Jatkuvaa riitelyä siitä, voiko lapsi olla moottoripyörän kyydissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua!

Vieras
Miehellä on moottoripyörä, ja olisi ajeluttanut sillä meidän poikaa 5-vuotiaasta asti. Minä olen sanonut, että en suostu. Poika on nyt 7v. ja joka kesä sama saakeliin vääntö, kun olen kuulemma niin kauhea tiukkis.

Mielestäni se on turhan riskialtista hommaa, kun poika voi tipahtaa esim. äkkijarrutuksessa, töyssyssä tms. tai nukahtaa sinne kyytiin. Ja jos kolari tulee, niin ei ole mitään suojaa paitsi kypärä.

Mitä olette mieltä?

Tällaisen löysin. Vissiin haettu poliisin sivuilta eli ei voi kuljettaa ilman erityisiä varusteita laillisesti.

"Lapsen kuljettaminen mopon tai moottoripyörän kyydissä ilman tarkoituksenmukaista istuinta ja jalkatukeja on kielletty. Pienelle lapselle tarkoituksenmukainen istuin on kiinteästi mopoon tai moottoripyörään asennettu istuin, johon lapsen saa kiinnitettyä siten, että lapsi ei esim. jarrutettaessa tai kallistettaessa putoa ajoneuvon kyydistä ja että lapsi ei ajon aikana pääse istuimessa heittelehtimään. Istuimessa on myös oltava jalkatuet ja jalkojen suojukset. Istuin ei myöskään saa haitata kuljettajan ajosuoritusta - eli yleensä istuin täytyy olla asennettuna kuljettajan taakse. Ajoneuvon kuljettajan on myös huolehdittava, että ajon aikana lapsella on myös tyypiltään hyväksytty suojakypärä."

[QUOTE="vieras";26180173]Tällaisen löysin. Vissiin haettu poliisin sivuilta eli ei voi kuljettaa ilman erityisiä varusteita laillisesti.

"Lapsen kuljettaminen mopon tai moottoripyörän kyydissä ilman tarkoituksenmukaista istuinta ja jalkatukeja on kielletty. Pienelle lapselle tarkoituksenmukainen istuin on kiinteästi mopoon tai moottoripyörään asennettu istuin, johon lapsen saa kiinnitettyä siten, että lapsi ei esim. jarrutettaessa tai kallistettaessa putoa ajoneuvon kyydistä ja että lapsi ei ajon aikana pääse istuimessa heittelehtimään. Istuimessa on myös oltava jalkatuet ja jalkojen suojukset. Istuin ei myöskään saa haitata kuljettajan ajosuoritusta - eli yleensä istuin täytyy olla asennettuna kuljettajan taakse. Ajoneuvon kuljettajan on myös huolehdittava, että ajon aikana lapsella on myös tyypiltään hyväksytty suojakypärä."[/QUOTE]
Kolarissa toki voi olla tuo kiinnitys vaarallinen, koska kuski lentää pois ja lapsi jää kiinni pyörään, joka voi jäädä auton alle tai pyöriä ties mieten. En antaisi tuollakaan mennnä kyytiin.

[QUOTE="vieras";26180173]Tällaisen löysin. Vissiin haettu poliisin sivuilta eli ei voi kuljettaa ilman erityisiä varusteita laillisesti.
[/QUOTE]

Hetkinen, tuossa tekstissä puhuttiin "pienestä lapsesta". 7-vuotias on kuitenkin 120-140cm, eikö vain? Meillä 7-vuotias on vähän vajaa 130cm ja on kyllä ollut minulla mp:n kyydissä, itse asiassa viime kesänä jo. Jokainen, joka on joskus ollut pyörän kyydissä, tietää, että se putoaminen on tosiasiassa melkoisen vaikeaa. En ole koskaan kuullut kenenkään pudonneen, vaikka esim. vaimoni torkahtelee pidemmillä matkoilla kyydissä tuon tuostakin.

Eli kun järki mukana ja kunnolliset varusteet (mikään toppahaalari tms. ei todellakaan ole kunnollinen ajovaruste!), niin kyytiin vain!

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hellun martta
[QUOTE="vieras";26180194]Kolarissa toki voi olla tuo kiinnitys vaarallinen, koska kuski lentää pois ja lapsi jää kiinni pyörään, joka voi jäädä auton alle tai pyöriä ties mieten. En antaisi tuollakaan mennnä kyytiin.[/QUOTE]

Annatko mennä auton kyytiin? Yhtä lailla siinä voi henki lähteä kolarissa tai voi vammautua.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26180212:
Hetkinen, tuossa tekstissä puhuttiin "pienestä lapsesta". 7-vuotias on kuitenkin 120-140cm, eikö vain? Meillä 7-vuotias on vähän vajaa 130cm ja on kyllä ollut minulla mp:n kyydissä, itse asiassa viime kesänä jo. Jokainen, joka on joskus ollut pyörän kyydissä, tietää, että se putoaminen on tosiasiassa melkoisen vaikeaa. En ole koskaan kuullut kenenkään pudonneen, vaikka esim. vaimoni torkahtelee pidemmillä matkoilla kyydissä tuon tuostakin.

Eli kun järki mukana ja kunnolliset varusteet (mikään toppahaalari tms. ei todellakaan ole kunnollinen ajovaruste!), niin kyytiin vain!

Onko pyöräsi kenties Honda Goldwing? Siinä ehkä ainoa mp, jonka kyydissä (sohvatuolista) on hankala tipahtaa...

En antaisi lapsen mennä moottoripyörän kyytiin. Moottoripyöräily on vaarallista aikuisellekin, saati lapselle. Turvaistuin ei paljon lämmitä, jos pyörä kaatuu tai ajaa kolarin.

Miehellä on moottoripyörä, ja olisi ajeluttanut sillä meidän poikaa 5-vuotiaasta asti. Minä olen sanonut, että en suostu. Poika on nyt 7v. ja joka kesä sama saakeliin vääntö, kun olen kuulemma niin kauhea tiukkis.
Mielestäni se on turhan riskialtista hommaa, kun poika voi tipahtaa esim. äkkijarrutuksessa, töyssyssä tms. tai nukahtaa sinne kyytiin. Ja jos kolari tulee, niin ei ole mitään suojaa paitsi kypärä.
Mitä olette mieltä?
Lapsen kuljettaminen moottoripyörällä
Kysyttyä
24.05.2010
Kysymys:
Minkä ikäinen lapsi saa olla Harrikan kyydissä, lyhyen matkan. Vai saako olla ollenkaan. Tässä lähettyvillä näen usein kun isä kuljettaa noin 7-vuotiasta poikaa, pojalla on asian mukaiset varusteet. Kiitos!

Vastaus:

Moottoripyörän kyydissä olevalla ei ole ikärajaa, mutta lain mukaan hänellä pitää olla paikat jaloille ja sopiva kypärä. Lisäksi on hyvä, että isä huolehtii myös muista varusteista.

"Lapsen kuljettaminen mopon tai moottoripyörän kyydissä ilman tarkoituksenmukaista istuinta ja jalkatukeja on kielletty. Pienelle lapselle tarkoituksenmukainen istuin on kiinteästi mopoon tai moottoripyörään asennettu istuin, johon lapsen saa kiinnitettyä siten, että lapsi ei esim. jarrutettaessa tai kallistettaessa putoa ajoneuvon kyydistä ja että lapsi ei ajon aikana pääse istuimessa heittelehtimään. Istuimessa on myös oltava jalkatuet ja jalkojen suojukset. Istuin ei myöskään saa haitata kuljettajan ajosuoritusta - eli yleensä istuin täytyy olla asennettuna kuljettajan taakse. Ajoneuvon kuljettajan on myös huolehdittava, että ajon aikana lapsella on myös tyypiltään hyväksytty suojakypärä."[/QUOTE]

Itse asiassa mies ajelutti poikaa viime kesänä pari kertaa vastoin mun tahtoa, kunnes etsin sille netistä tämän saman tekstin. Sitten se lopetti, mutta edelleen mua haukkuen ja sanoi, että tuo viritelmä se vasta vaarallinen on. Pojalla ei ole mitään ajoasua, vain kypärä, joka ei varmaankaan ole ihan määräysten mukainen.

[QUOTE="vieras";26180258]Onko pyöräsi kenties Honda Goldwing? Siinä ehkä ainoa mp, jonka kyydissä (sohvatuolista) on hankala tipahtaa...[/QUOTE]

Ei ole homosohvaa tässä taloudessa, eikä tule (vaan Blackbird, joka mahdollisesti vaihtuu Hayabusaan).

Mutta ei sieltä kyydistä noin vain tipu, jalat on kuitenkin eri puolilla pyörää. Putoaminen vaatisi itse asiassa sen, että hyppäisi ensin jonkun 70 senttiä satulasta suoraan ylöspäin. Lapsen kanssa ajaessa pidän kuitenkin tavallisesti takalaukkua paikallaan. Vaikka lapsi ei siihen nojaakaan, niin on itsellä jotenkin turvallisempi olo, kun tietää, ettei lapsi pysty kiihdytyksissä liukumaan taaksepäin (ei kyllä liu'u ilmankaan, on testattu).

Meillä lapset ovat olleet noin 5-7 vuotiaasta miehen moottoripyörän kyydissä. Tosin matkat ovat olleet ihan hetken kestävää huviajelua lasten ehdoilla, minnekkän suomea kiertämään eivät ole lähteneet. Kolarin/nukahtamisen vaaraa en ole sen kummemmin ajatellut, kun autolla tai polkupyörälläkään liikkuessa.

[QUOTE="a p";26180309]Itse asiassa mies ajelutti poikaa viime kesänä pari kertaa vastoin mun tahtoa, kunnes etsin sille netistä tämän saman tekstin. Sitten se lopetti, mutta edelleen mua haukkuen ja sanoi, että tuo viritelmä se vasta vaarallinen on. Pojalla ei ole mitään ajoasua, vain kypärä, joka ei varmaankaan ole ihan määräysten mukainen.[/QUOTE]
No tiedät mitä sinun pitää tehdä. Meillä haettaisiin kaulinta tuossa vaiheessa.

[QUOTE="a p";26180309]Itse asiassa mies ajelutti poikaa viime kesänä pari kertaa vastoin mun tahtoa, kunnes etsin sille netistä tämän saman tekstin. Sitten se lopetti, mutta edelleen mua haukkuen ja sanoi, että tuo viritelmä se vasta vaarallinen on. Pojalla ei ole mitään ajoasua, vain kypärä, joka ei varmaankaan ole ihan määräysten mukainen.[/QUOTE]Tää on vanha, toi liikenneturvan on uusi:)

[QUOTE="a p";26180309]Itse asiassa mies ajelutti poikaa viime kesänä pari kertaa vastoin mun tahtoa, kunnes etsin sille netistä tämän saman tekstin. Sitten se lopetti, mutta edelleen mua haukkuen ja sanoi, että tuo viritelmä se vasta vaarallinen on. Pojalla ei ole mitään ajoasua, vain kypärä, joka ei varmaankaan ole ihan määräysten mukainen.[/QUOTE]

Omani päästäisin kunnollisilla ajovarusteilla ja jalkojen pitäisi ulottua tapeille,tuolla tyylillä en päästäisi kyllä kyytiin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mammat voisi löysätä sitä kiristävää nutturaa, tuntuu että on liian tiukalla. Kun ette kuiteskaan mitään ymmärrä moottoripyörällä ajosta :)

Ymmärrä... eihän tuolla näyttänyt isäkään ymmärtävän mitään lapsensa turvallisuudesta. Kuinka moni ostaa lapselleen kunnollisen ajohaalarin ja kypärän?

Ai niin joo... moottipyörällähän ei joudu koskaan kolariin.

Yhteistyössä