Jatkuva välivuoto

• Viestiketjun aloittaja Anniina
  • Ensimmäinen viesti
Anniina
Moikka. Kyllä ärsyttää joka kuukausi,nyt noin viim. puolen vuoden aikana,oleva välivuoto. Vuoto alkaa aina reilu viikko ennen normaalien kuukautisien alkamispäivää. Syön pillereitä, Marvelon,ja nyt mietin olisiko vaihto ratkaisu ongelmaan vai onko jokin muu vikana?? Olen syönyt kyseisiä pillereitä nyt vuoden ja sitä aikaisemmin ennen lapsia 4 vuotta. Ennen näitä välivuotoja ei ole ollut. Kalliit neuvot olisivat nyt tarpeen.

Sama juttu mulla.
Söin Merciloneita ennen lapsia ja ei ollut mitään ongelmaa. Nyt kahden lapsen jälkeen syön taas samoja pillereitä ja mulla on myös näitä viikon kestäviä välivuotoja. Hermot menee jatkuvan tiputtelun takia. Tietääkö kukaan, mistä tämä johtuu?

Petunia
Minulle tuli sama homma, kun aloin syödä helokkiöljykapseleita. Vasta huolella nettiä tongittuani sain selville, että helokkiöljyllä voi kuin voikin olla hormonaalisia vaikutuksia, ja vuodot loppuivatkin heti seuraavassa kierrossa kapselien lopettamisen jälkeen.

Toki syitä on muitakin, eli mikäli et ole alkanut käyttää mitään luontaistuotetta tiputtelun alkamisen aikoihin, lekurille mars!

Katriina
Mulla tämä samainen ongelma on nyt jo kolmatta vuotta ja on juostu gynellä. Ensin vaihdoin lopetin pillerit (Melianesta Femodeniin) gynen määräyksestä, josko sillä saataisiin vuoto kuriin. Ei auttanut, joten pillerit lopetettiin kokonaan.

Puolen vuoden päästä oli kontrolli ja kun pillereiden lopettaminenkaan ei ollut auttanut, sain puolen vuoden progesteroni-kuurin, jolla pyrittiin kierron tasaamiseen (kierto oli kyllä säännöllinen, mutta välivuodoista haluttiin eroon). Söin kuuria kolme kuukautta, kierto meni tosi sekaisin ja pahimmillaan vuodin putkeen yli kuukauden, jolloin sitten lopetin senkin kuurin.

Tämän jälkeen menin uudelle lääkärille, joka ohjasi minut sairaalaan naistenpolille endometrioosiepäilyn vuoksi. Polilla jouduin taas uudelle lääkärille, joka totesi kaiken olevan kunnossa, mutta halusi mun pitävän kirjaa vuodoista (ikään kuin en ois pitänyt jo sitä ennen) ja varasi uuden ajan.

Tälle uudelle ajalle marssin kaikkine päiväkirjoineni ja tämä (jälleen kerran uusi) gyne suostui ottamaan vaivani tosissaan ja määräsi minut hysteroskopiaan, jossa sitten tähystettiin kohtu ja poistettiin jotain kohdun repaleista limakalvoa.

No, tämäkään toimenpide ei tuottanut tulosta, varsinaisesti missään ei ole mitään vikaa, mutta vuodot vaan jatkuu ja jatkuu. Nyt mulla on kuukauden päästä uusi kontrolliaika, jossa uskon, että vihdoin ja viimein saan lähetteen sinne laparoskopiaan, jolla siis endometrioosi voidaan todeta. Mitään muuta syytä en enää tälle vuodolle osaa keksiä, eikä osaa gynetkään ja verikokeessa oli joku arvo koholla, mikä viittaa endometrioosiin. Mitään muita endon oireita mulla ei ole, paitsi että alavatsaa vihloo vasemmalta ajoittain tosi pahasti.

Alan oikeesti olla täynnä tätä vuotoa. Jos mitään vikaa ei taaskaan edes laparoskopiassa löydy, varmaan poistatan koko kohdun enkä ikinä saa niitä lapsia, joita niin kovasti haluan. Oikeasti toivon, että kyseessä on endometrioosi. Että löytyisi joku syy.

Anniina
Hei. Kävin alku vuodesta gynegologisessa tarkastuksessa ja samalla siis uusittiin pillerien resepti. Tällöin lääkäri sanoi, et kaikki on niin kuin pitääkin. Olin kokeillut silloin noihin välivuotoihin syödä muutaman laatan putkeen, mut se se vasta sekottikin kaiken. Lääkäri sanoi tuohonkin, et kaikille ei käy tuo ns kuukautisten siirtäminen ilman ongelmia. Ajattelin sit vaan, et voinko nyt luottaa, et kaikki on vain niin kuin pitää eli olisiko lääkäri huomannut poikkeavuudet. Vai pitäiskös tässä uutta aikaa varata? Olen kyllä saanut laihdutettua täs vuoden alusta lähes -30 kg pois, et toisaalta sekin voisi sekoittaa. Kanssasisaret kertokaa nyt viisaampana :).

Anniina
Hei Katariina. Juu luin sun viestin. Ajattelin itse vielä kestää yhden kuukauden verran ja marssia sitten lääkäriin. Pidempään ei jaksa enää, kun on ihan uus vaiva kuitenkin. Kerrohan sinäkin selvisikö tutkimuksissa mitään. Voimia ja kestämistä kaikille :).

Miä
Mulla aiemmin Melianet sopivat hyvin. Välillä pidin kuitenkin n. puolen vuoden tauon kokonaan pilsuista ja uudestaan Melianet aloittaessani alkoivatkin välivuodot. Aina viikko-pari ennen menkkojen (välivuodon) tulemista. 6 kk katsoin tilannetta ja odotin, mutta ei apua. Tämän kuun olen ollut ilman pilsuja taas ja välivuodoista ei tietoakaan :)

No, kävin tänään gynellä ja sain uudet pillerit, Femodenit. Niissä on hieman enemmän estrogeenia kuin Melianeissa, joten välivuotojen pitäisi loppua.

Gyne selitti, että yhdistelmäpillereissä keltarauhashormoni huolehtii ehkäisystä ja estrogeeni pyörittää kuukautiskiertoa. Nykyään estrogeenin määrää vain vähennetään ja vähennetään pillereistä (Yasminissakohan matalin arvo), mutta joidenkin hormonitoiminta ""puskeekin sitten läpi"" ja tulee välivuotoa.

Eli mie sain vähän tuhdimman annoksen naishormonia, jospa ei muut sivuvaikutuksen puolestaan pahene..? :) Toisaalta ihan ekat pillerini olivat nuo matalahormoniset Yasminit ja olin kuin mikäkin pirttihirmu-amatsooni ja kärsin vielä taukoviikoilla järkyttävästä pääkivusta.

Katriina
Niin unohtui tosiaan sanoa, että söin Melianea melkein viisi vuotta ilman mitään ylimääräisiä vuotoja ja tämän seurauksena sitten vaihdettiin Femodeniin, kun siinä on isompi hormoniannos. Tämä ei siis kylläkään auttanut, joten syytä tohon mun vuoteluun nyt sitten edelleen etsiskellään.

Anniina
Hei. Onko kohtalotovereille löytynyt syytä jatkuvaan välivuotoon? Täällä taas tänään huomasin turhautuneena, ettei muutosta tapahtunut tässäkään kuussa ja välivuodot siis jatkuvat. Huomenna soitan ajan gynelle ja kyselen josko pillereiden vaihto edessä ja tarviiko jotain kokeita. Ärsyttää!!

Deeku
Minulla vuotohäiriöiden taustalla on monirakkulainen munasarjaoireyhtymä (PCO), paitsi että kun teitä on tutkittu jo paljon, niin kaipa tämäkin asia on jo poissuljettu. Mitään hoitoa vaivaan minulla ei tällä hetkellä ole, sillä e-pillereitä en voi käyttää, eivätkä muutkaan lääkkeet sovi.

Miä
Moi taas ! Ekaa kuuta syön Femodeneja ja välivuoto palasi kuvioihin, entistä runsaampana jopa. Yksi päivä pesulla ollessa tuli veren seassa jokin tosi iso limakalvo(?)klöntti, koskaan ei ole menkkojen aikana noin isoa riekaletta tullut...

Katson tilannetta uusien pillereiden kanssa nyt sen 3 kk (ellei ihan mahottomaksi vuoto mene) ja sitten aion tutkituttaa itseni kunnolla uudestaan.

Mutta mulla tuskin on mikään fyysinen syy (endo tms.) syynä, koska kk:na jolloin en syönyt pilsuja ei ollut välivuotoakaan. Eli hormonit nimenomaan sekaisin??

minnie
hei, mulla alkoi tulla maaliskuussa vuotoja ja kun menin lääkäriin niin mulla olikin munasarjassa kysta joka tulehtunut....jouduin sairaalaan antibioottitiputukseen...

lääkäri epäilikin että kyseessä endometrioosi ja kysta leikattiin 18.5 pois.

älkää odotelko välivuotojenkaan kanssa lääkäriin menoa, kannattaa aina mennä tsekkauttamaan heti. sehän voi olla aina vaikka stressiperäistä jne., mutta varmuuden vuoksi!!

Anniina
Hei vaan. Saitko Katriina jo vastauksia endo-kokeesta? Kirjoitit aiemmin, et jokin arvo oli kohollaan ja viittaa endoon. Muistatko mikä se arvo oli? Mulla nimittäin stenkka(tulehdusarvo) koholla, jotain 15-16. Nyt on vuodon lisäksi alkanut vatsa olemaan jollainlailla kipeä, sellanen turvottava olo koko ajan. Ultraan lähete laitettu, mut selviääkö siellä?

xx
Ei ultrassa endo tule välttämättä laisinkaan esille, ja senkka sinulla on todella vähän koholla ja endo ei sitäkään nosta.
Laparoskopia on AINUT varma keino diagnosoida endo, ei mikään muu.

Katriina
Anniina: Niin siis tosiaan endoa ei testata millään kokeella, vaan mulla on lähete laparoskopiaan (= tähystysleikkaus), jonne nyt sitten oon jonossa ja vasta siellä selviää, onko endoa. Endo voi näkyä myös ultrassa, mutta ainoa varma keino selvittää onko endo ja jos on, niin miten laaja, on tämä laparoskopia.

Se koholla oleva arvo oli CA-125, joka on joku proteiini. Voi nousta endossa, mutta ei välttämättä. Lisäksi multa löydettiin kystia, jotka nekin voivat viitata endoon, mutta ovat myös normaaleita toimivan munasarjan ominaisuuksia. Mulla on muitakin endon oireita tuon vuotelun lisäksi, joten lähete vihdoin ja viimein on ihan asiaa ja kerron tuloksista sitten, kun leikkaus on ohi. Tulehdusarvo mulla oli lähellä nollaa, mutta kuumeilen silti usein, minkä uskon itse johtuvan endosta.

Anniina
Uudet pillerit aloitettu ja katsotaan onko apua. Muussa tapauksessa lääkäri epäili myoomia, joille ei mitään kuulema tehdä jollei vaivaa ole. Minulla kun ei oo ollut kuin vain välivuotoa, ei siis kipua tms. Kerron koeajan jälkeen kuin kävi.

Miä taas
Miä:n tilannekatsaus:
Toinen kk Femodeneilla meni loistavasti - ei tietoakaan välivuodoista ja menkat normaalit ajallaan :) Nyt pitää koputtaa puuta ja toivoa, että jatkossakin välivuodot ovat muisto vain...! *kopkop*

Emma
Löysin tämän vanhan ketjun jostain sivujen uumenista. Koska aihe on itselleni enemmän kuin ajankohtainen, olisi kivaa kuulla mitä teille kuuluu nyt ongelmiinne tai vieläkö löytyy lisää välivuotelijoita.

Oma tilanteeni on se, että lopetin pillerit (Marvelon) jo melkein puolitoista vuotta sitten tarkoituksena raskautua. No, emme ole onnistuneet lisääntymisessä, mutta välivuoto sen sijaan on lisääntynyt ja lisääntynyt. Mulle on tehty jo kaikki perustutkimukset ja myös poistettu kohdusta yksi oletettu polyyppi. Mikään ei ole auttanut vuotoon, joka alkaa yleensä noin 10 päivää edellisten kuukautisten loppumisesta ja runsastuu vähitellen kuukautisiksi. Yhteensä tätä vuotoa on mulla noin 2 viikon ajan. Arvatkaa vaan meneekö hermo. Pian alkavat lapsettomuushoidot, mutta lääkärin mukaan tämän vuotelun ei pitäisi estää raskautumista. Hänen mukaansa toisilla naisilla vain on vuotoa eikä siihen löydy mitään syytä. TODELLA turhauttavaa!!

Anniina
Hei. Minulla auttoi noihin välivuotoihin pillerimerkin vaihto. Edellinen oli siis Marvelon ja ne siis vaihtui Yasminiin. Nyt on taas kiva, kun kuukautiset ei kestä kuin sen 3-4 päivää!! Minulla oli toista raskautta odottaessa vuoden kestävä jakso, kun yritin raskaaksi. Lopulta todettiin tulehdus emäätimessä. Ei siis mikään tauti vaan yleinen tulehdus, on sillä nimikin, en vaan muista. Antibiootti kuuri molemmille ja seuraavana kuussa raskaana. Mut jos sinulla kaikki ok niin sitten vaan malttia. Ei kuulosta lohduttavalta, tiedän. Onnea kuitenkin yritykseen ja jollei muuten niin hoitoihin :)!!

Katriina
Alkuperäinen kirjoittaja Emma:
No, emme ole onnistuneet lisääntymisessä, mutta välivuoto sen sijaan on lisääntynyt ja lisääntynyt. Mulle on tehty jo kaikki perustutkimukset ja myös poistettu kohdusta yksi oletettu polyyppi. Mikään ei ole auttanut vuotoon, joka alkaa yleensä noin 10 päivää edellisten kuukautisten loppumisesta ja runsastuu vähitellen kuukautisiksi. Yhteensä tätä vuotoa on mulla noin 2 viikon ajan.
Emma, onko sinulla otettu huomioon endometrioosin mahdollisuutta? Myös se aiheuttaa vuotoja, vaikkei olisikaan endometrioosiin yleensä kuuluvaa kipuilua. Näin minulla, tosin ajan myötä myös kivut tulivat kuvaan. Viimeksi gynellä löytyi myös munasarjasta endometriooma, jonka perusteella voitiin tehdä endometrioosi-diagnoosi ilman leikkausta. Leikkaus (laparoskopia) olisi huomenna, mutta olen yllättäen tullut raskaaksi, joten se jää nyt tekemättä.

Korostaisin vielä, että minun ongelmani kuulostaa täsmälleen samalta kuin sinun: vuoto alkaa samaan aikaan kuin sinulla, runsautuu samalla tavalla kuin sinulla ja kaiken kaikkiaan sitä kestää nykyisin 2 viikkoa tai ylikin loppuen tiputteluun. Myös mulle on tehty kohdyntähystys (sitä kaiketi tarkoitit) ja myös minulta poistettiin mahdollinen polyyppi. Endometrioosi aiheuttaa myös lapsettomuusongelmia ja 1,5 vuotta on melkoisen pitkä aika yrittää raskautua. Oliko sinulla tuota vuotoa myös e-pillereiden aikaan? Minulla oli, mutta lopetettuani ne vuoto lisääntyi hiljalleen kuukausi kuukaudelta.

Emma
Hei Katriina!
Kylläpä tilanteesi tosiaan kuulostaa ihan samalta kuin minulla. Kyllä mulla oli tuota vuotoa myös pillereiden aikana. Tosin paljon, paljon vähemmän kuin nykyisin. Silloin tiesin ainoastaan pienestä tuhruilusta, että kuukautiset alkavat kohta. Täytyykin nyt seuraavalla kerralla ottaa tuolla lääkärissä esille tämä endometrioosi mahdollisuus. Luulisin, että lääkäri olisi sitäkin jo pohtinut, kun aika kattavat perustutkimukset mulle on tehty. Noita kohdun tähystyksiäkin useampia. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä, mitä lääkärit ajattelevat, parasta siis selvittää.

Tosi suuret kiitokset sulle vinkistäsi! Niin ja oikein paljon onnea odotukselle. Voi kumpa mäkin voisin joskus yllättyä noin iloisesti. Kuinka pitkään yrititte raskautta ennen plussaa?

Katriina
Hei Emma,

itse otin endometrioosin puheeksi, kun olin lukenut, että aiheuttaa sekin vuotohäiriöitä. Lääkärit eivät uskoneet sen voivan olla sitä, koska ei ollut merkittäviä kipuja (en ollut edes koskaan ajatellut, että kuukautiset minulla oli kivuliaat, mutta nyt tiedän, että ovat, koska niiden mukaan järjestin menoni). Kunnes sitten vihdoin yli kahden vuoden tutkimisen jälkeen ilmaantui se endometriooma. Kohdussa kaikki kunnossa. Jotenkin noi mun ylimääräiset vuodot liittyy ulostamiseen, joku siellä suolen seuduilla painaa niin, että aiheuttaa vuotoa emättimestä.

Raskautta emme oikeastaan koskaan ehtineet varsinaisesti yrittää, ehkäisyttä olemme olleet puolisen vuotta, mutta ei olla mitenkään ajoitettu oikeisiin aikoihin. Nyt olen jo nähnyt tulevan perheenjäsenen sykkeenkin.

Tsemppiä sinulle ja toivottavasti myös sinun vaivoihin löytyy syy.

Yhteistyössä