Jatkuva poskiontelotulehdus raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja memmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

memmu

Vieras
Onko kohtalotovereita... mä oon syöny nyt heinäkuun puolesta välistä lähtien muutaman viikon välein antibiotti kuuria kun on aina tullu poskiontelotulehdus. Nyt on menossa 4 tai 5 kuuri en enää edes muista. Enää ei edes välttämättä tule nuhaa ja räkätautia mutta poskiontelot vaan on hullun kipeet ja sitten kun käy katotuttamassa ne niin hirvee tulehdus.

En anna punkteerata sitä on turha alkaa mulle tässä nyt jankuttaan.. mutta kohtalotovereita haeskelen... onko muita joilla limakalvot on todella herkässä raskausaikana??

Oli herkässä ja on edelleen ja alkuraskaudessa annoin punkteerata. En ala siitä jankuttamaan mutta parempi se vaihtoehto on kuin syödä noita kuureja jatkuvasti. Ne kun ei auta vaivaasi mitenkään päinvastoin. Vaikuttavat muuten negatiivisesti sinuun ja vauvaasi. Poskiontelot saattaa joutua leikkaamaan raskauden jälkeen ja onkin todennäköisesti ainoa keino saada limakalvot kuntoon kun oikeen äityvät. Jatkuvat tulehdukset saavat aikaan polyyppeja, jotka eivät lähde antibiooteilla vaan kortisonilla ja mahd. leikkauksella. Poskiontelot on olleet mulle ongelma jo 20 vuotta ja tiedän todella mistä puhun. Mutta jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa, voimia kuureihin ja raskauteen. Ja ennenkaikkea voimaa vauvallesi kuurien kanssa.

oletko kuullut apteekeissa myynnissä olevista "sarvista" joilla voi huuhtoa nenänsä ja se pitäis helpottaa tulehduksiin ym.. nenä vaivoihin.. toinen on joku suolapiippu mutta se ihan huuhtelukannu vois toimia kun siinä vaan laiha lämmin suolavesi eikä "myrkkyjä"

Mulla oli raskausaikana poskiontelotulehdus syyskuusta helmikuuhun. Välillä oli parempi ja välillä tosi huono. Käytin mm. nenähuuhtelua (eli tuota yllä mainittua sarvea) ja nasolinia maksimimäärät. Toisinaan poskiontelot tyhjenivät täysin ja hetken oli hyvä olo, mutta viikossa parissa oli taas tulehdus. Antibiootteja ei mulle suositeltu.

Tiedän sarvikuonon ja käytänkin sitä... mulla ei parane poksiontelontulehdus IKINÄ itsestään... ja juu, tiedän minäkin yhtä ja toista poskiontelontulehduksista kun olen niistä ikäni "kärsinyt" tosin tämän raskauden aikana tämä kesänloppu/syksy on ollut todella tulehdus herkkää. Ja ei se punkteeraaminenkaan mitään ah autuutta anna ja kyllä se parempi on syödä se kuuri kun olla syömättä ja tulehdus senkun jyllää. Ja ihan raskausaikana turvalliseksi todettuja lääkkeitä syön ja vauva kyllä jaksaa ihan mainiosti.

Mutta tosiaan, ihan sitä ajattelin kysellä, että onko muilla samanlaisia kokemuksi, mutta ei ilmeisesti taida olla...

Kokeile ihmeessä nenähuuhtelukannu sarvikuonoa!! Apteekista voi ostaa ja auttoi ainakin miestäni, jolla jokaisen räkätaudin yhteydessä oli tapana saada poskiontelotulehdus! Nenähuuhtelu auttaa - kokeile ihmeessä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli raskausaikana poskiontelotulehdus syyskuusta helmikuuhun. Välillä oli parempi ja välillä tosi huono. Käytin mm. nenähuuhtelua (eli tuota yllä mainittua sarvea) ja nasolinia maksimimäärät. Toisinaan poskiontelot tyhjenivät täysin ja hetken oli hyvä olo, mutta viikossa parissa oli taas tulehdus. Antibiootteja ei mulle suositeltu.

Aika jännä ettei antibiootteja suositeltu mutta nasolinia kuitenkin käytit, sitähän kun ei suositella raskausaikana ollenkaan.. hassua ristiriitaa...

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:

Aika jännä ettei antibiootteja suositeltu mutta nasolinia kuitenkin käytit, sitähän kun ei suositella raskausaikana ollenkaan.. hassua ristiriitaa...

mulle apteekkari sanoi että nasolinia saa käyttää raskaana sen määrän mikä ohjeessa sanotaan, ja olen käyttänytkin muutaman kerran, ku nokka ollut niin tukossa ettei henkee saa...

En ajatellut päätyä sallitut-lääkkeet keskusteluun. Kunhan kerroin omasta kokemuksestani, kun kerran kysyit. Sori.

En ajatellut päätyä sallitut-lääkkeet keskusteluun. Kunhan kerroin omasta kokemuksestani, kun kerran kysyit. Sori.

Noh, anteeksi kun ihmettelin.. kun mulle on sanottu, että missään tapauksessa nasolinia ei saa käyttää...

Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:

mulle apteekkari sanoi että nasolinia saa käyttää raskaana sen määrän mikä ohjeessa sanotaan, ja olen käyttänytkin muutaman kerran, ku nokka ollut niin tukossa ettei henkee saa...

ja mulle on taas sanottu sekä apteekista että lääkäri, että nasolinia ei saa käyttää kun siinä on riskinä se, että verisuonet kohdussa alkavat vuotaa... ja siinä paketissakin lukee, että ei saa käyttää raskauden aikana... Miksihän näitä neuvoja on niin erilaisia sitten.. Kun joskus olis itelläkin tehnyt mieli suihkauttaa nasoliinia kun ei oo henki kulkenu...

Sarvikuonosta olen saanut todellisen avun, silti poskiontelotulehduksia tulee, mutta huomattavasti vähemmän. Suolapiippua suosittelen käyttämään varoen, itse meinasin tukehtua kun kokeilin, astmasuihkeella sain röörit onneksi auki.

ja mulle on taas sanottu sekä apteekista että lääkäri, että nasolinia ei saa käyttää kun siinä on riskinä se, että verisuonet kohdussa alkavat vuotaa... ja siinä paketissakin lukee, että ei saa käyttää raskauden aikana... Miksihän näitä neuvoja on niin erilaisia sitten.. Kun joskus olis itelläkin tehnyt mieli suihkauttaa nasoliinia kun ei oo henki kulkenu...

Mulle sanottiin sekä apteekissa että neuvolassa lääkäri, että Otrivinia saa käyttää ohjeen mukaan max 10 vrk. Vaikutus on niin paikallinen että ei tod ala kohdun verisuonet vuotamaan. Ainoa mahdollinen haittavaikutus on et nenän limakalvot kuivuu, sen takia ei saa käyttää liian pitkään. Nasolinissa sama vaikuttava aine, mut siitä en tiedä suositellaanko. Lääkefirmathan kieltää pakkausselosteissa lähes kaikkien lääkkeiden käytön raskauden aikana, varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä