Jani Toivola EI OLE "neekeri"!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23615661]Noin niin kuin biologisesta näkökulmasta ihmisiä ei todellakaan voi jakaa rotuihin.[/QUOTE]
No niin, no. Geneettisesti aika kyseenalaista, mutta käytännössä ne "rodut" kyllä näkyy aika selvästi. Sille voisi kehittää jonkun paremmankin sanan. Onhan nyt välimeren maiden kansojen ja itämaiden kansojen välillä selviä fyysisiä eroja, vaikka perimä olisikin aika yhteneväistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23615663:
No ihan yhtä lailla sinisilmäisyyskin on haukkumasana.
Niin mutta voiko niitä nyt verrata toisiinsa, kun sinisilmäisyys on enemmänkin sanonta...

Kun vaikka Seppo kertoo kaveristaa Mahmudista, niin miksi hänen on mainittava mahmudin ihonväri, vaikka puhuessaan valkoihoisesta kaveristaan hän sitä tuskin mainitsee? Eihän sellainen asia oikeasti ole mikään oleellinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23615679:
Niin mutta voiko niitä nyt verrata toisiinsa, kun sinisilmäisyys on enemmänkin sanonta...

Kun vaikka Seppo kertoo kaveristaa Mahmudista, niin miksi hänen on mainittava mahmudin ihonväri, vaikka puhuessaan valkoihoisesta kaveristaan hän sitä tuskin mainitsee? Eihän sellainen asia oikeasti ole mikään oleellinen.
Aika paljon on kyse historiallisesta yhteydestä. Nuo sanat neekeri, mulatti, sambo yms. ovat sitoutuneet aika vahvasti Yhdysvaltojen historiaan, ja niillä on tarkoitettu toisen luokan kansalaisia rotusorron aikaan. Ne eivät siis ole pelkästään ulkonäköä kuvaavia sanoja, vaan myös asemaan assosioituvia.

Ja jos joku haluaa mussuttaa siitä kuinka niitä on käytetty aiemminkin: Ihan vitun sama, vedä pappa kellos tälle vuosituhannelle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23615679:
Niin mutta voiko niitä nyt verrata toisiinsa, kun sinisilmäisyys on enemmänkin sanonta...

Kun vaikka Seppo kertoo kaveristaa Mahmudista, niin miksi hänen on mainittava mahmudin ihonväri, vaikka puhuessaan valkoihoisesta kaveristaan hän sitä tuskin mainitsee? Eihän sellainen asia oikeasti ole mikään oleellinen.
Niin siis jos puhutaan ihan normaalista biologisesta sinisilmäisyydestä, eikä siitä kielikuvasta.

Eihän ihonväriä tarvitsekaan kaikissa yhteyksissä kertoa, mutta kyllä se joissain yhteyksissä on ihan normaalia eikä haukkumista.
 
minä,
Neekerissä mitään vikaa, Laulussakin sanotaan:halutaan olla neekereitä:)
Neekeri on suomen kielen sana, jolla tarkoitetaan tavallisesti Afrikan tummaihoista väestöä ja sen jälkeläisiä muuallakin maailmassa
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23615607:
Ihmisrotuja on vaan yksi, eli tää Homo Erectus, mitä me ollaan. Me valkoiset ollaan oikeastaan vaan värimuunnos, meiltä puuttuu melaniinia.
joo, just yks ilta tuli tiedekanavilta ohjelmaa aiheesta. valkoset on mutaatio mustista :O
 
"vieras"
No niin, no. Geneettisesti aika kyseenalaista, mutta käytännössä ne "rodut" kyllä näkyy aika selvästi. Sille voisi kehittää jonkun paremmankin sanan. Onhan nyt välimeren maiden kansojen ja itämaiden kansojen välillä selviä fyysisiä eroja, vaikka perimä olisikin aika yhteneväistä.
Perimä ei ole pelkästään "aika yhteneväistä", vaan moniin muihin lajeihin nähden jopa poikkeuksellisen yhteneväistä. Toki ulkoisia eroja on, mutta tieteellisestä näkökulmasta tuo rotuihin jako on kyllä erittäin kyseenalainen. Kieltämättä jonkun uuden termin kehittäminen olisi paikallaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Neekerissä mitään vikaa, Laulussakin sanotaan:halutaan olla neekereitä:)
Neekeri on suomen kielen sana, jolla tarkoitetaan tavallisesti Afrikan tummaihoista väestöä ja sen jälkeläisiä muuallakin maailmassa
Hei sinne 60-luvulle. Tulitko kurkkaamaan tulevaisuuden oikeat lottonumerot?
 
[QUOTE="vieras";23615706]Et kai sä tosissasi väitä, että tämä oli sulle uusi asia? :D[/QUOTE]
oli se, nuo rotuasiat ei kuulu harrastuksiin.
tiedätkös ite kaikki "itsestäänselvyydet" ?
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Onhan presidentti Barack Obama on mulatti.
Hänen vanhempansa olivat kenialainen Barack Hussein Obama vanhempi ja yhdysvaltalainen, kansasilaissyntyinen Ann Dunham.
No suurinpiirtein kaikki amerikan mustat on mulatteja. Tuskin on yhtäkään jossa virtaisi vain musta afrikkalainen veri. Valkoiset isännät höyläsi orjiaan minkä ehtivät.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23615710:
oli se, nuo rotuasiat ei kuulu harrastuksiin.
tiedätkös ite kaikki "itsestäänselvyydet" ?
No sä olet varmaan käynyt ainakin peruskoulun, vaikkei "harrastuksiisi" kuuluisikaan yleissivistyksen hankkiminen vapaa-ajalla.

Mutta joo, eiköhän niitä aukkoja sivistyksessä ole meillä kaikilla. Joskus vaan ihmetyttää, kun ihmiset ei tiedä edes sellaisia juttuja, joita itse pitää ihan perusasioina.
 
evo
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23615710:
oli se, nuo rotuasiat ei kuulu harrastuksiin.
tiedätkös ite kaikki "itsestäänselvyydet" ?
Kai nyt kuitenkin olet kuullut, että ihminen on todennäköisesti kehittynyt afrikassa, ja evoluution myötä levinnyt sieltä muualle maailmaan?
 
ap.
Pointti oli se, että ei voi sanoa neekeriksi tai mustaksi ihmistä joka ei sitä ole! "Neekerin" ja valkoihoisen risteytys on mulatti, ei neekeri!
Se joka pitää mulatti-sanaa haukkumasanana, voi hieman miettiä omia käsitteitään.

P.S. En ole rasisti, olen itse puoliksi aasialainen ja serkkuni on mulatti.
 
Pointti oli se, että ei voi sanoa neekeriksi tai mustaksi ihmistä joka ei sitä ole! "Neekerin" ja valkoihoisen risteytys on mulatti, ei neekeri!
Se joka pitää mulatti-sanaa haukkumasanana, voi hieman miettiä omia käsitteitään.

P.S. En ole rasisti, olen itse puoliksi aasialainen ja serkkuni on mulatti.
Kannattanee tarkistaa sanakirjasta, wikipediasta tai muualta tuontyyppisestä tietolähteestä, mitä niissä lukee rotuluokittelevien termien loukkaavuudesta. Vai onko kyseessä "mää oon oikeessa ja kaikki muut väärässä" -käsite? :D
 
[QUOTE="vieras";23615722]No sä olet varmaan käynyt ainakin peruskoulun, vaikkei "harrastuksiisi" kuuluisikaan yleissivistyksen hankkiminen vapaa-ajalla.

Mutta joo, eiköhän niitä aukkoja sivistyksessä ole meillä kaikilla. Joskus vaan ihmetyttää, kun ihmiset ei tiedä edes sellaisia juttuja, joita itse pitää ihan perusasioina.[/QUOTE]

ja tuolla perusteella mulla ei ole minkäänlaista sivistystä :D
 
Lunatic
Pointti oli se, että ei voi sanoa neekeriksi tai mustaksi ihmistä joka ei sitä ole! "Neekerin" ja valkoihoisen risteytys on mulatti, ei neekeri!
Se joka pitää mulatti-sanaa haukkumasanana, voi hieman miettiä omia käsitteitään.

P.S. En ole rasisti, olen itse puoliksi aasialainen ja serkkuni on mulatti.
Niin varmaan, ja isoisäsi oli marsilainen ja setäsi on puoliksi jugoslavialainen transu.
 

Yhteistyössä