ja siis NYT meni hermot tähän imettämiseen, se loppu just!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "takku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"takku"

Vieras
5kk syö edelleen pisimmillään 2 tunnin imetysväleillä, sekä yöllä että päivällä. Olen aivan poikki! Ei oikein jaksa päivälläkään touhuta näiden muiden kanssa kun yöt on jatkuvaa imetystä.
Lisäksi nyt on alkanut raivoamaan rinnalla, eikä suostu syömään. Lopulta kokeilin tuttipulloa (aiemmin ei ole suostunut siitä syömään), ja siitä söi hyvin. Olen aina suoraansanottuna vihannut imettämistä, se on aina tuntunut pelkästään ahdistavalta. Tiedän sen olevan lapselle tärkeää joten siksi sitä teen, mutta nyt tuntuu etten kestä enää hetkeäkään!! Kriiseilen tästä kovin, koska tuntuu itsekkäältä ajatella näin, mutta koskaan en ole kenenkään lapsen kohdalla tästä nauttinut.

Onko teitä olemassa muita?? Tuntuu että imettämisestä kuulee vain niitä tarinoita missä äiti tuntee itsensä hehkeäksi ja naiseksi ja vaikka mitä..minä tunnen olevani vain lehmä ja se vaikuttaa osin myös mun naisellisuuden tunteeseeni, eikä todellakaan positiivisella tavalla.. :(

Emmä ole koskaan siitä mitenkään erityisesti nauttinut eikä mulla ole koskaan ollut sen aikana mitenkään hehkeä olo. Yleensä täysin päinvastoin. Finnejä pukkaa, tissit vuotaa jne. Ei siinä kovin hehkeältä tunnu.

Mut se on niin vauvasta kiinni... Esikoisen kanssa oli ongelmia imetyksessä (ei syönyt, naposteli usein ja taas raivottiin rinnalla jne. Lopulta sain tietää, että johtuu refluksitaudista) ja inhosin koko touhua jo lopulta. Olisin varmaan jatkanut silti, jos vaan noista ongelmista ois päästy. Mut niiden syystä johtuen luvassakaan ei ollut helpotusta.

Jätkän kanssa homma oli ihan eri juttu. Se söi nopeasti ja oli pitkään tyytyväinen. Syöttämisestä ei ollut juurikaan "vaivaa". En mä mitenkään siitä nautikaan (siis imetyksestä), mut en inhonnut tms.

Itse en tuon ikäisen kanssa vielä ressais lopettamisesta..ootko kokeillut kiinteitä? ne pitää pidempään nälkää poissa,tai velliä illalla ennen nukkumaanmenoa! Ehdottomasti jos noin tiheään syö aloittaisin kiinteät..heti pottuja ja jos maha kestää,niin useamman kerran päivässä. Meillä lapsi on vieläki tissillä ja ikää jo 1v :) Pakko on ollut vähentää antamista,ja hermot meinaa mennä kun yöt roikkuu tissillä!!! En lopettaisi vieläkään päivä imettämistä ellen olisi raskaana.

[QUOTE="vieras";27568000]Syökö vauva kiinteitä? Jos ei, niin voisikohan kiinteiden aloitus pidentää noita imetysvälejä?[/QUOTE]

Ei syö vielä mitään kiinteitä, täysimetyksellä oltu tähän asti. Ehkäpäs yritän niillä jos saisi väliä pidemmäksi..aarrgh..

Mitäpä jos hankkisit rintapumpun ja pumppaisit vauvalle maitoa? Silloin vauva saisi rintamaitoa ja pullosta. Tällöin sitä maitoa voisi antaa joku muukin:)
Itse imetin kuopustani yli 2 v ja tiedän, se on välillä tosi rankkaa.Nykyään sähköpumppuja saa edullisesti ja se olisi nopiaa!!

Ja kyllä siitä imetyksestä oppii nauttimaan:) Kun osaa rauhoittua eikä hötkyile niin se on mitä ihanin tunne kun pieni tulee taputtamaan tissiä ja lötkyttelee sitä imiessään. Meillä poika imi kanssa tunnin parin välein öisin ja päivisin mutta ei siinä ollut ongelmaa. Täytyy vaan suhtautua siihen, että aikansa kutakin.Väsyttävää kylläkin!! Ihanaa ja luonnollista. Vieroitus tapahtui kun poika oli 2v ja 1vko vanha ja kerrasta poikki.Nyt imetystä osaa ja kaivatakin.. Ja itselläni tuo imetys onnistui parhaiten juuri kuopuksen kanssa. Kahden muun mukulan kanssa se oli ahdistavampaa.

itelläki, vaikka siis onnistuu imetys ja on se ihan "ihanaa", ja vauva aika pieni vielä, ni meinaa välillä olla sellasta suorittamista, että tuskin imettäisin, jos korvike olis ilmasta ja yhtä helppoa ja siitä sais saman vastustuskyvyn ku rintamaidosta. ja toisaalta haaveilen ajasta, ettei sit tartte enää imettää. yritän ainaki 6kk asti, saa sit nähä jatkanko siitä.. eli en imetä pelkästä imetyksen ihanuudesta :)

Anna lisämaitoa. Imettäminen on hyvä asia, mutta ei silloin jos mennään äidin jaksamisen äärirajoilla. Minä aikoinani sinnittelin vastaavassa tilanteessa vielä kuukauden, kun olin päättänyt imettää sen suositusten mukaisen 6 kk. Nyt tällä päällä tekisin jo toisin. Ei se vauva siitä lisämaidosta rikki mene. Selvästi joko sulla ei jostain syystä maitoa tule riittävästi tai ipana on ottanut tavakseen syödä aina kun tissi tulee mieleen :)

• Tykkää
Reactions: Momsteri
[QUOTE="vieras";27568186]Anna lisämaitoa. Imettäminen on hyvä asia, mutta ei silloin jos mennään äidin jaksamisen äärirajoilla. Minä aikoinani sinnittelin vastaavassa tilanteessa vielä kuukauden, kun olin päättänyt imettää sen suositusten mukaisen 6 kk. Nyt tällä päällä tekisin jo toisin. Ei se vauva siitä lisämaidosta rikki mene. Selvästi joko sulla ei jostain syystä maitoa tule riittävästi tai ipana on ottanut tavakseen syödä aina kun tissi tulee mieleen :)[/QUOTE]

Musta tuntuu että olen niiiin väsynytkin ettei ihme ettei maitoakaan tule riittävästi..kun ei koskaan saa lepoa. On tosiaan noita lapsia pari muutakin, joten ei tässä ehdi nautiskelemaan imetyksen rauhasta ja ihanuudesta.. Viime neuvolakäyntien välillä vauvan paino oli noussut huomattavasti vähemmän aiempaan verrattuna, voi olla normaaliakin toki, mutta myös neuvolassa hoitaja kysyi olenko harkinnut kiinteiden aloittamista? Ajatteli myös että sillä saattaisi väliä saada pidemmäksi.
Toisten lapsien kanssa minulla trauman vuoksi loppui maidon tulo jo 3kkn iässä, toista imetin hieman alle puoli vuotta, mutta tuolloinkin vauva alkoi loppuvaiheessa jo olla todella tyytymätön ja levoton, rauhottui lisämaidosta. Eli voisiko olla niin että kaikilta sitä maitoa ei vain riittävästi tule? Kun olen tätä joillekin ääneen pohtinut niin tuntuu ihmiset olevan sitä mieltä että kyllä se maito riittää kunhan imettää vain. Onko miussa sitten joku vialla??? Näillä imetyväleillä luulisi tuolla logiikalla maitoa pursuavan. Mutta ei.. Koskaan ei edes tihku toisesta rinnasta pisaraakaan kun toisesta imettää..

Juu ei minullakaan ollut ikinä edes mitään herumisen tunnetta kun imetin. En saanut ikinä maitoa edes lypsettyä. Ihmeesti vain sellaisesta tikku-ukosta tuli näilläkin värkeillä michelin-ukko. Mutta koville otti ja nyt olisin armollisempi itselleni.

Ystävälläni ei ollut riittävästi maitorauhasia jotta olisi voinut täysimettää. Kylläpä sai hänkin kuulla monenlaista "tukea" imetyssisaruskunnalta.

Kun vauva syö tiheään ja on usein nälkäinen, kannattaa aloittaa kiinteät. Kuitenkin on jo 5 kk. Itselläni on 4 kk vauva ja aloitettiin kiinteä ruoka kun rintamaito ei selvästi enää riitänyt. Meillä poika on pitkään tyytyväinen saatuaan ensin esim. perunaa ja sen jälkeen rintamaitoa. Etenkin illat ovat paljon helpompia kun vauva ei roiku koko iltaa tissillä. Itse en alkaisi ostaa korvikemaitoa lisäksi vaan siirtyisin kiinteisiin. Korvike on kuitenkin teollinen tuote ja tuoreet kasvikset on parempi vaihtoehto. Kiinteä ruoka myös pitää kylläisenä pidempään kuin neste.
En itsekkään pidä kauheesti imetyksestä. En jaksaisi olla pitkään paikallaan vauvan syödessä. Tämä kiinteiden aloitus on ainakin meillä helpottanut elämää suuresti. Tuntuu etten olisi jaksanut täysimetystä enää päivääkään :) Onneksi se on ohi.

Antaisin melkein mitä vain jos voisin varmuudella imettää tätä nyt odottamaani kolmosta...esikoista imetin juurikin kahden tunnin välein yötä päivää ensimmäisen 9 kuukauden ajan, sitten hän alkoi nukkumaan jopa 4 tuntia putkeen (ruhtlnaallista luksusta !).

Keskimmäistä, nykyistä kuopusta, en voinut kuin osaimettää ja kyllä niin harmitti pelleillä pullojen kanssa. Yritin ihan oikeasti kaikkeni saadakseni imetyksen käyntiin mutta kun ei niin ei. Ja vaikka olikin pulloruokittu niin silti tätäkin on "joutunut" hoitamaan parin tunnin välein yötä päivää joten ei se imetyksen lopettaminen välttämättä tuo mitään "8 tunnin yöunet"-juttua kuitenkaan.

Yhteistyössä