Jännitysniska, tension neck

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku itkunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku itkunen

Vieras
Hei, olis mukava kuulla kohtalontovereita -siis jännitysniskasta kärsiviä.
Millasia oireita teillä on ollut ja kuinka tulette toimeen niiden kanssa? Onko löytynyt helpotusta mistään?

Menin ennen joulua lääkäriin rasittavan keikuttavan huimauksen takia, lääkäri totesi että niska on aivan jumissa. Määräsi lihastenrentouttajaa ja sain lähetteen fysioterapeutille. (Samalla verikokeista ilmeni aavistus vajaatoimintaa kilpirauhasessa, sain lääkityksen siihenkin)

Fysioterapeutilla kävin 5 kertaa, aluksi kuvittelin että (tai ehkä se oli totta hetken) helpotti pikkusen mutta pian tuntui että aivan hukkareissuja oli :( Kysyin kotijumppaneuvoja ni näytti yhden liikkeen jota voi tehdä jos tahtoo :O

Oireita tuntuu myös käsissä jonkin verran, sellasta "laiskuutta/vetelyyttä". Ohimolla ja päänahassa elohiiriä ja kihelmöintiä. Yleisesti on myös paha ja keinuva olo jatkuvasti. Tiskatessa täytyy varmuuden vuoksi nojata tiskipöytään.
Arki 2v:n kanssa vaatii ajoittain kovaa tseppaamista jotta selviää. Aamulla herätessä eka ajatus on että "nytkö jo" sitten "kunhan tulis päikkäri aika pian" :( Onneksi lapsi nukkuu vielä hyvät päiväunet ni saan itsekkin levähtää.

En todellakaan tiedä miten selviäisin jos ei nukkuisi, tai jos olisin työelämässä ni kyllä pystyisi olla näiden olojen kanssa töissä :/
Tavoitteena on käydä 2xvko kerhoissa, mut nyt nekin alkaa tuntuu "ylivoimaisilta" -ehkä lähinnä autolla ajon vuoksi kun hippasen pelottaa tämä huimauksen ja epävarman olon kanssa..

Myös kauppaan ym. lähdöt on alkaneen hirvittää ku tuntuu että vaan kertakaikkiaan voimat loppuu. Ahdistaa myös suuresti tää oma olotila niin et ihan itkettää, jotenki pelottaa että ei johdukkaan niskasta (kun ei tunnu kipeältä edes) :(

Ihan samanlaista on mulla silloin, kun vaiva on pahimmillaan. Ekat oireet alkoivat ensimmäisenä opiskeluvuotena, siis 19-vuotiaana. Kun mun toiseksi vanhin lapsi oli vauva, alkoi keinuttava huimaus, jota kesti kaksi vuotta. Mihinkään en enää uskaltanut lähteä ilman rattaita. Alkoi tulla jo ihan paniikkioireitakin tuon takia. Huimauksen lisäksi oireina on mulla käsien, pään, kasvojen ja kielen puutumista, korvasärkyä, lihasheikkoutta, pahoinvointia, silmäoireita, kasvosärkyä, kipuilua koko ylävartalon alueella ja sähköiskumaisia vihlaisuja päässä tai käsivarsissa, myös jalat ovat usein jäykät ja voimattomat. Ainakin nyt näitä. Pahimpiin särkyihin saan välillä puudutuspiikkejä ja kortisonia, syön jatkuvasti särkylääkkeitä ja ajoittain lihasrelaksantteja, käyn hierojalla ja kiropraktikolla, ja jumppaan ja liikun niin paljon kuin mahdollista. Työelämässä olen, vaikka mulla vaivaa on ollut jo reilut 30 vuotta. Välillä on ihan oireettomiakin kausia. Kyllä tämän kanssa on ollut pakko oppia elämään.

Samantyyppistä oireilua myös täällä.Välillä töitä, työttömyyttä, opiskelua ja todennäköisesti 1.2. aloitan palveluvastaavan tehtävissä siivousalalla.Kyllä sitä jotenkin on pärjäillyt.On hyviä ja huonoja kausia.Diagnoosin sain muistaakseni 2005.

Viimeksi muokattu:
Samoja oireita; huimausta, puutumisia, jomotusta, särkyä, elohiiriä. Ja lisäksi fysioterapeutin toteama tos. Liikunta, venyttely, jumppa... Siinä ainoat keinot jotka toimii, noudatettava säännöllisesti ja paljon.

Mä sain avun akupunktiosta. Kannattaa käydä kokeilemassa, pari kertaa kun käy vaikka viikon välein, huomaa jo auttaako. Viime keväänä kävin kaksi kertaa, päänsäryt pysyi poissa tähän tammikuuhun asti, nyt kävin taas pari kertaa uudestaan ja heti tuli taas apu.

[QUOTE="vieras";25507598]Mä sain avun akupunktiosta. Kannattaa käydä kokeilemassa, pari kertaa kun käy vaikka viikon välein, huomaa jo auttaako. Viime keväänä kävin kaksi kertaa, päänsäryt pysyi poissa tähän tammikuuhun asti, nyt kävin taas pari kertaa uudestaan ja heti tuli taas apu.[/QUOTE]

Ja mulla oli siis muitakin oireita kuin särky, mm. kädet puutuivat, huimasi, päätä "repi" välillä.

Miehellä on syksystä asti ollu samanlainen vaiva. lääkärit ei oo kun määränny särkylääkettä ja fysioterapeutti anto muutaman hyvän venyttely ohjeen. Mut suurin apu oli kyllä hierojasta, joka löysi niskasta kolme kierteellä olevaa nikamaa sekä kokeili hieronnan lisäksi akupunktioo. tuo akupunktio tuntu auttaneen eniten, ei pariin viikkoon valittanu oloaan ollenkaan..

Toivottavasti mulla on vain jännitysniska. Olen menossa pään magneettikuvaukseen voimakkaiden oireiden takia ja pelottaa! Miten tuo diagnoosi on teille annettu, onko kuvattu?

mulla oli lopulta niin paha et makasin sairaalassa jonkin aikaa.. käyn nyt todella hyvällä neurologilla joka ottaa vastaan turussa ja helsingissä.. niskaan laitetaan 3-4kk välein sekä botoxia että kortisooni+puudute sekotusta... toimii..

[QUOTE="pelokas";25507740]Toivottavasti mulla on vain jännitysniska. Olen menossa pään magneettikuvaukseen voimakkaiden oireiden takia ja pelottaa! Miten tuo diagnoosi on teille annettu, onko kuvattu?[/QUOTE]

Mulla oli fysioterapautin lähetteessä diagnoosina "tension neck" eli tulkitsen tuon ainakin niin että se on todettu kunnes mahdollisesti tarvitaan enemmän tutkimuksia. Ja tk lääkäri teetti muutamia testejä tuohon huimaukseen liittyen.

Sanoi myös et pään kuvaus on myös mahdollista muiden juttujen pois sulkemiseksi.

Mutta mä siis luulin et tää niskahomma olis vähän niinkun.. no.. no.. siis mikä tahansa jonka voi hoitaa pois, mutta jääkin sitte "ikuiseksi riesaksi"?!

Aamupahoinvointia? Olen kärsinyt siitä nyt kuukauden ja olen huomannut että niskani ovat täysin jumissa ja tämä aiheuttaa paineen tunnetta päässäni. Olenko oikeassa näissä vai onko jotain vakavampaa"????

Itselläni auttoi kuin kävin urheiluhierojalla viikon välein 4 kertaa niska-hartiahieronnassa ja aloin tekemään joogavenytyksiä kotona. ja tarvittaessa uudestaan hierojalla harvempaan tahtiin sekä lisää muuta liikuntaa. Vieläkin jumeja esiintyy, mutta ei sellaisia huimaus-, elohiiri, puutumis- ja suoranaisia paniikkhäiriöoireita kuin aikaisemmin.

Oliko sinulla päänsärky yhtenä oireena? Liikkuessa ei tunnu päänsärkyä,eikä se kauhean voimakastakaan ole,mutta häiritsee kuitenkin. Niskat ovat täysin jumissa, pelottaa vaan, ettei olisi mitään pahempaa..

Mä menin väsymyksen ja huimauksen takia terkkarille. Huomasi, että mun niska on ihan kovana. Lähetti johonkin fysioterapiaryhmään, missä korjattiin ryhtiä, tehtiin jumppaliikkeitä ja mietittiin nukkuma-asentoa ym. Mun mielestä on paljon parempi saada ennaltaehkäisevää hoitoa kuin vain lihasrelaksantteja ja hierontaa. On noi auttanut vähän, mut vois tän tietenkin käydä hierojallakin, niin loppuisi oireet kokonaan, eikä enää tulisi. Ei vaan ole rahaa semmoiseen.

Oireita on ollut huimaus (etenkin kävellessä), käsien puutuminen, älytön väsymys, kykenemättömyys herätä saatikka ajatella aamuisin, aivopöhnä, keskittymisvaikeudet, tyhmyys, päänsärky ja ihan vain on joskus sattunutkin niskaan.

Mulla myös jännitysniska, joka aiheuttaa todella usein päänsärkyä, huonoa/oksettavaa oloa, huimausta (jo pelkkä sivusilmällä katsominen voi aiheuttaa mulla oudon huimauskohtauksen), näön sumenemista, järkyttävää väsymystä, tyhmistymistä, ajatusten takkuamista, keskittymiskyvyn/tarkkaavaisuuden heikkenemistä, ahdistus- ja paniikkioireiden pahenemista, hyperventilaatiota, tunnetta siitä kuin "en eläisi hetkessä" jne.

Olen nyt käynyt jonkin aikaa fysioterapiassa, jossa on hierottu niskoja ja annettu venyttelyohjeita. Aloitin fysioterapeutin suosituksesta myös sauvakävelyn.

Naapurillani muuten myös niskajumista johtuvaa huimausta ja välillä on kuulemma oksennellutkin aamuisin tuon takia.

Hei! Vanha ketju, joskohan joku olisi vielä linjoilla.. Itse saanut nyt Norflex + kortisoni piikit, pää kuvattu jne. Ja tension neck myös täällä. Onko teillä mikään lopulta auttanut tuohon? Itsellä jatkuvaa JÄRKYTTÄVÄÄ pahoinvointia

Yhteistyössä