\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 12:13 möhkis kirjoitti:
heh, joku väitti ettei synnytyskipua voi hallita, voi sitä. Heh, joku väitti että se on kauheinta mitä voi olla...
no niin,synnytin tyttäreni ilman puudutuksia. Esikoinen kyseessä. Synnytys kesti 5 h ja voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä että aikaisemmassa elämässä esim. urheilun saralla tms. vuorikiipeilyssä kokemani sinnittely ja kivun sieto ja sen kanssa sinnittely auttoivat minua paljon. Kyllä siitä on hyötyä ja
kyllä kipua voi hallita. Mielenhallinnasta on apua.
traumoja ei jäänyt, voisin tehdä sen toisenkin kerran

. synnytyksessä on vielä se niin parasta että palkinto on maailman paras
EI KANNATA LUKEA JOS HERKKÄ!!!!!!
Sanotaampa näin mun osalta että ei aina voi.
Kuvittele mun synnytys.
-Synnytä esikoinen 4430g, 53cm ja päänymp 38.5cm alakautta imukupilla.
-Sinnittele ilman lääkitystä lapsen vuoksi. Ota reiluksi tunniksi kohdunkaulapuudute siitä melkein
19h:sta.
-Saa
oksitosiinia KOVENTAAN suppareita, niin paljon että kuulet toisen kätilön kauhistelevan laittajalle että noinko paljon se on saanu, älä ny enempää(järkyttyneenä supisten).
-Alapäähäs
leikataan ISO episiotomia imukupin takia sillä olet ponnistanut jo kauan(koko ponni
1h45min).
-Mieslääkäri
survoo käden alapäästä sisään ja SE SATTUU niin ettet pysy paikallas ja huudat silmät suurena kuin suollettas elävältä.
-
Supistukses oksitosiinin takia on #&%?$!*ä!!! Pelkäät etteä taju lähtee ja voimatkin on jo menneet. Kivut niin kovia että et voi kuin huutaa.
-Kun lapsi syntyy niin sen
pää on iso ja vinossa. Siksi se
repii ison epparin lisäksi emättimen ja kohdunkaulan ja pamauttaa katki häntäluusi.
-Kun pääset osastolle, olet niin loppu ja rikki ettet kykene edes käteesi nojaamaan sillä tajusi lähtee(vaikka veriarvot normaalit), vaan makaat vaan ja sinut pissatetaan maaten alustalle. Lapsi on pari yötä(lähes yötäpäivää) hoitajilla ja tuodaan vain imetykseen sillä ethän kykene nousemaan tippaakaan.
Pystyt juuri ja juuri nousemaan ja kävelemään parin päivän päästä jolloin vasta pääset pesulle yksin hatarin askelin. Kysyt hoitajalta missä vika kun noin pahassa kunnossa kun verikin ok. Hän totetaa että synnytyksesi oli niin rankka että voi käydä noin.
-Jälkikäteen mies sanoo että verta oli seinilläkin...ja toki lattialla että kuulemma näytti teurastushuoneelta enkä lainkaan ihmettele.
Anteeks vaan mutta mun on vaan pakko kirjottaa tämä kun kirjoitat niin naureskelevasti ja sanot että kipua VOI hallita.
KYLLÄ, kipua voi varmasti hallita NORMAALISSA ja normaalin pituisessa oksitosiinitipattomassa perussynnytyksessä mutta ei aina muissa! :'( :'( :'(
Mä menin synnyttään positiivisella ja reippaalla mielellä. Hengittelin oikealla tavalla ja tsemppasin itteeni ja oli alussa jees-fiilis. Mutta kun synnytys ei mennytkään niin kuin toivoin, eli normaalin pituisesti ja normaaleilla keskettävillä kivuilla, niin muuttuipa ääni kellossa. MIKÄÄN ajattelutapa, hengitystyyli, mikään EI auttanut enää. Rajansa se on ihmiselläkin.
Uskalsin koittaa yhdyntää vasta 6kk päästä ja kipeetä teki yli vuoden ajan. Jätti ikuiset fyysiset oireet ja jäljet.
Että synnytykset on todella erilaisia! On normaaleja peruspukkauksia, on erityissynnytyksiä joissa joudutaan esim käyttämään ulosautossa välineitä, on lyhyitä, on pitkiä, on sidettäviä kivuiltaan, on #&%?$!*ä kivuiltaan ja kaikkia noiden yhdistelmiä.
Nyt odotan toista ja silti kaikesta huolimatta menen taas pöljä innolla synnyttään ja toivon ja uskon ettei noin pahaa voi enää tulla!