Jännittää 2-vuotiaan päiväkotiin meno,kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Niina"

Vieras
Eli meillä varahoitopaikka on päiväkoti ja jännittää tuon nuorimmaisen puolesta. Miten teillä muilla on 2-vuotiaat sopeutuneet päiväkotiin? Normaalisti hoidossa perhepäivähoidossa...

Jos kerran lapsi on ollut jo hoidossa niin eiköhän 2 vuotias sopeudu myös päiväkodin menoon. Meillä 2 vuotias aloitti kuukausi sitten päiväkodissa ja ekat viikot olivat tosi vaikeita että ja olin jo valmis heittämään hanskat tiskiiin ja palaamaan hoitovapaalle. Mutta päivä päivältä paremmin menee. Lapset ovat yksilöitä, toiset eivät ole hoitoon menosta moksiskaan ja toiset taas ikävöivät enemmän.

Mulla molemmat lapset alotti 2v:nä päiväkodissa ja hyvin meni. Parisen viikkoa tutustuttiin paikkaan ja aikasemmin oltiin käyty ulkoilemassa pk:n pihalla. Mutta varahoito on kyllä eri asia ja riippuuhan se aina niin paljon lapsen persoonasta miten menee.

Tuleeeko samaan päiväkotiin tai ryhmään tuttuja lapsia samalta hoitajalta, siitä on yleensä apua?

Meillä joulukuussa 3täyttävä aloitti nyt syksyllä ensimmäistä kertaa pk:ssa. On sopeutunut hyvin, vaikka aamuisin on toisinaan tippa linssissä hoitoon jäädessä (lopettaa kyllä itkun nopesti). Joskus ei sitten haluaisi lähteä pois :D

Jos viikossa on muutama pitkä päivä peräkkäin, niin kotona kyllä huomaa, että on jotenkin rasittunut/outo.. Kamala uhmailu päällä, tekee kaikkea kellettyä, mitä yleensä ei tee: piirtää tahallaan lattiaan, lyö telkkaria tms... Extapaljon huomiota kaipaa siis ihan selvästi (ja sitä tietenkin saakin, kun on oltu paljon erossa)..

Itseä eniten huolestutti hoison aloittamisessa se, kun lapsi puhuu heikosti ja mietin, että miten pääsee muiden mukaan touhuihin.. Onneksi on rohkea lapsi ja tekee itse aloitetta, muuten varmaan jäisikin yksin.. Jonkin verran on läiminyt muita lapsia ilman syytä, mutta hoitajien kanssa mietittiin, että varmaan johtuu siitä, kun ei osaa itseään ilmaista puheella, niin se aloitteiden tekeminen on sitten tuota joskus.. Toivotaan, että loppuu, kun on kielletty 1000kertaa ja kotona asiasta jutellaan aina, kun läimimistä on ollut...

Yhteistyössä