JARRUSUKKIA EI SAA KÄYTTÄÄ KENGISSÄ ja liian pienet kengät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kenkämyyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kenkämyyjä

Vieras
Olen töissä kenkäkaupassa ja joka ikinen päivä törmään työssäni siihen, että lapsille on laitettu jarrusukat kenkiin.

Jarrusukkia EI SAA laittaa kenkiin. Nimensä mukaisesti jarrusukka jarruttaa ja näipä jalka ei pääse liikkumaan kengässä oikein.

Kenkiä ostaessa täytyy aina lapselle katsoa se n. 1,5cm kasvuvara ja KÄYNTIVARA. Se käyntivara tarkoittaa sitä tilaa kengässä jonka jalka tarvitsee liikkuakseen kengässä oikein.

Itse olen joskus käyttänyt jossain juhlissa non-slip "jarrusukkahousuja" pistokkaiden kanssa ja on ollut talvi joten olen joutunut laittamaan tavalliset kengät jalkaan matkalla juhliin. Niin herran jestas. Ethän sä voi kävellä, kun jarrut tökkää kengässä ja varpaat joutuvat aivan väärään asentoon kengässä. Kokeilkaapa itse!!

Toinen ongelma on liian pienet kengät. Varsinkin noin 1-vuotiaiden lasten vanhemmat tulevat kenkäostoksille: Kun mistään ei löydy meidän lapselle tarpeeksi pieniä kenkiä. Etsimme kokoa 18 tai 19.

Syy miksi niitä ei löydy on hyvin yksinkertainen. Niitä ei valmisteta, koska suurimmalla osalla n. 1-vuotiaista oikea kengän koko on suurempi eli koko 20-22 !!!

OTTAKAA KENGÄSTÄ POHJALLINEN POIS ja laittakaa lapsi seisomaan pohjallisen päälle ( on tärkeää, että lapsi seisoo koko painollaan pohjallisen päällä, koska jalka pitenee, kun sille tulee painoa). Näin näkee parhaiten onko kenkä sopiva ja jääkö sinne se tarvittavat 1,5cm tyhjää tilaa kärkeen (talvikengissä saa olla jopa 2

cm tyhjää kärjessä, jotta villasukat mahtuvat. Ja talvikenkiä käytetään pidempään, kuin kesäkenkiä joten lapsen jalka ehtii kasvaa talven aikana enemmän kuin kesän aikana).

Muistaka säännöllisesti tarkistaa kenkien sopivuus muutaman kuukauden välein, koska jalka voi kasvaa nopeasti ja kengät jäädä muutamassa kuukaudessa pieniksi.

Älkää hyvät ihmiset pilatko lastenne jalkoja jo heti ensi metreillä!

Niin ja ei liian jäykkiä kenkiä pienten lapsien jalkaan eikä korkoa ollenkaan. Paljon avojaloin kävelyä kun kengät eivät ole jalassa. Talvi goretex kenkiin ei puuvillasukkia vaan villasukat/tekniset sukat.. Silloin pysyy jalat lämpiminä kovillakin pakkasilla. Puuvillasukka kostuessaan kylmättää jalan paremmissakin talvikengissä. Tämän huomasin viime talvena kun oltiin puuvillasukissa puolituntia -15 asteen pakkasissa ja jo oli varpaat tytöllä jäässä.. Myöhemmin päivällä oltiin tunti pihalla ja jalassa merinovillaiset ohuet 100% villaa olevat sukat ja varpaat olivat lämpimät kun tultiin sisälle.

Me ostetaan aina lapselle tarpeeksi isot kengät. Kerran kenkäkaupassa, kun etsimme niitä tarpeeksi isoja kenkiä, myyjä yritti tyrkyttää kenkiä jotka olivat juuri sopivat. Ei siis ollut kasvunvaraa ollenkaan! Sitä jäin ihmettelemään.

Jos me ollaan isomalla porukalla kaupassa, JOKA KERTA saan tapella äitini kanssa, kun hän tulee mäkättämään ostamieni lastenkenkien koosta. Ostan kuulemma liian isoja kenkiä. Itse hän ottaisi ainakin kaksi numeroa pienemmät, siitä huolimatta, ettei niitä meinaa saada lapsen jalkaan survomallakaan.

Minä nappaan kengästä aina pohjallisen ja lapsi astuu sille, äiti taas katsoo silmämääräisesti, näyttääkö kenkä isolta suhteessa lapseen. Totta hiivatissa vedenpitävä talvinilkkuri näyttää isolta mötkäleeltä lapsen jalassa verrattuna vaikka kesätennariin. Mutta eihän silti voi ostaa kesätennarin ulkomitoilla olevaa talvikenkää, pienihän se on. Tai sitten hän vertaa lapsen jalkaa kengän ULKOpohjaan ja mittaa niin, että sinne jää se sentti, puolitoista. Ihan kuin kengässä olisi yhtä pitkästi tilaa sisä- kuin ulkopuolella.

Sama sota käydään joka kerta ja aina äiti suuttuu, kun ostan ne "liian isot" kengät lapselleni. Ärsyttävää. Muistan itse, millaista oli käydä hänen kanssaan kenkäkaupassa kun itse olin pieni, aina meillä syntyi sanomista, kun halusin ottaa isomman kengän kuin mitä mulle tarjottiin. Kuulemma olen omituinen, kun mulla "pitää olla aina niin valtavat kengät, etteivät ne vain tunnu jalassa miltään." Ts. en huoli kenkiä, jos ne puristavat ostettaessa.

Kiitos tästä! Tuo jarrusukkahomma oli itselleni ihan uusi juttu, mutta nyt kun mietin niin niinhän se on. Kotona meillä 1-v. taapero edelleen saattaa mätkähdellä nurin, eli jarrusukkia käytetään liukkaiden laminaattilattioiden takia, mutta voisi kyllä vaihtaa sukat ulos mennessä. Tähän mennessä olen laittanut jarrusukat uloskin.

Mutta nuo muut jutut tiesinkin, olen yrittänyt olla tässä asiassa valveutunut. Olen päättänyt, että meidän lapsille ei käytettyjä kenkiä tule, koska haluan todellakin jo ihan pienestä pitäen ehkäistä lasteni jalkaongelmat. Itselläni oli AINA tosi huonot kengät koko lapsuuden ja varhaisnuoruuden, kunnes alloin omilla rahoilla ostaa kenkäni teininä. Vanhempieni mielestä kenkiin ei kannta sijoittaa (menevät autolla joka paikkaan edelleen, ja kärsivät kumpikin vaikeista jalkaongelmista), joten kuljin aina siskon vanhoissa linttaan astutuissa kengissä tai sain alesta jotkut halvat tekonahkakengät. Jos valitin, että ovat liian pienet, niin sitkeästi pakotettiin kävelemään esim. talvi loppuun liian pienillä kengillä, ettei vaan tarvinnut ostaa uusia kesken kauden. No ei ihme, että nyt vajaa 30-veenä on jo jalkaongelmaa, jotka onneksi olen jumpalla saanut paremmiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ööööö;28857767:
No mitä kenkiä nille sitte pitäis ostaa jos kerran kuomat sekä goretexit on pahasta?

Ei goretexit oo pahasta vaan ne ylijäykät versiot. On tosi hyviäkin goretex kenkiä ja kuomatkin kai ok jos sopivan kokoiset eikä ihan ainoat kengät.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen kenkäkauppias;28857432:
Ja älkää ostako niitä Kuomia lapselleni. Ne on mahdollisimman huonot jalassa, eivät napakat laisinkaan.
Minä en ainakaan osta sinun lapsellesi yhtään mitään, että voit olla huoletta :)

Yhteistyössä