Jäätävää dataa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
25.1.2022 ketjun aloituksen jälkeen Suomen somekeskustelukulttuuri on vain kurjistunut.
Somen selailu puolestaan pitää aivot koko ajan kierroksilla eivätkä ne todellisuudessa pääse lepäämään, vaikka katsoisinkin pelkkiä kissavideoita.

Älylaitteiden sininen valo taas sotkee melatoniinin tuotantoa ja unirytmiä.

Aivot tarvitsevat aikaa ihan vain olla. Tästä Vornanen on saanut omakohtaistakin oppia.

– Saatoin seurata luentoa tai lukea tieteellistä artikkelia, sitten lähdin rauhoittumaan lenkille ja laitoin jonkun tietopodcastin päälle. En osannut antaa aivoille niiden kaipaamaan oppimishetkeä.

Oppimista edistää se, että antaa mielen rauhoittua eikä puske päähän koko ajan jotain uutta.
Lenkillä voi olla fiksumpaa kuunnella esimerkiksi musiikkia tai linnunlaulua.
Lähteitä: Aivoliitto
 
vierailija
Somen selailu puolestaan pitää aivot koko ajan kierroksilla eivätkä ne todellisuudessa pääse lepäämään, vaikka katsoisinkin pelkkiä kissavideoita.

Älylaitteiden sininen valo taas sotkee melatoniinin tuotantoa ja unirytmiä.

Aivot tarvitsevat aikaa ihan vain olla. Tästä Vornanen on saanut omakohtaistakin oppia.

– Saatoin seurata luentoa tai lukea tieteellistä artikkelia, sitten lähdin rauhoittumaan lenkille ja laitoin jonkun tietopodcastin päälle. En osannut antaa aivoille niiden kaipaamaan oppimishetkeä.

Oppimista edistää se, että antaa mielen rauhoittua eikä puske päähän koko ajan jotain uutta.
Lenkillä voi olla fiksumpaa kuunnella esimerkiksi musiikkia tai linnunlaulua.
Lähteitä: Aivoliitto
Juu ja Suomi valuu alaspäin koululaisten oppimisvertailuissa muihin maihin. Tyhmyys tiivistyy.
 
vierailija
Ihmettelen näitä valittajia jotka tylyttävät toisten mielipiteitä esim. menemällä henkilöön tai lällättelemällä muuten.
Fiksumpi vaihtoehto olisi ampua toisen väite alas asialla?
Voin kyllä myöntää, että just sinun jutut ovat omaa verenpainetta nostaneet jossain vaiheessa. Heittelit jossain vaiheessa tänne tuelta kaiken maailman videoita. Mielestäni ne aika hyvin ammuttiin alaskin, mutta eihän se suhun vaikuttanut millään muotoa.

Verenpainetani kyllä laski sitten huomata se, että palstalla oli monia muita, jotka todistivat monien linkkiesi arvelattuvuuden. Eriyisesti nämä koskivat tätä Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.

Mielestäni sinun esittämänä nuo vaatimukset asiallisesta keskustelusta tuovat mieleen venäläisen keskustelutaktiikaan. Esitetään pöyrisyttäviö väitteitä, joita todistellaan epämääräisistä lähteistä tulleilla videoilla ja teksteillä, Saadaan muut kuumenemaan ja itse säilytetään tyyneys. Sitten toivotaan, että "pysyttäisiin asiallisena". Klassinen, etenkin venäläisten tahojen käyttämä, taktiikka.

Sinällään minä olen ennen suhtautunut Venäjään toivorikkaasti. Olen jotenkin sympannut heitä. Onneksi olen pysytynyt myöntämään, että olen ollut väärässä. Lähes pelkkää pahaa sieltä on viimeiset sata vuotta tullut, ainakin valtionjohdon yms. tasolta. Venäjä-mielisten kanssa keskustelu millään keskustelupalstalla ei ole antoisaa. Tämä asia oli pohjimmiltaan sama jo 70-80-luvulla. Silloin ei toki ollut keskustelupalstoja netissä.
 
vierailija
Juu ja Suomi valuu alaspäin koululaisten oppimisvertailuissa muihin maihin. Tyhmyys tiivistyy.
Tää on toki totta, samaan aikaan tulleet koulu-"uudistukset" olivat väärään suuntaan. Haastava aika silti. Fakta on vaan se, että kun kaikki muuttuu nopeasti, niin vaikea tehdä oikeansuuntaisia muutoksia. Koulumaailmassa olisi varmaan parempi olla ollut hidas näissä muutoksissa. Ei tarkoita paluuta 60-luvun kouluun...

Toinen juttu on tietenkin se, että nyt ne kaiken maailman "elämänkoululaiset" pääsee aukomaan mielipiteitään netissä ihan siinä kuin vaikkapa oikeat asiantuntijat. Vaikka koulutustaso yleisesti noussut, niin tuntuu siltä, että eduskuntaankin pääsee paljon enemmän vähemmän kouluja käyneitä.

EI sillä, että koulut pelkästään aina autuaaksi tekisivät. Yleensä kumminkin ne pelkän peruskoulupohjan omaavat eivät hallitse sitä peruskoulupohjaakaan kovin hyvin...
 
vierailija
Koska tämä kehitys alkoi? Voisin kuitenkin kuvitella, että joskus on kehityttykin, että tänne on päästy.
Ehkä mukavuuden halu on kasvanut eikä tehdä kaikkea opiskelun eteen. Ollaan mukavuuden haluisia nyt opiskellessa panostamatta opiskeluun riittävästi, eikä sitten kun ollaan valmistuttu ja ollaan töissä.
Monet on varmaan mamman ja papan lompsalla on nyt mukavampaa, kuin päätyökseen päntätä tietoa opiskelemalla täysillä.
 
vierailija
Ehkä mukavuuden halu on kasvanut eikä tehdä kaikkea opiskelun eteen. Ollaan mukavuuden haluisia nyt opiskellessa panostamatta opiskeluun riittävästi, eikä sitten kun ollaan valmistuttu ja ollaan töissä.
Monet on varmaan mamman ja papan lompsalla on nyt mukavampaa, kuin päätyökseen päntätä tietoa opiskelemalla täysillä.
OPH lakkautus tai henkilöstön jakautus varhaiskasvatukseen on ainoa juttu korjata ne virheet
 
vierailija
Mä luin saman jutun ja oli tavallaan hyvä huomata, että muissakin tällaiset keskustelupalstat aiheuttavat kuohuntaa, Itsekin olen huomannut sykkeen kiihtyvän tietyissä keskusteluissa, jotka lopulta eivät johda mihinkään vaan ovat pelkkää vänkäämistä suuntaan ja toiseen.

Huomaan voivani paremmin, kun en käy tällä palstalla tai FB:n keskusteluosioissa.
Vatuloimistako?
 
vierailija
Mä luin saman jutun ja oli tavallaan hyvä huomata, että muissakin tällaiset keskustelupalstat aiheuttavat kuohuntaa, Itsekin olen huomannut sykkeen kiihtyvän tietyissä keskusteluissa, jotka lopulta eivät johda mihinkään vaan ovat pelkkää vänkäämistä suuntaan ja toiseen.

Huomaan voivani paremmin, kun en käy tällä palstalla tai FB:n keskusteluosioissa.
👍
 
vierailija
Keskustelu täällä on aika kummallista. Ei ilmennä käsitystäni keskustelusta, jossa erimieliset voivat päätyä jonkinlaiseen kompromissiin. Monet iskevät kehiin roskalehtien lööppejä tai esittävät muuten vaan omia mielipiteitään ja surutta tyrmäävät vastaansanojat.. Aika vaikeaa on täällä oikeasti keskustella.
Kyllä on muutakin tekemistä
 
vierailija
[QUOTE="vierailija, post: 3426027]
Meinaatko että palstan kirjoittajat syövät sianruokaa?
[/QUOTE]
En tiedä mitä muut syö mut sillä niitä on lihotettu vuosikymmenet mut ihmiselle siinä ei ole ravinteita joten mikäettei?
 

Yhteistyössä