jättäisitkö 2 vuotiaan ja 5 vuotiaan keskenään kotiin 15 minuutiksi?

• Viestiketjun aloittaja ojsdakfjlkasd
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25281491:
oli vapun aaton aatto, ja hän oli paistanut munkkeja rasvakattilassa. ja unohtanut sen liedelle, ja se rasva oli leimahtanut palamaan. olis tietty tehnyt saman vaikka hoitaja olis ollut kotonakin, mutta silloin lapsilla olis ollut kuitenkin mahdollisuus selvitä hengissä
Järkyttävää :( todella :(

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25281491:
oli vapun aaton aatto, ja hän oli paistanut munkkeja rasvakattilassa. ja unohtanut sen liedelle, ja se rasva oli leimahtanut palamaan. olis tietty tehnyt saman vaikka hoitaja olis ollut kotonakin, mutta silloin lapsilla olis ollut kuitenkin mahdollisuus selvitä hengissä
se on merkki sterssistä tai muusta vakavasta taudista ei kukaan lapsia jätä levypäällä ja lähe pois talosta? sinun pitäs tietää kun lapsia 6 että äidillä on se jokin joka "sanoo" että pakko tarkastaa ennen kun lähden tai käyn jossakin.(vaikka vessassa).

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25281438:
Jos et huomannut, kuittailit täällä lähinnä keskenäsi. Ihan sama minulle mitä yksinpuhelua harrastat. Ap kysyi onko MUIDEN mielestä ok jättää lapset keskenään. Vastaukset jokainen osaa lukea. Myös sen mitä linkissä sanotaan. Ja mua ei oikeasti kiinnosta eikä hetkauta sun lapselliset kuittailusi. Voit toki jatkaa niitä entiseen malliin. Viakhan ei ole minussa jos sarkasmini ei sulle auennut, vaan katsoit paremmaksi aloittaa teinimäisen keskustelun. Mulle tää palsta on viihdettä, joten mitkään päänaukojat ei oikeasti mua kosketa täällä millään tapaa.
harjottaa kuin tuttujen kanssa! Ja netti? Hei miten ymmärrät sarkasmin kun se on otettava todesta tai leikillä ja kaikki ei sitä ymmärrä jos et pistä perään huomausta (tsoukki). Elä ota vakavasti (loppuun vois laittaa sen kuittaus merkin että (vitsi, tsoukki).Siis jos pistät sarkastimii niin aina loppu kuittaus siihen että (vitsi) Ei pidä ottaa vakavasti!

[QUOTE="vieras";25281683]harjottaa kuin tuttujen kanssa! Ja netti? Hei miten ymmärrät sarkasmin kun se on otettava todesta tai leikillä ja kaikki ei sitä ymmärrä jos et pistä perään huomausta (tsoukki). Elä ota vakavasti (loppuun vois laittaa sen kuittaus merkin että (vitsi, tsoukki).Siis jos pistät sarkastimii niin aina loppu kuittaus siihen että (vitsi) Ei pidä ottaa vakavasti![/QUOTE]

Niin, eipä juolahtanut pieneen mieleeni, että joku ei ymmärtäisi sarkasmiksi lausetta. Toki jättäisin ja iskisin vielä tulitikut käteen.....

En Kyllä
En jättäisi 2 vuotiasta enkä myöskään 5 vuotiasta.. Mulla on 4 ja 7 vuotiaat lapset ei ole tullut mieleenikään jättää yksin edes vähäksi aikaa, ei ne osaa itsestään huolehtia vielä, eikä tarvtsekaan, saati toisesta.. Harkinnassa on ollut että n. 20min. vois 7 vuotias olla serkkunsa kanssa kotona keskenään joka saman ikäinen, välillä kun vien pienempää jumppailemaan ym.. Mutta tuokaan ei ole vielä toteutunut, vaan olen miettinyt joko sitä sen verran uskaltaisi, toisaalta kun pitäis luottoo hitusen alkaa antamaan pieneissä asioissa..

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25281693:
Niin, eipä juolahtanut pieneen mieleeni, että joku ei ymmärtäisi sarkasmiksi lausetta. Toki jättäisin ja iskisin vielä tulitikut käteen.....
laitat (vitsin )perään. Ja joka sanoo sarkastista tarkottaa että oot "ky..pitynyt". Tuntemattonien kanssa asia pohjalla ja kokemusta on!

[QUOTE="vieras";25281728]laitat (vitsin )perään. Ja joka sanoo sarkastista tarkottaa että oot "ky..pitynyt". Tuntemattonien kanssa asia pohjalla ja kokemusta on![/QUOTE]

Eiks täällä oo sananvapaus? Joten ei mun täydy todellakaan alkaa rautalangasta sanojani suoristamaan.

"Frozenia"
Meillä vajaa 6kkn ikäinen on yksin nukkumassa kun haen postin (n. 5-10min), haen puita yms. Niin ja kauheaa, nukunki joskus. Suihkussa käyn vaikka lapsi olisi hereillä. Jos alkaa jossitteleen mitä kauheaa VOI tapahtua, niin paras on rakentaa lasikupla, jossa voit viettää lapsen kanssa seuraavat 18 vuotta. Aina voi tapahtua vaikka mitä, mut millä todennäköisyydellä ne kauheudet tapahtuu just sillon kun oot niitä roskia viemässä? Miten kukaan meistä on yleensä olemassa, kun ennen ei suojeltu lapsia kaikelta, ei ollu konttauskypäriä, kännyköitä eikä edes niitä iltapäiväkerhoja, joita nykyään tuntuu että pitäis olla vielä yläasteikäsilleki.

Oon kulkenu jo eskarissa yksin n. 2 kmn matkan, 7-vuotiaana missä tahansa kelissä sama matka kouluun. Koulun jälkeen joko yksin kotiin odottaan että äiti tulee töistä viiden jälkeen, ei sillon mitään ip-kerhoja tunnettu tai ainakaan en oo semmosessa ollu, tai sit mummolaan, jonne piti pyöräillä autotietä pitkin 2 km. Mummo just tuossa muisteli kun oli puhetta ylisuojelevaisuudesta, et mun isä on vinssannu jo 3-vuotiaana pyörällä pitkin kyliä. Ja hengissä ollaan selvitty.

"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25281512:
Eikö koululaiset ole koulussa ja sen jälkeen tarvittaessa ip-kerhossa ( ekaluokkalaiset). Ja kyllä koululainen pystyy olla kotona yksin, tai kaverin seurassa pari tuntia.
Linkitit sen MLL;n ohjeen, siinä kyllä sanottiin että alakoululaisen ei tulisi olla yksin kotona..

Mikä on se ikävuosi raja, jolloin sinun mielestäsi ei ohjetta tarvi noudattaa? Saako rajan päättää jokainen itse`?

"annika"
[QUOTE="Frozenia";25283960]Meillä vajaa 6kkn ikäinen on yksin nukkumassa kun haen postin (n. 5-10min), haen puita yms. Niin ja kauheaa, nukunki joskus. Suihkussa käyn vaikka lapsi olisi hereillä. Jos alkaa jossitteleen mitä kauheaa VOI tapahtua, niin paras on rakentaa lasikupla, jossa voit viettää lapsen kanssa seuraavat 18 vuotta. Aina voi tapahtua vaikka mitä, mut millä todennäköisyydellä ne kauheudet tapahtuu just sillon kun oot niitä roskia viemässä? Miten kukaan meistä on yleensä olemassa, kun ennen ei suojeltu lapsia kaikelta, ei ollu konttauskypäriä, kännyköitä eikä edes niitä iltapäiväkerhoja, joita nykyään tuntuu että pitäis olla vielä yläasteikäsilleki.

Oon kulkenu jo eskarissa yksin n. 2 kmn matkan, 7-vuotiaana missä tahansa kelissä sama matka kouluun. Koulun jälkeen joko yksin kotiin odottaan että äiti tulee töistä viiden jälkeen, ei sillon mitään ip-kerhoja tunnettu tai ainakaan en oo semmosessa ollu, tai sit mummolaan, jonne piti pyöräillä autotietä pitkin 2 km. Mummo just tuossa muisteli kun oli puhetta ylisuojelevaisuudesta, et mun isä on vinssannu jo 3-vuotiaana pyörällä pitkin kyliä. Ja hengissä ollaan selvitty.[/QUOTE]

no 6kk ikäinen ei ehkä ehdi vahingoittaa itseään sillä aikaa kun haet postin? tuskin itse pääsee pois sängystään, eli on siellä turvassa? VÄHÄN eri asia kuin kaksvuotias joka voi laittaa levyn päälle ja alkaa keittää itselleen aamupuuroa tai kuristaa itsensä kengännauhaan?

ja aplle, etk voi hommata katoreppua/rinkkaa, ja kantaa selässä sen kaksvuotiaan?

"vieras"
Ap on LAISKA!!! Itse raahasin eskarilaisen mukana 4v, 3v ja vauvaa koko viime vuoden. Nyt ekaluokkalainen eikä halua yksin pimeinä aamuina kävellä (kavereita ei kulje samalta suunnalta) niinpä minä, 5v, 4v ja 1,5v kävelemme myös nämä koulumatkat. Matkaa on suuntaansa alle km ja mielestäni se on meille kaikille hyvä pieni aamulenkki josta päivä alkaa :) Myös pienin kävelee itse!!

EN uskaltaisi jättää pieniä yksin!! Meillä ekaluokkalainen ja 5v saavat toisinaan olla 15min keskenään kun vien miehen raksalle. Silloinkin olemme puhelimen päässä. Mutta en jättäisi heille 4-vuotiasta vahdittavaksi saati sitten 1.5-vuotiasta!!

"vieras"
älä viitsi olla tyhmä! On ihan eri asia olla kuitenkin viereisessä huoneessa tai 10m päässä postilaatikolla kuin jossakin kaukana hakemassa/viemässä lasta ja muut keskenään kotona. Eikö järki jo sano?

Ei tuon ikäisiä jätetä yksin. Ei ikinä! Jos ei jaksa hiukan nähdä vaivaa, niin kannattaa varmaan jättää se eskari sitten väliin. Pakollinen kun se ei ole!
ja kohta täällä kiljuttaisi että ompa välinpitämätön akka kun ei lastansa vie edes eskariin.....

Jos se kaheksaksi sinne eskariin meno on NIIIIIN hirveen vaikeeta niin mikset vie lasta vähän myöhemmin? Kun mun esikoisen eskari alko reilu vuosi sitte niin meillä oli vastasyntynyt vauva ja aamut tosiaan oli vähä hankalia. Mä vein sitte muksun puoli tuntia myöhemmin sinne eskariin eli yhdeksäksi, siinä jäi puoli tuntia enempi pelivaraa. Ei eskarin alkamisaika oo niin kirkossa kuulutettu kuin koulussa, sinne voi mennä vähä myöhemmikin taikka jättää jopa kokonaan välistä jos on huono päivä.

Yhteistyössä