Jättäisitkö 5v:n yksin kotiin n.20min ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mie

Vieras
Eli jättäisitkö tuon ikäisen yksin kotiin aamulla kun saattaisit esikoisen linja-autopysäkille? Aikaa menee noin 15-20 minuuttia, kävelymatkaa pysäkille alle 5minuuttia? Lapsen mielestä on ok että jää kotiin, katsoo lastenohjelmia ja hätätapauksessa juoksee joko meidän perään tai naapuriin jossa ollaan kotona. Maaseutua missä ovet on auki eikä hiippareita liiku.

Mielestäni ok, Anoppini taas vaan vänkää ja väittää että en voi poikaa jättää yksin vaan hänen on käveltävä minun ja vauvan mukana esikoisen bussille..

Riippuen tietty 5-vuotiaasta, mutta on minut aikoinani jätetty lyhyiksi ajoiksi yksin tuon ikäisenä :) Jos on hyvin valmisteltu ja sovittu, että mitä hätätapauksissa tehdään (ja varmaan kännykkää/kotipuhelinta osaa käyttää? ) niin eiköhän tuo ihan luonnistu.

Jos mä tekisin noin, soittaisin miehelleni että lapsi jää hetkeksi yksin kotiin. Pyytäisin häntä soittamaan mulle vartin päästä etten oo jääny auton alle matkalle.

Mut mä oonki vähän ylivarovainen.

tunnet itse lapsesi, 5-vuotiaita on erilaisia. mun vanhemman pojan olisin voinut jättää, mutta tää tällä hetkellä 5-vuotias on aika arvaamaton joten häntä en voisi jättää.

Kiitos vastauksista.
Kyllä mennään edelleen niinkuin itsestä ja pojasta hyvältä tuntuu. Kolmesta aamusta on kaksi ollut yksin, ekalla kerralla tahtoi mukaan jotta näki kun esikoinen meni bussiin :)

Puhelinta ei osaa käyttää (112 soitto on opetettu) eikä ylimääräistä puhelinta kotona olekaan koska minulla on kännykkäni mukana.

Auton alle tuossa ei oikein voi jäädä, pieni hiekkatie missä ajaa neljä autoa aamusta töihin ja iltapäivästä takaisin, tuossa välissä muutama auto :) Ja auton alle jos tuossa jää, niin naapuri asian varmaan huomaisi. Matkaa pysäkille on ehkä 350 metriä, että on kyllä tosi lähellä vaikkei näköyhteyttä olekaan.

Kiitos,
ap

Kyllä, jos kerran itse jo pääsee asunnosta ulos ja osaa hakea apua. Eniten epäilyttää tulipalo, mutta, eiköhän pääse ovesta ulos sitä pakoon, jos niin huono säkä käy.

Olen jättänyt, mutta riippuu lapsesta. TOiseksi vanhinta ei voinut jättää, eikä hän olisi suostunutkaan jäämään. Ykkönen ja kolmonen ovat jääneet, kolmas jopa mielellään.
Toisaalta tuokin on totta että ls-ilmoituksen voi joku tapauksesta tehdä, ja ls antaa kyllä asiasta nuhteet, ei tuo "virallisen" tahon mukaan ihan hyväksyttävää ole. Mutta toisaalta nykyisin onkin vähän arkijärki hukassa monessa asiassa...
Sano vaan anopille, että mikäli hän kykenee auttamaan, olet kiitollinen. Jos apua ei ole, ei ole vaihtoehtojakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En. Vähänkös noita 5v on etsitty kissojen ja koirien kanssa. Mä ottaisin mukaan. EI ole iso vaiva.

Mutta tässä tapauksessahan poika tahtoo itse jäädä kotiin?
Ap:n kertoman perusteella vaikuttaa kypsältä pojalta joka tietää mitä tehdä jos hätä tulee.

Meillä on samanikäinen yksin koiran pikalenkityksen ajan (noin 10 minuttia) ja katsoo sen ajan lastenohjelmia. Jos asia on lapselle ok ja luotat lapseen ja noin lyhyt aika, niin miksei.

En. Vähänkös noita 5v on etsitty kissojen ja koirien kanssa. Mä ottaisin mukaan. EI ole iso vaiva.

Jep niitä, joiden äiti on lähtenyt yöllä baariin ja lapsi on herännyt hädissään yksin kotoa. Tuskin sellaisia, jotka ovat omasta halustaan jääneet kotiin ja tietävät missä äiti on. "hieman" eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ulla:
Ap:n kertoman perusteella vaikuttaa kypsältä pojalta joka tietää mitä tehdä jos hätä tulee.

Mun mielestä voi jättää.
Mutta tähän, että tietää mitä tehdä jos hätä tulee, olen vähän eri mieltä. Hädän hetkellä ei välttämättä aikuinenkaan osaa toimia niin kuin pitää. Siis kun tässä on tyyliin tulipaloista puhuttu... Mut ei mun mielestä pidäkään elää niin, että 24/7 odottaa jotain tulipaloa tai vastaavaa. Ja äidille nyt voi kotonakin sattua mitä vaan koska vaan, sikäli tuo miehen perään soittelukin tuntuu liioittelulta...

Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:

Jep niitä, joiden äiti on lähtenyt yöllä baariin ja lapsi on herännyt hädissään yksin kotoa. Tuskin sellaisia, jotka ovat omasta halustaan jääneet kotiin ja tietävät missä äiti on. "hieman" eri asia.

Kissan perään se kesäpoikakin oli lähtenyt. Varmasti oli järkevä ja luotettava muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:

Kissan perään se kesäpoikakin oli lähtenyt. Varmasti oli järkevä ja luotettava muuten.

Sehän oli alle parivuotias! 5-vuotias on jo eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Minä en omaa 5-vuotiastani jättäisi yksin vaikka fiksu ja rauhallinen onkin luonteeltaan.
Onko siitä sitten suurikin vaiva jos ottaisit tuon 5-vuotiaan mukaan saattamaan?

Ihan kuin mun suusta. En siltikään jättäis meidän 5-vuotiasta, vaikka rauhallinen luonteeltaan onkin. Yllättäen voi tulla joku pelko tai hätä, mistä sitä tietää, ottaisin lapsen mukaan.

Yhteistyössä