E-pillereiden lopetus, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Utelias

Vieras
Olen käyttänyt 10kk Yaz-pillereitä ehkäisyn takia ja nyt kun epäilen, että limakalvoni ovat kuivuneet kasaan ja jonkinsortin tulehdus meneillään (valkovuotoa, kirvelyä/kutinaa, jatkuva virtsaamistarve), harkitsen lopettamista... Olen menossa pian gynelle selvittämään kyllä näitä oireita vielä.

Myös laatan viimeisen taukopäivän aikana olen saanut aina kärsiä erittäin kovista kivuista alapään alueella ennen kuukautisia, että en pysy melkein järjissäni ilman Buranaa. Pidemmällä aikavälillä tuntuu myös, etten ole ollut iloinen oma itseni enää ja tunnen itseni yhä useammin ahdistuneeksi ja masentuneeksi. Ongelmat tuolla alhaalla eivät tietenkään paranna asiaa.

Toisaalta pillereiden alkuoireilujen jälkeen en ole huomannut mitään suuria muutoksia missään muussa asiassa kuin vasta nyt ja siksi onkin vaikea päättää haluanko tosiaan lopettaa, vai pitäisikö vaihtaa merkkiä... Siitä taas voi lähteä uudenlainen rulianssi, enkä tiedä jaksanko sellaista, sillä olen lähdössä pitkälle kuukausia kestävälle matkalle muutaman viikon kuluttua.

Tottakai olen lukenut jo muiden palstojen juttuja ja siellä monet ovat käyttäneet jo 10 vuottakin pillereitä ja oireet saattavat olla aikamoisia lopettamisen jälkeenkin. Tämä myös pelottaa, mutta toisaalta kannustaa itseäni jättämään ylimääräiset hormonit pois, jos pitkällä aikavälillä kroppa menee niinkin sekaisin. Mutta onko toisaalta ajalla mitään merkitystä? Onko joku toinenkin lopettanut vaikka vaan vuoden jälkeen ja oireet ovat olleet voimakkaita?

Itselläni ei koskaan ole ollut aknea tai muutenkaan suurempaa ongelmaa finnien kanssa. Pelottaa, että naamani lähtee kukkimaan, jos nyt päätän jättää pillerit pois. Luomumenkkani ovat muuttunet kivuliaammiksi vuosien varrella ja ne ovat olleet runsaat ja 7 päivän pituiset... siksi lopettaminen myös hiukan tuottaa epämukavuutta, sillä pillereillä olen saanut 5 päivää kestävät menkat, joista vain 3 on kunnon vuotoa.

Ajankohta on taas vaihteeksi surkea tälle pohdinnalle, sillä teen mitä vain, saatan joutua matkallani kärsimään päätöksestä... Kuitenkin pillereissä on ne omat puolensa, mutta toisaalta taas tämän ahdistuksen keskellä tekisi mieleni vaan heittää roskiin tällaiset hormoonit...

Mutta rehellistä kommenttia vaan alle aiheeseen liittyen, jospa se auttaisi päätöksen teossani :) Toki juttelen asiasta pian myös gyneni kanssa, mutta voin jo kuvitella hänen olevan vain pillerimerkin vaihdon kannalla (ehkäpä siihen uuteen Yazien hintaluokkaan kuuluvaan luonnollisempaan vaihtoehtoon), tapaamiset ovat niin lyhyitäkin aina, ettei kunnon keskustelua saa edes aikaan...

Itse söin Yasmin pillereita 10-vuotta, nyt lopetin koska toiveissa on lapsi. Lopetin siis juhannuksen tietämillä, eli jokusen kuukauden olen ollut ilman. Itse luin kanssa kaikenlaisia foorumeita ja pelkäsin kyllä lopettamista aika paljon. No mitä nyt itselleni on käynyt: tukka rasvoittuu ehkä hieman nopeammin, rintakehään tuli muutamia näppyjä (alle 10 kuitenkin) jotka ovat olleet siinä kesästä asti. Niin, siinäpä se. Menkat tulivat kuukauden "myöhässä" siitä kun ne olisivat alkaneet jos olisin pillereitä syönyt. Kestivät 6 päivää ja olivat mielestäni suht. normaalit, tosin nyt viikko menkoista on alkanut taas joku ihme tiputteluvuoto ja hieman olen huolissani, onko tämä edelleen normaalia. :/ Itsekin kun aloitin pillerit teini-iässä, niin ei ole mitään käsitystä siitä millainen oman hormonitoiminnan pitäisi olla.

Yhteistyössä