Järkkyy: suomalaiset ministerit eivät puhu ruotsia kollegoilleen :-O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Suomen ministerit puhuvat englantia ruotsalaiskollegoilleen
22.10.2009 17:49
A A STT

Vain puolet hallituksen ministereistä puhuu ruotsia ruotsalaisten ministereiden kanssa, arvioivat pohjoismaisesta yhteistyöstä vastaava ministeri Jan Vapaavuori (kok) ja kansanedustaja Erkki Tuomioja (sd). Toinen puoli puhuu englantia.

Vapaavuori kysyi taannoin vasta muodostetun Vanhasen toisen hallituksen ministereiltä, keihin ulkomaisiin ministereihin he olivat ensimmäisenä ottaneet yhteyttä. Valtaosa nimesi ruotsalaiset kollegansa. Lisäksi hän kysyi, mitä kieltä nämä olivat puhuneet ruotsalaiskollegojensa kanssa.

"Kävi ilmi, että ruotsia keskenään puhuvien ministereiden suhde kehittyy paljon syvällisemmäksi, Vapaavuori sanoi.

Kielikysymys nousi esille, kun Suomen valtuuskunta Pohjoismaiden neuvostossa järjesti lehdistölounaan torstaina. Valtuuskunta on huolissaan siitä, löytyykö yhteistyölle tulevaisuudessa yhteistä kieltä.

Mitä järkyttävää tässä on? Mä olen kirjoittanut ruotsista aikoinaan E:n ja joutunut sitä joskus töissäkin käyttämään, mutta silti käytän mieluummin englantia jos vain mahdollista. Ihan siitä syystä, että olen englannissa parempi ja minun on helpompi ilmaista itseäni sillä kielellä.

no kukaanhan ei voi pakottaa phumaan ruotsia jos ei tahdo... mä olen suomalainen aj puhun suomea, vaikka koulussa olen pakkoruotsin käynytkin... englanti on sitten se kieli jota käytän ulkomailla

En sanoisi järkyttäväksi, vaan surulliseksi. Mutta eipä sillä, ei minustakaan olisi enää puhumaan kenenkään kanssa ruotsia. Voisin kyllä pyytää puhumaan minulle ruotsia, mutta itse joutuisin vastaamaan englanniksi. :(

Yhteistyössä