Jag är nu snart 37 år och läst svenska endast i grundskolan. Ööh altså jätte länge sedan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja främling
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei BUBO.. Eihän ne rannikon ruottalaiset osaakkaan kirjakieltä. Oikeesti!! Kouluthan on ihan sekasin ku lapset ei osaa äidinkieltään siellä. Murretta vaan osaavat. =)

Jag var idag och lät sätta in en spiral, så nu har jag lite ont i magen :( Skolbarnet kom just hem och den minsta sover. Tänker ta det lugnt en stund innan jag ska åka iväg och söka det mellersta barnet från förskolan.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja okej:
Är det nån som ha velat sabotera här? Menar du denhär som tyckte man pratar för mycket dialekt här?

Kanske det är endast högsvenska som passar till Ap... Men vi brukar nu skriva oxå finska med dialekter...

Jag har inte menat att man måste kunna högsvenska men det är alltid fördel.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Hei BUBO.. Eihän ne rannikon ruottalaiset osaakkaan kirjakieltä. Oikeesti!! Kouluthan on ihan sekasin ku lapset ei osaa äidinkieltään siellä. Murretta vaan osaavat. =)

Mä olenkin ihan suomenkielinen ja lasten äidinkieli on suomi.

Alkuperäinen kirjoittaja lisa:
Jag var idag och lät sätta in en spiral, så nu har jag lite ont i magen :( Skolbarnet kom just hem och den minsta sover. Tänker ta det lugnt en stund innan jag ska åka iväg och söka det mellersta barnet från förskolan.

Synd om dig, hoppas det blir snar bättre!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Planerar att göra en kryssning från Helsgingfors til Stockholm. Det skadar inte om man kommunicera på plats och i det här fallet i Stockholm.

Du har så rätt! För övrigt tycker jag att din svenska är riktigt bra! Vi tänker också åka på kryssning på sommaren. Det blir säkert en utflykt till Gröna Lund igen :) Har ni planer på vad ni ska göra i Stockholm?

Alkuperäinen kirjoittaja BUBO:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Mä olenkin ihan suomenkielinen ja lasten äidinkieli on suomi.

Ja men osaa käyttää suomeksikaan kirjakieltä ellen skarppaa kunnolla :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja lisa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Planerar att göra en kryssning från Helsgingfors til Stockholm. Det skadar inte om man kommunicera på plats och i det här fallet i Stockholm.

Du har så rätt! För övrigt tycker jag att din svenska är riktigt bra! Vi tänker också åka på kryssning på sommaren. Det blir säkert en utflykt till Gröna Lund igen :) Har ni planer på vad ni ska göra i Stockholm?

Vet inte riktigt än. Vi har två barn. Det kommer att bli mycket på deras vilkor. Har varit på Junibacken ett par gånger och det var mkt roligt. Dom har där en restaurang var man kan äta. passar bra till barn och varför nte till vuxna också.
Naturligtvis blir det också en shopppingstur på stan som vanligt. det beror på hur mkt barnen orkar.

Nå nu tappa ja bort mej. Öh, nu hänger ja int me mera. Ja tror ja får byta kanal =) Så läng vi höll oss i svenska och dens dialekt så hängd ja me, men norska går int.. Ja orkar int koncentrera mej så myki att ja sku förstå.

Yhteistyössä