Jaksoin vain vähän aikaa töissä päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruuhkasuomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruuhkasuomalainen

Vieras
Kun aloitin työt päiväkodissa, en kuvitellut, että siellä helppoa olisi. Mutta työn rasittavuus ja kaikki muut negatiiviset asiat ovat olleet täysin yli ymmärryksen meneviä.

Älkää ihmetelkö jos lapsenne hoitajalla on joskus vähän rasittunut ja väsynyt ilme.

Lapsia on laitettu aivan liikaa epäasiallisiinkin tiloihin. Ei sellainen mylläkkä ole luontaista lapsille ja stressaantuminen näkyy jo pitkälle. Ylimääräistä kahnausta tulee jokaiselle, joka ei itse kuljeskele jossain sivummalla. Silti lähes jokaisessa ryhmässä on ylivilkkaita tapauksia, jotka ehtivät käydä sekoittamassa kaikkien leikit. Ja ehtivät lyödä toisia monta kertaa päivässä.

Henkilökuntaa on aivan liian vähän, koska pakallahan on vain osan päivää se kolme, joka laissa määrätään. Suurin osa siitä ajasta on lasten ruokailu-, riisumis-, pukemis- ja nukkumisaikaa, ja kuitenkin odotetaan valtavia toimintatuokioita ja kaikenlaista tekemistä aina loistokkaista retkistä lähtien. Toiminnan suunnitteluun, eri tahojan kanssa tehtävään yhteistyöhön, kirjallisiin tehtäviin ja jopa siivoukseen hoitajilla olisi oltava aikaa. Kun joku päiväkodista on sairaana, lasketaan, että toisessa ryhmässä nyt on hetken aikaa yksi hoitaja vähän kuin ylimääräisenä, joten sijaista ei hankita jne.

Itse olen nyt Dementikojenosastoilla,aiemmin olin monissä päiväkodeissa. Nykyiseen verrattuna päiväkoti on
Paljon paljon parempi paikka työskennellä.Itse olen aina tuntenut päiväkodin helppona paikkana,eikä ole stressannut tai ollut henkisesti mitenkään rankkaa.Hoitajia on välillä vähänlaisesti mutta, vaje ei näy samallalailla,kuin vanhustenosastolla.

On henkisesti rankkaa työskennellä muistisairaiden kanssa,henkilökuntaa ei ole tarpeeksi ja kaikkeen ei vähäinen henkilökunta pysty.

[QUOTE="tuutuu";27392131]Itse olen nyt Dementikojenosastoilla,aiemmin olin monissä päiväkodeissa. Nykyiseen verrattuna päiväkoti on
Paljon paljon parempi paikka työskennellä.Itse olen aina tuntenut päiväkodin helppona paikkana,eikä ole stressannut tai ollut henkisesti mitenkään rankkaa.Hoitajia on välillä vähänlaisesti mutta, vaje ei näy samallalailla,kuin vanhustenosastolla.

On henkisesti rankkaa työskennellä muistisairaiden kanssa,henkilökuntaa ei ole tarpeeksi ja kaikkeen ei vähäinen henkilökunta pysty.[/QUOTE]

Uskon, että on vielä rankempaa olla sairaaloissa ym töissä. Päiväkodeissa on varmasti eroja, mutta itse olen kohdannut sellaisia epäkohtia ettei tosikaan. Olen myös kuullut jatkuvasti kaupunkini muista päiväkodeista että työntekijät lopettavat.