omakotitalon tälle alueelle pukannut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Ei teillä käy mielessä että ei ne ikuisesti tipu. Mikä menee alas, tulee myös ylös.
Kaikki kun ryysää yhtäaikaa ostoksille niin siitähän ne nousee
No ei nuo ainakaan vielä täällä meilläpäin ole lakseneet. Mahdollisesti on jotakin kohdetta tarkistettu 10000 alas, mutta ei havaittavaa muutosta pyyntihinnoissa...
 
Keittiönoita
Exän kanssa just tänään juttelin ja exä odottaa kieli pitkällä asuntojen halpenemista. Aikoo ostaa asunnon pojalleen eli junnulle ja yhden ihan vaan sijoitustarkoitukseen =)
 
Suomessa ei ole ollut sellaista asuntokuplaa kuin joissakin muissa maissa (esim. Englanti, Irlanti) ja ilmaa ei ole niin paljon. Noissa maissa hinnat tippuneet nyt syksyn aikana jopa 25%, täällä tuskin tulee noin paljon alas.
 
Huvittavaa että jengi (ei sentään kaikki ) kuvittelee että asuntojen hinnat tulee tippumaan jotenkin paljonkin.
Muutama hassu prosentti ei kyllä tunnu hirveesti missään. Enpä sanoisi että sitä siis kannattaisi jäädä odottamaan.
 
Nuo on ihan karseita olleet hinnat. Tuskin kuitenkaan ihan näin käy hinnoille...
Silloin viimeksi LAMAN aikaan oli talo myynnissä tuos lähellä 450.000mummoja Nyt tämä sama talo oli myynnissä pari vuotta sitten hintaan 198.000 euroa. Että kun silloin olisi ollut rahaa ostaa talo tai asunto, niin olisi netonnut aika kivasti....
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
Nuo on ihan karseita olleet hinnat. Tuskin kuitenkaan ihan näin käy hinnoille...
Silloin viimeksi LAMAN aikaan oli talo myynnissä tuos lähellä 450.000mummoja Nyt tämä sama talo oli myynnissä pari vuotta sitten hintaan 198.000 euroa. Että kun silloin olisi ollut rahaa ostaa talo tai asunto, niin olisi netonnut aika kivasti....
Mä maksoin tästä 96 neliön 4h + k +sauna rivitaloasunnosta vuonna 1995 590 000 markkaa. Eli aika tarkalleen 100 000 euroa. Likka osti keväällä 2007 itselleen lähikulmilta 32 neliön kerrostaloyksiön ja maksoi siitä 82 000 euroa. Mä ostin tän asunnon aikoinaan aika otolliseen aikaan =)

 
Keittiönoita:
Mä maksoin tästä 96 neliön 4h + k +sauna rivitaloasunnosta vuonna 1995 590 000 markkaa. Eli aika tarkalleen 100 000 euroa. Likka osti keväällä 2007 itselleen lähikulmilta 32 neliön kerrostaloyksiön ja maksoi siitä 82 000 euroa. Mä ostin tän asunnon aikoinaan aika otolliseen aikaan =)

[/quote]

Juuri tuota tarkoitin. :) :)
Sulla ei ole hätäpäivää.
Parin vuoden takaiset asunto-ostajat ehkäpä sitten häviävät eniten.
Vaikka eihän noista hinnoista tiedä.
Kuinka korkealle kipuavat taas joskus.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
Juuri tuota tarkoitin. :) :)
Sulla ei ole hätäpäivää.
Parin vuoden takaiset asunto-ostajat ehkäpä sitten häviävät eniten.
Vaikka eihän noista hinnoista tiedä.
Kuinka korkealle kipuavat taas joskus.
Näinpä =) Exä jo tosiaan katselee pojalleen asuntoa. Laittaa sen ensin vuokralle ja kun junnu aikanaan muuttaa pois mun luotani, onpahan asunto. Jos asuntojen hinnat vielä laskee, taidan itsekin ostaa yhden sijoitusasunnon.

 
vieras
Perheasunnot halventuneet selvästi

Julkaistu 18.01.2009 20:45 (päivitetty 22:42)

Keskisuurten asuntojen hinnat ovat laskeneet vuoden aikana selvästi.

Alan suurimmat yritykset arvioivat, että keskisuurten perheasuntojen hinnat ovat halventuneet kymmenen prosenttia, ja ennusteen mukaan hinnat alenevat talven aikana edelleen.

Halventuneista hinnoista ja laskeneista viitekoroista huolimatta kiinteistöala ennustaa talvesta vaikeita aikoja asunnon myyjille.

Suomen kiinteistövälittäjien liitto kyseli jäseniltään, paljonko ne arvelevat hintojen vielä laskevan.

Puolet kyselyyn vastanneista otaksuu asuntojen hintojen halpenevan tämän talven aikana vielä viidestä kymmeneen prosenttia. Joka kolmas kiinteistövälittäjä on sitä mieltä että hinnat laskevat jopa yli kymmenen prosenttia.

Suomen pankin ekonomistin Risto Herralan mukaan valtiovalta voisi osaltaan ratkoa vaikeaa tilannetta alentamalla varainsiirtoveroa, joka maksetaan asuntokaupan yhteydessä.

(MTV3)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
Omakotitaloa haluttaisi! Mä olen äitiyslomalla ja isäntä opiskelee, joten pitää odotella että ukko pääsee töihin... Siksi vuosi odottaa pitää... :)
Nii uusimaalla ollaan...
Ikävä pilata iloasi, mutta hinnat halpenee siksi, kun ihmisten ostovoima taantuman/laman seurauksena huononee.
Ei ole ollenkaan sanottua, että saatte keskellä lamaa sellaista työtä, että sillä on varaa maksella lainoja.
Mutta tietty toivotaan parasta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
Omakotitaloa haluttaisi! Mä olen äitiyslomalla ja isäntä opiskelee, joten pitää odotella että ukko pääsee töihin... Siksi vuosi odottaa pitää... :)
Nii uusimaalla ollaan...
Ikävä pilata iloasi, mutta hinnat halpenee siksi, kun ihmisten ostovoima taantuman/laman seurauksena huononee.
Ei ole ollenkaan sanottua, että saatte keskellä lamaa sellaista työtä, että sillä on varaa maksella lainoja.
Mutta tietty toivotaan parasta!
No niiden, joilla työpaikka taantuman aikana pysyy, ostovoima kyllä KASVAA eikä huonone.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
Keittiönoita:
Mä maksoin tästä 96 neliön 4h + k +sauna rivitaloasunnosta vuonna 1995 590 000 markkaa. Eli aika tarkalleen 100 000 euroa. Likka osti keväällä 2007 itselleen lähikulmilta 32 neliön kerrostaloyksiön ja maksoi siitä 82 000 euroa. Mä ostin tän asunnon aikoinaan aika otolliseen aikaan =)
Juuri tuota tarkoitin. :) :)
Sulla ei ole hätäpäivää.
Parin vuoden takaiset asunto-ostajat ehkäpä sitten häviävät eniten.
Vaikka eihän noista hinnoista tiedä.
Kuinka korkealle kipuavat taas joskus.[/quote]

No, me ollaan asuttu tässä 2,5 vuotta, ja vaikka asuntojen hinnat laskisivat, niin mitä merkitystä sillä on, jos ei asuntoa myy! Eikä ole tarvetta myydä. Eli minä ajattelen asuntoa kotina, en minään sijoituksena, jonka arvo laskee tai nousee. Ja sitä paitsi, toistaiseksi tällä alueella saman kokoisten asuntojen hintapyynnöt ovat olleet yli 300.000 euroa, siis reilusti enemmän kuin omastamme olemme maksaneet.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
No, me ollaan asuttu tässä 2,5 vuotta, ja vaikka asuntojen hinnat laskisivat, niin mitä merkitystä sillä on, jos ei asuntoa myy! Eikä ole tarvetta myydä. Eli minä ajattelen asuntoa kotina, en minään sijoituksena, jonka arvo laskee tai nousee. Ja sitä paitsi, toistaiseksi tällä alueella saman kokoisten asuntojen hintapyynnöt ovat olleet yli 300.000 euroa, siis reilusti enemmän kuin omastamme olemme maksaneet.
Koti on tietenkin eri asia kuin sijoituskohde. Ei mullekaan välttämättä ole kamalan järkevää asua tässä.

 

Yhteistyössä