Jatkuva etova olo, paleltaa, väsyttää, menkkamainen olo... Mitä kummaa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mulla on rauta auttanut semmoseen yleiseen yököttävään oloon ja väsymykseen joka on jatkunu pitempään. Joskus oksentelinkin sen takia, kunnes tajusin että oli hemoglobinii liian alhaalla.
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Syö kuuri b-vitamiinia (ja rautaa).
Hb ollut aina hyvä ja vasta katsottu tuo ja hyvä oli, joten pitänee tuota b-vitamiinia sitten alkaa käyttään..
Pyydä mittaan "varastorauta" myös. Pelkkä hb ei välttämättä kerro. Mulla oli hb ihan hyvä, mutta rauta ei varastoitunu, se selviää tolla "varastorauta"-testillä. Sori kun en muista mikä sen virallinen nimi on. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Syö kuuri b-vitamiinia (ja rautaa).
Hb ollut aina hyvä ja vasta katsottu tuo ja hyvä oli, joten pitänee tuota b-vitamiinia sitten alkaa käyttään..
Pyydä mittaan "varastorauta" myös. Pelkkä hb ei välttämättä kerro. Mulla oli hb ihan hyvä, mutta rauta ei varastoitunu, se selviää tolla "varastorauta"-testillä. Sori kun en muista mikä sen virallinen nimi on. :D
Mulla myös oli rautavarastot ihan tyhjät, vaikka hb oli hyvä. Päätä särki, huimasi, oksetti ja väsytti.
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Syö kuuri b-vitamiinia (ja rautaa).
Hb ollut aina hyvä ja vasta katsottu tuo ja hyvä oli, joten pitänee tuota b-vitamiinia sitten alkaa käyttään..
Pyydä mittaan "varastorauta" myös. Pelkkä hb ei välttämättä kerro. Mulla oli hb ihan hyvä, mutta rauta ei varastoitunu, se selviää tolla "varastorauta"-testillä. Sori kun en muista mikä sen virallinen nimi on. :D
Mulla myös oli rautavarastot ihan tyhjät, vaikka hb oli hyvä. Päätä särki, huimasi, oksetti ja väsytti.
Joo mulla oli toi sama. Ensialkuun mittasivat vaan hemppaa ja ihmetteli terkka että mikä on, mut sit lekuri tilas varastorautatestitkin.
 
Ap kysyy vielä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Syö kuuri b-vitamiinia (ja rautaa).
Hb ollut aina hyvä ja vasta katsottu tuo ja hyvä oli, joten pitänee tuota b-vitamiinia sitten alkaa käyttään..
Pyydä mittaan "varastorauta" myös. Pelkkä hb ei välttämättä kerro. Mulla oli hb ihan hyvä, mutta rauta ei varastoitunu, se selviää tolla "varastorauta"-testillä. Sori kun en muista mikä sen virallinen nimi on. :D
Mulla myös oli rautavarastot ihan tyhjät, vaikka hb oli hyvä. Päätä särki, huimasi, oksetti ja väsytti.
Ja tuo tila korjaantuu rautakuurilla? jos kuitenkin nyt söisin sellaisen, kun kaapissa on vielä rautalääkepakkaus..
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Tee silti testi, ei pillerit le 100%, vaikka hyviä ovatkin.
Nuo oireet ovat minulla olleet kaikissa 4 raskaudessa jo ennenkuin ekat menkat jääneet pois...
Viimeiset menkat olleet vasta jokunen viikko sitten, enkä kyllä muutenkaan siihen raskauden mahdollisuuteen usko.. Mutta toki testin voin tehdä, sitten jos menkat jää tulematta..
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja Ap kysyy vielä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Syö kuuri b-vitamiinia (ja rautaa).
Hb ollut aina hyvä ja vasta katsottu tuo ja hyvä oli, joten pitänee tuota b-vitamiinia sitten alkaa käyttään..
Pyydä mittaan "varastorauta" myös. Pelkkä hb ei välttämättä kerro. Mulla oli hb ihan hyvä, mutta rauta ei varastoitunu, se selviää tolla "varastorauta"-testillä. Sori kun en muista mikä sen virallinen nimi on. :D
Mulla myös oli rautavarastot ihan tyhjät, vaikka hb oli hyvä. Päätä särki, huimasi, oksetti ja väsytti.
Ja tuo tila korjaantuu rautakuurilla? jos kuitenkin nyt söisin sellaisen, kun kaapissa on vielä rautalääkepakkaus..
Ei välttämättä kun silloin se häiriö on raudan imeytymisessä, niin ei se lisärauta välttämättä auta mitään pelkiltään. Muistaakseni pitäis C- ja B-vitamiinia syödä kaveriksi.

Nyt tuli mieleen että se varastorautajuttu on muuten ferritiinimittaus. Tässä lisää:

13. Miten elimistön rauta-arvo mitataan?

Veren rautapitoisuutta mitataan veren hemoglobiiniarvolla, joka määritetään grammoina litrassa. Jos lukema on alle 120 g/l, saattaa kyseessä olla raudanpuuteanemia, jolloin rautalisä on tarpeen. Hemoglobiinin (B-Hb) viitearvot naisilla ovat noin 120-155 g/l, miehillä noin 130-180 g/l ja 6-15-vuotiailla lapsilla noin 115 g/l. Hemoglobiiniarvo laskee siinä vaiheessa, kun raudanpuute elimistössä on jo ilmeinen.

Toinen, vähemmän käytetty keino mitata veren rautapitoisuus on määrittää varastoraudan määrä mittaamalla ferritiinipitoisuus veren seerumista. Alentunut ferritiini-arvo kertoo hemoglobiinia nopeammin elimistön kärsivän raudan puutoksesta. Ferritiini-arvot saattavat olla suosituksia huomattavasti alhaisemmat, vaikka hemoglobiinitaso näyttäisikin mittauksissa vielä normaalilta. Tämä johtuu siitä, että raudan puutos näkyy hemoglobiinissa vasta siinä vaiheessa, kun rautavarastot ovat jo melkein kokonaan tyhjentyneet.


 
Ap
Löysin nyt jonkun rautainfo sivun, jossa oli, että c-vitamiini auttaa raudanimeytymisessä, jos siinä ongelmaa.. Eli taidan nyt aloittaa rauta+c-vitam kuurin.. Kiitos vastanneille =)
 

Yhteistyössä