Moikka! Ihanaa löytää vertaistukea! Kovin on kyllä hiljaista, olisi mukava kuulla, miten teillä menee, onko joku saanut apua?
Tarinani lyhyesti:
Marraskuussa säärestä lähti aaltomainen "pistelyhumahdus" koko kroppaan, päähän asti. Pelästyin, päivystyksessä lääkäri totesi (tutkimatta) jännitysniskan, sirdalud+ tulehduskipulääkekuuri. Kuuri aikana alkoi lievä huimaus/ epätasapainon tunne. Luulin sen johtuvan lääkkeestä, mutta oireet eivät hävinneet kuurin jälkeen.
Tästä lähtien epätasapainon tunne ja keinuva/ kaatava huimaus on jatkuvasti pahentunut. Tällä hetkellä keinunta tuntuu jo maatessakin (siis aina, myös istuessa, seisoessa, kävellessä..).
Lisäksi kasvot, kädet ja jalat kihelmöivät ja pistelevät vaihtelevasti. Niskaa/ hartioita ei särje, lihakset eivät ole jumissa mitenkään erikoisesti.
Pään ja koko rangan MRi puhdas (kaularangassa oikoryhti). Niska rahisee kun liikuttaa. OMT fyssari sanoi että niskassa yliliikkuvuutta nivelissä. Totesi kuitenkin että minussa ei ole fyssarin näkökulmasta hoidettavaa :O Mietin, ettei tunnustellut niskanikamia tai kallonpohjaa, vatkasi vain hartioita ja käänteli ja väänteli niskaa. Voisiko huimaus KUITENKIN johtua niskoista? Koitan sitä tässä itselleni vakuutella, mutta on todella vaikea uskoa. Ja kun huimaus pahenee jatkuvasti?! Olen lenkkeillyt, tehtyt niskaa vahvistavia liikkeitä yms. Ei tunnu auttavan. Olen käynyt oireiden alussa fyssarilla ja tosiaan 2 kertaa OMT fyssarilla. Neurologi sanoi ettei löydä mitään neurologista sairautta (ensin heitti fibromyalgian ja toisena sen, että hermostoni on ylivirittynyt ja nämä oireet johtuvat siitä) ja nyt olen 3 viikkoa syönyt Triptyl 10mg. Kahden viikon jälkeen pään sumuisuus helpotti ja keinunta tuntui vain vartalossa. Nyt tuntuu, että keinunta on pahentunut (välillä huojun paikallani seistessä niin että muutkin sen näkee!) ja pään sumuisuus pukkaa takaisin.
Korvalääkäri totesi ettei korvissa/ tasapainoelimissä vikaa, eikä löytänyt silmävärvettä (ei siis asentohuimausta). Korvat tinnittää ja kuulo hieman alentunut, mutta tämä erillinen asia.
Olen jo aivan paniikissa oireista, tämä epätietoisuus tekee minut todella ahdistuneeksi!
Pakko lähteä kohta hakemaan mielialalääkkeitä jotta selviän järjissäni. Pelkään vain, että jos itse lähden sille tielle, ei fyysisiä tutkimuksia enää tehdä vaan oireet laitetaan psyykkisiksi?
Mihin seuraavaksi? Mitä tutkimuksia vielä voi tehdä? JOS niskasta, miten saisin oireet edes HETKEKSI paremmiksi, jotta voisin uskoa niskaongelmaan, eikä mihinkään vakavampaan? Entä jos kyseessä on hermoston ärsytystila? Mikä siihen auttaa ja kaunako siihen menee??
Olen erittäin kiitollinen jos joku vastailisi!!
-Pippari