Järjetön lantio+pakarakipu

Tietääkö kukaan voiko tämmöinen olla vielä "normaalia"??? Rv29 menossa ja siinä kunnossa ovat nyt lantion oikea puoli+oikea pakara etten tiedä miten pärjäilen synnytykseen asti saati sitten itse synnytyksen yli jos tämä ei helpota yhtään! Alaselän alue on oirehtinut jo pidempään, mutta olen koittanut kevyillä kävelylenkeillä ja venyttelemällä pitää tilannetta hallinnassa... Jo aiemminkin on tuntunut että kävelyn jälkeen selkä vasta onkin ollut lukossa ja kipeä, mutta ajattelin että parempi silti yrittää pysyä liikkeessä suht säännöllisesti. Tähän asti olen pistänyt kivun lantion löystymisen piikkiin, mutta nyt jo epäilyttää voiko sekään NÄIN rajua olla. Omin jaloin eteenpäin vielä rimpuillaan, vaikka hyvinkin vapaalla tyylillä ja melkeinpä missä vaan asennossa tuolle kipualueelle tulee yhtenään hirveitä lamaannuttavia sävähdyksiä. En osaa sanoa mikä asento oisi pahin, mutta kaikki nousemiset, kääntymiset ja kiertoliikkeet varmaankin... Lääkäriin olen menossa iltapäivällä, mutta tuskissani kyselen josko joku tällä palstalla tietää vastaavasta jotain. Neuvolalääkäri kun nimenomaan kaikesta huolimatta suositteli vaan kävelyn lisäämistä, ja lopputulos on tässä nyt sitten. Pahemmaksi vaan meni! Itseä on alkanut epäilyttää, että oiskohan joku välilevy tai nikamia paikoiltaan? Mitään puutumisen tunnetta ei kyllä jaloissa tai muualla ole. Toisaalta voiko raskaana millekään "nikamanniksauttajalle" edes mennä vaikka tuosta olisikin kyse? Sääli kun huomio menee nyt niin paljon tällaiseen hurjaan kipuun, vaikka muuten vielä ehtisi hyvin nauttia raskaudesta!
 
Tulin juuri itse ensimmäiseltä fysioterapiakäynniltä täysin samanlaisten kipujen takia. Terapeutti sanoi, että johtunee vatsan painon aiheuttamasta selän asennon muutoksesta, mikä taas aiheuttaa pakaralihasten kiristymistä. Kävelylenkkien pitäisi olla niin lyhyitä, että oikea asento pysyy eli kipuilua ei tule. mieluummin sitten useasti päivässä. Lisäksi näytti pari liikettä, mitä kotona tulisi tehdä. Paineli ja hieroi pakaroita ja lantion aluetta ja todella kipeät oli mulla siellä paikat. Hieronta sinullekin varmaan auttaisi, jos vaan saat lähetteen fysioterapeutille.
 
Ai meitä on enemmänkin.. ikävä tai mitensen nyt ottaa mukava kuulla.
Aloittajan oireet kuullostaa iskias säryltä. Itselläni ollut ennen raskauttakin mutta nyt se vasta kivun lykkäs. Eilen en enään päässyt yksin vessaan ja kieltämättä oli niin kipeä että itku tuli. tänään kävin lääkärissä ja eihän siihen voi oikeen mitään muuta määrätä kuin panadolia missä ei kaiken lisäksi ole sitä tulehduskipulääkettä mitä esim. buranassa. Eli eletään nyt sitten tän kanssa. Toivottavasti menee meiltä kaikilt apian ohi ja sadaan nauttia kesästä :)
Pieni kävely ja venyttely ei ole pahitteeksi mutta kuuma ja kylmä vaihtelu on. Ei siis saunaa, kuuma suihkua yms. tämä siis minun käsitykseni...
Vointeja
Miiuli 24+2
 
Iiris
Ihan sama juttu! Kävelylenkillä olen huomannut, että aika tasan 25 minuuttia menee ihan hyvin, mutta sitten iskee kipu. Tai siis vasen pakara alkaa pikkuhiljaa kipeytyä, ja jos sattuu olemaan kauempana kotoa, ja kävelyaika menee reilusti yli puolen tunnin, niin jonkusta aikaa lenkin jälkeen kipu voimistuu entisestään. Seuraavana päivänä kaikki voi olla taas ihan ookoo, mutta homma uusii heti, jos kävelee/kantaa/joutuu seisomaan ym. pidempään. Kipu on yllättävän kova, eikä ennen raskautta ole ollut vastaavanlaisia ongelmia.

Sitä olen minäkin miettinyt, että koska kipu yleensä levossa vuorokauteen hellittää, niin onko se vaan parempi ikään kuin kiusata tuota pakaraa ja pysyä liikekannalla...

Iiris 21+3
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:10 Miiuli kirjoitti:
Ai meitä on enemmänkin.. ikävä tai mitensen nyt ottaa mukava kuulla.
Aloittajan oireet kuullostaa iskias säryltä. Itselläni ollut ennen raskauttakin mutta nyt se vasta kivun lykkäs. Eilen en enään päässyt yksin vessaan ja kieltämättä oli niin kipeä että itku tuli. tänään kävin lääkärissä ja eihän siihen voi oikeen mitään muuta määrätä kuin panadolia missä ei kaiken lisäksi ole sitä tulehduskipulääkettä mitä esim. buranassa. Eli eletään nyt sitten tän kanssa. Toivottavasti menee meiltä kaikilt apian ohi ja sadaan nauttia kesästä :)
Pieni kävely ja venyttely ei ole pahitteeksi mutta kuuma ja kylmä vaihtelu on. Ei siis saunaa, kuuma suihkua yms. tämä siis minun käsitykseni...
Vointeja
Miiuli 24+2
Minulla taas sauna on ollut se, joka on poistanut kipua edes hetkeksi! Eli lämpö on minulle hyväksi... Kylmä tekee iskiakselle kuulemma huonoa. On meitä moneen junaan :D
 
Hei kaikki kohtalotoverit! Meitähän onkin tosiaan useampia, ja vaikkei tätä nyt missään nimessä kenellekään toivoisi niin lohduttaahan se tietää ettei oma selkä olekaan ehkä ihan poikkeuksellisen huono! Tulin äsken lääkäristä, ja sattui kohdalle ihana symppis, joka tutki huolella ja jaksoi kuvien kanssa jakaa nikamatietoutta :) . Omalla kohdallani näyttäisi hyvinkin todennäköiseltä että ongelma löytyy lantion SI-nivelestä. Sen vaivat voi aiheuttaa justiinsa iskias-tyyppistä kipua ja muuta kovaa kipua. Eli vääristynyt lantion asentohan se perimmäinen syy näyttäisi sitten olevan näihin vaivoihin. Ja yksi vinottainen venytysliike on tainnut pahentaa vielä asiaa kun ympäröivät lihaskiinnikkeet (nyt ilmeisesti jokunen niistä tulehtunut) on raskauden myötä löystyneet ja nuljahtelee siksi helpommin. Joka tapauksessa mitään sille ei isommin ole ilmeisesti tehtävissä ja Panacod-reseptin sain vaan itsekin lääkäristä mukaan. No, vatsan hyvään lihastukeen kuulemma kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota istui tai seisoi tai käveli tai venytteli tai mitä vaan. Lääkärikin kyllä myönsi, ettei se pallomahalla ole aina niin helppoa :/ ... Ai niin ja edelleen on silti hyvä vähän liikuskellakin kaikesta huolimatta, eikä jäädä ihan paikoilleen. Ihan hirveän paljon tsemppiä teille kaikille, jotka olette samassa veneessä ja koitetaan pysyä reippaina kun se itkeskelykin sattuu niin hitsin paljon! Eli jaksamista kaikille ja jos ei tuosta kokonaan pääsisikään eroon niin mahdollisimman paljon mukavia ja kivuttomia hetkiä odotukseen!
 
Torrakko
Etsin tänään tietoa nivuskivuista ja löysin samalla vinkin kaikkiin lantionseudun virheaentojen aiheuttamiin särkyihin, niin iskias kuin muihinkin.

Neuvo oli se, että lilluttelee itseään lämpimässä vedessä ja liikkuu samalla hiukan. Ei siis mitään urheilua vaan lihasten rentoutusta. Voisihan sitä piruuttaan kokeilla ja ostaa vaikka sarjalipun kylpylään. =)
 
mulla oli kanssa löystymisestä johtuvaa kipua lantion/pakaran seudulla pari-kolme viikkoa...maatessa/nukkuessa kipu vielä paheni.kun kuulemma tulehtunut kyseisen alue niin siinä asennossa pääsee turpoamaan.
kävin pari kertaa fysioterapiassa...hain vuokraamosta sellaisen paksun vyön si-vyö nimeltään-kiristettiin lantiolle tukeen niveliä...en tuota käyttänyt kuin 4-5pvää kun koin sen olevan töissä tiellä..
kylmäpussia suositeltiin 2-3kertaa päivässä 10-20min käyttään..vei kipua pois..
toi kipuilu oli yhtä tuskaa kun makuulta/matalalla istuessa ei meinannu ylös päästä..joulukuussa oli tätä kipua sekä helmikuussa...nyt viikkoja 37 eikä noiden jälkeen ole oireillu
 

Yhteistyössä