Jääkö diapameihin helposti koukkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28864352]Sori tyhmä kysymys... Mutta mihin tarkoitukseen/tarkoituksiin tuota diapamia otetaan??[/QUOTE]

Akuutin ahdistuskohtauksen hoitoon. Epilepsiakohtauksen hoitoon (suppona).

No mitä nyt hittoa!! Mä ymmärsin että se on vähän niinkun ahdistusta ennaltaehkäsevä pilsu. Joten aina kun luulen et jokin saattais alkaa jännittää, nappasen sellasen. Välillä parikin, jos tuntuu että jännittää enemmän. Käytän sitä usein myös illalla rentoutumiseen, että sais paremmin unta. Millasessakohan kusessa mä oikeen tuun olemaan sit kun noi loppuu...

[QUOTE="vieras";28864403]No mitä nyt hittoa!! Mä ymmärsin että se on vähän niinkun ahdistusta ennaltaehkäsevä pilsu. Joten aina kun luulen et jokin saattais alkaa jännittää, nappasen sellasen. Välillä parikin, jos tuntuu että jännittää enemmän. Käytän sitä usein myös illalla rentoutumiseen, että sais paremmin unta. Millasessakohan kusessa mä oikeen tuun olemaan sit kun noi loppuu...[/QUOTE]Veikkaan että aikamoisessa.

[QUOTE="vieras";28864403]No mitä nyt hittoa!! Mä ymmärsin että se on vähän niinkun ahdistusta ennaltaehkäsevä pilsu. Joten aina kun luulen et jokin saattais alkaa jännittää, nappasen sellasen. Välillä parikin, jos tuntuu että jännittää enemmän. Käytän sitä usein myös illalla rentoutumiseen, että sais paremmin unta. Millasessakohan kusessa mä oikeen tuun olemaan sit kun noi loppuu...[/QUOTE]

Jatkan juttua. Voiko ihan yleislääkärit määrätä pameja? Mulle määräsi psykiatri, mut mulla ei oo varaa mennä sinne vähään aikaan. On noita onneks viel, mut sit kun loppuvat...

[QUOTE="vieras";28864415]Jatkan juttua. Voiko ihan yleislääkärit määrätä pameja? Mulle määräsi psykiatri, mut mulla ei oo varaa mennä sinne vähään aikaan. On noita onneks viel, mut sit kun loppuvat...[/QUOTE]Kyllä voi, lääkäri kuin lääkäri.

[QUOTE="vieras";28864420]Kyllä voi, lääkäri kuin lääkäri.[/QUOTE]

Entä mahtaako niillä olla suuri kynnys määrätä niitä? Tai että onkohan helppo saada taas?

[QUOTE="vieras";28864425]Entä mahtaako niillä olla suuri kynnys määrätä niitä? Tai että onkohan helppo saada taas?[/QUOTE]Vaikea sanoa, riippuu ihan lääkäristä. Jotkut on niin bentsokielteisiä etteivät kirjoita niitä koskaan, kenellekään. Ennen oli helpompi saada niitä, ja kyllä niitä tuli sit syötyäkin. Mutta onneksi ne ajat on mun osalta ohi.

[QUOTE="vieras";28864435]Vaikea sanoa, riippuu ihan lääkäristä. Jotkut on niin bentsokielteisiä etteivät kirjoita niitä koskaan, kenellekään. Ennen oli helpompi saada niitä, ja kyllä niitä tuli sit syötyäkin. Mutta onneksi ne ajat on mun osalta ohi.[/QUOTE]

kauanko söit ja söitkö ohjeiden mukaisesti?

Noh, 2mg:n diapami kerran päivässä on melko pieni annos mutta jos olet kuukauden ajan ottanut päivittäin niin aika todennäköisesti saat vieroitusoireita lopettaessasi/vähentäessäsi lääkettä. Ja mitä pidempään jatkat päivittäistä käyttöä niin sitä varmemmin/sitä pahempia vieroitusoireita saat.

Onko lääkettä siis määrätty otettavaksi päivittäin vai tarvittaessa? Välipäiviä kyllä kannattaisi pitää, keho myös tottuu nopeasti eikä sama määrä kohta enää autakaan. Jos kyseessä on pidempiaikainen ahdistus niin fiksumpaa olisi ehkä aloittaa rinnalle jokin masennuslääke (joka auttaa myös ahdistukseen) kuin nappailla päivittäin pameja.

• Tykkää
Reactions: Porho
[QUOTE="Loretta";28864716]Noh, 2mg:n diapami kerran päivässä on melko pieni annos mutta jos olet kuukauden ajan ottanut päivittäin niin aika todennäköisesti saat vieroitusoireita lopettaessasi/vähentäessäsi lääkettä. Ja mitä pidempään jatkat päivittäistä käyttöä niin sitä varmemmin/sitä pahempia vieroitusoireita saat.

Onko lääkettä siis määrätty otettavaksi päivittäin vai tarvittaessa? Välipäiviä kyllä kannattaisi pitää, keho myös tottuu nopeasti eikä sama määrä kohta enää autakaan. Jos kyseessä on pidempiaikainen ahdistus niin fiksumpaa olisi ehkä aloittaa rinnalle jokin masennuslääke (joka auttaa myös ahdistukseen) kuin nappailla päivittäin pameja.[/QUOTE]

Tarvittaessa otettavaksi. Masennuslääkkeitä kokeiltu, mutta niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Diapamit ovat auttaneet toivotulla tavalla.

Itse en uskaltaisi. Laitokseen saavat enne viedä kuin alan äyttää psyykenlääkkeitä. Se on tuhon tie, se on nähty. Oikeita ratkaisuja pitää hakea ongelmiin, ei mitään kemiallisiä kepposkonsteja.

[QUOTE="vieras";28864949]Kyllä 2mg auttaa lievään ahdistukseen. Itselläni myös valitettavasti heikentää muistia ja keskittymiskykyä.[/QUOTE]

Varmana auttaa. Oon kerran saanut, silmäleikkaukseen mennessä ja kyllä se vei jännityksen ihan kokonaan pois. Ja väsytti. Ja oli iloinen olo.

[QUOTE="vieras";28865004]Mutta jos kaapissasi jostain syystä olisi pameja niin vetäisit nassuun välittämättä sun päihteettömyysperiaatteista??[/QUOTE]

Mikä periaate? Kato hänen nimimerkkiä.

[QUOTE="vieras";28865004]Mutta jos kaapissasi jostain syystä olisi pameja niin vetäisit nassuun välittämättä sun päihteettömyysperiaatteista??[/QUOTE]

No en varmaan koko ajan, mut jos ois ihan lääkäri määrännyt, niin kyllä vois olla aika iso kiusaus ottaa niitä myös turhaan.

eikös tämä lääkitys ole tilapäiseen ahdistukseen oireiden lievittämiseen ihan ok, mutta koukuttaa ilm. pitemmässä käytössä. Enemmänkin lähtisin selvittämään mistä oireet johtuvat ja sitä hoitaisin, masennusta ei ilm. ole, lääkitykset eivät auttaneet, paniikkihäiriöitä, muuta uupumusta/stressiä, lab. ilm. otettu eikä niissä mitään erityistä.

Mun mielestä lääkettä ei kannattaisi ottaa varalta, vaan sitten vaan jos oikeesti ahdistaa ja tuntuu ettei selviä ilman. Muuten voi käydä silleen, et ku on tottunut oleen pameissa koko aika, niin sit kun ei otakaan, niin jännitys ja kaikki tuntuu paljon kamalammalta, kuin muistikaan.

• Tykkää
Reactions: Porho ja Cassyput

Yhteistyössä