Jaha, meille valitettiin sitten metelistä. :(

• Viestiketjun aloittaja hissunkissu
  • Ensimmäinen viesti
"jaaha"
Mun lapsi varmaan jotenkin flegmaattinen, koska alakerran vuorotyötä tekevä naapuri hoksasi vasta lapsen ollessa 3v että me ollaan koko ajan asuttu hänen yläkerrassaan!
Ehkä talojen eristyksissäkin on eroja, mutta niin on kyllä ihmisten sietokyvyssäkin. Olen itse asunut kerran sellaisen perheen alapuolella, jossa oli 5 lasta ja 2 isoa koiraa, ja silloin kyllä tuntui että katto tulee niskaan...

Tottakai ääntä lähtee jonkun verran. Mutta harva ihminen alkaa valittamaan, jos sitä ääntä on sen normaalin verran, tajuat tuon varmaan itsekin.
Sen sijaan jos lapsi huutaa ja mekastaa koko ajan, niin melu on todellakin sellaista, että sitä ei tarvitse naapurinkaan sietää. Se ei ole normaalia "elämisen äänetä", vaan ongelmalapsen aiheuttamaa melua.
Tuo on kyllä täyttä puppua. Noita valittajia löytyy joka saamarin talosta. Me ollaan saatu valitus kun on käyty yöllä parvekkeella tupakalla ja kun on viikonloppuna ollut kaksi kaveria kylässä (ei viinaa tai musiikkia). Viereisessä rapussa oli vuosisadan bileet joka viikko. Toisessa kämpässä soitettiin suoraan poliisit kun pidettiin yhdet bileet (muutama henkilö, musiikki saattoi häiritäkin). Kaverille mummo valitti, kun veti yöllä vessan. Miehen entisessä kämpässä mies sai valituksen kun naapuri piti bileet. Exä sai häädon metelistä, joka tapahtui kun hän oli 300km:n päässä reissussa. Voisin jatkaa tätä loputtomiin...

Itse taas en ole valittanut, vaikka on sattunut pianoa pimputtavia ja kanta-astuvia yläkerran naapureita useampaankin otteeseen. Viime asunnossa ne tuntui siirtelevän huonekaluja joka hiton ilta siellä, edelliset asukkaat heittelivät jotain palloa lattiaan tms, sitä edeltävät pitivät illainstujaiset joka vkl (jotka ei kyllä hirveästi häirinneet) ja riitelivät kovaäänisesti ainakin viikottain. Nuo sentään jo ärsyttivät, mutta en vielä noistakaan katsonut aiheelliseksi valittaa. Jos lapset ei saa nauraa tai juosta omassa kodissaan niin sääliksi kyllä käy. Joku patterin hakkaaminen on asia erikseen, mutta jotenkin nyt en usko, että ap vaan kusettaa ja hänen tyttönsä siellä hakkaa patteria 24/7.

Ystävällinen pyyntö olisi ystävällinen pyyntö, jos siihen ei liitetä mitään vuokranantajan puh.numeroita, joka haisee uhkailulta/kiristykseltä. Normaali-ihmiset laittaa ne korvatulpat jos on vaikeuksia nukkua päivällä tai sitten hakeutuvat harvemmin asutuille alueille.

En jaksanut lukea koko ketjua.

Minusta on ihan itsestään selvää, että päiväsaikaan naapurin lapsi saa leikkiä äänekkäämminkin.

Saa remontoida, siivota, leikata ruohoa, jne.

Vuorotyöläisen on sopeuduttava normaaleihin elämisen ääniin, ei se niin mene että naapureiden on sopeuduttava vuorotyöläisen vuorokausirytmiin. Meilläkin on vuorotyöläinen, joka saa kyllä nukuttua vaikka yläkerran lapsi & omat lapset leikkii, naapuri leikkaa ruohoa, yms.

"juu"
tiedän tunteen. ens yöks menossa taas töihin ja kun aamulla silmäni ummistan, jo alkaa jumalaton meteli. ei oo kivaa. ja mä en pysty pitään korvatulppia, lääkäri kieltäny. ett jää unet perkeleen lyhyiks kun naapurin 3 kiljukaulaa mäikkää kaiket päivät. ja jos ne ei huuda, siel paukutetaan nauloja seiniin tai aletaan poraan klo.8, oli arki tai pyhä.

Ääntä mahtuu
Suosittelisin naapurin herralle apteekista saatavia Mack´s korvasilareita, todella tehokkaat ja pitkä käyttöikä..itse nukun niillä yövuorojen jälkeen kuin kuuro tukki ja "ad/hd"-lapsemme (kuten joku täällä jo vilkkaat lapset sellaisiksi leimasi) välillä kavereineenkin pitävät meteliä ihan samassa taloudessa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ääntä mahtuu;23062416:
Suosittelisin naapurin herralle apteekista saatavia Mack´s korvasilareita, todella tehokkaat ja pitkä käyttöikä..itse nukun niillä yövuorojen jälkeen kuin kuuro tukki ja "ad/hd"-lapsemme (kuten joku täällä jo vilkkaat lapset sellaisiksi leimasi) välillä kavereineenkin pitävät meteliä ihan samassa taloudessa =)
Miten ne toimii, jos pitää herätä tiettyyn aikaan kellonsoittoon, kuuleeko sen kuitenkin? Minä en ole koskaan tavallisiin korvatulppiin tottunut, kuuluu liikaa "päänsisäisiä" huminoita. Ja just tuo, että pitää kuitenkin tarvittaessa pystyä heräämään joihinkin ääniin.

"diiduska"
Kyllä meitäkin ärsyttää mieheni kanssa, kun naapurin lapset alkaa sunnuntai aamuna seittemältä huutaa ja riehua, mutta se miksi se ärsyttää, johtuu siitä, että he toivat meille lauantai päivällä 11 nimettömän lapun postiluukusta. Lapussa luki "ole hyvä ja lopeta se kitaran rämpytys."
Itse olen äärettömän lapsirakas ihminen ja yleisesti ottaen minua ei tippaakaan haittaa lasten riehuminen ja kiljunta, mutta nuo naapurit ovat poikkeus. Mielestäni akustista kitaraa saa soittaa lauantai päivällä kello 11 aivan vapaasti siinä missä lapsetkin saa metelöidä.

Unohda siis se naapuri! Vuokraemäntäsi on sinun puolellasi ja tuollaiset vuorotyötä tekevät papparaiset saisivat painua korvatulppiensa kanssa hiiteen! :D

Niin että,
Tottakai ääntä lähtee jonkun verran. Mutta harva ihminen alkaa valittamaan, jos sitä ääntä on sen normaalin verran, tajuat tuon varmaan itsekin.
Sen sijaan jos lapsi huutaa ja mekastaa koko ajan, niin melu on todellakin sellaista, että sitä ei tarvitse naapurinkaan sietää. Se ei ole normaalia "elämisen äänetä", vaan ongelmalapsen aiheuttamaa melua.
sinä jos saisit päättää niin koliikkivauvat pihalle vaan, jos sellainen sattuis sinun naapurissas olemaan...jep, kun oot reilu ja ymmärtäväinen immeinen...ja määritätkö ongelmalapsen tarkemmin, kiitos!

Mack´s
Miten ne toimii, jos pitää herätä tiettyyn aikaan kellonsoittoon, kuuleeko sen kuitenkin? Minä en ole koskaan tavallisiin korvatulppiin tottunut, kuuluu liikaa "päänsisäisiä" huminoita. Ja just tuo, että pitää kuitenkin tarvittaessa pystyä heräämään joihinkin ääniin.
on parempi kuin tavallinen tulppa, koska se on sellaista silikonimassaa (mikä pitää ehdottomasti säilyttää muuten siinä rasiassaan, muuten kuivaa piloille) josta saa otettua itselleen sopivan biitin ja se muotoillaan itselle sopivaksi, mulla itsellä jotenki ahtaat korvakäytävät, joten mitkää ear-tupot ei ikinä pysy, onneks löysin ton, muuten ois mun yötyö loppunut todella lyhyeen =)
Ja mulla arkena herätyksenä kännykkä, jossa tehokas värinähälytys, pidän sitä tyynyn alla, siis värinä ei käytössä kun joku soittaa (kokous/piippi, johon en koskaa oo heränny), puh. myyjät kun soittaa alvariinsa.

-
Toisin kuin monet tässä ketjussa kuvittelevat, häiritsevää melua ei kerrostalossa saa pitää mihinkään vuorokauden aikaan.

Minun tulkintani mukaan häiritsevää melua on, jos huudat lapsellesi (olet aikuinen, voisit hillitä ääntäsi), ja häiritsevää melua on, kun naapuri kostoksi koputtaa patteriin (hän haluaa tarkoituksella tuottaa meteliä). Häiritsevää melua on jatkuva kova musiikki tai tv, mutta pianonsoittoharrastus tunnin päivässä ei sitä ole.

Häiritsevää melua ei ole koliikkivauvan itku, mutta sitä on taatusti, jos seitsenvuotias juoksee päivät pitkät ympäri asuntoa. Jokaisella lienee oma näkemyksensä siitä, missä iässä lapselta voi vaatia kerrostalotapoja. Mielestäni aika pienellekin voi opettaa, ettei esim. pattereita hakata.

"vieras"
Joo, Ihmiset on joskus niin mukavia. Asustelin ns. miesystäväni luona ja alakerran keski-ikäinen pariskunta juhli joka tai jokatoinen viikonloppu, huudattivat suomi-iskelmää yötäpäivää ja nainen huuti välillä kurkkusuorana. No, ei me siitä välitetty. Mut annas olla kun mun mies oli ottanut yhen kerran viinaa ja soittanut yöllä musiikkia niin tää pariskunta oli menny ja tehny valituksen ja mies sai varoituksen... Siinä otti pikkuisen päähän se tosiasia, että hyö ite pitivät tuhat kertaa enemmän mekkalaa ja sit ilkeevät mennä toisista valittamaan.

Mukavuus
[QUOTE="vieras";23062749]Joo, Ihmiset on joskus niin mukavia. Asustelin ns. miesystäväni luona ja alakerran keski-ikäinen pariskunta juhli joka tai jokatoinen viikonloppu, huudattivat suomi-iskelmää yötäpäivää ja nainen huuti välillä kurkkusuorana. No, ei me siitä välitetty. Mut annas olla kun mun mies oli ottanut yhen kerran viinaa ja soittanut yöllä musiikkia niin tää pariskunta oli menny ja tehny valituksen ja mies sai varoituksen... Siinä otti pikkuisen päähän se tosiasia, että hyö ite pitivät tuhat kertaa enemmän mekkalaa ja sit ilkeevät mennä toisista valittamaan.[/QUOTE]

ei kannata koskaan eikä missään, oon tullut muissakin yhteydessä siihen tulokseen, että vain veemäisyydellä ja kaikki-mulle-heti-nyt-tyypit porskuttaa menestyksekkäästi eteenpäin ja kiltit jää nuolemaan haavojaan!

"vieras"
Nyt ku olette saaneet keskusteluyhteyden "auki", niin käypäs kysymässä häneltä, että mihin aikaan hän sitten yleensä nukkuu päivisin? Mun mielestä tuo on ihan kohteliasta kysyä. Mä ainaki haluaisin pitää naapurisopua yllä. Jos sen nukkumiset on siihen aikaan, ku sä voit vaikka lähteä kylään tai pihalle tai muuta, niin sitten teet niin. Mut jos ei sovi, niin sit ei. Ota nyt eka selvää, että mihin aikoihin se sälli yritttää sielä nukkua. Mä kyllä ymmärrän naapuriakin.

Itse olen nyt kotiäitinä, mutta 5v tehnyt yötyötä ja viimeisen vuoden ennen kuopuksen syntymää 3-vuoroa, mies on ollut jo liki 10v yötyössä eli jotain kokemusta päivällä nukkumisesta meidänkin perheessä löytyy. Ja siis kerrostaloissa ollaan asuttu kokoajan eikä olla nähty tässä ongelmaa.

Vuorotyö on kuitenkin ihmisen oma valinta eikä sen takia voi edellyttää että koko kerrostalo elää minun työvuorojeni mukaan. On itsestäänselvää että päiväsaikaan on enemmän ääntä ja liikettä kuin yöllä, vaikkei kukaan turhia metelöisikään. Jos ei nukkuminen näissä normaaleissa päivänäänissä onnistu niin ehkä yötyö -ainakaan yhdistettynä kerrostaloasumiseen- ei ole se oikea valinta. Jos muutenkin kärsii yleensä naapuruston äänistä niin silloinkin voisi miettiä asuinpiakanvaihtoa.

Tässä siis tarkoitan tuota normaalia elämisenääniä, en sitä että lasten annetaan huutaa koko ajan, karjutaan itse päälle, hakataan pattereita, paiskotaan ovia, hypitään ja siirrellään huonekaluja hiljaisuuden aikana jne. Ap kuitenkin kertoi että heillä noudatetaan hiljaisuutta sille määriteltynä aikana, ei huudeta (aikuisten toimesta), ei hakata pattereita, ulkoillaan kahdesti ppäivässä jne. Ongelmana siis ole jatkuva meteli vaan ihan lapsen leikkimisestä lähtevät äänet ja 2v:n uhmakohtaukset. Tottakai lapsia kasvatetaan enkä itsekään äitinä tykkää metelistä omassa kodissani joten varmaan lsuurin osa vanhemmista puuttuu lastensa mekastukseen. Mutta silti on vähän liioiteltua vaatia 2v:lta ettei tämä saa saada uhmakohtauksia sen takia että alakerran setä on yötöissä...

Yötyöläiseltä tosissaan vaaditaan keskivertoa parempia unenlahjoja ja korvatulpat ovat oiva apu silloin kun hiljaisuutta ei pystytä muuten takaamaan. Meillä mies nukkuu yleisimmin ilman korvatulppia, mutta itselleni ne ovat olleet tärkeitä jo silloin kun oma perhe on ppäivällä kotosalla. vaikkei lapset huutaisi, riekkuisi tms niin silti jotenkin sitä liian herkästi herää heidän touhuihinsa. Nukkuu sellaista koiranunta kun tietää lastensa olevan siinä samassa asunnossa. Korvatulpat ovat myös auttaneet kun yläkerrassa on tehty kylppäriremonttia tai kuumana päivänä on ollut pakko avata makuuhuoneen ikkuna - joka sattuu oelmaan pihallepäin missä ala-aste pitää välituntejaan.

Viimeksi muokattu:
heh hee
[QUOTE="diiduska";23062442]Kyllä meitäkin ärsyttää mieheni kanssa, kun naapurin lapset alkaa sunnuntai aamuna seittemältä huutaa ja riehua, mutta se miksi se ärsyttää, johtuu siitä, että he toivat meille lauantai päivällä 11 nimettömän lapun postiluukusta. Lapussa luki "ole hyvä ja lopeta se kitaran rämpytys." [/QUOTE]

:LOL:

"vieras"
Opiskelija-asunnoissa tuota yleisemmin tapahtuu: laittaa stereot täysille ja saman levyn pyörimään yhä uudelleen ja uudelleen ja lähtee itse viikonlopuksi kotimaisemiin.
Ja itseasiassa asunnon omistaja on vastuussa siitä metelistä, vaikkei hän olisi paikallakaan. Ystäväni sai varoituksen, vaikka oli sadan kilometrin päässä mökillä viikonloppuna, kun hänen poikaystävänsä piti kovaääniset häirikköpippalot hänen asunnossaan.

kytiksellä
Normaalit elämisen äänet päivällä on sallittu. Mikä on tietysti vuorotyöläiselle inhottavaa.
Kyllä.
Silti en voi käsittää, miksei jotkut vanhemmat koe aiheelliseksi opettaa lapsilleen käytöstapoja ja toisten ihmisten huomioonottamista? En tarkoita satunnaisia uhmiksen raivareita tai kiljaisuja, vaan sellaista tasaista metelöintiä, jonka voisi saada kasvatuksella kuriin. Meidän pihassa esim pari lasta hakkaa kepeillä matotamppaustelineitä tuntikausia, ja mammat juoruaa vieressä. Meteli on kovempi kuin läheisen rakennustyömaan, ja olisi helposti estettävissä.
Maailmaan mahtuu toki ääniä, mutta onko se todella niin vaikeeta joskus sanoa sille mussukalle että ei huudeta/metelöidä tarpeettomasti? Leikkiä voi ilman jatkuvaa huutoakin.

Ja muuten usein ne mammat, joiden mielestä kaikki lasten äänet on aina vaan positiivisia elämisen ääniä vihaa koiria ja autoja ja tekee kaikkensa, että näiden kahden omistajilla on hankalat oltavat.

Yhteistyössä