Järki lähtee rokottamisten kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Millenia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Millenia

Aktiivinen jäsen
09.08.2009
6 316
0
36
Oulu
luxatarnia.wordpress.com
tai ehkä pikemminkin sen kanssa, kun rokotetta ei saa.

Olen raskaana 10. viikolla ja olen ollut heti raskauden alusta asti yhteydessä neuvolaan, että haluan sikainfluenssarokotteen. Sanoivat sieltä, että soitellaan sitten. No kun ei pariin viikkoon mitään kuulunut, niin reippaana soitin sinne itse ja kyselin rokotuksen perään. Onnistuin jopa saamaan ajan viime viikon torstaille. Noh, eiköhän sitä sitten vajaa puoli tuntia ennen tuota rokotusaikaa tule puhelinsoitto: "tämä aika pitää nyt perua, kun nämä lasten (6-36kk) rokotukset ovat tehneet tänne niin kovan ryysiksen, soitellaan kyllä sitten uudesta ajasta".

Ajattelenpa tietysti ihan kohteliaana ihmisenä että okei, sovitaan sitten näin. Vaikka vähän ihmetyttää paljonko se minuun piikin tuikkaaminen tai tuikkaamatta jättäminen sitä tungosta auttaa, ja miksi suuremmassa riskiryhmässä olevan pitää päästää alempi riskiryhmä ohitse. Kuitenkin mietin, että ehtiihän sen nyt sitten ottaa ensi viikollakin.

Mutta eipä sieltä mitään soittoa tule. Minulla oli neuvola-aika tällä viikolla ja koitin silloin kysyä sitä tilannetta, milloin olisin pääsemässä rokotukseen. "Ei ole tietoa, soitetaan sitten". Huoh. Jotain sain selitykseksi, että kuulemma rokotetaan 10 satseissa. No entäs jos sitä 10. raskaana olevaa ei löydykään? Saadaanko me rokotteet ensi kesänä kenties?

Tänään kävin rokottamassa sitten tyttöni, joka on 2v. Kysyin siltä terkalta että olisiko mahdollista rokottaa minut samalla. No, ei ole. Ei niitä rokotteita "noin vain" annetta. Jep, onhan se hyvä että niitä ihan kenelle tahansa anneta, ainakaan semmoiselle, joka kuuluu 1/2. riskiryhmään ja on itse aktiivisesti koittanut rokotetta saada jo useamman viikon ajan. Eihän se nyt passaa että semmoiselle rokote annettaisiin.

Kysyin siinä sitten, että kuinkakohan kauan minun pitää tässä odottaa. Että miksi nuo perussairausihmiset ja lapset saavat vaan jonottaa piikkinsä, mutta minun täytyy odottaa kotona puhelinsoittoa, josta ei tiedä tuleeko se huomenna, viikon päästä, kuukauden päästä vai ei olllenkaan. "No kun tämä järjestelmä on täällä näin". Ihanaa.

Ja vaikka olen ollutkin vihainen kuin ampiainen, niin en ole kiroillut tai huutanut kenellekään, enkä syyttänyt ketään. Silti vastaanotto on todella nihkeää kun koitan kysyä milloin pääsen rokotettavaksi. Tämäkin terveydenhoitaja viitsi tosissaan tarjota näitä kliseitä: "Jos sitä ei näin alkuraskaudessa vielä anneta". Ai ei vai? Mitenhän minä sen ajan sain sitten jo viikko sitten? Ja toinen ihanuus: "Et sinä ole ainoa, joka ei ole rokotetta vielä saanut". Oi, ihanko totta? Se jotenkin helpottaa ja parantaa tilannetta, että muitakin ihmisiä kusetetaan ja pompotellaan.

Mutta joo, kyllähän minä olen se hankala asiakas, kun penään rokotteen perään. Eihän ne raskaana olevien rokotteet aloitettukaan kuin - oho - heti ensimmäisellä viikolla. Ei voi muuta sanoa kuin :headwall: :headwall: :headwall:

Miäkii ihmettelen et mite toi noi menee :o

Täällä kaikki rokotetaan neuvolassa ja ILMAN mitään ajan varauksia. Nyt on menossa 6kk-6v rokotukset ja sinne vaan mennään mihiaikaa tahasa kohan se tapahtuu klo 8-18 välillä. Ja kaikki aikasempiin ryhmiin kuuluvat saa kanssa mennä, eli riskiryhmät ja raskaana olevat, jos eivät oo viel sitä piikiä hakeneet.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Miäkii ihmettelen et mite toi noi menee :o

Täällä kaikki rokotetaan neuvolassa ja ILMAN mitään ajan varauksia. Nyt on menossa 6kk-6v rokotukset ja sinne vaan mennään mihiaikaa tahasa kohan se tapahtuu klo 8-18 välillä. Ja kaikki aikasempiin ryhmiin kuuluvat saa kanssa mennä, eli riskiryhmät ja raskaana olevat, jos eivät oo viel sitä piikiä hakeneet.

Noin se on täälläkin. On kyllä outoa ettei riskiryhmään kuuluva saa rokotetta. Ota ap yhteyttä johonkin ylempään tahoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Tämä käytäntö on siis Oulussa.

Aluksi ajattelin, että sehän on mukavaa kun täällä annetaan ajat neuvolasta eikä tarvitse jonottaa. Mutta silloin kuvittelin, että ne ajat annetaan myös mahdollisimman pian, ei sen jälkeen kun kaikki kissat ja koiratkin on rokotettu :/ .

Outo systeemi, käsittääkseni Oulussa asuva raskaana oleva työkaverini on jo saanut rokotteen noin 2-3 viikkoa sitten.

Hei, siis sunhan kuuluisi saada se ENNEN noita lapsia, ennen omaa lastasi myös, jos näin haluaa ajatella. Tottakai olisi terkan neuvolassa pitäny pistää sulle samalla, ihan virallisten sääntöjenkin mukaan!!!

Rokotukset aloitettiin terv huollon henkilökunnan jälkeen juuri raskaana olevista. Jos et saanut rokotusta silloin, kun raskaana olevia rokotettiin kotikunnassasi niin voit varmasti hakea rokotuksen nyt. Esim vantaalla on ohje, että rokotuksiin voi tulla kaikki, jotka kuuluneet aiemmissa rokotusvuoroissa oleviin riskiryhmiin. edelleen siis rokotetaan th henkilökuntaa, raskaana olevia.

Yhteistyössä