Miksi 3v jonka suomenruotsalainen isä puhuu hänelle pelkkää ruotsia vastaa hänelle vain suomeksi?
Lapsi ymmärtää ruotsia lähes täydellisesti, voiko vielä oppia puhumaankin?
Suomea lapsi siis puhuu jo pitkiä lauseita ja koko muu elinympäristö suomenkielinen.
Ruotsin kielisiä sanoja on muutama ja puhuu myös sekalaista kieltä kuten lilla auto, hieno blomma..
Miten voisin tukea lapsen ruotsinkielenkehitystä kun ruotsinkielistä seuraa ei isän lisäksi ole saatavilla juuri mistään tällä seudulla.
Lapsen äidinkieleksi on merkitty suomi.
Onko lapsi suomenruotsalainen silti koska isä on?
Oppiko lapsi myöhään puhua suomea? Koska hän ymmärtää ruotsia, uskon että myös puhe tule jossain vaihessa. Mutta sillä suomi selkeesti on hänel vahvempi kieli, voi siinä kestää luonnollisesti kauemmin.
Mä tunnen yhden lapsin joka kuuli jonkun verran englantia lapsuudessa, mutt ei paljon puhunut. Nyt hän on lukiossa ja puhuu lähes virheetöntä englantia aidolla aksentilla.
Onko yksi mahdollisuus ett ruotsinkielinen dagis olis mihin hän menee? Tai myöhemmin koulu? Muuten suosittelen että isä lukee kirjoja ruotsiksi, lapsi katsoo ruotsinkielisiä lastenohjelmia (esim fst) muutenkin tukee paljon arkisessa elämässä, isä voi kysellä mikäs tämä on vaik pallo, lapsi vastaa ehkä aluks suomeksi, mut isä kommentoi et ei se on en ball.
Lapsi on suomenruotsalainen koska isä on, ja sitä tulee tukea. Ja minusta suomenruotsalaiseksi voi myös tulla, sitä ei tarvitse periä. Minulla ei ole suomalaista vanhempaa, mutta ruotsalainen kyllä, siksi koen olevani suomenruotsalainen sillä asun suomessa ja olen ruotsinkielinen. =)