Järvenpää - Helsinki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help mii

Vieras
Olen suht tuore äiti ja vasta muuttanut Järvenpäähän. Pääkaupunkiseutu ei yleensäkään ole tuttu, joten kyselisinki paremmin tietäviltä, että mitenkä toi liikkuminen vaunuilla junassa ja busseissa tapahtuu??

Jos lähden matalalattiajunalla Helsinkiin, pitääkö mennä johonki tiettyyn vaunuun jne.. vai voinko mennä mihin vain ja mahdunko siellä vaunuilla olemaan?? No busseissa tietty keskiosaan..
Osaakos kukaan sanoa hintaa? Pitääkö vaunuista pulittaa jotain lisää? Vai maksanko vain itsestäni aikuisen lipun? Voinko ostaa lipun konnarilta? Vai onko jotain automaatteja Järvenpäässä?

Entäs onkos kellään tietoa Järvenpään sisäisistä busseista? Mikä hinta? Joissain kaupungeissa aikuinen pääsee vaunuilla matkustamaan ainakin bussissa ilmaiseksi, tunnetaanko täällä sellaista?

KIITOS jo etukäteen kaikista tiedoista!!

Matalalattiajunissa on merkitty lastenvaunupaikat ja polkupyöräpaikat, siis junan oven ulkopuolella on kuva, että millaiset tilat, lipunmyynti yms. missäkin eteisvälikössä ja vaunussa on. Harvoin olen nähnyt pyöriä kuljetettavan, joten menen vaunujen kanssa usein polkypyörävälikköön. Tilaa pyörille enemmän kuin vaunuille takoitetussa eteisessä.

Hinta on aikuiselta 5,20e. (Keravalta pääsisi ilmaiseksi vaunujen kanssa, mutta Järvenpäästä on maksettava koko hinta ei vain 2,20e Keravalle). Lipun saa etukäteen asemalta tai aseman seinässä olevasta automaatista. Myös konnari myy lipunmyyntivaunussa lippuja. Ostan yleensä ennakkoon, sillä rahan etsiminen vaunujen ja lapsen kanssa voi olla hankalaa. Ennakkoon ostettu lippu on itse leimattava junan eteisen laitteessa.

Korkeillakin junilla pääsee ihan hyvin, välillä siis onkin liikenteessä vanha juna eikä matalalattiamalli. Ainakin junan konnari nostaa vaunut, jos ei ole muita auttajie näkyvillä. Aina olen apua saanut pyytämällä, ei ole kukaan kieltäytynyt.

Helsingistä palatessa raiteelta pääsee hissillä tunneliin.

Busseista en osaa sanoa, mutta käsittäkseni eivät ole täällä ilmaisia.

Me olemme myös juuri muuttamassa Helsingistä Järvenpäähän. Kun käyn Jäkessä kavereiden luona niin menen ensin k-junalla keravalle ja vaihdan vasta siellä junan H tai R-junaan koska silloin tarvitsee maksaa vain tuo 2,2e (konnari itse asiassa ihan itse mulle ehdotti tuollaista järjestelyä, en olisi itse edes hoksannut van kiltisti maksanut tuon yli 5e :O). Eli teen varmaan samoin kun muutamme Järvenpäähän, eli vaihdan Keravalla K-junaan jos ei ole kiire, aina ei tietenkään jaksa.

Busseista en tiedä kun en niitä ole käyttänyt, tulemme asumaan ihan keskustan kupeessa joten tuskin tulee niille paljon käyttöä.

Keravaltahan pääsee kestustaan tosi nopeesti myös Z junalla jos vaan aika taulut osuu yksiin.. Tolleen vaihtamalla minäkin menisin. Lahteen asti vaan yleensä matkustan täältä helsingistä ja kun en keskustasta asti junaan mene niin ei kannata keravalla vaihto, minulla kun siitä säästöä tulisi vain vajaa euro (ja tikkurila-lahti maksaa 9.20)

Itse en ole busseja kauheasti käyttänyt johtuen siitä, että asumme vain 1,5 km:n päässä Järvenpään keskustan palveluista, joten olen nuo päivittäiset kävelylenkit ottanut ihan kuntoilun kannalta. 1,5 km kävelee noin puolessa tunnissa suuntaansa, joten kauppareissut ovat usein 1,5 - 2 h mittaisia juttuja, niin pääsee itsekin vähän ihmisten ilmoille.

Sisäisiä bussilinjoja menee pääväyliä pitkin. Kannattaa hakea Alankotie 1:stä linja-autoasemalta aikataulu ja katsoa, että mikä linja menee oman kodin ohi. Bussilla olen joskus mennyt, mutta ilman vauvaa ja hinta on ollut suunnilleen 2,80 e. Junalla kaupungin sisällä liikkuessa (Saunakallio - Järvenpää) matkan hinta on suunnilleen 2,50 euroa.

Vaunuille saat aina nostajan. Tarvittaessa konduktööri tms. tulee auttamaan. Moni tarjoutuu vapaaehtoisestikin, mutta jos ei tarjoudu, niin äkkiä sitä oppii pyytämään. Kun on itsekin vaunujen nostoon tarvinnut aikanaan apua, niin olen kyllä itse oppinut tarjoamaan apua, kun olen nähnyt jonkun tarvitsevan nostoapua. Kun lapsi kasvaa isommaksi, niin kokoontaittuvat rattaat ovat toki kätevät, kun ei tarvitse pyytää keneltäkään apua.

Yhteistyössä