Ja mitä tekee kotiäiti?

Siivous on loputon suo ja siihen uppoaa kyllä täysillä ja totaalisesti jos sille polulle eksyy....mä en käsitä mitä järkeä on huhkia itsensä tärviölle kun kämppä on hetkessä taas yhtä kaaoksessa kuin ennen siivousta. :p

Mutta niinkun mutsi ja hänen mutsinsa aikanaan sanoi, sotkusta saa olla mutta ei paskasta. :saint:
Tosin...en tiedä onko polvi tyttärestä yhtään parantunut. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Ja mitä tekee äiti?
Kun ei ehdi kodistaan huolta pitämään.

Oon kevään aikana vieraillut kolmessa eri kodissa, joissa kaikissa kolme alle kouluikäistä lasta. Kaikki suoranaisia lääviä: tavarat hujan hajan, lattiat likaiset, tiskiä ja pyykkiä kaikki paikat täynnä. Lapset - äideistä puhumattakaan - likaisia ja vaatteet päällä mitä sattuu; kommunikointi lasten kanssa huutovoittoista.

Ihmetyttää vaan, että mitä tekee päivät pitkät sellainen äiti, jonka koti näyttää tällaiselta. Kun kuitenkin mainostetaan, että äitiys on työ ja ammatti ja vaikka mitä. En tuollaista ihmistä palkkaisi kuunaan, joka noin huonosti pestinsä hoitaa.

Tiedän, että tämä on yleistys. Tietenkin on äitejä, jotka hoitaa hommansa hyvin - koti on siisti ja viihtyisä, lapset hyvinvoivia ja iloisia. Mutta ovatko nuo kolme oikeasti ikäviä sattumia, vai kenties äitiyden yksi - surullinen - kuva? Oli nimittäin ahdistavaa nähdä, missä jamassa ihmisen koti ja perhe voikaan olla. Luoja minua tuollaiselta äitiydeltä varjelkoon.

Tää kuulostaa jo paljon siedettävämmältä. :) :flower:

Musta tilanne on eri, jos kolmen pienen lapsen äiti käy töissä. Eli kyllä se pointti on nyt nimenomaan siinä KOTIäitiydessä - ihminen on kotona päivät pitkät, korostaa kodin- ja lastenhoidon olevan työ ja ammatti siinä missä kodin ulkopuolisetkin työt - eikä silti saa pidettyä kotiaan edes siedettävässä kunnossa. Ja kannattaa huomata, että mä en puhu nyt mistään absoluuttisesta siisteydestä ja puhtaudesta; totta kai lapset sotkee eikä turhista kannata pingottaa... mutta nuo, no, vaikeaa sanoin kuvailla, miltä näissä kodeissa näytti.

Minusta on todella tyhmää, että sinun ikäinen koulutettu ihminen paasaa asioista,joista ei ole mitään kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkäpä:
jos sinä kotona ollessasi (en tiedä edes olitko ja miten kauan, ilmeisesti et kovin kauan) olisit siivonnut samaan tahtiin kun lapset levittelee niin siinä kuule tulee pitkässä saatossa hulluksi. Meillä siivotaan ennen ruokaa eli iltapäivällä päivät jutut pois ja ruoan päälle tehdää jotain rauhallista tai ulkoillaan ei enää rakennella legoilla tai majoja jne.

Mä en aidosti ymmärrä miten sä edes kuvittelet että kukaan tervejärkinen äiti tai isä siivoisi lasten perässä koko ajan huushollia. Onhan se hitto sentään lastenkin koti.

Tosin teillä se ei sun kuvista päätellen ainakaan näy, että teillä muksu olisi ja se on sun niuho tyylisi. ELÄ ja anna toisenkin elää (me oikeasti eletään ja nautitaan kotiäitiydestä) lällälälää.

Enhän mä nyt sellaista kuvittelekaan, että kukaan siivoaisi sitä mukaan kun lapsi/lapset sotkee. En tee itsekään niin, vaan nimenomaan niin, että lelut kerätään ennen uloslähtöä ja unia. Kuvat kodistani on otettu silloin, kun poika on nukkumassa tai pois kotoa - silloin meillä ei tosiaan loju leluja ympäriinsä. Asia erikseen on sitten, kun lapsi alkaa osata jatkaa leikkejä esim. seuraavana päivänä.

Ja huomatkaa nyt, että ne lelut ei ole ongelma vaan lika. Lasten leikeillä ja pesemättömillä lattioilla, astioilla ja pyykeillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

Ja mitä tekee äiti?

Oon kevään aikana vieraillut kolmessa eri kodissa, joissa kaikissa kolme alle kouluikäistä lasta. Kaikki suoranaisia lääviä: tavarat hujan hajan, lattiat likaiset, tiskiä ja pyykkiä kaikki paikat täynnä. Lapset - äideistä puhumattakaan - likaisia ja vaatteet päällä mitä sattuu; kommunikointi lasten kanssa huutovoittoista.

Ihmetyttää vaan, että mitä tekee päivät pitkät sellainen äiti, jonka koti näyttää tällaiselta. Kun kuitenkin mainostetaan, että äitiys on työ ja ammatti ja vaikka mitä. En tuollaista ihmistä palkkaisi kuunaan, joka noin huonosti pestinsä hoitaa.

Tiedän, että tämä on yleistys. Tietenkin on äitejä, jotka hoitaa hommansa hyvin - koti on siisti ja viihtyisä, lapset hyvinvoivia ja iloisia. Mutta ovatko nuo kolme oikeasti ikäviä sattumia, vai kenties äitiyden yksi - surullinen - kuva? Oli nimittäin ahdistavaa nähdä, missä jamassa ihmisen koti ja perhe voikaan olla. Luoja minua tuollaiselta äitiydeltä varjelkoon.

Musta tilanne on eri, jos kolmen pienen lapsen äiti käy töissä. Eli kyllä se pointti on nyt nimenomaan siinä KOTIäitiydessä - ihminen on kotona päivät pitkät, korostaa kodin- ja lastenhoidon olevan työ ja ammatti siinä missä kodin ulkopuolisetkin työt - eikä silti saa pidettyä kotiaan edes siedettävässä kunnossa. Ja kannattaa huomata, että mä en puhu nyt mistään absoluuttisesta siisteydestä ja puhtaudesta; totta kai lapset sotkee eikä turhista kannata pingottaa... mutta nuo, no, vaikeaa sanoin kuvailla, miltä näissä kodeissa näytti.

No jos vanhemmat ovat töissä koko päivän ja lapsi päivähoidossa kodin ulkopuolella, niin eihän siinä illan aikana huusholli kummosesti ennätä sotkeutua.
Illat ovat kovin lyhyitä: töistä hoitopaikkaan, ruokakauppaan, kotiin, ruoka pöytään, syödään katsotaan lasten ohjelmat, pieni heti leikkiä, iltapala, nukkumaan.

Ei siinä oikeasti koti kummosesti ennätä sotkeentua eikä lelut levitä.

Kotiäidin kodissa lapset ovat ihan koko ajan, leikkiä on ihan koko ajan, lapsia on koko ajan.
Ei edes kotiäidin elämä voi olla sitä, että kaiken aikaa siivoaa.

Työäiti tulee töistä kotiinsa, ja kotitöitä tehdessään tekee jotain muuta kuin sitä työtä, mitä kaiken aikaa tekee.

Kotiäidin kohdalla tilanne on eri, hän on koko ajan työpaikallaan, ilman kunnollista kahvitaukoa, ilman työrauhaa (sitä siivousrauhaa) .

Kun samaan aikaan tehdään monta asiaa yhtäaikaa, väkiselläkin joku juttu jää hoitamatta, kun pitäisi pyykätä, laittaa ruokaa, siivota, tiskata, korjata tavarat paikalleen, setviä riidat, pyyhkiä kyyneleet, pestä kakkapylly, potattaa, pissattaa, leikkiä, laulattaa jne jne.. ja aina keskeytyy, kun lapsi tarvitsee jotain..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja sitten sä Sörhis vielä ihmettelet että miksi sulle täällä aina avaudutaan jne., kun itse istut illat pitkät vain arvostelemassa muita! Mitä se sulle kuuluu jos joku ei jaksa koko ajan kuurata tai haluaa laittaa vaunuihinsa nimirekkarin? Elä ja anna toisten elää...

Ei se mulle kuulukaan? Kunhan ihmettelen :D. (Ei kannata vetää hernettä nenään näin kauhean pienestä asiasta - eihän?)

Tarviiko sitten näin pientä asiaa ihmetellä täälläkin? :D

Kunhan huvikseni ihmettelen :D.

Että saat tääs vähän palstan kohiseen, niinkö? Musta ens kerralla voisit jo sitten vaikka keksiä ihan uuden aiheen. Sä oot alkanu oleen aika "tylsä" palstalainen jo.. :saint: :)

Shh, älä paljasta mua :xmas: :saint:

onko siis työssäkäyvän äidin oikeus levätä työn jälkeen, sen sijaan, että siivoaisi?

Ja mitä tekee äiti?

emmie kyllä muuta osaa sanoa kuin että sinä vaikutat kyllä harvinaisen epämiellyttävältä ihmiseltä.
:snotty:

Aha, kuinkas niin? Osuinko arkaan paikkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

onko siis työssäkäyvän äidin oikeus levätä työn jälkeen, sen sijaan, että siivoaisi?

No minä käyn päivät töissä, samoin mies, lapset on hoidossa, niin kuka kumma siellä kotona olisi päivisin sotkemassa että tartteisi siivoaminen aloittaa töistä tultua?!

Alkuperäinen kirjoittaja ............:
Ja mitä tekee äiti?

Kotiäidin kodissa lapset ovat ihan koko ajan, leikkiä on ihan koko ajan, lapsia on koko ajan.
Ei edes kotiäidin elämä voi olla sitä, että kaiken aikaa siivoaa.

Työäiti tulee töistä kotiinsa, ja kotitöitä tehdessään tekee jotain muuta kuin sitä työtä, mitä kaiken aikaa tekee.

Kotiäidin kohdalla tilanne on eri, hän on koko ajan työpaikallaan, ilman kunnollista kahvitaukoa, ilman työrauhaa (sitä siivousrauhaa) .

Kun samaan aikaan tehdään monta asiaa yhtäaikaa, väkiselläkin joku juttu jää hoitamatta, kun pitäisi pyykätä, laittaa ruokaa, siivota, tiskata, korjata tavarat paikalleen, setviä riidat, pyyhkiä kyyneleet, pestä kakkapylly, potattaa, pissattaa, leikkiä, laulattaa jne jne.. ja aina keskeytyy, kun lapsi tarvitsee jotain
..

Voih, tämä on niin just sitä itteensä.... :attn: ..asiaa! :D

Okei, ap on varmaan sitten vieraillut oikeasti tosi törkyisissä kodeissa. Luulen, että suurimmalla osalla täällä ei ole kämpät paskaa täynnä, vaan epäjärjestystä jne. Eli sörhis vaan yleisti nämä tapaukset koskemaan kaikkia kotiäitejä. Jos meille sattuu sopivaan aikaan, niin kyllä saattaa olla likaista, joku on just kaatanut mehut lattialle ja koirankarvat on tarttuneet niihin. Jos päivään ei ole imuroitu, niin hiekkaa ja karvaa on pitkin lattioita, kengät saattaa olla eteisessä hujan hajan ja vaatteita sohvan selkänojalla jne. Mutta tämä sotku on alle puolessa tunnissa siivottu :)

Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
No minä käyn päivät töissä, samoin mies, lapset on hoidossa, niin kuka kumma siellä kotona olisi päivisin sotkemassa että tartteisi siivoaminen aloittaa töistä tultua?!

eli kun tulette lasten kanssa kotiin, niin lapset on koko loppuillan sotkematta millään tavoin? onnea, sittenhän teidän ei tarvitse siivota koskaan.

selvennykseksi vielä sinulle: en puhunut siitä, että pitäisi siivota heti kun tullaan kotiin, vaan ylipäätään koko loppuillasta.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Sä haluat vaan palsta-aikaa. :D Mutta nyt minä saavuin TAPPAMAAN TÄMÄN KETJUN! :D

No juu. Meillä sen ehto, että saan siivottua, on kyllä se, että lapset jossain muualla sotkee. Ja kun meillä ei koskaan ole lapset muualla kuin kotona jollen minä ole mukana niin niitä mahdollisuuksia siivota kunnolla on tosi vähän. :ashamed: Meillä EI ole siistiä. Lisäisin vielä kotiäitien eduksi, että on oikeasti raskasta olla lasten kanssa 24/7, varmaankin se jopa laiskistaa välillä. Jos välillä pääsis virkistymään niin jaksais innostua siivoamisesta..

Ja toisaalta.. mä olen ajatellut, että mun kotihan tää on. Jos jotakuta häiritsee että on siivotonta, niin luuta käteen vaan. :D

Ihanasti kirjoitettu. Ja niin totta. On niin helppo heivata lapset sotkemaan toisten paikkoja ja heivata heidät toisten ruokittavaksi ja mennä itse "tärkeään" työhön.
Kyllä kotiäidin lapsilla on oikeus samaan hoitoon kuin pph:n ja päiväkodinkin: siihen, että heillä on täysipainoiset ateriat, puistoilua, ohjattua toimintaa ym.
ei kotiäidillä ole kotitöihin sen enempä aikaa kuin työssäkäyvälläkään, koska kotiäiti hoitaa päivät lapsia (tekee heile ruoan ja siivoaa ne ruoanlaiton ja syömisen jäljet, mitä juuri silloin tulee, hoitaa lastenhoidon ja ulkoilut ym). Pelkästään yhden aterian valmistaminen ja syöminen ja aterian jälkein siivous vie noin tunnin, vaika ateria on ihan yksinkertainen, esim. välipala.

Kotiäiti hoitaa lapsia päivät. hänellä ei ole kotitöihin yhtään sekuntia enempää aikaa kuin työssäkäyvälläkään, sen sijaan sotkua tulee monin verroin enemmän pävän aikana.

Työssäkäyvän äidin on venyttävä kotitöihin, annettava aikaa lapselle - ja kivahan se olisi levätäkin. Itselläni on usein vielä iltatöitä. Totta kai sama koskee kotiäitiä, eihän kukaan jaksa 24/7 puurtaa. Mutta kyllä ihan varmasti esim. pyykinpesuun on kotiäidillä enemmän aikaa kuin työssäkäyvällä; kotonaolijat tuskin sotkevat vaatteita enempää kuin töissä ja hoidossa olijat, joten se ei näkemiäni pyykkivuoria selitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja sitten sä Sörhis vielä ihmettelet että miksi sulle täällä aina avaudutaan jne., kun itse istut illat pitkät vain arvostelemassa muita! Mitä se sulle kuuluu jos joku ei jaksa koko ajan kuurata tai haluaa laittaa vaunuihinsa nimirekkarin? Elä ja anna toisten elää...

Ei se mulle kuulukaan? Kunhan ihmettelen :D. (Ei kannata vetää hernettä nenään näin kauhean pienestä asiasta - eihän?)

Tarviiko sitten näin pientä asiaa ihmetellä täälläkin? :D

Että saat tääs vähän palstan kohiseen, niinkö? Musta ens kerralla voisit jo sitten vaikka keksiä ihan uuden aiheen. Sä oot alkanu oleen aika "tylsä" palstalainen jo.. :saint: :)

Shh, älä paljasta mua :xmas: :saint:

:D Kaikkeen kato tottuu, paitsi jääpuikkoon persiissä.. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Okei, ap on varmaan sitten vieraillut oikeasti tosi törkyisissä kodeissa. Luulen, että suurimmalla osalla täällä ei ole kämpät paskaa täynnä, vaan epäjärjestystä jne. Eli sörhis vaan yleisti nämä tapaukset koskemaan kaikkia kotiäitejä. Jos meille sattuu sopivaan aikaan, niin kyllä saattaa olla likaista, joku on just kaatanut mehut lattialle ja koirankarvat on tarttuneet niihin. Jos päivään ei ole imuroitu, niin hiekkaa ja karvaa on pitkin lattioita, kengät saattaa olla eteisessä hujan hajan ja vaatteita sohvan selkänojalla jne. Mutta tämä sotku on alle puolessa tunnissa siivottu :)

Enkä yleistänyt! Luepa aloitus tarkemmin. Niin, ja tosiaan luulen, että osuin sattumalta tavallista huonommin hoidettuihin koteihin.

jos sinä kotona ollessasi (en tiedä edes olitko ja miten kauan, ilmeisesti et kovin kauan) olisit siivonnut samaan tahtiin kun lapset levittelee niin siinä kuule tulee pitkässä saatossa hulluksi. Meillä siivotaan ennen ruokaa eli iltapäivällä päivät jutut pois ja ruoan päälle tehdää jotain rauhallista tai ulkoillaan ei enää rakennella legoilla tai majoja jne.

Mä en aidosti ymmärrä miten sä edes kuvittelet että kukaan tervejärkinen äiti tai isä siivoisi lasten perässä koko ajan huushollia. Onhan se hitto sentään lastenkin koti.

Tosin teillä se ei sun kuvista päätellen ainakaan näy, että teillä muksu olisi ja se on sun niuho tyylisi. ELÄ ja anna toisenkin elää (me oikeasti eletään ja nautitaan kotiäitiydestä) lällälälää.

Enhän mä nyt sellaista kuvittelekaan, että kukaan siivoaisi sitä mukaan kun lapsi/lapset sotkee. En tee itsekään niin, vaan nimenomaan niin, että lelut kerätään ennen uloslähtöä ja unia. Kuvat kodistani on otettu silloin, kun poika on nukkumassa tai pois kotoa - silloin meillä ei tosiaan loju leluja ympäriinsä. Asia erikseen on sitten, kun lapsi alkaa osata jatkaa leikkejä esim. seuraavana päivänä.

Ja huomatkaa nyt, että ne lelut ei ole ongelma vaan lika. Lasten leikeillä ja pesemättömillä lattioilla, astioilla ja pyykeillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

siis lapsi oli pois kotoa? Monien kotiäitien lapset on aina kotona. Yleensäkin lastenhoitoapua tarjotaan enemmän työssäkäyville esim mummojen ym. taholta.

Alkuperäinen kirjoittaja mum84:

eli kun tulette lasten kanssa kotiin, niin lapset on koko loppuillan sotkematta millään tavoin? onnea, sittenhän teidän ei tarvitse siivota koskaan.

selvennykseksi vielä sinulle: en puhunut siitä, että pitäisi siivota heti kun tullaan kotiin, vaan ylipäätään koko loppuillasta.

Kuten jo aiemmin mainitsin, meillä lapset osaavat itse raivata jälkensä, viedä pyykkinsä pyykkikoppaan, viedä astiat pois pöydästä jne. Olen äiti mutta se ei tarkoita että olisin joku piika ja kaikki saisivat jättää tavaransa lojumaan miten sattuu ja minun tarvitsisi niitä kaikki illat viedä paikoilleen. Periaatekysymys.

Eli ei, minun ei yleensä tarvitse raivata lasten jälkiä. Mutta minun tarvitsee (onneksi, sillä pidän siivoamisesta) pyyhkiä pölyjä, imuroida, pestä lattioita, vessaa, kylppäriä, pyykätä, täyttää ja tyhjentää tiskikonetta jne.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

siis lapsi oli pois kotoa? Monien kotiäitien lapset on aina kotona. Yleensäkin lastenhoitoapua tarjotaan enemmän työssäkäyville esim mummojen ym. taholta.

Että sä oikeasti ihminen viitsit. Meillä on useampi lapsi ja vielä enemmän päivällä heidän kavereita. Lapset 5-13 välillä, 2 vammaista, ei tukiverkkoa.
Ja sä kehtaat itkeä jos jossain kodissa ei ole tiptop kun itse viet lapsen hoitoon ja sisustat kämppäsi ja otat valokuvia ja laitat esittelyn tänne?

Mene hoitoon, oikeasti! Ja mitä tulee tuohon erään kommenttiin, että olet epämiellyttävän oloinen, KYLLÄ ja täytyy sanoa, että sen näköinen ihminenkin olet profiilin perusteella, EPÄMIELLYTTÄVÄ ja pikkusieluinen pieni ihminen.

Tää on kyllä aivan uskomaton tää palsta. Ap on nähnyt paskaisia koteja, joissa äidit ilmeisesti loisivat päivät. Siis kyse ei ollut siitä, että kaksi(kymmentä) lelua on ollut olohuoneen lattialla ja pilttipurkit keittiössä odottamassa tiskiä, ymmärtääkseni, vaan ihan siis paskaisesta kodista, jossa kotiäiti tekee työtään kodin ja lapsien hyväksi. Ja niinhän täällä kotiäidit ovat arvostusta raskaalle työlleen aina hakemassa - pitää siivota, hoitaa lapset, pukea lapsia, syöttää lapsia ja pestä pyykkiä.

Ap vain ihmetteli, vain ihmetteli, mitä kotiäidit nyt yleensä kotonaan tekevät sitten työkseen. Kai se siivouskin, siis se paskan kuuraaminen lattialta, voisi myös kuulua siihen työhön. Ap myös ihmetteli, missä voisi näin tehdä työtään, kun sitä työksi täällä puhutaan.

Jos tämä aloitus, joka oli täysin hallittu, hyvin kirjoitettu, ei ollut provosoiva ketään kohtaan, kohteliaasti ilmaistu IHMETYS laittaa herneet nenään, niin taitaa olla huono omatunto - hyökkäys on paras puolutus.

En minäkään ymmärrä, miten kolmessa kodissa, jossa tekee kotiäiti työtään, voi olla likaista, siis alleviivaan sanaa likaista. Ihmetyttää muakin kovasti, että mihin se aika sitten siinä päivässä menee. Kone pesee yleensä astiat, aina nykyään pyykit, jollain on vielä kuivausrumpukin. Ruokaa saa tölkistä ja miehetkin tekevät jotain kai nykyisin.

En ymmärrä syytä, miksi ap. aletaan haukkua tämän aloituksen vuoksi, olen minä typerimmisäkin aiheista aloituksia nähnyt ja tällä palstalla on ilmeisesti aika paljon kotiäitejä, paikka on sikäli ihan oikea tekstille. Asioita voi pohtia myös ihan yleisesti eikä sieltä oman navan ja kyökin kautta aina.

Ei minulla oikeastaan muuta, mutta ihmettelen kyllä oikeastaan sitä että miksi äidin "työ" on myös kodinhoito.

Ja sitä, että kun ikinä ei ole hyvin.
Että pitäisi muistaa:
aktivoida lapsia ja sosiaalistaa heitä, mutta sitä ei saa tehdä esimerkiksi kotitöiden kustannuksella,
puhumattakaan parisuhteesta tai omasta ajasta tai harrastuksista,
pitää olla läsnä koko ajan lapsille, tehdä lasten kanssa, kyllähän lasten kanssa siivoaa, puuhastelkaa vaan yhdessä,
vippaako äidillä vai lapsella päässä jos se ei onnistu, miten teitä voi väsyttää, mitä te oikein teette,
ulkoiletteko liian vähän vai liikaa, miksi teidän lapsilla on likaiset vaatteet tai liian hienot vaatteet,
miksi te ette pese samalla sekunnilla lastenne vaatteista tahroja pois,
onko teillä enää aivotoimintaa,
olisitte edes aktiivisia, voisitteko mitenkään pitää itsestänne huolta, repsahtaneet säkkimäiset kotiäidit,
olkaa yhteiskunnallisesti aktiivisia, huomioikaa puoliso, isovanhemmat, appivanhemmat, naapurit, ystävänne, kerhotädit, koululaisen opettajat,
muistakaa olla vaatimattomia ja nöyriä, pyyhiä jalat kun tulet sisälle ja kädet kun käyt vessassa-kaupassa-ulkona-tarhassa-laitat ruokaa,
miksi ette silitä edes lakanoita, oletteko te laiskojapaskoja vai muuten vaan ylipainoisia 7 lapsen yh-äitejä lähiöistä,
ei kannata ihmetellä jos mies pettää, sitä paitsi sun kotis on ruma ja huonosti sisustettu, lapsilla on rumat vaatteet ja teillä ei ole elämää,
kyllä äitiys on sitten sellainen lahja,
ja viisaus, ja ehdotonta rakkautta ja empatiaa.

Oon kevään aikana vieraillut kolmessa eri kodissa, joissa kaikissa kolme alle kouluikäistä lasta kotihoidossa. Kaikki suoranaisia lääviä: tavarat hujan hajan, lattiat likaiset, tiskiä ja pyykkiä kaikki paikat täynnä. Lapset - äideistä puhumattakaan - likaisia ja vaatteet päällä mitä sattuu; kommunikointi lasten kanssa huutovoittoista.

Ihmetyttää vaan, että mitä tekee päivät pitkät sellainen kotiäiti, jonka koti näyttää tällaiselta. Kun kuitenkin mainostetaan, että kotiäitiys on työ ja ammatti ja vaikka mitä. En tuollaista ihmistä palkkaisi kuunaan, joka noin huonosti pestinsä hoitaa.

Tiedän, että tämä on yleistys. Tietenkin on kotiäitejä, jotka hoitaa hommansa hyvin - koti on siisti ja viihtyisä, lapset hyvinvoivia ja iloisia. Mutta ovatko nuo kolme oikeasti ikäviä sattumia, vai kenties kotiäitiyden yksi - surullinen - kuva? Oli nimittäin ahdistavaa nähdä, missä jamassa ihmisen koti ja perhe voikaan olla. Luoja minua tuollaiselta kotiäitiydeltä varjelkoon.

Nyt ikibannit aloittajalle heti yleistyksestä. Näinä päivinä kannattaa oikeasti ajatella mitä sanoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Juupa:
Tää on kyllä aivan uskomaton tää palsta. Ap on nähnyt paskaisia koteja, joissa äidit ilmeisesti loisivat päivät. Siis kyse ei ollut siitä, että kaksi(kymmentä) lelua on ollut olohuoneen lattialla ja pilttipurkit keittiössä odottamassa tiskiä, ymmärtääkseni, vaan ihan siis paskaisesta kodista, jossa kotiäiti tekee työtään kodin ja lapsien hyväksi. Ja niinhän täällä kotiäidit ovat arvostusta raskaalle työlleen aina hakemassa - pitää siivota, hoitaa lapset, pukea lapsia, syöttää lapsia ja pestä pyykkiä.

Ap vain ihmetteli, vain ihmetteli, mitä kotiäidit nyt yleensä kotonaan tekevät sitten työkseen. Kai se siivouskin, siis se paskan kuuraaminen lattialta, voisi myös kuulua siihen työhön. Ap myös ihmetteli, missä voisi näin tehdä työtään, kun sitä työksi täällä puhutaan.

Jos tämä aloitus, joka oli täysin hallittu, hyvin kirjoitettu, ei ollut provosoiva ketään kohtaan, kohteliaasti ilmaistu IHMETYS laittaa herneet nenään, niin taitaa olla huono omatunto - hyökkäys on paras puolutus.

En minäkään ymmärrä, miten kolmessa kodissa, jossa tekee kotiäiti työtään, voi olla likaista, siis alleviivaan sanaa likaista. Ihmetyttää muakin kovasti, että mihin se aika sitten siinä päivässä menee. Kone pesee yleensä astiat, aina nykyään pyykit, jollain on vielä kuivausrumpukin. Ruokaa saa tölkistä ja miehetkin tekevät jotain kai nykyisin.

En ymmärrä syytä, miksi ap. aletaan haukkua tämän aloituksen vuoksi, olen minä typerimmisäkin aiheista aloituksia nähnyt ja tällä palstalla on ilmeisesti aika paljon kotiäitejä, paikka on sikäli ihan oikea tekstille. Asioita voi pohtia myös ihan yleisesti eikä sieltä oman navan ja kyökin kautta aina.

Voi KIITOS (Wilson Kirwaa lainatakseni ;)...) :flower: