Itse olen nyt kotiäitinä, mutta 5v tehnyt yötyötä ja viimeisen vuoden ennen kuopuksen syntymää 3-vuoroa, mies on ollut jo liki 10v yötyössä eli jotain kokemusta päivällä nukkumisesta meidänkin perheessä löytyy. Ja siis kerrostaloissa ollaan asuttu kokoajan eikä olla nähty tässä ongelmaa.
Vuorotyö on kuitenkin ihmisen oma valinta eikä sen takia voi edellyttää että koko kerrostalo elää minun työvuorojeni mukaan. On itsestäänselvää että päiväsaikaan on enemmän ääntä ja liikettä kuin yöllä, vaikkei kukaan turhia metelöisikään. Jos ei nukkuminen näissä normaaleissa päivänäänissä onnistu niin ehkä yötyö -ainakaan yhdistettynä kerrostaloasumiseen- ei ole se oikea valinta. Jos muutenkin kärsii yleensä naapuruston äänistä niin silloinkin voisi miettiä asuinpiakanvaihtoa.
Tässä siis tarkoitan tuota normaalia elämisenääniä, en sitä että lasten annetaan huutaa koko ajan, karjutaan itse päälle, hakataan pattereita, paiskotaan ovia, hypitään ja siirrellään huonekaluja hiljaisuuden aikana jne. Ap kuitenkin kertoi että heillä noudatetaan hiljaisuutta sille määriteltynä aikana, ei huudeta (aikuisten toimesta), ei hakata pattereita, ulkoillaan kahdesti ppäivässä jne. Ongelmana siis ole jatkuva meteli vaan ihan lapsen leikkimisestä lähtevät äänet ja 2v:n uhmakohtaukset. Tottakai lapsia kasvatetaan enkä itsekään äitinä tykkää metelistä omassa kodissani joten varmaan lsuurin osa vanhemmista puuttuu lastensa mekastukseen. Mutta silti on vähän liioiteltua vaatia 2v:lta ettei tämä saa saada uhmakohtauksia sen takia että alakerran setä on yötöissä...
Yötyöläiseltä tosissaan vaaditaan keskivertoa parempia unenlahjoja ja korvatulpat ovat oiva apu silloin kun hiljaisuutta ei pystytä muuten takaamaan. Meillä mies nukkuu yleisimmin ilman korvatulppia, mutta itselleni ne ovat olleet tärkeitä jo silloin kun oma perhe on ppäivällä kotosalla. vaikkei lapset huutaisi, riekkuisi tms niin silti jotenkin sitä liian herkästi herää heidän touhuihinsa. Nukkuu sellaista koiranunta kun tietää lastensa olevan siinä samassa asunnossa. Korvatulpat ovat myös auttaneet kun yläkerrassa on tehty kylppäriremonttia tai kuumana päivänä on ollut pakko avata makuuhuoneen ikkuna - joka sattuu oelmaan pihallepäin missä ala-aste pitää välituntejaan.