Jäipä paska olo 3-v neuvolasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Valaja

Aktiivinen jäsen
17.08.2005
13 706
1
36
Lääkäri oli niin tyly ja outo, että hoh hoo. Ilmoitti heti, että 3-v sitten istuu lääkäriä vastapäätä ja äiti istuu ovella. Meidän lääkärikammoinen lapsi ei todellakaan suostunut moiseen. Puristi lempilelua kädessä ja lääkäri tuumas kuivasti: noin iso ei tarvi lelua lääkärissä, tule istumaan ja rauhoitu, ole hyvä.

Aikansa tenttasi lasta, pyöräiletkö, montako mummia sinulla on, oliko sinulla isot synttärit, leikitkö muiden lasten kanssa... Lapsi ei vastannut mitään. Istu mun sylissä kielloista huolimatta ja itkeskeli. Lääkäri sanoi, että kovin on yhteistyökyvytön. Kysyi, että puhuuko lapsi mitään.

Sitten tuli kehoitus: paita pois ja ilman äidin apua. Tuon ikäinen pukee ja riisuu aina itse. No ei todellakaan riisu vapaaehtoisesti, ku moinen lohikäärme istuu vastapäätä stetoskooppi kädessä. Riisuin paidan lapselta itse, koska tiesin, että muuten sitä ei pois saa. Lääkäri paheksui.

Kyseli sosiaalisuudesta, taidoista yms. Kerroin, että pukee, riisuu, vaippa on ollu jo vuoden pois, ui, pyöräilee, piirtää ja puhuukin selkeästi. Sanoin, että lapsi pelkää tutkimuksia, koska niitä hällä on ollut paljon. Lääkäri vähätteli ja sanoi: höpö höpö, näitä tilanteita voi kyllä harjoitella, jos viitsii.

Terveydenhoitaja kehui lasta ja taitoja. On kuulemma ihanan reipas ja hyvin kehittynyt lapsi. Lääkäri kirjoitti korttiin: Hankala käynti, kovin oli itkuinen. Korvat ok. :whistle:

Mielenkiintoista. meillä on siitä harvinaiset lapset, että tykkäöävät käydä lääkärissä, vaikka tutkimuksia tehty ihan hirveästi ja verikokeita otettu jne. Ihan pienestä pitäen otin lääkärissä käynnin hauskana asiana ja siitä ei tehty mitään numeroa, kuten ei myöskään labrojen ym. ottamisesta. Olen siinä mielessä lääkärin kanssa samaa mieltä, että voi sitä harjoitella ja vanhempien asenne vaikuttaa TOSI paljon. Lasten sairaanhoitajana olen nähnyt ihan kaikkea ja usein syynä on vanhempien höslääminen ja ylireagointi esim. näytteiden ym. ottamisessa ja toimenpiteissä. Pelkäävä vanhempi, saa lapsenkin pelokaaksi. Tosin en väitä, että teidän tapauksessa todellakaan on näin. Paljon olen vaan nähnyt tätä ja tuttavapiirissä on myös tätä. esim. hammaslääkäripelkoiset äidit siirtävät pelkonsa lapsiin.

Todella törkeää käytöstä. Minä ottaisin ehdottomasti yhteyttä potilasasiamieheen ja tekisin ilman muuta valituksen epäasiallisesta kohtelusta. Viralta pitäisi panna tuollaiset tökeröt. Ja vielä lastenlääkäri, ihmettelen kyllä suunnattomasti!

mun omassa neuvolakortissa lukee 3v neuvolan lääkärin kirjoittama teksti "yheistyökyvytön vihainen lapsi, mutta nätti" :D en ollu suostunu tekeen mitään mitä oli käsketty ja ku oli jatkotutkimuksia ehotettu olin vaan vihasesti karjassu et juu juu kuulin kuulin en vaan viitti vastata... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko kolme vuotiailla lääkärineuvola? tai siis pitäisikö olla? meillä nimittäin ollut lääkäri neuvola viimeksi puolitoistavuotiaana ja lapsi on nyt 4.

Meille kyllä varattiin lääkärineuvola kolmevuotiaana, keskimmäinen täyttää kolme muutaman viikon päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Mielenkiintoista. meillä on siitä harvinaiset lapset, että tykkäöävät käydä lääkärissä, vaikka tutkimuksia tehty ihan hirveästi ja verikokeita otettu jne. Ihan pienestä pitäen otin lääkärissä käynnin hauskana asiana ja siitä ei tehty mitään numeroa, kuten ei myöskään labrojen ym. ottamisesta. Olen siinä mielessä lääkärin kanssa samaa mieltä, että voi sitä harjoitella ja vanhempien asenne vaikuttaa TOSI paljon. Lasten sairaanhoitajana olen nähnyt ihan kaikkea ja usein syynä on vanhempien höslääminen ja ylireagointi esim. näytteiden ym. ottamisessa ja toimenpiteissä. Pelkäävä vanhempi, saa lapsenkin pelokaaksi. Tosin en väitä, että teidän tapauksessa todellakaan on näin. Paljon olen vaan nähnyt tätä ja tuttavapiirissä on myös tätä. esim. hammaslääkäripelkoiset äidit siirtävät pelkonsa lapsiin.

Mää en pode lääkärikammoa ja tyynesti vien lapset verinäytteenottoon ja ties mihin tutkimuksiin. En hössää, en panikoi, en oikeestaan reagoi sen ihmeemmin, vaikka kivaa se ei ole. Ne on pakko tehdä ja sillä selvä. Meillä on vanhimmalla kans ollut paljon sairaalapäiviä ja tutkimuksia, mutta lääkäriin on lähtenyt aina innolla. Tuo 3-v pelkää. Pelkää ihan hirveästi.

Väitän, että itse en oo tätä aiheuttanut. Tuo sun kertoma on taatusti ihan totta. Se ei vaan istu meihin.

Meilläkään ei ollut ikinä ongelmia lääkäri käynneillä,kunnes tuli vastaan niin tympeä lääkäri joka tiuski ja äyski lapselle niin että alkoi itkemään. Sitten vielä raivosi että ole paikoillasi kun katsoi korvia jne.... kaiken huipuksi vielä sanoi että anna vaan panadolia niin se flunssa lähtee. Minäpä ensimmäistä (ja toistaiseksi viimeistä) kertaa lähdin ovet paukkuen ja hyvä etten ajanut kolaria kotimatkalla kun olin niin raivona.
Seuraavana pvänä mentiin yksityiselle joka oli heti ystävällinen ja kas poika oli niin nätisti kun korvia katsottiin jne.... ja saatiinpa antibiootti kuuri keuhkoputken tulehdukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja kukkavanamo:
Todella törkeää käytöstä. Minä ottaisin ehdottomasti yhteyttä potilasasiamieheen ja tekisin ilman muuta valituksen epäasiallisesta kohtelusta. Viralta pitäisi panna tuollaiset tökeröt. Ja vielä lastenlääkäri, ihmettelen kyllä suunnattomasti!

Sama lääkäri kyykyttää muitakin. Tiiän monia, jotka inhoaa kyseistä lastenlääkäriä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Onko kolme vuotiailla lääkärineuvola? tai siis pitäisikö olla? meillä nimittäin ollut lääkäri neuvola viimeksi puolitoistavuotiaana ja lapsi on nyt 4.

Meille kyllä varattiin lääkärineuvola kolmevuotiaana, keskimmäinen täyttää kolme muutaman viikon päästä.

Missäpäin te asutte joilla on 3-vuotiaana lääkärineuvola. Meillä on tällä viikolla tytöllä neuvola ja ei ainakaan mitään maininnut että olisi lääkärineuvola. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin toisella lapsella on iimeksi ollut silloin puoltoistavuotiaana

Missäpäin te asutte joilla on 3-vuotiaana lääkärineuvola. Meillä on tällä viikolla tytöllä neuvola ja ei ainakaan mitään maininnut että olisi lääkärineuvola. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin toisella lapsella on iimeksi ollut silloin puoltoistavuotiaana

Etelä-Pirkanmaalla. Täällä on ainakin toistaiseksi menty yleisten suositusten mukaan eikä säästelty neuvoloista tai lasten hammashoidosta.

sorry en jaksa lukea koko ketjua mutta tee ihmeessä valitus potilasasiamiehelle. Lääkäri ei saa kohdella potilasta huonosti ja halveksuen oli se sitten lapsi/aikunen/vanhus tai vaikka vihreä!

No enpä yhtään ihmettele, miksi lapsi ei lääkärikäynneistä tykkää, jos tuollaisia tulee vastaan. Ei muakaan huvittais tehdä yhteistyötä. Tosi huono asenne tehdä lasten parissa töitä... Tai sit lääkärillä oli TOOOOOSI huono päivä, mikä tietenkään ei olis saanu vaikuttaa käytökseen. Onneks terkkari oli fiksumpi.

mie kysyin veljen anopilta..sairaalan se henkilö joka ottaa valitukset vaastaan...täti sanoi että jokainen ketä kyykyttänyt laittaa tapahtuneen mustaa valkoiselle ja nimen alle ja ehdottomasti valitus tehtävä....

meillä onneksi on vielä ollut mahdollisuus kahteen kivaan lastenlääkäriin neuvolassa..