Jaksamisesta..

Meille syntyi 11.5. ensimmäinen, hyvin toivottu, vauva.
Mutta... Oonkohan mie jotenki epänormaali, kun en jaksa millään vauvan hoidon lisäksi tehdä muuta? Siis kotitöitä yms.
Sunnuntaina olis tytön ristiäiset ja nyt pitäs touhuta kaikenlaista; siivota, paistaa kakkuja jne... Mutta mie en vaa jaksa.
Mie saan kyllä apuja mieheltä, anopilta ja muiltakin, mutta siitäpä seuraa ihan mieletön huonommuuden tunne. Enkö mie tosiaankaan kykene huolehtimaan itse oman tyttären ristiäisten järjestämisestä saati omasta kodista?!
Onneksi tuo mies on ainakin vielä jaksanu auttaa kotitöissä ja kuunnellu mun kiukuttelut, kun oon ollu tosi väsy..
Yöt meillä menee oikein hyvin. Tyttö nukkuu ainakin yhden pätkän 3-4 tuntia ja seuraavatkin pätkät on 2-3 tuntia pitkiä..
Päivällä nukutaan 3-4 kertaa 1-2 tunnin pätkät.
Illalla sitten valvotaan noin yhteentoista ja otetaan pieniä torkkuja. Ja tissillä ollaan lähes koko ajan.
Miten muut äidit jaksaa touhuta kotiaskareittenkin parissa, vaikka imettäisivätkin?! Miten mie oon näin väsyny?
 
en jaksanu miäkää kotihommii tehä ku lapsi oli viel vaavi...meil oli ihan räjähtäny koti...tiskivuorii...olkkarin pöytö täynnä likasii astioit,vanhoi mainoksii yms....pölyy hyllyt täys..täysii roskiksii keittiön lattia...oli ihan kamalaa ku mies ei tehny mitää vaik oli kotona....sit hävetti ku tul vieraita...nyt tyttö 3 v ja koti on aina ihan siisti ku jaksan siivota ihan hyvin....mut se vauva aika meni ihan sumussal
 
Tii
Luin jostakin, että tuo voi alkuun olla tavallista veuvaan keskittymistä, mutta jos olo on ollut matalalla jo pidempään, niin kannattaa ottaa asia esille neuvolassa, jos vaikka on synnytyksen jälkeinen masennus??! se kannattaa ottaa vakavasti ja hoitaa. Älä suotta kanna huonoa omaatuntoa siitä, että muut haluavat auttaa, ota apu vastaan ilomielin ja keskity vauveliin ja itseesi!! Kyllä sekin aika vielä tulee, että kukaan ei tarjoudukaan leipomaan... Minä annoin muiden häärätä kastetarjottavat, kun kerran vapaaehtoisia oli- Käytin ajan vauvan hoitamiseen ja lepäämiseen, kun vauva heräteli monta kertaa yössä. Ensimmäisen kanssa kun saa levättyä päivisinkin =)
 
Heips.. =) Olen kai säälittävä, mutta olen tilannut ristiäistarjottavat molempien lasten kastejuhliin... Jos olisin joutunut silloin itse jotakin leipomaan niin huh-huh.. hyvä että sai ruokaa aikaiseksi.. Isäntä joutui siivoamaankin, kun olimme evakossa katraan kanssa sen ajan.. Silloin vain ei jaksanut . Tiedät, mitä tarkoitan. :/
 
Kenenkään äidin ei tarvi niin äkkiä synnytyksen jälkeen olla huippu kunnossa ja jaksaa tehä kaikki kuten ennen. Synnyttäminen on ite jo todella raskas kokemus ja saati ensisynnyttäjää ajatellen: kaikki uutta ja outoa!

Synnytyksen jälkeen äidin tulisi levätä ja elää vauvan ehdoilla.
Kotitöistä voi puhtaalla omalla tunnolla VIIS VEISATA!!! Ne kotityöt ei lähe mihinkää teit pä ne tai jätit tekemättä. Kotona aina löytyy hommaa.
Keskity nyt siis itsesi kuntotumiseen ja vauvan hoitoon.

Jos mihesi ja sukulaiset haluavat auttaa: ANNA HEIDÄN AUTTAA ja levähtele. Et ole sen huonompi äiti kun muutkaan. Me kaikki olemme ihmisiä, emmekä robotteja!!!

Itsekkään en vuosi sitten ensimmäisen lapseni synnyttyä tehnyt juuri mitään ristiäisten eteen vaan minun sukuni tuli laittamaan ne kotiamme. Enkä kertaakaan ole siittä tuntenut huonoksi äidiksi itseä
tai syyllistänyt. Jatkossakin aion hyvällä omalla tunnolla pyytää muita leipomaan ja laittamaan lapsemme ristiäiset!!!

Vauva aika on niin todella lyhyt, joten siitä kannattaa nauttia!!!
Muutenkin jos imettää, stressi vähentää maidon tuloa ja liika stressi
lopettaa maidon tulon kokonaan. Siispä turha stressaaminen jätä pois! Ja mitä hermostuneempi olet, sitä kiukkusempi ja levotompi vauvasi on. Jos näin käy, on minulla yksi hyväksi koettu neuvo: Ennen vauvan syöttämistä...
Esim. istu kiikkutuoliin, vedä keuhkot täytee ilmaa ja puhalla kaikki ulos (toista tarvittaessa). Näin sinulta purkautuu paineet ulos ja vauvasi syöttäminen onnistuu hyvin stressaavina päivinä (ristiäisiä ym.aatellen)

Onnea tytön johdosta!!! Ja nauttikaa valmiiksi laitetuista ristiäisistä!!!


:flower:
 
Kirsi -74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 10:01 Lily-85 kirjoitti:
Kenenkään äidin ei tarvi niin äkkiä ....

Onnea tytön johdosta!!! Ja nauttikaa valmiiksi laitetuista ristiäisistä!!!


:flower:
Olen aivan samoilla linjoilla! Oikein ihanaa kesää teille kaikille!!! :wave:
 
mmm
Meillä ristiäisten järjestelyt käytännössä hoitivat äitini ja mieheni. Äitini ilmoitti hyvissä ajoin ennen ristiäisiä, että hän tulee leipomaan tarjoilut, koska pienen vauvan kanssa on aluksi vielä väsyksissä. Ilman tätä apua olisimme turvautuneet pitopalveluun. Vauvan yöheräilyt pätkivät oman uneni niin pirstaleiseksi, että tuntui ettei koskaan saanut riittävästi yhtäjaksoista unta.

Ota ihan rauhallisesti hyvillä mielin kaikki apu vastaan mitä saat =)
 
minäkin otin kaiken mahdollisen avun vastaan ristiäisjärjestelyissä, joten käytännössä ruoat tekivät lapset tädit ja juhlapaikan koristelivat lapset sedät ja isä, minä saavuin lapsen kanssa paikalle myöhässä. kaikki sujui hyvin ja tiskauksessa pääsin konkreettisesti osallistumaan. ota vain kaikki apu ilolla vastaan! :flower:
 

Yhteistyössä