Ja mitä tekee kotiäiti?

Alkuperäinen kirjoittaja ehkäpä:
ja nauttivat lapsistaan ja yhteisestä olosta ja keskittyvät olennaiseen eikä suorittamiseen ja niuhottamiseen kuten eräät....

Me ainakin nautittu ilmoista ja aamulla lähetty ulos ja illalla tultu kotiin takas, sen verran kotona että on keritty sotkea, mutta en jaksa ainoaa vapaatani (yöllä)uhrata siivoamiseen, sitten sade päivinä on hyvä siivota :)

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mäkään en jaksa kahlata koko ketjua läpi....

Mietin vaan.....

Mutta siis itse aiheeseen: meillä on koti usein kaikkea muuta kuin tiptop. Me ollaan aivan mahdottomia sotkijoita koko poppoo ja siihen on ollut tottuminen. Toki säännöllisesti siivotaan ja puhdasta täällä on useimmiten. Sotkuista meillä kuitenkin on enimmäkseen aina. Paitsi jos tulee vieraita ennalta sovitusti. Silloin kyllä laitetaan paikat ojennukseen.

Se, onko äiti työssäkäyvä vai kotona, on mun mielestäni tässä asiassa täysin epäoleellinen tekijä.

Täysin OT: Edelleen, ja yhä vieläkin vain enemmän: Sinua kosisin, jos voisin! :D
:xmas:

:laugh: :laugh: :D :heart:

mä en nyt viitsi turkilmasia alkaa kosimaan, pysytään nyt heterona vielä toistaiseksi. :D
mutta täydet propsit noista kommenteista, kirjoitit sen, mitä itsekin yritin jo muutamaan kertaan tässä ketjussa tuoda esiin.

No hetero minäkin olen. Ja arvasinkin, ettei Turkilmas :flower: tällaisista pahastu. Virtuaalista leikkimieltähän tämä. Olen siis ihan mies, mutta voi tänne silti joskus vilkaista. Taso on monesti mitä on, mutta ehkä siksikin sitä enemmän pistää silmään tervejärkisyys, suhteellisuudentajuisuus, ynnä kaikki muu sellainen naisellisuus, joka ei voi olla herättämättä huomioita :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja *:

No hetero minäkin olen. Ja arvasinkin, ettei Turkilmas :flower: tällaisista pahastu. Virtuaalista leikkimieltähän tämä. Olen siis ihan mies, mutta voi tänne silti joskus vilkaista. Taso on monesti mitä on, mutta ehkä siksikin sitä enemmän pistää silmään tervejärkisyys, suhteellisuudentajuisuus, ynnä kaikki muu sellainen naisellisuus, joka ei voi olla herättämättä huomioita :xmas:

Se on muuten nyt punastumisen paikka, mutta kiitos kuitenkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mä luin nyt koko ketjun, enkä kyllä yhtään nähnyt tuossa aloitusviestissä mittän HAUKKUMISTA, niinkuin jotkut täällä väittää ap:n tehneen. päinvastoin ap sai sitten paskaa niskaansa oikeen urakalla pelkästä ihmettelystä..
tuskin ap tarkoitti mitään "pikkusen huiskinhaiskin" olevaa kotia, vaan sellasta jossa todellakin on ikkunat pesty viimeks 5vuotta sitten, lattioita ei ikinä, keittiössä ei tasoja näy ja sukat tarttuu tahmeisiin läikkiin kiinni alvariinsa jne jne jne. mitään järkevää vastaustahan ap ei saanut ihmettelylleen - lähinnä vaan epäasiallisia kommentteja tyyliin "vittuako se sulle kuuluu", "oma kotis on ruma", "sulla vaan yks laps ja käyt töissä - et siis tiedä mistään mitään".
kyllä palsta on ihana :heart:

Kun olin lapsi, naapurissa oli tuollainen koti. Heillä oli 4 lasta ja koti oli likainen. Äiti oli boheemi äiti, joka taiteili, askarteli, luki, jutteli, oli muuten meidän pph. siis nuorempien sisarteni.

Meidän äitille oli tärkeää tehdä ruoat itse ja siivota. koti oli aina puhdas ja siisti. Oli ehkä muutaman kerran lapsuudessa minun kanssa.

Molemmat hyviä äitejä omalla tavallaan. kaikkea ei ehdi. lapsissa (ainakin jos niitä yli 1) on kova työ.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
mullakin on ystävä joka arvostelee jatkuvalla syötöllä toisten ulkonäköä ja koteja...sillä on itellä poika joka istuu koko päivän tietsikalla ja se ite puunaa kotia...eikä tarvii varmaan mainita että se ite on laiha ja lihavat on sen hampaissa...mutta kukin tavallaan:)

meilläkin on nykyisin vähän siistimpää kun lapset viettävät liikaa aikaa tietokoneella

Meillä talo on välillä ihan kauheassa sotkussa, mutta silti siivoilen joka päivä. Mutta kun on useampi lapsi, niin välillä sitä vaan taistelee tuulimyllyä vastaan tuon siivoksen kanssa ja sitten tulee päiviä, ettei yksinkertaisesti ole voimia siivota, kun tietää, ettei sitä työn tulosta ole enää parin tunnin päästä nähtävissä. Ja nyt kun vielä olen raskaana ja väsymystä muutenkin, niin ihan heti ei siivos innosta, varsinkin kun kauhea närästystä alkaa pienestäkin kumartelusta.
Ei auta, pitää vissiin uudelleenkouluttaa nuo muksut, että siivoavt itse jälkensä ja pysyvät leluineen ja sotkuineen pois muualta kuin omista huoneistaan.

Niin ja ei ne ole ainoastaan ne kotiäidit, joilla on talo sekaisin.

Sörhis,tarkoititko sä tyyliin sillä siisti-ohjelman huusholleja? Sentään niin törkyistä meillä ei ole ikinä ollut eikä tule olemaankaan,vaikka siivous mulla välillä vaikeaa onkin :snotty:

Vielä kerran: minä en käynyt niissä kodeissa opettajana tai kouluni edustajana vaan yksityishenkilönä erään harrastuksen puitteissa. Tarkoitukseni ei ollut haukkua, vähätellä tai tuottaa mielipahaa - päin vastoin olen yrittänyt sanoa, että luulen kyseisillä minulle tuntemattomilla äideillä olleen oikea ja relevantti syy siihen, miksi heidän kotinsa ja lapsensa olivat niin likaisia ja ruokkoamattomia. Kunhan provosin iltani ratoksi.

BV, sinulle vielä erikseen. Totta kai jokaisella ihmisellä on tilanteita, aikoja ja päiviä, jolloin koti on enemmän tai vähemmän kaaoksessa, ja se on ihan okei. Ei se suhtautumistani tai arvostustani ihmistä kohtaan muuta miksikään. Ystävilläni on varsin erilaisia tapoja hoitaa talouttaan verrattuna omaani - toisten koti on siistimpi ja toisten sotkuisempi kuin omani. Minulle noilla asioilla ei ole mitään väliä, ihmisen sisin ratkaisee. Jos asuisin lähempänä sinua, voisin hyvinkin tulla auttamaan esim. lastenhoidossa - tiedät kai miksi :).

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Sörhis,tarkoititko sä tyyliin sillä siisti-ohjelman huusholleja? Sentään niin törkyistä meillä ei ole ikinä ollut eikä tule olemaankaan,vaikka siivous mulla välillä vaikeaa onkin :snotty:

Nimenomaan, juuri sellaisia. Toivottavasti sie ja muutkin ymmärrätte, että en mä ole mikään aivoton, tunteeton ja tilannetajuton pökkelö - kyllä sen kodista näkee, koska on oikeasti T O D E L L A siivotonta, ja koska normaalia pikkulapsiperheen elämää (löytyy nimittäin ihan meiltäkin sellaista...)

ookkonää koskaan aatellu, sörhis, että se äiskä siellä likaisessa kodissaan, likaisissa vaatteissaan, voisi olla leipääntynyt, masentunut tai muuten vaan hurjan väsynyt kaikkeen? Jospa juuri nuo näkemäsi kodit olivat niitä, jotka valittavat väsymystään täällä palstallakin? Jospa juuri nuo äidit tarvitsisivat ulkopuolisen apua ja tukea? Jospa ne lapset sairastavat koko ajan tai muuten vaan valvottavat alati? Jospa mies ei auta ja kaikki on äiskän harteilla?

Alkuperäinen kirjoittaja Mietipäs uudelleen AP:
ookkonää koskaan aatellu, sörhis, että se äiskä siellä likaisessa kodissaan, likaisissa vaatteissaan, voisi olla leipääntynyt, masentunut tai muuten vaan hurjan väsynyt kaikkeen? Jospa juuri nuo näkemäsi kodit olivat niitä, jotka valittavat väsymystään täällä palstallakin? Jospa juuri nuo äidit tarvitsisivat ulkopuolisen apua ja tukea? Jospa ne lapset sairastavat koko ajan tai muuten vaan valvottavat alati? Jospa mies ei auta ja kaikki on äiskän harteilla?

No niinhän mä juuri sanoinkin :).

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:

Nimenomaan, juuri sellaisia. Toivottavasti sie ja muutkin ymmärrätte, että en mä ole mikään aivoton, tunteeton ja tilannetajuton pökkelö - kyllä sen kodista näkee, koska on oikeasti T O D E L L A siivotonta, ja koska normaalia pikkulapsiperheen elämää (löytyy nimittäin ihan meiltäkin sellaista...)

No kyllä mä ymmärrän ja todella ihmettelen myös miten ihmiset voi päästää asuntonsa niin hurjaan kuntoon,eläkööt itse paskassa mutta kun viattomat lapsetkin joutuvat niin elämään :(

Kuten tässä aiemmin totesin, on minulla synnytyksen jälkeistä masennusta sairastava tuttu, joka sinunkaltaistesi kommenttien takia masentui yhä syvemmin. Hän -naiiviuttaan- luuli saavansa nettipalstoilta vertaistukea. Tuollaiset kirjoitukset olivat sitten jo ihan liikaa valmiiksi masentuneelle mielelle. Provoile sinä iltojesi ratoksi. Mahtaa olla palkitsevaa.

Ps. Älykkyys on suhteellinen käsite... no joo... ei siitä enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Vielä kerran: minä en käynyt niissä kodeissa opettajana tai kouluni edustajana vaan yksityishenkilönä erään harrastuksen puitteissa. Tarkoitukseni ei ollut haukkua, vähätellä tai tuottaa mielipahaa - päin vastoin olen yrittänyt sanoa, että luulen kyseisillä minulle tuntemattomilla äideillä olleen oikea ja relevantti syy siihen, miksi heidän kotinsa ja lapsensa olivat niin likaisia ja ruokkoamattomia. Kunhan provosin iltani ratoksi.

BV, sinulle vielä erikseen. Totta kai jokaisella ihmisellä on tilanteita, aikoja ja päiviä, jolloin koti on enemmän tai vähemmän kaaoksessa, ja se on ihan okei. Ei se suhtautumistani tai arvostustani ihmistä kohtaan muuta miksikään. Ystävilläni on varsin erilaisia tapoja hoitaa talouttaan verrattuna omaani - toisten koti on siistimpi ja toisten sotkuisempi kuin omani. Minulle noilla asioilla ei ole mitään väliä, ihmisen sisin ratkaisee. Jos asuisin lähempänä sinua, voisin hyvinkin tulla auttamaan esim. lastenhoidossa - tiedät kai miksi :).

Niin: Itse olen luonteeltani pedantti, maton hapsujenkin pitäs olla suorassa. Ja olen niitä aikanani, lapseton ollessani, harjannutkin suoriksi. Mutta kun "omistaa" 3 muksua ja miehen, joka on boheemi, ei kämppä pahemmin siisteydellä loista. Ikävä kyllä. Mun koti oli sotkuinen, muttei likainen, jo ollessani kotiäiti, eikä ns. työäitiys ole sitä juuuri muuksi muuttanut. Itse ajattelen nyt näin (tai olen pakottanut itseni ajattelemaan): sotkua saa olla muttei suoranaista p.askaa. Odotan aikaa,jolloin ne hapsut on suorassa,mutta silloin on elämäni paras aika jo eletty, eikä mikään tuo sitä takaisin. Ei edes ne hapsut ja suorat kirjarivit hyllyssä.

Minä pidän siisteydestä, mutta tiedän kokemuksesta, että edes perusluonteeltaan siisti ei aina pysty pitämään kämppäänsä kunnossa. Ei vaikka kuinka haluaisi.

(Meillä on muutama paikka, jotka minä pidän siistinä hinnalla millä hyvänsä: keittiön pöytätasot ja wc:n allas pestään päivittäin, sekä sängyt pedataan aina, muuten saattaakin kaaos vallita.)
Kotiäitiys ON muuten aika raskas "ammatti" : siinä saa usein pärjätä NIIN omillaan....

Alkuperäinen kirjoittaja modet hoi:
Mä ymmärtäisin jotenkin, jos Sörhis olisi tehnyt tällaisen aloituksen vilpittömässä tarkoituksessa, huolissaan ihmisistä jotka eivät jaksa hoitaa itseään, lapsiaan ja kotiaan esimerkiksi masennuksen takia tai siksi, että eivät osaa olla äitejä kuten joku tuossa jo aikaisemmin kirjoitti. Mutta että tämä vain oman navan takia, omasta huomionhalusta - en ymmärrä. Tarpeeton pino.

Mun mielestäni tässä kiteytyy asia täysin. Ei tässä letkassa ollut kyse siitä, kuinka paskaisia ne kodit nyt sitten oikeasti olivat tai eivät, tai ylipäätään miten hyvin tai huonosti kukin palstalainen kotiaan siivoaa, vaan ainoastaan Sörhiksen täysin kyltymättömästä huomionkipeydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja jepsis:
Alkuperäinen kirjoittaja modet hoi:
Mä ymmärtäisin jotenkin, jos Sörhis olisi tehnyt tällaisen aloituksen vilpittömässä tarkoituksessa, huolissaan ihmisistä jotka eivät jaksa hoitaa itseään, lapsiaan ja kotiaan esimerkiksi masennuksen takia tai siksi, että eivät osaa olla äitejä kuten joku tuossa jo aikaisemmin kirjoitti. Mutta että tämä vain oman navan takia, omasta huomionhalusta - en ymmärrä. Tarpeeton pino.

Mun mielestäni tässä kiteytyy asia täysin. Ei tässä letkassa ollut kyse siitä, kuinka paskaisia ne kodit nyt sitten oikeasti olivat tai eivät, tai ylipäätään miten hyvin tai huonosti kukin palstalainen kotiaan siivoaa, vaan ainoastaan Sörhiksen täysin kyltymättömästä huomionkipeydestä.

Ja olen todella hämmentynyt koska Sörhis tässä kertoo, että on itsekin sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen, että missä on myötätunto, vertaistuki? Ei taida ihmisellä paljon empatiakykyä olla! Todella itsekkään ja ilkeän oloinen ihminen! Kehtaakin vielä toisessa ketjussa puhua, että tekee työtä koulukiusaamisesn ehkäisyksi ja vaatii tänne esim. modeilta tiukempaa linjaa mitä saa kirjoitella, katsoisi peiliin ihan ensin! Täysin sokea tuntuu olevan omalle käytökselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Meidän 9kk ikäinen sotkee samaa vauhtia kun siivoan, eli pienen lapsen kanssa näin. Sellaisessa perheessä missä lapset yli 3v, en ymmärrä ainaista sotkua!!

MUOKS!!! Meillä siis on kaksi lasta, 9kk ja kohta 4v :xmas: :xmas: :xmas:

tähän täytyy sanoa et meiän 3vuotias kyllä sotkee sitä mukaa kun siivoan..

Alkuperäinen kirjoittaja jokainen tunne-elämältään normaali äiti tietää:
että kodissa oleellista on se MILTÄ SIELLÄ TUNTUU, ei se MILTÄ SIELLÄ NÄYTTÄÄ.

oothan sä todellakin viime aikoina avautunut täällä että miltä teidän kodissa TUNTUU kun mies pitää mykkistä, sun gradu ei valmistu (mitä sä muuten teet, kun sun gradu ei valmistu??), sait potkut töistä jne.jne. MUT ON TEILLÄ KUVISTA PÄÄTELLEN SIISTIÄ (joskin armottoman rumaa ja epäviihtyisää, mut sehän on makuasia).

niin, ja meillä tuntuu hyvältä. mies on rakas, lapset on rakkaita, tiskit on tossa tiskaamatta ja hirveä pyykkivuori odottaa kaappeihin pääsyä. mut tosiaan TUNTUU hyvältä.

Minä olen sitten tunne-elämältäni epänormaali :o :xmas: Minusta kun kotini PITÄISI olla siisti, ollakseni TÄYSIN levollinen ja onnellinen. Se ei ole, mutta opettelen olemaan levollinen ja onnellinen elämäänähneessä kodissani. Mutta kyllä minulle on tärkeää se, kuinka siistissä kodissa koitan katrastani luotsata. EN OSAA TÄYSIN olla läsnä, jos sotku vyöryy ylitseni.
Minusta ei siis tunnu hyvältä, jos tiskivuori on korkea. Mutta kotiäitiyden kanssa tällä ei mielestäni mitään tekemistä. Kotiäitiys kunniaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
Alkuperäinen kirjoittaja jokainen tunne-elämältään normaali äiti tietää:
että kodissa oleellista on se MILTÄ SIELLÄ TUNTUU, ei se MILTÄ SIELLÄ NÄYTTÄÄ.

oothan sä todellakin viime aikoina avautunut täällä että miltä teidän kodissa TUNTUU kun mies pitää mykkistä, sun gradu ei valmistu (mitä sä muuten teet, kun sun gradu ei valmistu??), sait potkut töistä jne.jne. MUT ON TEILLÄ KUVISTA PÄÄTELLEN SIISTIÄ (joskin armottoman rumaa ja epäviihtyisää, mut sehän on makuasia).

niin, ja meillä tuntuu hyvältä. mies on rakas, lapset on rakkaita, tiskit on tossa tiskaamatta ja hirveä pyykkivuori odottaa kaappeihin pääsyä. mut tosiaan TUNTUU hyvältä.

Minä olen sitten tunne-elämältäni epänormaali :o :xmas: Minusta kun kotini PITÄISI olla siisti, ollakseni TÄYSIN levollinen ja onnellinen. Se ei ole, mutta opettelen olemaan levollinen ja onnellinen elämäänähneessä kodissani. Mutta kyllä minulle on tärkeää se, kuinka siistissä kodissa koitan katrastani luotsata. EN OSAA TÄYSIN olla läsnä, jos sotku vyöryy ylitseni.
Minusta ei siis tunnu hyvältä, jos tiskivuori on korkea. Mutta kotiäitiyden kanssa tällä ei mielestäni mitään tekemistä. Kotiäitiys kunniaan!

Elä sie sure Tammikuu, sittenhän meitä on kaksi meitä epänormaaleja