Jaksatko juosta 10 km yhteen menoon?

  • Viestiketjun aloittaja kyselyikä
  • Ensimmäinen viesti
jep
olen aloittanut noin 1 vuosi sitten juoksemisen/hölkkäämisen. tämän kevään puolella päässyt 10km matkoihin ja aikaa kulunut vaihtelevasti 1h-1h20min. :) joillekkin on "huono" aika, mutta näin ihan alusta alkaneelle rapakuntoiselle olen todella tyytyväinen saavutukseen.
 
Jaksan. Eilen meni 50 minuuttia, lauantaina 1:04. Aika riippuu täysin siitä, mikä on lenkin tarkoitus. Eilen se oli vauhtilenkki, lauantaina mulla oli lapsi polkupyörällään mukana ja välillä pysähdyttiin poimimaan kukkia ja ihmettelemään kaikkea jännää reitin varrella :D Niin ja ylämäessä tyttöä piti aina lykätä selästä...

Nopeimmillani olen juossut kympin 47 minuuttiin. Tuolla mun lenkillä on sopivasti nousuja ja laskuja, eli ei ole ihan tasaisin reitti. Mutta siis joo, jaksan kympin ja jaksan myös maratonin.
 
Polvi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Prinsessa Fiona:
Näillä polvilla? Juuen...
Polvien vika? Kiloilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?
Minä en tiedä mitään Fionan polvista taikka kiloista, mutta mulla kilot ei estäisi juoksemista, vaan nimenomaan polvet. Kilojen takia voisin kyllä vaikka juostakin. Mutta laihempanakaan en pystynyt polvien takia.
 
juu
Moni täällä puhuu polvivaivoista. Ok, kaikkien jalat ei kestä jouksemista, mutta mulla se juokseminen on vahvistanut lihaksia ja nykyään polvet kestää muutenkin hyvin. Mulla siis polvessa lapsuuden vamma, joka on muuttunut krooniseksi ja aiheuttanut kulumaa ja kipua. Kun aloitin uudelleen juoksemisen rauhallisesti, aluksi ärtyi, mutta lihasten voimistuessa kipu on jäänyt kokonaan pois. Aikaisemmin jalka välillä kävellessäkin petti ja kipeytyi helposti, pallopeleissä piti käyttää polvitukea, Nykyään pelaan myös futista ja salibandyä ILMAN polvitukea. Joten joskus se liikunnan lisääminen ensin aiheuttaa vaivoja mutta sitten korjaa tilanteen.
 
vieras
Juoksemisen estävät polvivammat ovat erittäin harvinaisia. Juostessa tuntuvat harmittomat polvikivut taas ovat erittäin yleisiä.

Jos polvikipu ei tunnu koko ajan heti ensimmäisestä juoksuaskeleesta lähtien, niin silloin yleensä ei ole kyse polven rakenteellisesta ongelmasta, vaan heikosta lihaskunnosta. Polveen alkaa sattua kun sitä tukevat lihakset väsyvät.

Kivun iskiessä ei kannata lopettaa juoksemista, koska tällöin tavallaan antaa keholle luvan, että ei sitä polvea tarvitsekaan tukea. Parempi keino on lisätä vauhtia ja ottaa korkeampia askelia. Tällöin lihaksiston on kerta kaikkiaan pakko alkaa toimimaan kunnolla. Yleensä polvikipukin häviää muutaman minuutin jälkeen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Prinsessa Fiona:
Näillä polvilla? Juuen...
Polvien vika? Kiloilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?
Polvivammat ei aina johdu kiloista. Mulla on esimerkiksi ylirasituksen takia tullut ns. juoksijan polvi, joka alkaa kipuilla polven sivusyrjällä kahden tai kolmen kilometrin jälkeen. Painoa on huimat 52 kiloo, joten en ensimmäisenä alkais sitä syyttään.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Prinsessa Fiona:
Näillä polvilla? Juuen...
Polvien vika? Kiloilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?
Polvivammat ei aina johdu kiloista. Mulla on esimerkiksi ylirasituksen takia tullut ns. juoksijan polvi, joka alkaa kipuilla polven sivusyrjällä kahden tai kolmen kilometrin jälkeen. Painoa on huimat 52 kiloo, joten en ensimmäisenä alkais sitä syyttään.
Ei johdukaan, ei läheskään aina.Toisaalta liikunta ja juokseminen voi parantaa vaivoja. rasitusvammat on erikseen. Silloin levätään ensin että rasitus paranee, sitten aloitetaan varovasti ja TARKISTETAAN jalkineet. Usein rasitusvammojen syynä on vääränlaiset jalkineet ( ehkä hyvätkin, mutta omaan jalkaan sopimattomat) tai riittävän levon puute.
 

Yhteistyössä