DeVi: En ole ollut kaasona, mutta puheita olen joutunut tai päässyt pitämään. Muista, että puheen kannattaa olla ytimekäs: ei liian lyhyt, muttei liian pitkäkään. Kannattaa myös tehdä siitä omaan suuhun sopiva. Älä puhu kirjakieltä, jos se ei tunnu luontevalta, mutta myös turhia puhekielisyyksiä (siis täytesanoja ja -lausahduksia, kuten "tota noin", "elikkä" ym.) kannattaa välttää. KIRJOITA PUHE YLÖS, mutta opettele se silti ulkoa. Paperi kannattaa pitää puheen aikana kädessä, että voit tukeutua siihen, jos jokin asia unohtuu. Huumoria kannattaa viljellä, muttei liikaa ja kannattaa varoa alatyylisyyksiä tai viittauksia uskontoon, politiikkaan ym., ellei ole TÄYSIN VARMA, että ne uppoavat yleisöön. Minusta jos yksikin ihminen tulee vaivaantuneeksi puheesta, se ei ole ollut hyvä puhe. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
Siinä nyt ainakin jotain vinkkejä, toivottavasti ne auttavat. Niin, ja nenäliinoja vaan mukaan, jos olet kuten minä: herkästi liikuttuva.
Tosin mäkään en sitten oikeassa tilanteessa itke, vaikka harjoitellessani erästäkin puhetta tirautin kahdesti.