Jälleen kyssäri cipralexista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan voinnistaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan voinnistaan

Vieras
Ks. lääkkeen aloitin viime viikolla, masennuksen ja ahdistuksen hoitoon. Heti ekasta pilleristä alkaen, olen koko ajan aivan totaalisen väsynyt, nuutunut ja voimaton. Masennus tuntuu syvemmältä kuin koskaan aikaisemmin, ja aamuisin väsyttää niin kovin, etten tahdo päästä sängystä ylös. Ja mikä pahinta, olen helvetin ärtyisä ja vittumainen suustani. tuntuu etten enää osaa tuntea mitään sympatiaa ketään kohtaan, vaan auon vain päätäni ja makailen sohvalla. siis suorastaan järkyttäviä muutoksia persoonassani! Mikään ei huvita, tai tunnu miltään. Ja VASTA NELJÄ PÄIVÄÄ LÄÄKITYSTÄ, JA ANNOS VAIN 5MG AAMUISIN. Täysin tunteeton!

Mitä olette mieltä, jos alussa jo näin paska olo ja ärtyisyys, niin kannattaako silti jatkaa lääkettä??

Ei tuo hyvältä kuulosta. Oletko soittanut psykiatrillesi tai mahdolliselle hoitavalle henkilöllesi. Ei minun asiakkaillani tuollaisia ole Cipralexista tullut. Lähinnä on voinut olla kuvotusta ja muita lieviä fyysisiä oireita tai seksuaalista haluttomuutta. Näistä ainakin ensimmäiset menevät yleensä ohi parissa viikossa. Mutta en halua antaa mitään "ohjeita" netissä tietämättä asioista. Kannattaa ottaa yhteys lääkkeen määränneeseen lääkäriin ja sopia, miten toimitaan.

jatkaa vaikutus näkyy vasta kuukauden sisään. Elimistö totuttelee vasta lääkkeeseen ja väsymys yleistä ainakin itsellä ollut aina uusien lääkkeiden kanssa. Tosin cipralex piti vaihtaa toiseen aiheutti maniaa.

Minä söin tuota vuosi sitten ja se vei minulta omantunnon. Olin juuri ärtynyt ja masennus vain paheni. Sitten oli näitä tunteita, että kohta tulee ruumiita kun olen niin ärtynyt. Siis oikeasti olisi kohta kuollut seuraava pään aukoja. Eikä olisi varmaan tuntunut missään kun söin lääkkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä söin tuota vuosi sitten ja se vei minulta omantunnon. Olin juuri ärtynyt ja masennus vain paheni. Sitten oli näitä tunteita, että kohta tulee ruumiita kun olen niin ärtynyt. Siis oikeasti olisi kohta kuollut seuraava pään aukoja. Eikä olisi varmaan tuntunut missään kun söin lääkkeitä.

Siis mulla juuri tuollainen olo...

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis mulla juuri tuollainen olo...

Niin, saitko muuten jonkun toisen lääkkeen tilalle?!

Mä olin niin huonossa kunnossa, kun aloin syödä Sipralexia, etten huomanu mitään sivuvaukutuksia, mutta laadin niistä silti teorian; jos ne ei olekkan sivuvaikutuksia, vaan johtu siitä, että alkaa nähdä asiat sellaisina kuin ne oikeasti on?

Elimistö tottuu lääkkeeseen parin viikon kuluessa, jonka jälkeen olon pitäisi pikkuhiljaa ruveta helpottamaan. Kuukauden, parin kuluttua elämä jo maistuu taas elämälle. Lääkitystä täytyy kuitenkin jatkaa noin puli vuotta. Eli älä vielä luovuta.
Mutta, mulle ei cipralex sopinut juuri tuon "omatunnottomuuden" takia.

Mies on tota kans syönyt ja jos oikee muistan on sanonut, että alussa voi olla tollasta mut pitäis muuttua 2 viikon kuluessa. Jatkaisin sen aikaa ja varaisin kontrolliaikaa pikaisesti niin voit jutella muista vaihtoehdoista, esim. cymbaltasta lääkärin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja pilke:
Mies on tota kans syönyt ja jos oikee muistan on sanonut, että alussa voi olla tollasta mut pitäis muuttua 2 viikon kuluessa. Jatkaisin sen aikaa ja varaisin kontrolliaikaa pikaisesti niin voit jutella muista vaihtoehdoista, esim. cymbaltasta lääkärin kanssa.

Niin, tuota cymbaltaa taitavat pitää tehokkaana lääkkeenä...

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Elimistö tottuu lääkkeeseen parin viikon kuluessa, jonka jälkeen olon pitäisi pikkuhiljaa ruveta helpottamaan. Kuukauden, parin kuluttua elämä jo maistuu taas elämälle. Lääkitystä täytyy kuitenkin jatkaa noin puli vuotta. Eli älä vielä luovuta.
Mutta, mulle ei cipralex sopinut juuri tuon "omatunnottomuuden" takia.

Te, joille ei ole cipralex sopinut, juuri ks. oireiden takia..oletteko saaneet lääkäriltä jonkun muun lääkityksen tilalle?

Anteeksi tällainen utelu, olen vain niin huolissani tästä "kylmyydestä" mikä inulla on nyt päällä.... :(

En halunnut kokeilla muita lääkkeitä. Psykologin avulla siiten ponnistin suosta ylös. Pitkä ja raskas prosessi, mutta kannattava. Nykyään osaan kuunnella itseäni ja elää, kuten minulle on parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Koita jaksaa jatkaa, alkuoireet on ikävät mutta helpottaa muutaman viikon kuluessa! :hug:

Kiitos ippu! Pelottaa vaan jos kyseessä ei olekkaan aloitusoireet, vaan pysyvät haittavaikutukset. eli jos lääke ei sovi mulle........

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mie en taida toipua koskaan...Itkettää vaan tää kaikki :(

Lääkkestä saat tsemppiä jaksaa terapian ja muun tarvittavan hoidon.
Viisat sanoo, että toipuminen vie yhtä kauan kuin sairastuminen, joten harvoimpa sekään on tapahtunu niin, että yhtenä aamuna vaan huomaat jotta voit huonosti.
Lääke ei paranna, mutta se auttaa sinua itse parantaman itsesi terapeutin avulla.

Lääkelaitoksen sivuilta löytyy, kun googlaa lääkkeen nimen ja sanan lääkelaitos. siinä on vaikuttavana aineena oksalaatti - omaa kokemusta ei ole, mutta kannattaa tietää, mitä suuhun panee.

Mun maha kun turpoaa pelkästään teollisesta vitamiinista, mutta oikeen hyvin voin ilman sitä:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/vitolit.htm

Lääkelaitoksen sivuilta löytyy, kun googlaa lääkkeen nimen ja sanan lääkelaitos. siinä on vaikuttavana aineena oksalaatti - omaa kokemusta ei ole, mutta kannattaa tietää, mitä suuhun panee.

Mun maha kun turpoaa pelkästään teollisesta vitamiinista, mutta oikeen hyvin voin ilman sitä:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/vitolit.htm

No nyt kokkelipiimä on lukenu väärin. Se on esitaloprami.
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/393695.shtml

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mie en taida toipua koskaan...Itkettää vaan tää kaikki :(

:hug: Kyllä sä toivut. Nyt annat itsellesi aikaa, keskityt vaan miellyttäviin asioihin etkä stressaa lääkkeestä.
Sitten lääkärin kanssa neuvottelet jatkosta.
Saatko muuta hoitoa lääkehoidon lisäksi?

Yhteistyössä