Jaa. Oonko mä nyt väsynyt vai tuleeko teille tästä hassu olo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nonna:
No ei kai voi oikeasti olla noin paljon merkitystä kummin valinnassa, ovatko he naimisissa vai ei? Varsinkin jos kuitenkin asuvat yhdessä ja ovat pitkään olleet yhdessä. Voihan sitä itse mennä naimisiin, mutta ei vaatia sitä muilta. Ei varmasti tee ihmisestä huonompaa kummia, vaikkei naimisissa olisikaan...
Aivan oikeassa oot tässä...

mulla on se periaate että pariskunnan tulee olla naimisissa että otetaan kummiksi.. älkää kysykö miksi koska en sitä päähän pinttymää ymmärrä itsekkään :(
mutta pyydettiin miehen veljeä kummiksi tekstiviestillä niin Hän vastasi että tulemme mielellämme kummiksi :o
Ja kaiken lisäksi olen halunnut saman verran kummeja joka lapselle eikä veljen naisystävää (jota en ikinä ollut edes nähnyt) ollut laskettu mukaan.
No minä en kehdannut meteliä nostaa kun joku väkisin tahto kummiksi.
Tulihan se kummitäti sitten kun neiti oli 6kk ikäinen niin katsomaan ja sanoi kun on niin huono käymään kylässä :o
siis eka kerta kun minä näin hänet.
Todella mukava ihminen mutta en ymmärrä miksi ei tullut kastejuhlaan kun välttämättä kummiksi halusi. (miehen veli tuli)

Sun kengissä vastaisin kyllä jos haluaisin että mielelläni haluaisin kummiksi.
Kuitenkin kyse on väärinkäsityksestä eikä varmaan muusta.
Toki asian voi selvittää ihan rehellisesti puhumalla niin ei jää vaivaamaan mieltä.

No tuo on toki eri asia jos et ikinä ole ihmistä nähnytkään:)
Mutta jos ihmiset muuten on normaalisti suhteessa (paitsi ei naimisissa) ja kumpikin yhtä läheisiä lapselle, ja heidän kanssa ootte paljon tekemisissä, niin aika tylyä jättää toinen tuollaisesta syystä ulkopuolelle. Vaikka jokainen tietysti itse kumminsa valitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos te olette naimisissa ni silloin oletettavasti ainakin mun mielestä se ois automaattisesti kummatkin kummeiksi. Eri asia sitten jos seurustelee ja ei olla naimisissa.

Mä ajattelen toisin... Vaan sitä pyydetään jolta kysytään, mikäli ei toisin mainita. Sanamuoto ratkaisee.

Meillä on pojan "kummeina" neljä henkilöä, joista kaksi on ns. perheellisiä.... Toinen naimisissa, toisella avokkinsa kanssa lapsi (kysyttäessä ei tosin kummallakaan näin ollu vaan molemmat oli lapsettomia ja avoliitossa) . Pohdittiin toki pyydetäänkö myös puolisoa, mut päätettiin toisin. Toinen oletti myös puolisoa pyydettävän, mut oikasin asian samantien. Henkilöissä ei ole mitään vikaa, sopisivat kyllä hyvin kummeiksi, mutta sit olis pitäny pyytää kummeja enemmän tai jättää ne kaks muuta pois.

Kukin tavallaan. Mut ei o pakko pyytää molempia. Vähän jäi kyllä sellanen fiilis sun kertomasta, että aattelivat kohteliaisuussyistä kysyä myös sulta.

Mä pyysin serkkuani tyttöni kummiksi, mutta en tämän aviomiestä, koska hänen kanssaan ei olla oikein missään tekemisissä, nähdään ehkä 1 parissa vuodessa, tosin nyt kerran vuodessa tytön synttäreillä, eikä serkkuni ainakaan oo sanonut että mies olis loukkaantunut tästä.

Meillä oli ihan sama juttu, miehen veli kysyi mieheltä tätä kummi asiaa ja mies sitte myöhemmin kerto mulle. Mä olin ihan että :o kysykö ne muakin..Mies oli että "jaa, kyllä kai, miksei ois ja en oo kyl varma".

Mä sitte soitin veljen vaimolle ja kysyin.. Tää oli ihan että just joo, kylläpä on hänen miehensä oli kivasti asian esittäny että TIETYSTI halutaan myös sinut kummiksi...

Jospa se menee teilläkin näin..

Muuten, ihan sivuseikka, sivuaakin aihetta vain kaukaisesti ;). Kun pariskunnasta pyydetään kummiksi vain mies, eikä pariskunnan naisella ole mitään siteitä lapseen tai tämän vanhempiin, kenen luulette ostavan ne (surullisen)kuuluisat lahjat? Harvempi mies kun kuitenkaan lelukauppoja sillä silmällä kiertelee? Ja kuka ottaa lapsen hoitoon ja viettää tämän kanssa aikaa? Pariskunnan mies, se kummi?

Mä tunnen parin, joka on naimisissa ja vain miestä pyydettiin serkkunsa lapsen kummiksi. Mies suostui ja ilmeisesti kaikki olettivat naisen kuitenkin hoitavan ne kummin "velvollisuudet". Kauheaa marmatusta kun nainen EI osta niitä lahjoja miehensä kummilapselle, EI pyydä tätä hoitoon EIKÄ mene paikan päälle hoitamaan. Kerran synttäreiden sattuessa nainen oli lähdössä ystäviensä kanssa risteilylle, eikä siis mennyt juhlimaan miehensä kummilapsen synttäreitä. Hirveä marmatus siitäkin saatiin aikaan, kun ei voi yhtä reissua perua!! Ei liene yllätys, että minäkään en ole lapsen vanhempien silmissä enää kovin suosittu, kun kyselin, miksi tämän naisen pitäisi ne miehensä kummivelvollisuudet hoitaa, kiukutelkoot sille miehelle ;). Joo... suku on välillä kiva juttu :D.

Kun pariskunnasta pyydetään kummiksi vain mies, eikä pariskunnan naisella ole mitään siteitä lapseen tai tämän vanhempiin, kenen luulette ostavan ne (surullisen)kuuluisat lahjat? Harvempi mies kun kuitenkaan lelukauppoja sillä silmällä kiertelee? Ja kuka ottaa lapsen hoitoon ja viettää tämän kanssa aikaa? Pariskunnan mies, se kummi?
Meidän pojalla on kummina miehen kaveri, mies ilman puolisoaan. Mun käsittääkseni ihan ite ostaa lahjat ja on lapselikkanakin ollu, tosin puoliso ja kylään poikennu siskokin auttoi hoitamisessa.

...kaikki olettivat naisen kuitenkin hoitavan ne kummin "velvollisuudet".
Toi on kummallista mun mielestä. Ei sillä puolisolla o mitään velvollisuutta, joten eihän sen tarvi miehensä velvollisuuksia hoitaa. Saa kyllä, jos tahtoo auttaa ja olla mukana, mut velvollisuutta ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Kun pariskunnasta pyydetään kummiksi vain mies, eikä pariskunnan naisella ole mitään siteitä lapseen tai tämän vanhempiin, kenen luulette ostavan ne (surullisen)kuuluisat lahjat? Harvempi mies kun kuitenkaan lelukauppoja sillä silmällä kiertelee? Ja kuka ottaa lapsen hoitoon ja viettää tämän kanssa aikaa? Pariskunnan mies, se kummi?
Meidän pojalla on kummina miehen kaveri, mies ilman puolisoaan. Mun käsittääkseni ihan ite ostaa lahjat ja on lapselikkanakin ollu, tosin puoliso ja kylään poikennu siskokin auttoi hoitamisessa.

...kaikki olettivat naisen kuitenkin hoitavan ne kummin "velvollisuudet".
Toi on kummallista mun mielestä. Ei sillä puolisolla o mitään velvollisuutta, joten eihän sen tarvi miehensä velvollisuuksia hoitaa. Saa kyllä, jos tahtoo auttaa ja olla mukana, mut velvollisuutta ei ole.

Kiva, teillä on asiat siis mukavasti :).

Eikä tuo tuntemani parin nainen mikään hirviö ole, joka ei nyt periaattestakaan halua tälle lapselle ostaa lahjoja tai hoitaa. Tuosta kirjoituksestani saa nyt kyllä sen kuvan. Hän vain pahoitti mielensä kun asia tuotiin hänelle ikävässä sävyssä esiin, "kun sä et voi edes lahjoja ostaa tai edes hoitaa lasta, kun se miehesi ei kerran osaa...". Eikä tietysti suoraan lapsen vanhemmilta vaan kiertokautta tämäkin viesti naiselle pläjäytettiin.

Yhteistyössä