Jännittäminen ja autokoulu/ajotunnit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieira

Vieras
Miten laukaista jännitys ennen autokoulua/ajotunteja?

Tuntuu että menee tunnit pieleen kun jännitän. Tosin kaksi ajoa vasta takana, mutta silti. Jännitys näkyy ratin käsittelyssä (opettaja sanoo että itsevarmuuden puutetta, kun ei "uskalla" kääntää rattia tarpeeksi laajoilla kaarilla). Jos alkutunnista sattuu joku poljin/kytkinmöhläys ja auto sammuu (useaan kertaan) menee koko tunti pilalle. Tunnin jälkeen tulee aina ajatus että tää on tässä, minä en jatka enää.

Ensimmäiselle teoriatunnillekin oli jumalattoman vaikea lähteä, kun tuntui että jännittää niin ettei henkeä saa. Teoriaopettaja on todella mukava, mutta ajo-opettajana on vanha mies, joka on toiminut opettajana liki 40 vuotta enkä oikein tykkää hänen tyylistään opettaa. Pitää itsestään selvyytenä asioita (polkimien käyttö jne) joista minä en ole ikinä kuullutkaan tai käyttänyt/kokeillut.

Jotenkin pitäis saada jännitys laukeamaan, että saisin autokoulun suoritettua hyvin ja saisin kortin. Ajo-opettajaa voi jossain kouluissa vaihtaa, mutta en tiedä ratkaisisiko se mitään. Enkä edes kehtaa pyytää moista.

Mäkin jännitin autokoulua varmaan eniten tähän astisessa elämässäni. Vaikka olinkin ajanut jo ennen sitä (hyi mua...)

Suurin osa siitä jännityksestä menee ohi, kun asiat alkaa olla tutumpia.
Jos sä et tule toimeen sen ajo-opettajan kanssa, yritä vaihtaa. Tai sitten sanot sille opettajalle, että neuvoo sua. Kaikki kun ei voi tietää esim. polkimien käytöstä ennen autokoulua.

Tsemppiä, kyllä sä sen kortin saat =)

Itse olen myös aikamoinen jännittäjä ja autokoulun käyminen tuntui kyllä välillä että apua miten tästä ikinä selviää. Minua ei ne teoriatunnit niinkään jännittäneet mutta ne ajotunnit ja varsinkin se inssiajo. Olen itse vielä kotoisin pienestä maalaiskaupungista mutta autokoulun suoritin Tampereella. No kortin sain kuitenkin kunnialla vaikkakin vaatihan se muutamia ylimääräisiä ajotunteja kun inssin läpäisin vasta kolmannella kerralla. En oikein muuten osaa auttaa mutta yrität vaan kovasti tsempata jännityksestä huolimatta, kun alat oppia niin ehkä se jännityskin vähän helpottaa.

Teoriatuntien jännitys meni ekan kerran ohitse ja justiinsa rennon opettajan takia. Sinne onkin kiva mennä, mutta ajotunnit menee justiinsa jännityksen takia metsään.

Kyllä mä vaihtaisin, mulla oli kanssa vanha mies joka haukkui akusta asti. Jännitin hulluna ja ukko vaan haukkui. Mun olisi pitänyt kyllä vaihtaa, inssi meni lopulta 3.läpi. olen aivan varma jos mulla olisi ollut kivempi ope, että olisi sujunut paremmin. Se lisäsi jännitystä, kun pelkäsi koska ope huutaa ja haukkuu. Vaihda ajoissa, open pitää olla kannustava ja rauhallinen.

Se ajomaikan vaihto voi ap kyllä olla viisasta jos tuntuu että tuon kanssa ei mee yksiin. Totesin tämän itse autokoulussa. Alko ajo sujua vasta kun vaihdoin opettajaa. Se eka on sellanen jonka kanssa monella muullakin oli kohnaa koko ajan. Sä maksat ja sulla on oikeus vaatia sellasta opetusta joka kannattaa ja tukee sua. Ja toisaalta myös se kokemus lisää varmuutta. Sulla on alussa vasta koko homma, elä heitä kirvestä kaivoon.

Ajo-opettaja ei hauku tai huuda, mutta jotenkin tuntuu että on ns. leipääntynyt hommaan. Mutta katsellaan nyt pari tuntia ja jos vielä tuntuu siltä että opettaja vaihtoon niin otan asian puheeksi koululla. Ihan helposti en viitsisi opettajaa pyytää vaihtoon kun kyseessä on pienen paikkakunnan koulu, vaikkakin koululla on pari muutakin toimipistettä muualla.

Yhteistyössä