Järkyttävät vanhemmat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Paha mieli ja oikein puistattaa!

Oltiin lomalle samaan aikaan yhden suurperheen kanssa. Vanhemmat pari sataa kiloisia,eivätkä jaksaneet juosta lasten perässä. Kaikki lapset n.alle kouluikäisiä, lapsia yhteensä 5.
Pienin tippui kesken ruokailun syöttötuolista, mamma oli siinä ihan vieressä muttei vaan vaivautunut...Itseä tämä puistattaa, koska tiedän tapauksen jossa lapsi halvaantui tuollaisen putoamisen yhteydessä.
Olin saunassa 3-veen kanssa ja sinne tuli vaatteet päällä alle 2 v tyttö :( Oikeasti en tiennyt mitä tehdä. Lopulta saatoin lapsen pukuhuoneeseen, jonne äiti tuli hetken kuluttua.
Onneksi olin saunassa, ettei lapsi lähtenyt hortoilemaan allasosastolle yksin.

Miten tällainen on mahdollista :( Säälitti ihan kauheasti.

Nämä lapset olisivat huostaanoton tarpeessa :(
Koskaan en ole nähnyt niin surullisia silmiä. Äiti ja isä eivät huomioi lainkaan,jo alle 2 veen pitää pärjätä yksin esim.pukea. Ja kun se ei onnistu,liikutaan ilman vaatteita :(

Kirjoituksesi on puistattavan moralisoiva ja yksipuolisen tuomitseva, jolla varmasti saat muut yhtä kielteiset ihmiset kaakattamaan kanssasi muiden huonommuutta ja samalla omaa paremmuuttasi.

Koska et tunne heitä, et vaivautunut muuta kuin tyypilliseen suomalaiseen tapaan kyräilemään kulmiesi alta ja tekemään nopeat johtopäätökset heistä, niin minä en nyt, sorry vaan, usko sinua pätkääkään. Saatat olla oikeassa siinä, ettei lapsia saa antaa lennellä syöttötuolista,mutta oliko tilanteen kauheus sinun tunnemaailmassasi kaoottisempi kuin mitä oikeasti tapahtui? Ja millainen ihminen sinä olet, jos et osaa päättää miten vaatteet päällä saunaan eksyneen lapsen kanssa tehdään? Pähkäilet saunan lauteilla, että ohhoh. lapsi eksyy saunaan ja voivoi. So what, maailmassa voi tuollaista tapahtua ihan oikeasti ja aikuisten homma on todellakin ohjata lapsia-myös vieraita.

Minua ahdistaa sinun jutussasi se ettet edes puhunut heidän kanssaan. Ehkä perheen tarina olisi saanut sinut ymmärtämään tilannetta paremmin, ehkä positiivisempi asenteesi olisi saanut äidin miettimään voisiko hän välittää itsestään enemmän eli seuraavan kerran, älä toljota, älä tuomitse, vaan mieti voitko olla avuksi ja virittää iloisempaa tunnelmaa ympärillesi.

Kuka teidät mörököllit tähän maailmaan kasvattaa?

Kirjoituksesi on puistattavan moralisoiva ja yksipuolisen tuomitseva, jolla varmasti saat muut yhtä kielteiset ihmiset kaakattamaan kanssasi muiden huonommuutta ja samalla omaa paremmuuttasi.

Koska et tunne heitä, et vaivautunut muuta kuin tyypilliseen suomalaiseen tapaan kyräilemään kulmiesi alta ja tekemään nopeat johtopäätökset heistä, niin minä en nyt, sorry vaan, usko sinua pätkääkään. Saatat olla oikeassa siinä, ettei lapsia saa antaa lennellä syöttötuolista,mutta oliko tilanteen kauheus sinun tunnemaailmassasi kaoottisempi kuin mitä oikeasti tapahtui? Ja millainen ihminen sinä olet, jos et osaa päättää miten vaatteet päällä saunaan eksyneen lapsen kanssa tehdään? Pähkäilet saunan lauteilla, että ohhoh. lapsi eksyy saunaan ja voivoi. So what, maailmassa voi tuollaista tapahtua ihan oikeasti ja aikuisten homma on todellakin ohjata lapsia-myös vieraita.

Minua ahdistaa sinun jutussasi se ettet edes puhunut heidän kanssaan. Ehkä perheen tarina olisi saanut sinut ymmärtämään tilannetta paremmin, ehkä positiivisempi asenteesi olisi saanut äidin miettimään voisiko hän välittää itsestään enemmän eli seuraavan kerran, älä toljota, älä tuomitse, vaan mieti voitko olla avuksi ja virittää iloisempaa tunnelmaa ympärillesi.

Eipä tuohon juttuun moni ole kantaa ottanutkaan. Ehkä samasta syystä kuin sinä ja minä, aivan liian vähän infoa, ja täysin yksipuolista, tuomitsevaa, enkä itse saanut koko jutusta muuta käsitystä kuin että kauhisteltiin jonkun tuntemattoman perheen tapoja toimia parin vilaisun perusteella.

Mutta mielestäni ei kyllä ole ap:n asia lähteä näitä asioita perheenkään kanssa puimaan. Itse en ainakaan koe että olisin jotenkin velvollinen puuttumaan muiden elämiin joita en edes tunne. Joidenkin kylpylöissä näkemieni perheiden...juu ei. Ellei nyt sitten tapahdu jotain rikosta tai selvää väkivaltaa lapsia kohtaan tms.

Nämä lapset olisivat huostaanoton tarpeessa :(
Koskaan en ole nähnyt niin surullisia silmiä. Äiti ja isä eivät huomioi lainkaan,jo alle 2 veen pitää pärjätä yksin esim.pukea. Ja kun se ei onnistu,liikutaan ilman vaatteita :(

Miksi sinä, aikuinen ihminen, et tehnyt mitään? Jos lapsia laiminlyödään ja heidän turvallisuutensa jatkuvasti vaarantuu, niin soita poliisit paikalle selvittämään tilanne. En voi hyväksyä kirjoittelua ja kauhistelua täällä. Ihan yhtälailla sinin toimintasi puistattaa minua.

Miksi sinä, aikuinen ihminen, et tehnyt mitään? Jos lapsia laiminlyödään ja heidän turvallisuutensa jatkuvasti vaarantuu, niin soita poliisit paikalle selvittämään tilanne. En voi hyväksyä kirjoittelua ja kauhistelua täällä. Ihan yhtälailla sinin toimintasi puistattaa minua.

En jaksa uskoa että 2v on kulkenut alasti pitkin päivää. Kyllä meillä tuo 1v7kk osaa jo jotain vaatteita päällensä laittaa. Tosin ei tietenkään ole vastuussa siitä mitä päälleen laittaa.. Mutta kahden ja kolmen vuoden väliin mahtuu monta kuukautta, lapsi voi hyvinkin osata pukeakin sen ikäisenä. En näe tässä ihan aihetta soittaa poliisille...:D.

En minä poliisille soittanutkaan. Silti säälitti :( Toki mitäpä minä moralisoimaan,kun itsellä on ´ vain´muutama lapsi. On varmasti rankkaa.

Mutta jos äiti istuu puolen metrin päässä syömässä, ja lapsi pääsee kiikkumaan syöttötuolissa niin pahasti että tippuu,niin jotain on pahasti pielessä. Siinä oli kyllä useampi tilaisuus laittaa lapsi uudestaan istumaan.

Olen raskaana joten otan aika herkästi nämä asiat.

Ap oli paikalla, minä en. Hän kirjoittaa, että lapset olivat huostaanoton tarpeessa. Ei se huostaanotto kaks plussan kautta tapahdu.
Minusta on raivostuttavaa huudella täällä kuinka suurperheen vanhemmat ei jaksa hoitaa lapsiaan ja että lapset tarvitsisi ottaa huostaan. Miksi tämän nähnyt aikuinen ihminen ei tee asialle mitään muuta kuin kirjoitaa tänne?? Jos lapsilla on hätä, niin silloin me aikuiset olemme velvollisia puuttumaan tilanteeseen sen vaatimalla tavalla. En minä ainakaan katsoisi vierestä tippuuko joku lapsi syöttötuolista ja halvaantuu, kun vanhemmat ei vahdi.

Ap oli paikalla, minä en. Hän kirjoittaa, että lapset olivat huostaanoton tarpeessa. Ei se huostaanotto kaks plussan kautta tapahdu.
Minusta on raivostuttavaa huudella täällä kuinka suurperheen vanhemmat ei jaksa hoitaa lapsiaan ja että lapset tarvitsisi ottaa huostaan. Miksi tämän nähnyt aikuinen ihminen ei tee asialle mitään muuta kuin kirjoitaa tänne?? Jos lapsilla on hätä, niin silloin me aikuiset olemme velvollisia puuttumaan tilanteeseen sen vaatimalla tavalla. En minä ainakaan katsoisi vierestä tippuuko joku lapsi syöttötuolista ja halvaantuu, kun vanhemmat ei vahdi.

Ai halvaantuiko lapsi :O?

Ja minulla on neljä lasta, silti vahdin heitä kaikkia iKÄTASONSA vaatimalla tavalla. Ei me kaikki monilapsisen perheen vanhemmat olla lihavia, laiskoja ja välinpitämättömiä :)

Tuskin se painosta johtuu etteivät jaksa juosta lasten perässä, ennemmin kuulostaa siltä että on uupuneet vanhemmat. Olisit voinut vaikka käydä juttelemassa äidille ja ohjata vaikka neuvolaan saamaan kotiapua tai muuta tukea sieltä. En tiiä olisinko itse uskaltanut näin tehdä, mutta se olisi varmaan fiksuin ratkaisu tuohon tilanteeseen.

Onko sinusta ihan ok, että lapsi tippuu syöttötuolista kun vanhemmat ei vahdi?

Kaverini lapsi sai syöttötuolin kaatumaan, mutta onneksi selvisi siitä. Tottakai lapsia pitää vahtia, mutta pääsee niitä vahinkoja silti tapahtumaan. En edelleen jaksa uskoa että tuokaan äiti olisi niin välinpitämätön etteikö siitä putoamisesta olisi ollut ns. pahoillaan. Jotkut kasvattavat lapsensa enemmän "herran haltuun" meiningillä. Jotkut vahtii lapsen joka ikistä liikettä.

Pointtini on, että ellei oikeasti tapahdu mitään karkeaa laiminlyöntiä kuten pahoinpitelyä, heitteillejättöä, seksuaalista hyväksikäyttöä jne. niin ei siinä muut voi vaikuttaa miten kukin lapsensa kasvattaa.

Niin että ventovieraalta vaan kysymään, että onko teillä huolia tai jotain ongelmia mistä tahtoisit tässä minulle avautua kun olette niin sairaalloisen lihavia ettette näemmä kykene ja jaksa huolehtia kunnolla lapsistanne joita silti ootte pukannu tähän maailmaan oikein urakalla?

Aika suppee kertomus oli ap:lta, että vaikee ottaa muuten kantaa koko asiaan. Lihavuus ei välttämättä tarkota silti kyvyttömyyttä hoitaa lapsia hyvin. Tiedän parikin tapausta missä äiti on oikeesti tosi isokokonen, mutta todella rakastava ja huolehtiva vanhempi ja jaksaa touhuta lasten kanssa. Lapset jopa liikkuu ja syö ravitsevaa ruokaa äidin koosta huolimatta.

Minäki mietin, miksi tuo ylipaino piti nostaa tuohon eka lauseeseen? Miten paino liittyy mitenkään siihen, onko joku vanhempi hyvä lapsilleen? Huh mikä aloitus, en usko sanaakaan.

No unohdetaan se ylipaino sitten. Ei kannata tarttua epäolennaisuuksiin.

Luin siis juuri ennen lomaa jutun masentuneesta äidistä, jolla lapsi halvaantui pudotessaan syöttötuolista.
Suorastaan järkytyin miten huolimattomasti jotkut lapsiaan hoitavat.

Koetin tutustua tähän äitiin. Oli ihan mukava,muttei halunnut ottaa kontaktia. Alkoi jutella lapsilleen jos yritin ottaa jotain puheeksi. Ystävällinen oli muttei halunnut tutustua. lapsetkin olivat sulkeutuneita.
Eivät osallistuneet aktiviteetteihinkaan.

[QUOTE="ehkä";30011841]Tuskin se painosta johtuu etteivät jaksa juosta lasten perässä, ennemmin kuulostaa siltä että on uupuneet vanhemmat. Olisit voinut vaikka käydä juttelemassa äidille ja ohjata vaikka neuvolaan saamaan kotiapua tai muuta tukea sieltä. En tiiä olisinko itse uskaltanut näin tehdä, mutta se olisi varmaan fiksuin ratkaisu tuohon tilanteeseen.[/QUOTE]

Yksikään plussalainen ei tähän kykene, eikä varsinkaan ne jotka tämmöistä sontaa suoltaa...

tyhjät ämpärit kolisee eniten...

En jaksa uskoa että 2v on kulkenut alasti pitkin päivää. Kyllä meillä tuo 1v7kk osaa jo jotain vaatteita päällensä laittaa. Tosin ei tietenkään ole vastuussa siitä mitä päälleen laittaa.. Mutta kahden ja kolmen vuoden väliin mahtuu monta kuukautta, lapsi voi hyvinkin osata pukeakin sen ikäisenä. En näe tässä ihan aihetta soittaa poliisille...:D.

Ja meillä toi reilu 2v osaa kyllä riisua niitä vaatteita joka välissä.

Yhteistyössä