H
"heh"
Vieras
Oman esikoiseni saattaisin jättää mutta kuitenkin niin että naapurissa on apua saatavissa jos sitä tarvitsee. Silleen on ollutkin että itse olen omassa pihassa tekemässä jotain hommia ja lapsi sisällä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Ensinnäkään laki heitteilejätöstä ei sisällä mitään ikärajoja ja toisaalta ei - ikävä kyllä - ole lakia joka velvoittaisi vanhempia kunnioittamaan ja tukemaan lapsen kasvamista.
Mutta mikäli ikäraja olisi ja vilpittömästi uskoisin, että lain noudattaminen vahingoittaisi lapsen kasvua, ehdottomasti rikkoisin lakia. Ristiriitatilanteessapyrin aina toimimaan oikein , riippumatta sen hetken muodista.
Kyse oli siitä että vanhempi ei ole huutoetäisyydellä. Se tuskin on kenenkään mielestä heitteillejättöä että tekee pihahommia kun lapsi on sisällä.
Ja minusta jo sekin, että viisivuotiaat leikkivät yksin pihalla (muualla kuin omalla aidatulla) tai samanikäisen kaverin kanssa, ei käy päinsä. Mutta olenkin tiukkis tällaisen asian suhteen. Omalla lapsella ei ole mikään kiire kasvaa liian nopeasti isoksi.
Et vastannut kysymykseeni.
Vahingoittaako se sinusta lasta jotenkin, jos hän ei ole viisivuotiaana yksin tuntia kotona. Minusta asia on nimittäin päinvastoin.
Minä uskon, että osaa lapsia voi vahingoittaa.
en jättäs todellakaan.. tyttö täyttää 7v toukokuussa ja ei ollu muutamaa minuuttia kauempaa yksin.
Kun koulut alkaa niin alkaa meillä harjotuksen yksinolemiseen vähä kerrallaan.
Ei pienes mielessäkään vaikka kuinka olis kinunnu nii jättäis yksin 5v tunniks.
En todellakaan!! En ymmärrä mikä kiire niillä lapsilla on aikuistua ja ottaa isoa vastuuta itsestään.
No mun mielestä on ihan hyvä pieninä annoksina jo 5 vuotiaana, viimeistään 6 vuotiaana, alkaa ottamaan itsenäistymisen ensiaskeleita. Ettei tule sitten liian iso harppaus koulun alettua kun joutuukin mahdollisesti olemaan aamulla kotona yksin ja vielä hoitamaan kouluun lähdön. Tai iltapäivällä tulemaan kotiin jossa ei olekaan ketään vastassa. Meillä ei ainakaan ole työssäkäyvinä ihmisinä mitään mahdollisuutta järjestää niin että ekaluokkalaiselle olisi joka päivä joku vahti aamuin illoin.
Selitätkö vielä että miten.
Pieni askel on minusta kuitenkin eri asia kuin tunti yksin kotona. Ekaluokkalaiset ovat nykyään lähes poikkeuksetta iltapäiväkerhossa, josta heidät haetaan. Ei tarvitse tulla tyhjään kotiin yksin.
Ai nyt se on ylisuojelemista jos ei anna 5-vuotiaan kulkea yksinään pihoilla kavereiden kanssa? Minä olen nimittäin luullut että vastuulliset vanhemmat antavat lapselle pikkuhiljaa liekaa eskari- ja ekaluokkalaisena. Onneksi täälläpäin kenenkään lapset eivät ulkoile 5-vuotiaana yksin vaan aina aikuisten kanssa.
Ettei tule sitten liian iso harppaus koulun alettua kun joutuukin mahdollisesti olemaan aamulla kotona yksin ja vielä hoitamaan kouluun lähdön.